Zij er meer loonwerkers/ boeren die nooit kleppen stellen???
Wij hebben twee loonwerkers die bij ons het werk doen.Bij toeval hoorde ik van een van de twee dat bij hun trekkers nooit de kleppen worden gesteld en dit is geen geintje. Vindt hij niet nodig, valt niet veel te stellen en ze worden toch met ongeveer 8000h ingeruild. Hij rijdt met JD, Claas en Caseih. De leasetrekkers natuurlijk uitgezonderd, die gaan bij de dealer in onderhoud. 30% lease en 70% eigendom.
Bij de andere loonweker toen ook nagevraagd en eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal.
Ze houden beide ook veel langere intervallen aan voor de motorolie verversing dan voorgeschreven. Toch vindt ik dat ze beide een up-to-date en goed onderhouden machinepark hebben met een eigen monteur.
Is dit gangbaar bij loonwerkers of zijn dit toevallig uitzonderingen???
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden hetzelfde , claas , onderhoud , motorolie en trekkers geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Toch allemaal electronisch?
Iets voor @Wimsumar om de werking van een hydraulische klepstoter op te zoeken ?
Bij sommige modellen zoals de tm155 zitten hydraulische klepstoters gemonteerd. Maar deze gingen wel eens defect waardoor de motor hevig gaat tikken en de het zuigertje vervange moet worden wat alleen kan met speciaal gereedschap.
Naar mijn mening kan je dus beter kleppen hebben die je zelf kan stellen.
Verder heb ik idee dat zolang een motor normaal fuctioneerd niemand met die kleppen gaat lopen prutsen. Dus wat @IHC forever beschrijft lijkt me de gangbare praktijk bij de meeste bedrijven. Ik durf zelfs te stellen dat bij leasetrekkers die standaard bij de dealer in onderhoud zijn pas kleppen gesteld worden als daar aanleiding toe is, dus bvals de motor niet helemaal goed meer loopt en dat ze echt niet gaan bijstellen bij standaard zoveel uur volgens een onderhouds boekje/voorschrift.
Tot zover het kleppen stellen. Praktijk is dus heel anders dan voorgeschreven.
Maar wat vinden jullie dan van het motorolie verversen met veel (meer dan dubbele) langere intervallen? Geldt trouwens ook voor hydr./ transmissie.
Loonwerkers zeggen geen tijd om in het drukke seizoen dit te doen. Al genoeg werk om alle machines aan de praat te houden. Ze doen het al jaren zo.
Denk dat de stijl van rijden/gas geven meer invloed heeft op slijtage dan olie die er een paar uur langer inzit, eerste 5minuten even rustig warm draaien (Niet boven 1500Rpm) en daarna rustig doorgaan tot ie lekker warm is voordat je vol gas gaat. En na afloop 30 tot 60 seconden stationair na draaien zodat olie bij de turbo kan afkoelen zodat deze niet blijft staan in een hete turbo en dus dat de olie ook niet ''verbrandt/vergaat''.
Als je daar allemaal beetje rekening mee houd moet je makkelijk wat langer met de olie kunnen doen lijkt me.