Deutz BF4L913 motor loopt warm

Hier een BF4L913 motor die warm/heet loopt.
motor ligt nu uit elkaar, we dachten aan schade aan cilinder/zuiger
Dit is niet het geval, en lijkt recentelijk gereviseerd.
cilinder-koelribben zijn geheel schoon.
klepspeling was goed

kan het nog aan de cilinderkoppen liggen?
of iets anders?
paulusmahandel

Reacties

erik9831
De olieleiding/koeler die in het ventilatie huis zit, die is ook nog goed ? Vermoedelijk van wel, vermits je de cilinders al hebt afgebouwd denk ik. Dan zou je dat ook al gezien moeten hebben.

Maar de koeler is ook niet verstopt ?
paulusmahandel
@erik9831 daar heb je een punt, zal ik controleren
sikuman
Ben zeer benieuwd wat het is .
hebben zelf het ook met het zelfde type motor.
'wij vermoeden dat er weer een scheurtje in een cilinder zit .
maar revise kan maar je moet wel heel de motor doen anders krijg je onbelans in de motor en dan loopt die ook niet meer mooi .
casejxu
De korlvin word met smeerolie ingeschakeld. Werkt dit nog wel?
RPCounty
@casejxu juist. Er is een thermisch geregelde olietoevoer voor de koelvin. Als dit niet opend zal de koelvin die een vloeistofkoppeling bevat te weinig olie krijgen en zodoende onvoldoende draaien. Er zit een m6 boutje gemonteerd in die thermostaat die in het uislaatspruistuk zit. Daar zit een koperen ring onder. Als je die er tussen weg laat zal er constant olie lopen naar de koppeling van de koelvin. Dus zal altijd draaien dan. Succes.
+1
paulusmahandel
@RPCounty deze motor heeft een direct aangedreven fan.
Hij heeft dus geen thermische regelaar.
Maar bedankt voor het meedenken
+1
casejxu
@paulusmahandel dan is die dus al eens gewisseld. Heb wel eens een gehad dat die versleten was en dus minder koelde. Hoe constateerde je dat hij te warm werd?
paulusmahandel
@casejxu motor ligt in een shovel, en bij normaal gebruik voelde hij al heet aan.
Terwijl onze atlas kraan (dezelfde motor) dit niet werd.
Zodoende met ir thermometer gemeten en dit liep veel hogerop dan bij de kraan
casejxu
@paulusmahandel aha dan is dat duidelijk. Dit omdat er ook mensen zijn die puur op de meter afgaan. Hoe zijn de verstuivers? Timing brandstof pomp? Slechte of verkeerd moment inspuiten geeft ook kans op temperatuur verhoging
paulusmahandel
@casejxu ja het vreemde is, dat hij wel goed liep zonder rook
casejxu
@paulusmahandel hmmm nou word t lastig. Als koeling brand en brandschoon is zou ik verder niet weten wat t kan zijn. Heeft deze motor turbo?
paulusmahandel
@casejxu ja met turbo
RPCounty
@casejxu anders was het geen BF motor. B Staat voor turbo
casejxu
@RPCounty jup sorry. Deze hebben dan toch ook zuigerkoeling?
RPCounty
@paulusmahandel is de ruimte tussen de zuiger en de kop niet te krap? Spaltmaat moet tussen den1.0 en 1.4mm liggen. Als dat te krap is loopt hij ook warm
paulusmahandel
@RPCounty ja volgens mijn metingen zou dit kloppen, maar ik zal tijdens de montage een stukje tin tussen de zuiger en kop houden en dan opmeten
RPCounty
@paulusmahandel das de beste manier
goeiedag eem
@paulusmahandel ik stel deze maat bij de 912 motor altijd af rond de 1.7 mm, heb ik van een revisie bedrijf, heb nergens last van met warmlopen en of andere schade, wat ik met 1.1mm afstelling wel een keer heb had, tikte mij mij een klep net aan, heb dit ook bij mijn 10006 gedaan en een resultaat van een stuk meer koppel dan andere standaart motoren, en dit is het enigste wat ik anders afstel dan volgens de boeken
goeiedag eem
@paulusmahandel Misschien wel iets te simpel gedacht maar is de ventilatie van het motor compartiment wel voldoende of dat die dicht zit geslipt met vuil?
paulusmahandel
@goeiedag eem dit was super schoon
Wimsumar
Beste Paulusmahandel:

Quote Reactie van @paulusmahandel:
direct aangedreven fan.

Ik begrijp dat deze er (recent) opgezet is ter vervanging van de 'oliegeregelde fan'.
Vraag: Is de draairichting, aantal fanbladen en/of toerental goed?
paulusmahandel
@Wimsumar ik kan een grotere poulie plaatsen, maar het lijkt origineel.
Dus draairichting zou ook goed moeten zijn lijkt mij
paulusmahandel
Motor loopt inmiddels weer, koppen waren iets krom, maar niet noemenswaardig.
Kopruimte 1.3
Maar nu viel ons op dat bij koude motor hij slecht aanslaat.
En witte, lichtgrijze stinkende rook heeft.
Na een tijdje lopen gaat t beter.
Kan het ook nog liggen aan de turbodruk kompensator?(membraam boven op de pomp)
Wimsumar
Beste PaulismaHandel:

Quote Reactie van @paulusmahandel:
witte, lichtgrijze stinkende rook

Typerend voor lage compressie en/of koude motor en/of te late inspuiting.

Bron: dieseldokter.nl/?page_id=507
+1
paulusmahandel
Probleem verholpen!
brandstofpomp verdraaid.
terug gedraaid (stond maximaal open)
vooras uitelkaar gehaald, remschijven waren kaal, omdat er verkeerde olie was gebruikt, (geen LS olie)
men had de motor meer vermogen gegeven omdat de vooras continu afremde.
hierdoor kreeg de motor teveel op zijn donder.
shovel rijdt nu goed en wordt niet meer warm.

bedankt voor het meedenken
deutz dx 470
Hoe warm werd die dan want onze dx met dezelfde motor had het ook warm met woele maar denk dat dit geen kwaad kan?

(klik om te vergroten)

Werd dan ook weer niet warmer als dit
deerejohn
Mijn regenmotor deutz 913 ... als het buiten 30 graden is dan loopt de motor ook naar het rode toe ,, zou een water vernevel nippel voor de motor iets zijn
spotmelker
@deerejohn Dat zou ik niet doen, alle stof blijft dan om en tussen de koelribben van de cilinders kleven. Ik spuit de motor van mijn Deutz 6806 elk jaar een keer goed schoon met stoomcleaner.
Husqvarna
@deerejohn
Ja zitten je koelribben niet wat dicht, kun je niet altijd goed zien. Wij hebben op de shovel een BF4L913 maar die word eigenlijk nooit warm, meter komt hooguit een paar mm omhoog.
Wimsumar
Beste Husqvarna:

Quote Reactie van @Husqvarna:
meter komt hooguit een paar mm omhoog.

Zo'n meter zou ik aan gaan twijfelen. ☀
Husqvarna
@Wimsumar
Ja klopt, maar toen ik echt met 26 graden een zandput ging dichtschuiven stond ie wel een keer halverwege.
jd4050
Quote Reactie van @Husqvarna:
meter komt hooguit een paar mm omhoog.

Toevallig ahlmann az10?
Husqvarna
@jd4050
Ja, bij jullie net zo ?
jd4050
@Husqvarna

Toen Ik er eerder wel eens op reed werd die ook alleen maar warm met inkuilen of zwaar werk met warm weer. Anders zag je de meter idd bijna niets bewegen.
Husqvarna
@jd4050
Zou best kunnen dat de BF4L913 beter gekoeld word als de F4L913 (zonder turbo).
wimkroft
@jd4050 Wij hebben enkele az10 shovels aan het werk, warm lopen hebben wij opgelost door de motoroliekoeling van de motor af te halen en de olie door een 24 volt oliekoeler heen te laten lopen die we achter de kabine geplaatst hebben. Op die oliekoeler zit een schakelaar die de wentylator aanzet bij 70 graden. De olie blijft dus veel beter van kwaliteit.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden deutz , motor , warm en schade geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!