Ferguson TED 20 - Geen ontsteking aan bougies

Ik ben begonnen aan de restauratie van mijn Ferguson TED 20.
Na wat problemen met de startmotor heb ik de motor toch al doen ronddraaien.
Als ik naar de onsteking kijk zie ik op geen enkele van de 4 bougies een vonk.
Voor de distributor zit een soort spoel die hoogspanning maakt (denk ik)
Hiervan vertrekt een dikke rode draad naar de distributor. Als ik op deze rode draad meet tov de massa meet ik 12V.
Moet ik hier normaal geen hogere spanning meten?
Hoe kan ik eigelijk bepalen waar de fout zit? Want in de distributor zitten stukjes die enkel maar doorgeven bij spanning hoger dan 1000V. Ohms geven die niet door.

Wie kan me helpen met deze techniek? Foto zit er bij.
bjorn-wieme

Bijlages

(klik om te vergroten)

Zijkant van tractor. Je ziet rechts de starter zitten. Volledig links de distributor en rechts daarvan de spoel met de rode draad (denk ik).
Maar hoe werkt dit juist?

Reacties

Wimsumar
Beste Bjorn-Wieme: Op de rode draad kan/mag geen 12 volt staan. Dan lijkt mij deze bobine defect.
De bobine (= de spoel die hoogspanning maakt) wordt 12 volt gevoed (zwart draadje) Het andere zwarte draadje gaat naar de stroomverdeler. Hierin zitten ook de contactpuntjes die de stroom vanaf de bobine naar massa laat vloeien, of, deze stroom onderbreken. Op het moment van onderbreken ontstaat de vonk aan de boegie.
Waarschijnlijk werken de contactpuntjes niet.
bjorn-wieme
@Wimsumar
Bedankt voor je reactie. Is de bobine ohms uit te meten? Zoja, welke waarden mag ik dan verwachten?
Ik bekijk ook zeker nog eens de bekabeling en de contacten, want tractor staat al enkele jaren stil.
Wimsumar
Beste Bjorn-Wieme:

Quote Reactie van @bjorn-wieme:
uit te meten?

Als je de rode kabel uit de verdelerkap trekt en losjes tegen het motorblok (aan massa) legt, dan zou daar een vonk over moeten springen als je de 12-volt voeding naar de bobine aan en uit schakeld. Indien geen vonk, dan is of de bobime defect of de contactpuntjes staan los (bij het laatste is de stroomkring via de bobine naar massa onderbroken).
bjorn-wieme
@Wimsumar
Ok leuk werkje voor dit weekend. Bedankt voor de wijze raad!
Wimsumar
Beste Bjorn-Wieme:

Quote Reactie van @bjorn-wieme:
leuk werkje

Contactpuntjes afstellen:

annatefka.nl/mf_instr_boek/zweden/…
bjorn-wieme
@Wimsumar
Ik heb eens verder gezocht op de ontbrekende ontsteking.
De bobine was defect alsook de contactpuntjes die niet meer doorgaven. Beide vervangen en contactpuntjes afgeregeld. Nu heb ik overal ontsteking. Succes dus!

Ondertussen heb ik de compressie ook eens gemeten.
- cilinder 1: 3,5 bar
- cilinder 2: 3,3 bar
- cilinder 3: 3,3 bar
- cilinder 4: 3,7 bar
Dit lukt me nog ok?

(klik om te vergroten)

Gemeten compressie
Wimsumar
Beste Bjorn-WIeme:

Quote Reactie van @bjorn-wieme:
de compressie ook eens gemeten.- cilinder 1: 3,5 bar- cilinder 2: 3,3 bar- cilinder 3: 3,3 bar- cilinder 4: 3,7 bar

Dat lijkt me niet ongunstig.

"Kompressionsförhall. 4,8"

annatefka.nl/mf_instr_boek/zweden/…
basia
Compressie verhouding is niet de compressie einddruk .
3.5 bar gem. lijkt me wel erg laag , zou toch min . 7 bar eindruk moeten zijn dacht ik zo ?
Wimsumar
Beste Basia:

Quote Reactie van @basia:
7a9 bar eindruk moeten zijn dacht ik zo ?

De laatste keer dat de topicmotor gelopen heeft is wellicht in de vorige eeuw. 😉

Even 'argeloos lezen':

oldtimerrestauratie.com/index.php/motor/…
bjorn-wieme
@Wimsumar
Net eens geprobeerd en nog steeds niet starten. Je hoort wel ploffen.
goo.gl/photos/j2fQQsBF1cTpg1cz5/
bjorn-wieme
@bjorn-wieme ook gezien dat hij aan de luchtfilter lucht terugblaast
old man jose
@bjorn-wieme
Inlaat klep stuk.
bjorn-wieme
@old man jose
Ik lees dat op internet nog vaak als reden. Klopt dus verloedelijk wel.
Ik ben echter een leek op dit vlak. Waar vind ik deze klep?
Zit deze in de motor ofzo?

(klik om te vergroten)

old man jose
@bjorn-wieme
Je hebt boven op de motor een cilinderkop zoals bij jouw bovenaanzicht daarin zitten de inlaat en uitlaatkleppen,
precies aan de onderkant van de veren die je ziet. Maar bij reparatie moet die kop eraf.
bjorn-wieme
@old man jose
Ok bedankt. Ik informeer me best eens verder hoe ik het aanpak.
Gelukkig heb ik een goede schoonvader die deze dingen allemaal al eens gedaan heeft 😀
bjorn-wieme
@old man jose
Ik zie wel dat de kleppen enorm spannen.
Normaal moet ik bij inlaatklep 0.25mm speling hebben. En bij uitlaatklep 0.3mm.
Hoe controleer ik dit?
En hoe zie ik het verschil tussen een inlaatklep en een uitlaatklep?
bjorn-wieme
@bjorn-wieme
Met voelermaten eens gemeten. Zie foto

(klik om te vergroten)

old man jose
Klepspeling kun je alleen maar meten per cilinder, wanneer de kleppen beiden gesloten zijn.
Dat is dus wanneer je de motor met de hand draait en er bij een cilinder tijdens het draaien niets gebeurt.
Het is een truckje als 3 staat op tuimelen kun je 1 stellen als 2 staat op tuimelen kun je 4 stellen en andersom, dit kunstje is ervoor dan hoef je niet elke keer helemaal rond te tornen of draaien.
bjorn-wieme
@old man jose
Dit is gelukt. Inderdaad gemakkelijk trukje.
Nog eens samengebouwd en getest maar zonder succes. Nog steeds terugslag van lucht aan de luchtfilter.
Best bestel ik de kleppen 😊
ford3000case745
@bjorn-wieme zal als ik jou was eerst de kop dr afhalen om te zien wat de schade is voordat je iets besteld
old man jose
@bjorn-wieme
Zoals de andere reageerder zegt eerst kijken wat er loos is klepzittingen vervuild klep krom div oorzaken, indien nodig even een technieker erbij.
kohneknack
Ik denk dat je lage compressie in combinatie met slechte bougies het probleem is... ik zou eens langs je locale mechanisatiebedrijf gaan en vragen op ze daar een doosje bougievonkjes hebben... zo te horen zijn die op. En dan had ik direct een potje compressiepoeder gevraagd, je compressie is behoorlijk laag...

Mvg kohneknack
bjorn-wieme
@kohneknack
Bougies zijn allemaal vernieuwd. Compressie heb ik niet meer opnieuw gemeten na afregelen inlaat en uitlaatkleppen. Morgen doe ik dat eens.
old man jose
hoehetwerkt.nl/index.php/…

Je kunt ook je motor in het bovenst dode punt (compressieslag kleppen dicht dus)zetten.
dan een bougie,die je eerst uitgeboord hebt en hebt voorzien van een luchtslang,monteren in desbetreffende cilinder en perslucht erop zetten.
Wanneer je het hoort sissen in de uitlaat is het een uitlaatklep die lekt.
Wanneer je het hoort in de inlaat is het een inlaatklep die lekt,
hoor je hem als je de olievuldop verwijderd,dan zijn het de zuigerveren.
bjorn-wieme
@old man jose
Nu begin ik te denken:
Ik heb de stroomverdeler volledig gedemonteerd om op te kuisen en weer samengebouwd.
Stel nu dat ik deze verdeler 180° gedraaid heb. Dan zal er geen onsteking zijn als de zuiger boven is. Maar wel bij een andere zuiger, die dan nog naar beneden is.

Morgen controleer ik nog eens als de bougies op het correcte moment onsteken.
Ik heb wel het truukje met het boortje gebruikt om de contactpuntjes af te regelen. Maar 1 omwenteling van de nokkenas is niet 1 omwenteling van het tandwiel waar ik mijn boortje insteek. en waar de starter op ingrijpt. Dus het kan zijn dat ik verkeerd ingeregeld het. De onsteking moet gebeuren waar beide kleppen omhoog zijn. En daar heb ik nog niet naar gekeken.
bjorn-wieme
@bjorn-wieme
De onsteking valt op het juiste ogenblik. Beide kleppen zijn gesloten.
bjorn-wieme
@bjorn-wieme
Ik heb nog eens volgende gecontroleerd:
- bougie 1e cilinder er uithalen.
- draaien tot er druk is en boortje in tandwiel stieken.
- Op dat moment heb ik de stroomverdeler eens opengedaan en de stand bekeken.

en ik stelde vast dat er dan contact was naar 2e cilinder en niet naar 1e. Bleek uiteindelijk een los ronddraaiend contactplaatje te zijn.
Morgen dus eens de afregeling van contactpuntjes herhalen en nogmaals proberen. 😄
Wimsumar
Beste Bjorn-Wieme:

Quote Reactie van @bjorn-wieme:
Op dat moment heb ik de stroomverdeler eens opengedaan en de stand bekeken.en ik stelde vast dat er dan contact was naar 2e cilinder en niet naar 1e.

De boegiekabels kunnen ook onjuist in de verdelerkap zijn ingeplugd.
bjorn-wieme
@Wimsumar
Het was dan uiteindelijk toch de ontsteking die los stond. Deze correct geplaatst en contactpuntje geregeld.
Starte direct zonder problemen.
Bedankt aan iedereen die meegedacht heeft!! 😄
+1
Wimsumar
Beste Old man Jose:

Quote Reactie van @old man jose:
Foto van een Case International 1455 XL

Verkeerde afbeelding (of verkeerde topic). 😉

Dit zal meer van toepassing zijn:


@Bjorn Wieme: Wat was nu de oorzaak/oplossing van het naar het luchtfilter terugblazen?
bjorn-wieme
@Wimsumar
Ja dat klopt. Er was dus geen ontploffing op het juiste moment.
En je hoorde soms eens een cilinder. Maar nu direct alles OK.
bjorn-wieme
@bjorn-wieme
Terug problemen met het starten. Ontsteking is op alle 4 de bougies ok. En timing ben ik nu ook zeker van.
Hij heeft gedraaid maar doet het nu niet meer.
We proberen hem in gang te trekken met een andere traktor, om de starten wat te sparen nu, maar geen leven meer in te krijgen.
Als ik de bougies nakijk zie ik wel dat deze droog zijn. En uit de uitlaatbocht komen soms enkele vonken gevlogen.

Iemand enig idee?
Bleistra
@bjorn-wieme weet je zeker dat je bobine goed is ?
bjorn-wieme
@Bleistra
Ja hoor. Ik had ze al vernieuwd en heb per ongeluk eens gevoeld. Ze geeft genoeg.
Wimsumar
Beste Bjorn-Wieme:

Quote Reactie van @bjorn-wieme:
Ik had ze al vernieuwd en heb per ongeluk........

Ook niet per ongeluk de stroom er op laten staan waardoor de nieuwe bobine nu doorgebrand is?
(Heb je nog vonkende boegies? )
Is er wel startbrandstof? Ik bedoel, moet je deze trekker niet eerst op benzine starten en dan na enige tijd op petroleum overschakelen?
bjorn-wieme
@Wimsumar
De bobine is ok. Mooie gelijkmatige stevige vonken.
En ik start inderdaad op 100% benzine.
Normaal moet hij starten.
old man jose
Je zou de brandstoftoevoer eens kunnen controleren door de vlotterkamer van de carburateur even los te draaien.
Als daar een constante stroom brandstof uitloopt dan is daar niks mis mee kijk ook even of de sproeier niet is verstopt.
De motor heeft even gelopen zeg je, als een motor niet wil aanslaan van wegen elektra dan ruik je een benzine lucht,
als de motor niet wil aanslaan wegens brandstof tekort blijven de bougie's ook droog en ruik je niets.
Het brandstof systeem even controleren op verstopping.
suc6
bjorn-wieme
@old man jose
Brandstoftoevoer is constant. Sproeier niet verstopt. Vlotternaald is maar klein gaatje maar ik kon er toch door kijken.
Bougies blijven droog.
Maar nu zie ik wel dat er precies veel olie ligt aan de bovenkant van het kleppendeksel. En ik weet niet als dat normaal is. Zie foto.
Dit is wel maar oppervlakkig.
Ik controleer nog eens de speling van inlaat en uitlaatkleppen.

(klik om te vergroten)

bjorn-wieme
@bjorn-wieme
Speling is zeker ok.
Rubber van kleppendeksel is ook vernieuwd. Deze sloot precies niet goed af.
Zonder succes. Bougies blijven droog.
Als ik in het kleppendeksel blaas waar normaal de brandstoftoftoevoer is voel ik weinig weerstand. Ik hoor de licht wel ergens doorblazen maar weet niet waar.
Wimsumar
Beste Bjorn-Wieme:

Quote Reactie van @bjorn-wieme:
Ik hoor de lucht wel ergens doorblazen

Heb je toevallig de kleppenlichterhendel ''fout'' staan?
bjorn-wieme
@Wimsumar
Dat ken ik niet. Is het soms dit op de foto?
Dat zit op een lange as die verbonden is met de gashendel. Ik heb dit volledige stuk wel gedemonteerd...

(klik om te vergroten)

Wimsumar
Beste Bjorn-Wieme:

Quote Reactie van @bjorn-wieme:
Is het soms dit op de foto?

Dat ken ik niet. Raadpleeg uw schoonvader.
old man jose
@bjorn-wieme
Dit is de regulateur ofwel deze regelt het toerental, kan bijna niets met het starten van doen hebben.
Regelt alleen de toeren zowel hoog als laag.
Wimsumar
Beste Bjorn-Wieme: Nog even dit: Heb je voordat je de motor de laatste keer uitgezet hebt de motor eerst weer enkel minuten op benzinebrandstof overgeschakeld? De carburateur moet eerst weer met benzine doorspoelt zijn voor je de motor uitzet. Dit om weer vlot te kunnen starten.
old man jose
@Wimsumar Als dat de oorzaak was hadden de bougie's wel een vette bek gehad Wim, maarja je "" Banjerd"" wel eens wat he???????????????
bjorn-wieme
@Wimsumar
Jazeker. Ik probeer enkel met benzine. Dus nog geen petrol in gedaan.
Waarvoor dient de kleppenlichterhendel?
old man jose
@bjorn-wieme
De kleppen handle is voor als je een slechte accu hebt om even de compressie weg te halen.
Interford
@bjorn-wieme
Beweegt of kan de vlotter wel vrij bewegen in carburateur ,waardoor anders benzine toevoer belemmerd wordt .
bjorn-wieme
@Interford
Ja dat heb ik gecontroleerd. Die zit mooi los.
Na meermaals de ontsteking te controleren ben ik zeker dat die perfect staat.
Bougies blijven droog, maar heel af en toe hoor ik een ontploffing.
bjorn-wieme
Ik heb het fenomeen van de 2e foto..
Afstelling van de carburateur heb ik wel goed gedaan denk ik.
Kan ik deze zodanig regelen dat de bougies kletsnat worden van de benzine? Om te kijken als er zeker niets verstopt zit.
Zenith 24T-2

(klik om te vergroten)

Wimsumar
Beste Björn-Wieme:

Quote Reactie van @bjorn-wieme:
Kan ik deze zodanig regelen dat de bougies kletsnat worden van de benzine?

De roetafzetting op de boegie geeft al aan dat het mengsel te rijk is. Heb je veel te veel olie in het oliebad van het luchtfilter?
Start eens zonder luchtfilter.
bjorn-wieme
@Wimsumar
Momenteel start ik zonder lichtfilter... gewoon direct lucht zuigen aan de carburateur. En daar zuigt hij zeker voldoende. Heel af en toe eens een terugstoot.
Wimsumar
Beste Björn-Wieme:

Quote Reactie van @bjorn-wieme:
Momenteel start ik zonder lichtfilter...

Hmmmm,.... lekker tegenstrijdig eigenlijk. Zonder luchtfilter is theoretisch onvoldoende zuigkracht/vacuüm om brandstof aan te zuigen door de sproeier en tegelijk weer de reden waarom de boegies niet nat worden.
bjorn-wieme
@Wimsumar
Ik zal nog eens proberen met de luchfilter aangesloten. Maar als ik mijn hand op de carburateur hou waar de luchtinlaat is, dan moeten de bougies toch nat worden??
Wimsumar
Beste Bjorn-Wieme:

Quote Reactie van @bjorn-wieme:
Maar als ik mijn hand op de carburateur hou waar de luchtinlaat is, dan moeten de bougies toch nat worden??

Dat zal nog wel mee vallen (of tegen 😉 ). De benzine wordt niet per 'emmer vol' aangezogen.
Interford
@bjorn-wieme
zuigt hij ook geen valse ergens na carburateur of bij inlaatspruitstuk( pakking)
bjorn-wieme
@Interford
Is moeilijk om te controleren. Carburateur en inlaatspruitstuk zijn beide wel al los geweest. Maar carburateur heeft nieuwe pakking naar spruitstuk. En spruitstuk zelf is terug aangespannen zoals het hoort. Kan ik dit op één of andere manier controleren als er 'valse lucht' wordt getrokken?
Interford
@bjorn-wieme
condensator is die ook al vernieuwd?
bjorn-wieme
@Interford
Condensator van de onsteking dan? In de distributor heb ik inderdaad de condensator vernieuwd. Maar ik ben er van overtuigd dan de onsteking goed staat.
bjorn-wieme
Iemand enig idee hoe ik kan testen als er geen valse lucht getrokken wordt?
En wat zouden dan de oorzaken kunnen zijn?
bjorn-wieme
Ik heb wel de pakking vervangen in de carburateur. Kan deze door slechte montage / stukje afgebroken verkeerd werken? Ik meen me te herinneren dat het stukje rond de naald loszat bij laatste controle, maar heb er dan geen aandacht aan geschonken.
bjorn-wieme
Zoals ik dus dacht: gescheurde pakking

(klik om te vergroten)

bjorn-wieme
@bjorn-wieme
Vervangen, maar zonder succes
sikuman
Op annetefka kan je veel vinden. zijn een aantal forum leden die de trekkers kunnen dromen .
bjorn-wieme
@sikuman
Heb het uiteindelijk zelf gevonden.
Lag uiteindelijk aan brandstofkraantje. Als ik dit volledig opendraaide werd de toevoer afgesloten.
Dagen op gezocht!!
Bedankt iedereen om mee te denken met mijn probleem!
Wimsumar
Beste Bjorn-Wieme:

Quote Reactie van @bjorn-wieme:
afgesloten.

En het is nu weer 'starten en lopen'?
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden ferguson , motor , startproblemen en startmotor geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!