zweeds roodbont
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
bart H - 2 jaar geleden ja
|
|
|
bart H - 2 jaar geleden hoe zit het eigenlijk met het vet en het eiwit gemiddeld
|
|
|
HekmanCase - 2 jaar geleden Wij hebben geloof ik stuk stuk of 6 zweedse kalveren gehad, 4 ervan waren vaarsen en die hebben we aangehouden.
Zijn beesten met een enorme uistraling waar niks aan mankeert kwa pootwerk enz, maar ze bent enorm eigenwijs en zijn gewoon wat agresiever als gewoon vee. |
|
|
arjanvw - 2 jaar geleden Wij hebben nu 50 pinken lopen van Zweeds roodbont, ong de helft van Brolin en de andere van Peterslund, die laatste zijn nog hardere beesten! De eerste indrukken zijn goed. Al bij de geboorte kan je zien dat ze veel sterker zijn, hoe zwaar het ook mocht gaan, ze schudden een keer met de kop en ze zijn er! De Peterslund dochters gaan weer bij een Brown Swiss en de Brolin bij een Fleckvie om het maximale heterosis effect te hebben. In Brolin zit namelijk (dacht 12%) Brown Swiss bloed in. Als je kiest voor Fleckvie moet je er goed op letten dat de stier lengte heeft (vererft) anders zal je de productie niet mee vallen.
|
|
|
arie1 - 2 jaar geleden mag ik eens vragen WAAROM julie kiezen voor het kruisen van flekvie, montbelairde, zweeds roodbont enz enz?
graag serieuze antwoorden. |
|
|
valtradriver - 2 jaar geleden @Arie,boeren die zelf niet echt veel met fokkerij hebben en altijd maar een beetje met de trends binnen de HF fokkerij meegingen (eerst inet op inet toen exterieur op exterieur) hebben nu kasplantjes op stal die totaal geen zelfredzaamheid meer hebben,pootproblemen slepende melkziekte enz.!
Vooral deze groep boeren zoekt naar deze duurzame rassen,maar echte fokkers hebben daar geen/minder last van die wisten dat te voorkomen door binnen HF de juiste stieren te kiezen,maar dat kan niet iedereen! @Huub nog koei'n weze kieken vandaag? |
|
|
bart H - 2 jaar geleden ja ok goed dat ik dat weet maar wat is de levensduur
|
|
|
janhenk - 2 jaar geleden @groothengeleveld ik zij toch ook dat het keiharde koeien waren en daar bedoel ik het pootwerk ook mee
|
|
|
bart H - 2 jaar geleden oww oke
|
|
|
Fiatman - 2 jaar geleden die fleckvie kroam moei helemaal niet gebruiken ben dan meer fan van zweeds roodbont vorig jaar ook mee gehad naar de keuring superrustig dier
|
|
|
huub - 2 jaar geleden @ fiatman, hoeveel fleckviehkoeien melken jullie?
@ valtradriver, dat is wel erg kort door de bocht..ik ben nog in marienvelde geweest ja.. @ arie1, wij gaan over op fleckvieh omdat we makkelijke koeien willen die altijd geld opbrengen (hogere melkprijs, hoge prijs voor stierkalveren en hogere restwaarde) |
|
|
claas celtis - 2 jaar geleden holstein for live niet me beginnen verdien je niks meer mee
|
|
|
huub - 2 jaar geleden goed zo, vooral niets nieuws proberen..
|
|
|
Fiatman - 2 jaar geleden op het moment 2 een weinold uit een bevnick
en een vanstein uit een lima ze vallen me erg tegen in het extrieur beide opgenomen met 81 punten en uit de zelfde lichtig de holsteins met gemiddelt 84 punten en in de melk zitten ze ook lager met wel betere gehalten |
|
|
huub - 2 jaar geleden hoelang zijn ze aan de melk?
|
|
|
valtradriver - 2 jaar geleden @Huub,oeps nu trap ik jullie op de tenen
Maar daar is de fokkerijorganisatie ook schuldig aan! Maar er zijn er ook zeker die net als jullie een beter saldo verwachten met dit ras,maar die waren vaak al eerder om,b.v. met monti's Oh ja waarom geen monti's bij jullie? Nog wat gezien/geleerd in marienvelde? |
|
|
FENDTfarmer - 2 jaar geleden en, aangezien je zelf inspraak hebt in de fokkerijorganisatie ligt de schuld weer bij jezelf
ik zeg altijd maar zo. een veehouder die geen HF kan managen gaat noodsprongen maken naar andere rassen |
|
|
huub - 2 jaar geleden hier in de buurt zijn boeren met een super HF veestapel, zitten bij de boekhouder bij de beste 25%, en toch gaan ze over op fleckvieh omdat je simpelweg een hoger saldo haalt...
|
|
|
Fiatman - 2 jaar geleden ze zijn nu reeds 3 maand aan de melk ik ben in zwitserland geweest heb daar ook flekvie bekeken daar kunnen dat is echt een heel ander slag vee dan die die witkoppen
|
|
|
huub - 2 jaar geleden 3 maanden..gewoon geduld hebben..aan 't eind van de lactatie hebben ze net zoveel gegeven als je HF vaarzen..als 2e en 3e kalfs doen ze er 1000kg per lactatie bij..
|
|
Onderwerpen
De boerderijdieren @ Boeren.nu | © 2011