Om 20:30 op NPO3: Keuringsdienst van waarde over melk
Er is een groot prijsverschil tussen verschillende pakken halfvolle melk in de supermarkt. Zit er dan verschillende melk in de pakken, of is er iets anders aan de hand? De Keuringsdienst gaat op bezoek bij de boer en bij Campina en komt tot een verassende ontdekking.De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden melk , campina , supermarkt , boer en keuringsdienst van waarde geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
RFC had hier een mooie kans maar ze zijn gewoon bang voor de supermarkten en durven het echte verhaal niet te vertellen.
Het beeld bij deze aflevering is dat RFC er met de dikke winst vandoor gaat over de Campina melk, en dat RFC de grootgrutter is i.p.v. de supermarkt.
(klik om te vergroten)
Het blijkt wel weer dat men er meer is om de consument aan goedkope melk te helpen dan dat ze gaan voor een zo optimaal mogelijke melkprijs voor de leveranciers.
Maar al relativerend, al die programmamakers, artiesten en wie dan ook daar in Hilversum, of het daar allemaal even fris en fruitig er aan toe gaat om maar aan kijkcijfers te komen en vooral in de aandacht te komen.... tis daar ook 1 grote smeerpijp van goorheid en zelfverrijking.
Toch benieuwd nu naar de mening over deze uitzending van Arie J, Jan Cees en Wiebren en de rest van de weidegang gelovigen...
@George Jouw Deutz Kserie, schat ik zo in komt gewoon uit de Same fabriek. Alle deutzen onder de 140 pk. Lamborghini is een merk wat miljarden mensen over de hele wereld kennen. Deutz niet.
En dit zogenaamde onderzoek leverde voor mij niets nieuws op. Het zijn gewoon de allang bekende feiten, die je overal met enige moeite kunt verkrijgen.
-----
Van melk heb je 2 soorten, dagverse en langhoudbare.
Daar zit iets verschil in smaak tussen, verder niet. Geen verschil in samenstelling.
Of je dat verschil groot genoeg vind voor het prijsverschil en het gemak van langhoudbaar is een persoonlijke zaak.
In Nederland willen praktisch alle mensen dagverse melk
Dan zijn er in de 3 soorten voor de gewone standaard melk : Dat is 1 Biomelk, 2 Weidemelk, 3 Melk met géén weidemelk garantie.
Het verschil is dat het eerste van biologische bedrijven komt, het 2e van gangbare bedrijven waar in de zomer de koeien buiten lopen, en het derde heeft dat niet.
Voor dat verschil betaal je, maar in kwaliteit of samenstelling is er eigenlijk geen verschil.
( misschien ietse pietsie verschil in vetzuren ten gunste van bio en weidemelk maar dat mag eigenlijk geen naam hebben).
De rest van de prijsverschillen betaal je omdat het of bij een A-merk hoort , of vanwege de grote marge verschillen die de supermarkt hanteert.
Dus gewoon omdat het in een ander pak zit, de inhoud is niet anders .
Zelfde verhaal had ik ook 5 jaar geleden kunnen schrijven.
En heb ik dacht ik al eens geschreven.
Dit betreft alleen standaard volle en halfvolle melk, tussen de melkproducten zitten wel grote verschillen.
Dat wetende vond ik het meevallen. De boer was een nette man, geen rare uitspraken (a la Zembla boer). Die mest komt overal voor. Over het algemeen prima gedaan.
Melksommelier deed het voor zover mogelijk ook goed. Halfvol is halfvol. Ze hadden er volle of rauwe melk naast moeten zetten. Verder sympathieke man.
Dan rfc, welke boodschap wilde men vooraf communiceren? Wetende dat alle melk weidemelk is (om logistieke redenen efficiënter) en alle halfvolle melk dus hetzelfde is. Als de rfc boodschap niet strookt met de boodschap van de programmamakers, krijg je het heel lastig, dat was te zien. Armen over elkaar en zwijgen. Niet weten wat weidegang is, terwijl het op het pak staat (had daar naar verwezen) is ook niet sterk.
Commercieel directeur probeerde het wel (hij kan het wel, heb m vaker zien presenteren). De 3 geknipte zinnen zijn allemaal correct, daar is niets op aan te merken. Dat dit het enige is wat ze van hem uitzenden, laat ook zien dat de rest van zijn uitspraken niet pastte bij het doel.
De jumbo directeur was de vrolijke man, improviseerde wat en maakte zich niet druk, hij heeft namelijk niets te verliezen, wat maakt hem het uit welke melk ze kopen.
Al met al jammer voor Campina, maar had niet veel beter gekund, wel veel slechter.
Wat ik persoonlijk wel erg vind is dat de overschotten halalvlees ook verkocht worden als gangbaar vlees. Ik denk dat veel andere consumenten daar ook geen prijs opstellen.
Mooi toch, met een mooi verhaal en een beetje saus maak je 10 euro meer/kg