Kemper opraapwagen

Hoi,

Wij hebben een kemper raapwagen van 1997 op het oog (rotor) wat zijn jullie ervaringen met deze wagens? ook m.b.t. onderdelenvoorziening.
Wat is het snijresultaat van deze wagens. Hoeveel pk heeft een 8200 /9000 nodig?

Groet,
Gerd-Jan
newholland6640

Reacties

casejxu
Heb zelf zo.n wagen gekocht laatst. Mooie degelijke wagen om te zien. Makkelijk aan te sleutelen. Zit erg handig in elkaar. Onderdelen is lastig maar vele dingen zijn standaard. Anders heeft Evenhuis in Giethoorn veel gebruikt spul liggen. Zelf is mijn pick up erg slecht. En ga ik hier een deutz pick up op proberen te maken. Dit omdat deze onderdelen lastig nieuw zijn te vinden.
Baltus_steyr
En anders....Er staat ook nog een taarup 1030 te koop boven in nederland. is ook nog van een bekende tractorfan van deze site!!
newholland6640
@Baltus_steyr

Ik wil geen taarup
SJB533
@newholland6640
Waarom niet?
newholland6640
@SJB533

Een goeie taarup betaal je nog heel veel geld voor en ik wil geen slepend pick up
rickboer blija
@newholland6640 waarom geen slepende pick up?
newholland6640
@rickboer blija

Omdat je dan niks ziet. En gevoelsmatig vind ik dat niks.
rickboer blija
@newholland6640 oke, eigen keus. wij hebben thuis een schuitemaker met een slepende pick up en wij willen eigenlijk niet meer anders
Baltus_steyr
@newholland6640 nou dat had ik eerst ook. maar dat wend wel. en bij proppen moet je toch ff rustig aan doen. En het zijn sterke invoeren en ze snijden ook goed en vragen weinig pk's .
+1
Rode Peter
Een kennis van ons heeft jaren met een Kemper rotor (9000 serie) gedraaid. Was hij redelijk tevreden over maar pick-up was niet het sterkste onderdeel. Wel goede snij eigenschappen. Wagen was op. Hij heeft hem ingeruild op een Schuitemaker, maar die vliegt er zo snel mogelijk weer uit. Slepende pick-up en vermoezen bij al iets nat gras grote nadelen.
Fendt926Driver
@Rode Peter rij zelf nu al 10 jaar met een rapide. Wagen zelf is al 18 jaar oud. Dan moet je hem ook vergelijken met wagens van die leeftijd en niet met de nieuwste van deze tijd. Want als je dan de nieuwste rapide neemt die vermoest ook veel minder in nat gras.
en trekt ook veel lichter omdat de binnenbak lager is
Rode Peter
@Fendt926Driver Ik heb even nagevraagd. Kennis heeft z'n 14 jr. oude Kemper 9000 in 2014 ingeruild op een 1jr. oude Schuitemaker rapide. Desondanks vliegt de Rapide er zo snel mog. weer uit om bovengenoemde nadelen. Wat hij t.z.t voor merk wagen koopt, weet hij nog niet maar wel zeker een met een steek pick-up.
Fendt926Driver
@Rode Peter ok. Duidelijk. Wel een redelijk eerlijke vergelijking.
maar gelukkig willen we niet allemaal dezelfde machines.
mijn in te kuilen gras is meestal aan de droge kant. Het najaars gras doen we met minder messen of helemaal geen messen erin. Is toch slap spul.
vermoesen valt dan enorm mee.
casejxu
@Fendt926Driver hoor je wel vaker idd. Sommige mensen willen met nat gras graag graspudding maken. Alles messen der in en dan goed vol willen stampen. Dat vermoezen komt volgens mij ook door het te vol willen laden.
mdoornekamp
@casejxu klopt helemaal. Alle messen erin tot in november zit vaak bij de boeren tussen de oren. Dat stampen is meestal de fout van de chaufffeur
casejxu
@mdoornekamp jup als ik dan zag hoe onze Miedema met 13 mesjes nog lekker deed snijden met 4e snee. Hoef ik er geen 37 in zoals er in onze kemper kunnen
newholland6640
@casejxu

Van die greentrans kun je zo een pick up over zetten zonder verdere aanpassingen. Is dat bij andere merken niet zo?
Dr Fendt
Wij hebben 2 rapides 100 versleten sinds 1999 vorig jaar een Rapide 65 gekocht. Het invoer kanaal is niet te vergelijken met die van de 100-serie. Wagen neemt (qua inhoud) veel meer mee dan de 100 én laad véél lichter. Bij ons wordt er 's zomers mee gestalvoerd. Het vermoezen bij die 100 serie wagen was veel aanzienlijker dan bij die (nieuwe) 65. Als je de invoeren fysiek met elkaar vergelijkt zie je heel duidelijk dat Schuitemaker dat wel heeft doorontwikkeld. De wagen trekt lichter, laad makkelijker en vermoest minder. Ik heb echter geen concreet vergelijkingsmateriaal betreffend andere merken.

Echter zijn er natuurlijk meer factoren die meespelen bij het kiezen van een wagen. Maar wij zouden niet meer anders willen of kunnen in ons bedrijfsvoering.
newholland6640
@Dr Fendt

2 rapides versleten in 15 jaar?
Fendt926Driver
@newholland6640 staat niet bij dat het nieuwe waren.
maar vers gras en kuil voeren. Dus jaar rond gebruiken daar hebben ze veel van te lijden
+2
Wimsumar
Beste Fendt926Driver:

Quote Reactie van @Fendt926Driver:
veel van te lijden

Nou en of. En wat te denken van het oneigenlijk gebruik van de opraapwagen als slootreinigingsmachine? ( Of zou Dr Fendt de wagen 'slechts' hebben willen wassen met slootwater).

+5
casejxu
@Wimsumar hier komt compactfeeding vandaan. Alleen men zag toch in dat naderhand water in mengwagen gemakkelijker en efficiënter is.
Dr Fendt
@newholland6640 even ter verduidelijking. 2 wagens versleten was niet de goeie woordkeus. We hebben 2 schuitemaker rapides gehad. met 1 van de 2 opraapwagens is 1-1,5 jaar mee gedraait. Echter was een type met de achterklep een stuk lager dan tegenwoordig op de opraapwagens zit, dit zorgde ervoor dat tijdens het kuilen, de kuilbult afgereden werd de klep continue door de kuil heen wrong(als de bult wat hoger werd) met alle gevolgen van dien.

Het jaar daarop hebben we deze wagen ingeruild voor een nieuwer type rapide 100, een wagen met de 'hoge' achterklep (als je de klep open doet scharniert hij hoog) en de eersten met een 1000 omw/min invoer. Deze wagen zie je op de foto die @wimsumar stuurde -hehe-.. díe wagen heeft hier 14 jaar gedraait. Met die wagen werd elke dag gevoerd, het hele jaar rond. zowel kuil/mais/vezels als vers gras. érg solide wagens. Zouden nooit weer anders willen qua robuustheid, de prijs is echter een ander verhaal 😂
newholland6640
@Dr Fendt

Oh haha, dat maakt het anders inderdaad. Hoeveel pk had je ervoor staan? Ben wel een beetje huiverig voor die oudere rapides 100. Daar ga je geen capaciteit mee draaien denk ik. Ook omdat we maar 100 pk hebben
Fendt926Driver
@newholland6640 ja hoeveel pk heb je nodig?
hoe vol doe je de wagen
hoe hoog moet de rotor het opstuwen enz.

met 62 pk 2wd rijden wij met de rapide 80.
is alleen een meter korter dan een rapide 100



tractorfan.nl/picture/786240/…
newholland6640
@Fendt926Driver

Met droog gras?
Als het iets natter is heb je al gauw meer pk nodig lijkt mij. Hoeveel messen heb je erin
Fendt926Driver
@newholland6640 de helft van de messen zat erin. Dus 19. Snijdend op theoretisch 7 cm.
als het vochtig is of savonds de dauw erin komt heb je er te weinig pk aan en is 80 wel wenselijk
Dr Fendt
@wimsumar
Quote:
Nou en of. En wat te denken van het oneigenlijk gebruik van de opraapwagen als slootreinigingsmachine? ( Of zou Dr Fendt de wagen 'slechts' hebben willen wassen met slootwater).

Als je goed kijkt werd de sloot niet gereinigd op die foto 😅 We gebruikten deze wagen als slootontreiningingsmachine, zoals goed op de foto te zien is!
Dr Fendt
@newholland6640 die wagens zijn te doen met 100 pk. Wij hebben er altijd een fendt 512C voor gehad(~120pk). Als je een gebruikte Schuitemaker rapide 100 koopt kijk goed naar de invoer/rotor. Als deze versleten is, of al een mooi eind opweg, kost dat ontzettend veel vermogen. en kom je met 180pk nog te kort.
newholland6640
@Dr Fendt ja blijft een slepend pick-up nog over. Hoe groot zijn die wagens
GerbertXL
Als je geduld hebt heb ik in de loop van het jaar een strautmann super vitesse in de aanbieding. Maar ik garandeer niks ben ik bang. Super wagen overigens maar ook wel wat last van vermoezen in nat gras, en wat weinig messen.
newholland6640
@GerbertXL

Hoeveel messen heb jij dan?
newholland6640
@casejxu

Dat is er volgens mij 1 met 31 messen en het oudere type rotor
+2
mdoornekamp
@newholland6640 als je een wagen puur voor inkuilen zoekt, is elke andere wagen beter dan een schuitemaker 100. Schuitemaker rond de 10.000 euro zijn allemaal versleten. En zoals @Dr Fendt zei; dat werkt niet. Je moet gauw denken aan 20 à 25 duizend euro.

Maar dan heb je veel keus op de 2e hands markt. Bijvoorbeeld een super vitesse van rond 2008. Goede wagens met weinig onderhoud. En sowieso geen grote klappers zoals rotor en tandwiel bakken. Bovendien bredere pick-up. Die van een SR 100 is echt te smal. En die strautmann kun je gewoon met 35 messen werken met 100 pk. Dat gaat je met de SR nooit lukken.

En de normale Krones met vaste rotor zijn ook goed. Geen xxl.
newholland6640
@mdoornekamp

Gevoelsmatig heb ik eigenlijk ook niet naar krones gekeken.
En naar die hele jonge super vitesses kijken we ook niet. Gaat nu toch net even wat boven de pet.
Welke krone wagens?
mdoornekamp
@newholland6640 titan 48. Bouwjaar 1998 of zo. Staat ook wel bij mijn oudere foto's. Ik vond mijn latere super vitesse beter snijden
rickboer blija
@mdoornekamp als je een Schuitemaker wil hebben voor het inkuilen moet je inderdaad niet kijken naar een 100 of 125, dan moet je eigenlijk minimaal een 135 hebben
mdoornekamp
@rickboer blija JA Klopt. Dat waren zijn wel leuke wagens. Moet wel meer dan 100 pk voor
rickboer blija
@mdoornekamp ja daar moet zeker 100 pk voor (volgens de brochure min 120 pk) maar het liefst iets meer
wij draaien een sr 130 met ongeveer 160 pk ervoor maar nog krijgt de ladewagen de trekker wel plat
GerbertXL
@mdoornekamp Waarom geen xxl? Leken mij mooie wagens, grote rotor erin en redelijke prijzen.
mdoornekamp
@GerbertXL de xxl heeft erg smalle vingers op de rotor die los ingehaakt zijn. Dat geeft op den duur wel problemen. En verder ook wel een storings gevoelige wagen die ook vrij zwaar is.

Loonwerker hier in de buurt had een Krone xxl. Later kocht ie er een strautmann super vitesse cfs bij. Een jaar later de xxl ook ingeruild voor een zelfde super vitesse. Terwijl dat maar een midden moot wagen is van strautmann. Krone xxl was toen top model.
930triplemaaier
@mdoornekamp wij hebben er geen problemen mee gehad enige was dat de messenbeveiliging soms vast roeste waardoor de messen niet meer weg klapte maar gewoon af brak
mdoornekamp
@930triplemaaier Hebben jullie ook Krone gehad dan?
930triplemaaier
@mdoornekamp ja een xxl is ingeruild op de rapide
mdoornekamp
@930triplemaaier OK. Wat voor trekker had je daar voor lopen dan
930triplemaaier
@mdoornekamp fendt 415 of 711 en de jd6920 maar die was voor het mooie te sterk heb er ook nog wel fotos van in mn profiel staan
mdoornekamp
@930triplemaaier OK zal ze eens opzoeken
GerbertXL
@mdoornekamp Hmm, je bent al de derde die dat zegt, xxl word 'm dan niet voor mij.
GerbertXL
@casejxu Ja klopt. Ik wil iets met grotere banden en alst ff kan een maatje groter.
@newholland6640 Ik heb maar 19 messen.Of iets in de buurt. Er kan in principe nog een rij messen achter maar er zitten geen houders.
Die Kempers hebben hier in de buurt vrij veel gelopen. Dealer hier doet veel in Kemper. (Evenhuis) En lopen er nog wel een paar. Volgens mij wel goede wagens. Zijn met 90/100 pk makkelijk te doen. Hebben een lange lage bak waardoor ze niet zwaar laden. Voor de rest nooit rare dingen over gehoord.
spotmelker
Waar ik altijd op let is of de wagen geen breed (in lengterichting) perskanaal heeft met relatief grote messen. Bij enige speling kunnen deze gauw scheef gaan staan waardoor ze makkelijk de rotor kunnen raken en vervolgens breken. Mijn Super Vitesse kreeg daar ook last van.
newholland6640
@spotmelker

Breed perskanaal? Wat bedoel je daar precies mee? zijn die kanalen van de super vitesses niet allemaal even breed?
+1
mdoornekamp
@newholland6640 De "beedte" bepaalt hoe dik het gras pakket is wat er door gaat. Een dik of breed pakket heeft lange messen nodig, die eerder scheef gaan staan.
newholland6640
@mdoornekamp

Die gedachtegang volg ik. Maar het afbreken van messen heeft dat dan met een bepaald type super Vitesse te maken of slijtage?
mdoornekamp
@newholland6640 slijtage.

Eigenlijk zijn er 2 manieren om zelf in te kuilen;

1.: je koopt een nieuwe of jonge wagen. Hiermee kun je probleemloos rijden en kort snijden. Afschrijving is hoog/duur

2.: je koopt een oudere wagen. Je moet meer onderhoud/reparatie verrichten en hebt een grotere kans op stilstand tijdens de oogst. Er is wat meer technische vaardigheid en GEVOEL voor de wagen nodig. Afschrijving is laag.
+1
Baltus_steyr
@mdoornekamp En met dat als je een nieuw of jong gebruikte wagen koopt, je ook altijd zelf MOET inkuilen om de wagen zo rendabel mogelijk te maken.
Met een 2 de handse is dit niet het geval. Wat wel het geval is dat de wagen eerder stuk kan gaan je druk met de oogst bezig bent. Ik heb dit ook een aantal keer ondervonden met mijn taarup. Maar naar een kleine en niet dure reparatie loopt die weer als een tierelier en kan ik er weer een poosje op vooruit!!
newholland6640
@mdoornekamp

De voor en nadelen van zelf kuilen zijn mij bekend. hebben ook alles wel tegen elkaar afgewogen.
Technisch gevoel en kennis is tot op zekere hoogte genoeg aanwezig om met een oudere wagen te werken
mdoornekamp
@newholland6640 OK jullie kuilen nu ook zelf in toch? Dan zit je alleen nog met het snijden met oudere wagens. Scheelt ook al veel als je een set nieuwe messen erin zet. Wij vervangen de messen ook na 3 of 4 jaar. Ouwe messen zijn direct weer stomp en worden korter. Daarnaast kun je bij de oudere strautmanns de slap geworden veren vervangen. En kijk bij een gebruikte wagen of de messen balk nog recht is. Vaak staat ie wat rond en snijden de middelste messen al minder
newholland6640
@mdoornekamp

Ja kuilen nu zelf in met een Vitesse twee. hebben nu messen. Dan gaan we naar 37. Verwacht dat het verschil aanzienlijk zal zijn.
Kuilen ook niet bijzonder veel in. We gaan weer weiden. Dus met een dikke 100 bunder t jaar heb je t ook wel gehad.
mdoornekamp
@newholland6640 100 bunder valt wel mee. Heb je al een andere wagen gekocht?

Heb je ook een loonwerker in de buurt waar je op terug kunt vallen? Dat scheelt ook altijd.
mdoornekamp
@newholland6640 ohja. Optie 3 is er ook nog.

3.: bel een goede loonwerker en je hebt een hoge kwaliteit kuil en geen kopzorgen. Als je ALLES rekent is het financiële verschil klein. De loonwerker kan zijn jonge wagen veel meer uren inzetten waardoor de kosten sterk dalen.
930triplemaaier
@mdoornekamp punt 3 is tot op bepaalde hoogte. De grote bedrijven zijn al zo groot dat een loonwerker vaak al speciaal voor die ene grote bedrijf moet investeren als ze daar het werk willen doen. Dan wordt het risico voor een loonbedrijf ook te groot omdat het maar weer afwachten is of ze het jaar dr op het werk ook nog hebben
+1
mdoornekamp
@930triplemaaier ja dat klopt ook weer. Grote boeren willen ook altijd korting omdat er veel uren gemaakt kunnen worden. Maar een financieel specialist zei ooit eens dat grote boeren extra aan de loonwerker moeten betalen omdat er extra voor geïnvesteerd moet worden. En ook omdat zo 'n grote opdrachtgever meteen de hele planning vol zet. Zodat misschien wel 5 anderen moeten wachten/schuiven
valmet6400power
@mdoornekamp
Dat is voor een loonwerker toch het mooiste wat er is? Dan hoef je niet tussentijds te verkassen, je kunt lange dagen maken en de loonwerker heeft weinig loze uren die hij niet kan declareren bij een boer. Het levert hem per saldo meer op dan 5 kleine(re) boeren te doen..
mdoornekamp
@valmet6400power met grote boeren bedoel ik meer dan 100 ha gras in 1 keer. Soms zelfs 200 ha. En als het weer dan tegen zit en die klant wil een dag later...... Dan zeg je niet; we gaan effe een avond wat langer door en het is weg
930triplemaaier
@mdoornekamp vaak denken die boeren voor een dubbeltje op de eerste rang te kunnen zitten en alles te kunnen bepalen en eisen. En dan moet je juist opletten als loonwerker dat dat dan niet ten koste gaat van andere klanten. Juist dan moet je soms een keer als loonwerker je rug recht houden
spotmelker
[quote="@newholland6640" p="1387702"]het afbreken van messen heeft dat dan met een bepaald type super Vitesse te maken of slijtage?
De oudere Super Vitesse's hebben hele grote messen die bij slijtage of krom messenframe (zoals @mdoornekamp aangeeft) makkelijk door de rotor geraakt kunnen worden. Bij de nieuwere modellen zijn de messen kleiner en staan dieper in de rotor waardoor dat probleem minder speelt.
mdoornekamp
@spotmelker Ik weet het zo niet. Heeft soms ook met kromme rotor vingers te maken. Ik heb er zelf nooit last van gehad bij mijn Strautmann wagens.
spotmelker
@mdoornekamp Ik had het bij de (beige) Super Vitesse die ik had wel want zonder schuddertanden, steekpaaltjes of ander ongein braken er steeds vaker messen. En deze zaten doorgaans losser in de houders als de messen die altijd heel bleven. Bij de latere modellen zitten de messen dieper in de rotor die ook meer meenemers hebben.
Heb je ook een bepaalde strategie van het slijpen van die messen?
mdoornekamp
@spotmelker staan je rotor tanden niet te dicht bij elkaar?

Ik slijp nu met een Goweil slijptafel. Dat gaat toch wel veel mooier dan met de slijptol. Bij beschadigde messen werk ik de geribbelde kant eerst bij met de kleine haakse slijper. Dan op de slijp tafel.

Zonder slijptafel alleen lange halen op de gladde kant slijpen. Geribbelde kant slechts licht bijwerken. Nooit een grote 2000 watt gebruiken.
930triplemaaier
@mdoornekamp uit de hand met de slijptol slijpen raadt ik ook af want dan kun je nooit de goede hoek aanhouden
spotmelker
@mdoornekamp Ik heb de wagen inmiddels ingeruild omdat het laden van Japanse haver slecht wilde. Dat is nat en snotterig spul en bleef te lang op de pick-up liggen voordat de (versleten?)rotor het meenam. Nu heb ik weer een 'ouderwetse' DF K 6.47. Die heeft voor mij capaciteit genoeg en ik zie met deze wagen minder kuilgras wikkelen in de voerdoseerwagen dan bij de strautmann terwijl die om de 5,5 cm een mest had en de DF om de 7,5 cm.
+2
hobbyboer
Quote Reactie van @spotmelker:
een 'ouderwetse' DF K 6.47.

Modern juist!
Gewoon voorbeeldig 'duurzaam': licht van gewicht, bodemvriendelijk, energiezuinig, gewasvriendelijk ☺
mdoornekamp
@hobbyboer kameraad van me had een nieuwe DF In 3 jaar total loss. Alleen eigen boeren gebruik. " deutz1986"
spotmelker
Quote Reactie van @hobbyboer:
Gewoon voorbeeldig 'duurzaam'

Hij draait inderdaad lekker licht en het snijwerk met de messen die in de uitsparing van de afstrijkers passen is perfect. Maar de grootste vooruitgang is het automatische smeersysteem, dat is wel ideaal.
Baltus_steyr
@hobbyboer Maar nu heb je een balken invoer waarmee je rustig en gepast mee moet laden , terwijl je een rotor invoer met een gemiddeld 80 tot 100 pk rustig de trekker kunt laten aftoeren en geen kijken naar de wagen hebt....
thmtrader
Kemper is een prima wagen, maar de onderdelenvoorziening is gestaakt (al een tijdje). Hier in de buurt is de laatste rotor verkocht voor een paar jaar terug.
Deutz Fahr heeft de invoer gebruikt later en mischien zijn daar nog bruikbare onderdelen te vinden.
casejxu
@thmtrader van de greentrans kemper wagens kan je de onderdelen van de rotomaster gebruiken geloof ik. Van de cargo wagens niet
thmtrader
@casejxu Ik weet het niet precies hoe het zit.... Het is een uitdaging, "goedeloonwerkerachterdehandwagen"!!!
casejxu
@thmtrader Haha klopt. Gelukkig 2 goeie vrienden met een taarup haha. T is dat ik mijne voor heel weinig kon bemachtigen anders ook een taarup geworden. Een goeie taarup is alleen al snel duurder.
+1
GerbertXL
@thmtrader Wel erg matig van john deere. Ze laten zich er graag op voor staan dat ze onderdelen kunnen leveren van 50 jaar terug maar als het gaat om bedrijven die ze hebben overgenomen hoeft het blijkbaar niet.
thmtrader
@GerbertXL John Deere kocht Kemper enkel voor de mais bekken, de rest voegde niet echt wat toe, vandaar. Kemper is een op zichzelf staand merk en ook ik heb bij Kemper wel eens met heel veel geluk t laatste onderdeel kunnen krijgen...... voor een maisbek!!!
930triplemaaier
@thmtrader kooima maakt ook veel imitatie slijtdelen voor diverse merken hakselaars maisbekken maaiers en voermengwagens. Ik hoor er verschillende verhalen over de kwaliteit en standtijd. Heb jij wel eens onderdelen bij hun besteld?
thmtrader
@930triplemaaier Weet ervan, maar heb er geen ervaring mee. Met name JD parts zijn van alternatieve leveranciers minder interessant. JD houd die prijzen laag.
SJB533
Quote Reactie van @thmtrader:
maar de onderdelenvoorziening is gestaakt (al een tijdje)

En jij ruikt geen handel? 😮
+1
thmtrader
@SJB533 Heb het al druk genoeg zo!
+2
newholland6640
Bedankt voor jullie reacties. hebben ondertussen een super vitesse gekocht
Wimsumar
Beste NewHolland6640:

Quote Reactie van @newholland6640:
super vitesse

casejxu
Fotoos!!!
newholland6640
@casejxu

heb nog niet bij huis staan
casejxu
Je bent toch wezen kijken?? 😃
newholland6640
@casejxu

Ja dat wel
+1
newholland6640
@casejxu

komt van de week als het goed is.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden rotor , opraapwagen , hoi , kemper , ervaringen en 1997 geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!