Zij er meer loonwerkers/ boeren die nooit kleppen stellen???

Wij hebben twee loonwerkers die bij ons het werk doen.
Bij toeval hoorde ik van een van de twee dat bij hun trekkers nooit de kleppen worden gesteld en dit is geen geintje. Vindt hij niet nodig, valt niet veel te stellen en ze worden toch met ongeveer 8000h ingeruild. Hij rijdt met JD, Claas en Caseih. De leasetrekkers natuurlijk uitgezonderd, die gaan bij de dealer in onderhoud. 30% lease en 70% eigendom.
Bij de andere loonweker toen ook nagevraagd en eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal.
Ze houden beide ook veel langere intervallen aan voor de motorolie verversing dan voorgeschreven. Toch vindt ik dat ze beide een up-to-date en goed onderhouden machinepark hebben met een eigen monteur.
Is dit gangbaar bij loonwerkers of zijn dit toevallig uitzonderingen???
IHC forever

Reacties

casejxu115
Hoor je wel vaker ja, zijn tegenwoordig n halve dag aan het sleutelen om bij de kleppen te komen.
Dat is nadeel van moderne tractoren, bij mijn 4511 zit ik na 4 moeren al aan de kleppen.
ford3000case745
Als de motor jah nog goed start en loopt dan is het ook niet nodig
Siebenga
Kleppen stellen bij commonrail? Nooit van gehoord zkr niet bij onderhoald..

Toch allemaal electronisch?
+1
Wimsumar
Beste Siebenga:

Quote Reactie van @Siebenga:
onderhoald..

Tijd voor wat onderhoald .......... van jouw kennis:

Commonrail is..........

mvwautotechniek.nl/Motor/Dieselmotor/…
Siebenga
@Wimsumar toch nog wat geleerd op zondag avond! Ik had verwacht dat die commonrails allemaal wel zo was afgesteld en electronisch beveiligd dat een klep stellen er niet meer bij zou zijn!
+2
Wimsumar
Beste Siebenga:

Quote Reactie van @Siebenga:
electronisch

Nou, wees maar blij dat de kleppen niet electromagnetisch bedient worden. Er kan al zo veel stuk aan dat electronische spul, dus, wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan. 😉
Siebenga
@Wimsumar zo bedoelde ik het ook niet, had meer gedacht als er iets niet klopt met de kleppen dat er een foutmelding voorbij komt en de trekker ff naar de dealer moet 😄 dat valt dan niet onder onderhoald
fendt308-driver
@Siebenga volgens onze dealer moet het iedere 2000 uur gebeuren
basia
Misschien zijn er wel trekkermotoren met hydraulische klepstoters ; maar ik denk dat de meeste nog nastelbaar zijn , zij het met stelmechaniek of afstelshimms .
Iets voor @Wimsumar om de werking van een hydraulische klepstoter op te zoeken ?
marc102
@basia of misschien dat @Wimsumar eens wil googelen naar de werking van het V-TECH systeem bvan Honda, ook heel leerzaam 😜
Wimsumar
Beste Marc:

Quote Reactie van @marc102:
V-TEC

Ook hier geldt: Wat er niet op zou zitten kan ook niet kapot gaan.
(Wel 'gewoon' kleppen stellen met sleuteltje/schroevendraaier bij V-TEC-systeem).

autoblog.nl/nieuws/technique-zo-werkt-vtec-81463/
Wimsumar
Beste Basia:

Quote Reactie van @basia:
werking van een hydraulische klepstoter op te zoeken





D439D
Cormick meer dan 50 jaar nog geen sleutel aangeweest behalve nieuwe olie.
+1
nhmonteur
Gelukkig zijn inderdaad bij de meeste motoren de kleppen nastelbaar. Bij een hoop modellen is het vaak wel een hele klus om er bij te komen, maar het is zeker niet onbelangrijk. Motoren hebben tegenwoordig een veel hogere verbrandingstemperatuir dan vroeger waardoor de kleppen veel meer te verduren hebben. Dus is het zeker niet verstandig om nooit de kleppen te stellen.
Bij sommige modellen zoals de tm155 zitten hydraulische klepstoters gemonteerd. Maar deze gingen wel eens defect waardoor de motor hevig gaat tikken en de het zuigertje vervange moet worden wat alleen kan met speciaal gereedschap.
Naar mijn mening kan je dus beter kleppen hebben die je zelf kan stellen.
+1
frank_mf
Quote Reactie van @nhmonteur:
Maar deze gingen wel eens defect waardoor de motor hevig gaat tikken en de het zuigertje vervange moet worden wat alleen kan met speciaal gereedschap.

Klopt, heb ik ook gehad bij mijn vorige Audi A3 met 1.9TDI. Auto klonk als een trekker, geen fijn gevoel er mee door te rijden...
Dennis_dB
Er zijn er genoeg die nooit kleppen stellen. Bij een bedrijf waar ik voor werk worden de kleppen iedere 3000 uur gecontroleerd. Vaak moet er niet of bijna niet versteld worden.
walker1
Ik heb 1 x in mijn leven kleppen gesteld en dat was tijdens een praktijkweek techniek op de praktijkschool in Ede.
Verder heb ik idee dat zolang een motor normaal fuctioneerd niemand met die kleppen gaat lopen prutsen. Dus wat @IHC forever beschrijft lijkt me de gangbare praktijk bij de meeste bedrijven. Ik durf zelfs te stellen dat bij leasetrekkers die standaard bij de dealer in onderhoud zijn pas kleppen gesteld worden als daar aanleiding toe is, dus bvals de motor niet helemaal goed meer loopt en dat ze echt niet gaan bijstellen bij standaard zoveel uur volgens een onderhouds boekje/voorschrift.
IHC forever
Reageerders tot zover alvast bedankt voor de antwoorden. Hydr. klepstoters komt bij tractordiesels inderdaad maar weinig voor; meer nadelen dan voordelen. Ik meen dat de nieuwste generatie Deutz motoren (o.a. Fendt) nu wel enkele typen heeft met hydr. kleppen.
Tot zover het kleppen stellen. Praktijk is dus heel anders dan voorgeschreven.
Maar wat vinden jullie dan van het motorolie verversen met veel (meer dan dubbele) langere intervallen? Geldt trouwens ook voor hydr./ transmissie.
Loonwerkers zeggen geen tijd om in het drukke seizoen dit te doen. Al genoeg werk om alle machines aan de praat te houden. Ze doen het al jaren zo.
Siebenga
@IHC forever vooral bij de eerste paar keer (bij nieuwkoop) zou ik deze intervallen dus wel strikt nemen! Laterop lijkt me dit minder erg! Maar een paar honderd uur doordraaien lijkt me niet slim! Dat er geen tijd is dat is onzin, puur planning!
trean
@IHC forever ik zou om de 2400 uur kleppen stellen. En gewoon elke 400 uur motorolie verversen, brandstoffilters vervangen, luchtfilters bekijken en schoonblazen en vooras smeren. Dat is een half uurtje werk en dan in de winter om de 1200 uur een grote beurt doen. Luchtfilters gewoon vervangen als het nodig is.
IHC forever
@trean Een loonwerker die al bij 400h al motorolie ververst; ik ken ze niet en al helemaal niet die bij ons op het erf komen. Bij veel van hun trekkers is 1000h en meer de realiteit. Ook de motoren van hun 4 hakselaars maar 1maal per jaar waarvan er 1 zelfs meer dan1200h gedraaid had in 2016. Verbaast mij ook maar dat is de praktijk bij hun.
trean
@IHC forever loonwerker waar ik meerdere keren stage gelopen heb deed dat. Kon in de praktijk wel een keer 700 uur worden omdat de uren niet standaard weergegeven worden in het dashboard bij mf. Je moet een paar keer op een knopje drukken voordat het tevoorschijn komt. Een sticker in de cabine met het aantal uren erop waarbij weer motorolie ververst moet worden helpt wel. En natuurlijk de eerste 5000 uur een vaste man erop in zoverre als dat praktisch mogelijk is.
Husqvarna
@trean
In de kleppendeksel van de FPT motor zit ook een filtertje, dat zag bij loonwerker in de werkplaats dat ze die vervingen.
Wimsumar
Beste IHC Fordever:

Quote Reactie van @IHC forever:
motorolie verversen met veel (meer dan dubbele) langere intervallen?

Eigenlijk zou je motorolie met enige regelmaat met een simpel lakmoespapiertje moeten kunnen testen op de verzuring van de olie. Dit is eigenlijk de enige graadmeter om olie te verversen. Het blijkt (lees onderstaande link) dat de olie-industrie de touwtjes volledig in handen hebben en de ''argeloze olieververser'' veel geld uit de zak laten stromen.

peilstokchip.nl/het-geheim-van-onnodig-olie-verver…
trean
@Wimsumar ik weet dat bij cat kranen de hydrauliek olie na 1200 uur getest word door een monster te nemen. Dat wordt dan elke 400 uur herhaald en bij weinig gebruik van hulpstukken kan de olie zomaar 3600 uur of nog langer meegaan. Zoiets zou men ook moeten doen met motorolie. Sommige trekkermerken adviseren tegenwoordig om de motorolie om de 600 te verversen.
Wimsumar
Beste Trean:

Quote Reactie van @trean:
om de 600 te verversen.

Dat schrijf je precies goed zo! De telwerken draaien tegenwoordig zo snel dat je echt niet van urenteller kunt spreken. 😉
Pakweg 30 jaar geleden heeft OK-olie ook zoiets wel eens geprobeerd om d.m.v. oliemonsters een verversingsadvies te geven. Ik kan me niet meer herinneren wat de testresultaten mij eens opgeleverd hebben. Gratis zal het natuurlijk nooit worden en het blijft toch iets als de slager die zelf het vlees keurt.
JohnDeere5720
En zolang de olie niet naar diesel ruikt, geen ''vieze'' lucht en geen slijpsel of andere rommel er in heeft zitten is olie toch ook nog goed. Ik snap dat elke jaar olie verversen ook niet echt.. Als het smeert is het goed ja.

Denk dat de stijl van rijden/gas geven meer invloed heeft op slijtage dan olie die er een paar uur langer inzit, eerste 5minuten even rustig warm draaien (Niet boven 1500Rpm) en daarna rustig doorgaan tot ie lekker warm is voordat je vol gas gaat. En na afloop 30 tot 60 seconden stationair na draaien zodat olie bij de turbo kan afkoelen zodat deze niet blijft staan in een hete turbo en dus dat de olie ook niet ''verbrandt/vergaat''.
Als je daar allemaal beetje rekening mee houd moet je makkelijk wat langer met de olie kunnen doen lijkt me.
samie
Bij ons is de regel zo lang een motor goed draait niet aan de kleppen beginnen regelen, vaak doe je meer kwaad dan goed doordat je zoveel moet demonteren
Fordje4600
Nooit kleppen gesteld behalve toen de motoren gereviseerd/vervangen werden
DualPower
Ik kan me ook niet heugen dat we ooit kleppen hebben gesteld (op onze Fords en New Hollands). Zo lang de motor goed start, loopt en presteert kun je er beter niet aan zitten.
Wimsumar
Beste DualPower:

Quote Reactie van @DualPower:
Fords

En FORD heeft nu uitgerekend 1 van de prettigst af te stellen kleptuimelaar. Alleen een passend sleuteltje en voelermaatje is hierbij nodig. Dit in tegenstelling tot vele andere merken waarbij je 3 dingen tegelijk vast moet houden: schroevendraaier, sleuteltje voor de borgmoer en het voelermaatje.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden hetzelfde , claas , onderhoud , motorolie en trekkers geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!