Hydrauliekolie schuimt en stroomt over ook na montage nieuwe pomp. Ra ra hoe kan dat?

Van de winter van onze ouwe International 844s de beide hydr. pompen vervangen.
Al lange tijd schuimde bij vooral koud weer de olie achter uit het reservoir via de peilstok/ontluchting. Eerst maar de keerring vervangen in de pompaandrijving met nieuwe filters en nieuwe olie (hytran) erop. Resultaat; de olie bleef schuimen en ook te weinig opbrengst en druk, nou dan zullen de pompen wel versleten zijn. Opnieuw de boel weer gedemonteerd en vervolgens twee nieuwe pompen erop gezet. Resultaat; druk en opbrengst nu wel prima, maar de olie gaat toch weer schuimen en overkoken. Wat is dit nou weer?
Hebben we onderweg iets vergeten?
IHC forever

Reacties

sassinga
@IHC forever Hebben wij met onze 744 vroeger ook gehad maar er zat toe universele olie in en dat was de oorzaak van schuimen. daarna IH olie erin en toe was het over.
+2
casepowers
Aanzuigleiding 100% goed dicht? alles even nalopen. evt vaster draaien. en zit ook ergens een gaasje bij de aanzuigleiding waar die t uit het hefdeksel haalt. even kijken in de online handboeken. als dat gaasje dicht zit kan die ook niet genoeg olie aanzuigen waardoor je ook lucht en dus schuim krijgt
Steyr.frl
Rubberslangetjes in aanzuigleiding controleren/vervangen
Nieuwe o-ring geplaatst onder de flens zuigzijde pomp?
IHC forever
@Steyr.frl Slangen en klemmen had ik al vernieuwd. De o-ring heb ik nu ook vernieuwd maar het resultaat is hetzelfde; schuimen en overkoken. We hebben ook de aanzuigleiding bij het hefdeksel losgehaald; zit inderdaad een kokerzeefje dat overigens schoon was. Er lekt niks en alles is schoon en zit vast maar het probleem is nog niet opgelost.
dieseltank
Je zuigt lucht aan, alles wat tussen pomp en "tank" zit goed controleren, vervangen /bijdraaien

Ook kun je 2 verschillende oliën door elkaar hebben dat kan ook voor schuimen veroorzaken.
GROENEDEERE
Schuim in de olie komt vaak door cavitatie in de pomp of leiding.
Het hoeft niet zo te zijn dat er ergens lucht wordt aangezogen maar kan ook komen door iets dat de stroming belemmert.
Maar in 90%van cavitatie is de pomp de oorzaak.
Hen je trouwens behalve de pompen ook de olie vervangen?
Door t schuim vermindert de kwaliteit en is de kans groot dat dit in de toekomst blijft aanhouden
stefan_4000
Schuimende olie kan ook komen door dat de retour boven het oliepijl uitkomt. Hoor ik steeds vaker van de monteur die bij ons komt.
+7
IHC forever
Heren TF fans nog bedankt voor alle tips ondanks dat de goeie er niet tussen zat. Zaterdag, ten einde raad, een oude(met alle respect) International monteur geraadpleegd met ruim 40 jaar ervaring op te teller. En ja hoor al kijkend, vragend en nadenkend had hij de oplossing. De keerring in de pompaandrijving zuigt lucht. Ik zei dat kan niet want er zitten hagelnieuwe pompen op. Toch maar met tegenzin voor de derde keer de boel weer loshalen en een nieuwe ring gehaald en gemonteerd. LET OP! monteren met veel olie op de as om elke denkbare beschadiging te voorkomen. Alles gemonteerd en getest met als resultaat; geen schuim en geen overkoken meer. Hé, hé eind goed al goed.
+5
jo845xl
@IHC forever Dit vind ik nu eens mooi dat iemand de moeite doet om te laten weten hoe het is afgelopen . Op deze manier leren we zelf ook iets . Merci.
930triplemaaier
@IHC forever maar het klopte wel dat ie ergens valse lucht aan zoog
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden olie , winter , gedemonteerd , hydrauliek , pompen , druk , pomp , vervangen , filters , montage , koud en versleten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!