Mc-Cormick D 436 - Knarsend geluid
Mijn D436 standard drie jaar geleden in orde gemaakt, liep goed destijds. In de loop der tijd kwamen eigenlijk twee grote problemen;1. bij starten en lopen duurt het even voordat hij aanspringt (zelfs bij goed voorgloeien)hij begint met wat sputteren, redelijk wat witte rook waarna bij stationair nog maar bij een slag een beetje witte rook blijft komen. Dit stopt na een minuut normaal stationair lopen. Ondanks destijds de hele kop (en blok) gereviseerd is (maar een lange tijd (jaren) niet gelopen) is het mogelijk dat er toch iets mis is met de koppakking waardoor er water in komt en dit de witte rook veroorzaakt?Droogt zoiets uit bij lang niet lopen waardoor dit kan scheuren?
2. het grootste probleem helaas, ik meen dik 1,5 jaar geleden kwam bij het in de lage giering zetten ineens een "aanlopend"/zingend geluid uit het gebied onder de versnellingspook. Het klinkt alsof iets niet mooi symmetrisch/gelijk loopt in de bak (moeilijk te omschrijven). Enfin, viel nog mee, in de hoge giering geen probleem.
Daarna werd het geluid steeds heftiger en werd het zingend geluid een knarsend geluid, zelfs in de hoge giering. Laatste maanden niet meer mee durven rijden. Typerend is wel dat wanneer ik de versnellingspook naar voren duw, zonder koppeling (richting de versnellingen, maar niet doorduwen) de pook hard trilt/slaat, bij het naar beneden duwen is dit niet het geval. Nu onze D320 Farmall gemaakt is willen we aan de 436 beginnen maar zijn bang dat dit wat moeilijker/duurder gaat worden dan een afgebroken kopbout (D320))
Iemand enig idee wat dit (met name probleem 2) kan zijn? Ik zal een filmpje proberen te maken, misschien dat dit helpt.
Mocht iemand overigens interesse hebben in nog wat literatuur (inclusief wat ik op dit forum heb gevonden, zojuist toegevoegd); dropbox.com/sh/nn1u8zjatgue8bm/…
Enkele (werkplaats)boeken van Cormick.
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden water , rook , dik , koppeling , geluid , starten , werkplaats , Koppakking , cormick en witte rook geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Het janken en trillen in de versnellingsbak kan duiden op een lager dat is stuk gelopen en nu wat vrije ruimte heeft op de tandwiel assen.
Ik zou beginnen met compressie druk meten, en eventueel brandstofdruk aan de pomp meten, ook even meten op de gloeipluggen of er evenveel stroom op staat bij het gloeien.
SUC6
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Het best kun je een ander dekseltje zoeken, of deze lagerpassing laten verbussen.
Als je een ander dekseltje pakt zou het mogelijk zijn dat je een afstelling verkloot. dus het best even een werkplaatsboek erbij pakken om te kijken of er een afstelling mee gemoeid is.