MF65 motor nat, aankoopprijs?

Hallo,
Ik ben vanmiddag naar een MF65 weesten kijken, complete tractor, redelijk goed onderhouden (voor hier in de buurt dan) alle banden (waarschijnlijk nog de originele) tussen de 20 en 30% profiel, één voorband heeft een bult in het loopvlak, gaat daar waarschijnlijk een keer springen.
carrosserie zonder deuken/roest, maar de motor is aan beide zijkanten behoorlijk nat, olie /diesel? geen idee. onder de tractor een hele zwarte waas over de grond.
Heeft drie jaar stilgestaan, en er zat toch nog stroom op de batterij, niet meer voldoende om te starten, wel alle lichten werkten nog, en toeterde.
Ik ga dinsdag terug om te kijke of en hoe ie loopt.

wat zou een 65 in zo'n toestand nog mogen kosten?
Bert353

Reacties

Wimsumar
Beste Bert353: Daar in Frankrijk zijn ze nogal wat hoger geprijsd dan in Nederland.
€ 500,- openingsbod(?).

agriaffaires.nl/tweedehands/landbouwtractor/…

marktplaats.nl/a/zakelijke-goederen/…
hooidonk
Let er ook even op of het een MK1 of MK2 is, herkenbaar aan een wig achterop het carter bij de MK1.

De MK1 is aanmerkelijk minder pittig en over het algemeen een slechtere starter dan de MK2.
Bert353
@hooidonk Zo, vanmiddag de MF even onder de stoomcleaner doorgetrokken, wat zit een boel van die bende toch flink vast zeg!
Maar nu zie je tenminste toch waar je op rijd...:-)))
En nu zag ik inderdaad die wig ook zitten. toch is dat tegenstrijdig met wat ik gelezen heb, nl dat in Fr alleen de Mk2 gebouwd zou zijn?
kun je aan de type en chassisnummer iets herleiden? type is: MF 865 DS
en 3384 is serienummer. Bj 07-06-61
Fordje6500
Koppakking waarschijnlijk ook lek.
hooidonk
@Fordje6500 Hoezo?
+1
ford3000case745
@Fordje6500 waar concludeer jij dat uit dan? Denk gewoon dat als hij verder goed start en rijd enz... Je verder niet al te bang hoeft te zijn. Kan gewoon een kleine lekkage zijn bij bijvoorbeeld de kleppendeksel of diesel leiding/filter.

Hebben die oude perkins motoren wel vaker
Fordje6500
@ford3000case745 onze 6500 heeft het ook, voor en achterkant en rechts in het midden. loopt ook goed, moet hem alleen aan trekken omdat er iets niet goed is met de startmoter/contactslot.
maar het kan inderdaad ook wat anders zijn
ford3000case745
@Fordje6500 corrosie bij de massakabels controleren
Fordje4600
@ford3000case745 nee heeft geen zin de bedrading van die trekker is gewoon ene meukbende.
Fordje4600
@ford3000case745 alle punten schoon gemaakt en doorverbonden met stroom rechtstreeks op de startmotor... ging rond maar accu had te weinig kracht of de startmotor heeft te weinig kracht
Pauls
Ik zou er ook niet bang van zijn. Wat ook kan is dat de dieseltank is overgelopen, deze bevind zich boven de motor. Is mij ook al ooit overkomen. Mss is de tank ergens lek ? Is het een 3 versnelling met of zonder multipower ? De prijs is wat hij voor u waard is, onderdelen zijn er nog wel van te verkrijgen. Als alles nog werkt, hef en diepteregeling, motor, servostuur, dubbele koppeling, aftakas op motortoeren en rij-snelheidsafhankelijk te schakelen, differentieel, trekhaak, aantal werkuren, multipower, buitenwerkende cilinder aansluiting ?... Slijtage zit er overal wel wat op toch zeker als ze de 50 jaar oud zijn, maar als de dingen die ik vernoem, aanwezig zijn en werken is 1000€ een redelijke richtprijs. Ik heb wel vele opties erbij gezet hé niet alles is standaard geweest.
flupke 1
Ik zou toch adviseren om de accu op te laden
en dan proberen te starten voor je hem koopt
+1
Bert353
Dat is gebeurt, de accu heeft de geest gegeven, maar toen we een andere gehaald hebben, startte ie met een kwarttoer (na voorgloeien, tenslotte 3 jaar stilgestaan), het ouwe baasje was de eigenaar was heeft 'm 3 jaar geleden daarneergezet, versnelling vrij, niet op de rem, en voor alle wielen een houtblok. helaas is ie daarna gestorven, maar dat maakt wel dat ik deze tractor nu kan kopen.
Ik heb 'm horen lopen, en mee gereden, draait werkelijk als het bekende naaimachinetje! geen rook uit de pijlstok, of rook oliespatten uit vuldop, dat ouwe baasje had 'm zelf nieuw gekocht, dat hoorde ik van een vriend van me die deze familie al 20 jaar kent, Ik denk dat ik 'm wel ga kopen.
+1
hooidonk
@Bert353

Klinkt goed, Bert!

Als je hem hebt, wel hier een foto plaatsen hè?
Bert353
@hooidonk Foto's komen morgen, (als het weer niet te slecht is) Ik heb 'm gekocht, inc. nieuwe batterij. hij had drie jaar niet gelopen, en ben er mee naar huis gereden, halfgas, (na zo'n winterslaap moet je niet gelijk vol aan de bak hé?) en geen centje pijn. alleen de (splinternieuwe-oude )zwaailamp, die zat nog in een bijna verteerde kartonnen doos die verloor z'n kamwieltje waardoor ie niet meer ronddraaide, maar dat is niets wat een druppeltje lijm niet kan oplossen...

Zit er op zo'n ouwe Fergie ook een mogelijkheid om in het midden of voorop iets aan te hangen en aan te drijven?
bijv. zo'n grasschaar (of hoe noemen jullie dat?) voor het achterwiel die je neer kunt klappen?
hooidonk
@Bert353
Kijk, dat zijn berichten!

Mooi dat de terugreis goed verlopen is en goed dat je hem niet meteen over de kop jaagt. Misschien is een onderhoudsbeurtje geen gek idee na zo lange stilstand, maar dat had je ongetwijfeld zelf ook al bedacht. ; -)

Bij mijn weten is de MF130 de enige MF met een middenaftakas, dus alles wat je tussen de wielen aan wilt drijven, zal van achteren af moeten komen.
Zo'n grasschaar noemen bij hier in Nederland een maaibalk of vingerbalk, alleen ik weet niet of die voor de 65 te vinden zijn.
Misschien dat die voor een 35 ook past of pas te maken is. Op onze 35 zitten nog de aanbouwdelen voor een Schukken maaibalk.
Die zit vast met de bouten van de hefstabilisatie onder de achteras en met de bouten onder het koppelingshuis.
De versnellingsbak en koppelingshuis zijn van de 35 en de 65 hetzelfde, dus dat komt al in de richting. Alleen de achteras zelf is anders door de eindvertraging en ik weet ook niet of je weg komt met het grotere achterwiel.
Bert353
@hooidonk je zei dat de versnellingsbak van een 35 en 65 hetzelfde zijn; nu heb ik afgelopen zomer een motor van een 42 gereviseerd, en toen ik op mijn zoektocht pas een en ander doorgespit heb aan MF documentatie, blijkt dat de bak van een 42 óók hetzelfde is als van een 65..., dan hebben die 42 en35 toch wel een verekkes sterke bak, nietwaar?
Arie_MF
@Bert353 je bedoelt waarschijnlijk een maaibalk? Die moeten er wel zijn voor deze trekker, bijvoorbeeld van Schukken of origineel Ferguson.
+1
hooidonk
@Arie_MF
Inderdaad, ze bestaan wel:
Bert353
@hooidonk Ok, ik zie het. bedankt
Bert353
@Arie_MF Ik ben er nog niet helemaal zeker van of ik een maaibalk wil, maar als ik weet of ik midden en voor iets kan ophangen en aandrijven, kan ik nog vanalles in elkaar knutselen.
Arie_MF
@Bert353 ik heb dit handboek: bol.com/nl/p/…

Zoals @hooidonk schreef zal de aandrijving bij de aftakas vandaan moeten komen.
Bert353
@Arie_MF En, ben je daar tevreden mee? is ie duidelijk en compleet?
Arie_MF
@Bert353 Ik ben er heel tevreden mee, er staan duidelijke plaatjes en foto's in, en veel technische info/instructies! Ik gebruik hem zelf niet voor een 65, want in dit boek staan meerdere modellen. Ik zie in de gauwigheid in dit boek dat er 2 verschillende dieselmotoren waren, de 4A-203 en de AD4-203, het grootste verschil zit in de compressieverhouding en brandstofpomp timing. Ik kan wel wat foto's e-mailen om een indruk te geven, stuur dan maar een PB met je e-mail adres.
hooidonk
@Arie_MF
Uit m'n hoofd heeft de MK1 een A4.192 blok, dus die zou het in theorie ook nog kunnen zijn.
Of heb ik over het hoofd gezien dat die van Bert een MK2 is?
Bert353
@hooidonk Ik weet het ook nog niet zeker, maar ik meen inderdaad ergens gelezen te hebben dat ze in Fr alleen maar de Mk 2 versie gebouwd hebben. morgen maak ik wel wat foto's.
Bert353
Verder ben ik nog van plan een werkplaatsboek te kopen (enig idee waar?) maar wat ik me nu afvraag, ik heb de website van annatefka bezocht, en daar staat het meest over de in de USA en Engeland gebouwde MF's.
Ook heb ik al geprobeert het chassisnummer en motornummer te herleiden met zijn informatie, maar dat helpt me niet echt verder.
zit er veel verschil in de franse MF's vergeleken met de Engelse en USA gebouwde versies?
waar ik aan dacht, is dat het dan misschien niet handig is om een engelstalig werkplaatsboek te kopen (gespecialiseerd op Engelse versies), maar dat ik beter een Franstalig boek koop (wat dan waarschijnlijk beter op de Franse versies slaat?) helaas is m'n Engels lezen iig beter als m'n Frans lezen.
Wimsumar
Beste Bert353:

Quote Reactie van @Bert353:
dat ik beter een Franstalig boek koop

"Koop?'' Eerst maar een doorklikken naar Massey (Harris) Ferguson op onderstaande link.
(In linker menukolom op alfabetische volgorde Massey Harris Ferguson aanklikken. Vervolgens het type 65 of 65 Mark2 of 865 (de Franse 65). Dan op documentations klikken en 1 voor 1 de boeken downloaden.
Tesamen met alle informatie op de ANNATEFKA-site (met de Nederlandstalige gebruikershandleiding) kom je een heel eind).

vieilles.soupapes.free.fr/
Bert353
@Wimsumar Ok, ik moet dit nog even gaan bekijken, maar het klinkt veelbelovend. ben nieuwschierig.
Bert353
@Wimsumar Hallo, ik heb nu die link van je 2x bezocht, en dan begint mijn computer zo raar te doen, dat ik hem met de hand uit moet zetten, omdat het anders niet wil. en dan m'n computer scannen met een antivirus.
zo heb ik weinig vertrouwen in die site, doet ie dat bij jullie ook, als je die link volgt?
Wimsumar
Beste Bert353:

Quote Reactie van @Bert353:
weinig vertrouwen in die site

Ik kan met die site, ook nu, lezen (nou ja, 'lezen'? Het blijft Frans hè. 😉 ) en schrijven.
Bert353
@Wimsumar als je dan doet wat jij beschreef, hiervoor toen je die link gaf, en je gaat op jouw type staan(in het bruin), komen dan de boekwerken daarvoor tevoorschijn?
en neemt die pagina dan lang om te laden? (dat was voor mij de reden om te stoppen, de computer deed zo raar.)
+1
Wimsumar
Beste Bert353:

Quote Reactie van @Bert353:
neemt die pagina dan lang om te laden?

Niets vreemds bij mij (maar ja, ik heb m'n T.F.-forumcontributie voor dit jaar al lang betaald).

Doorklikkend op [DOCUMENTATIONS] geeft de mogelijkheid onderstaande pdf's te downloaden:

Notice d'entretien Deel 1:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

Deel 2:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

Technische handleiding:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

Motor PERKINS AD 4.203:

vieilles.soupapes.free.fr/massey_ferguson_65/pdf/…

Vooras:

vieilles.soupapes.free.fr/massey_ferguson_65/pdf/…

Motor A 4.192:

vieilles.soupapes.free.fr/massey_ferguson_65/pdf/…

M.F. 865:

vieilles.soupapes.free.fr/massey_ferguson_65/pdf/…

Electrisch schema:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/MF65_electricite.pdf/

Hydraulisch systeem:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
Bert353
@Wimsumar Dank je, die zijn interessant.
Bert353
Hoe pak ik het beste aan om foto's te plaatsen? doe ik dat hier, of in zo'n gallery?
Bert353
@Bert353 sorry, ik krijg het niet voor elkaar.
als je wat wilt zien, moet je me helpen..:-)))
hooidonk
@Bert353
Ik stuur je wel een privé bericht met m'n mailadres, dan help ik wel even. 😉
+1
Bert353
Nog maar eens proberen:

(klik om te vergroten)

Na een regenbui is helaas de meeste stof wel weggespoeld.

(klik om te vergroten)

Motor zweet een beetje

(klik om te vergroten)

recht uit het gebruik, 3 jaar winterslaapje gehad

(klik om te vergroten)

toch niet verkeerd hé?

(klik om te vergroten)

Ook deze kant is bezweet

(klik om te vergroten)

Toffe bak toch?

(klik om te vergroten)

gelukkig niet zo'n kale kont

(klik om te vergroten)

Verschillende banden

(klik om te vergroten)

Droog?
kramer
Nog een best gave trekker en typisch Frans met die vooruitstekende koplamp steunen.
hooidonk
Kijk, toch gelukt Bert!

Zeker helemaal geen verkeerde trekker, daar ga je een hoop plezier van hebben.
Ik ga de foto's nog een keer goed bekijken, maar voor nu ben ik er voor 95% zeker van dat dit een MK1 is. (dik spruitstuk en wig achterop het carter)
Bert353
@hooidonk Ik heb er natuurlijk nog niet zo veel verstand van, maar wat ik las, was dat in Frankrijk alleen de Mk 2 gebouwd was. deze is van '61 en heeft als typenr: MF 865 DS
flupke 1
@Bert353
Mooi trekkertje Bert
veel plezier er mee
ga je hem ook opknappen ?
Bert353
@flupke 1 Geen idee, eerst maar eens nieuwe olie op de motor en bak, en eens een beetje mee werken, dan zien we wel verder. voorlopig was dit mijn spaargeld...
FolkertMF
Mooie trekker op die banden
Bert353
Nadat ik er vandaag wat verder mee gereden heb, en schoongespoten, heb ik er een canadienne achter gehangen (sorry, ik weet echt niet hoe ze dat bij jullie noemen, er zitten van die geveerde haken aan met soort van pijlpunten, die de grond lostrekken.) en voor de proef eens wat gras losgetrokken, geen probleem! daarna weer naar huis, en daar zag ik dat aan de linkerkant bovenop de trompet dicht bij het wiel (zit zo'n verdikking) allemaal olie uit een ontluchter komt. wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn? Ook komt er een licht blauwe kwalm uit de uitlaat, als ik weggeweest ben, en thuiskom stink ik helemaal naar verbrande motorolie. dat zullen de klepsteelrubbertjes wel zijn denk ik. koppeling moet wel aardig zijn, want met die Canadienne had ie helemaal geen problemen. remmen, dat is weer wat anders.
Pauls
@Bert353 Bert, het is geen nieuwe meer he.
Wat betreft de olie uit de ontluchting, zou kunnen wijzen drukopbouw door een overvulde eindreductie, je mag maar vullen tot de zijkantmoer, als het daar overloopt zit er voldoende olie op. Ook de remmen zijn normaal droge remmen, maar als er olie bij kan is het rem effect weg. Is mss ook de reden van de overdruk in de eindreductie, dus een lekke dichting.
Wat betreft de blauwe walm is olie verbranding in de motor. Bekijk het verbruik na een paar uur werk. De olie walm ontstaat meestal als de motor lang op 700 à 800 tpm (stationair) draait. Als je dan gas opent vliegt de (blauwige) rook eruit. De reuk kan ik moeilijk geloven dat het de olie is maar eerder diesel die op de motor hangt van het overvullen van de tank, of mss ergens een klein diesellekje dat op de warme motor komt. Dit ruik je meestal zeer goed. Is de luchtfilter een natte(olie) filter, of een droge. Als de natte filter te hoog met olie gevuld is , neemt ie olie mee naar de verbrandingskamer, en dan verklaart dat wss de blauwe walm.
Als ik u was, zou ik alle vloeistofstanden in de gaten houden. dwz olie in motor, achterbrug, eindreducties & koelvloeistof. Zit er servostuur op, dan ook het oliereservoirtje vooraan. Zo kan je te weten komen welke dichtingen hun beste tijd gehad hebben, en kan je best een keertje vervangen. veel suc6 Paul
Bert353
@Pauls Dank je Pauls, dat was ook mijn idee, eerst eens mee rijden, aanhangers trekken e.d. en in de gaten houden, en dan als ik de trekker een beetje ken, eens bepalen wat ik ga vervangen.
Toch, voor die geur van de verbrande olie, dat is hetzelfde als ik vroeger had met m'n nekafje, en dat was een benzine...
Ik geloof toch dat dat scheelt aan de rubbertjes die op de kleppen zitten, die hard geworden zijn en zodoende olie in de cilinder laten. waar de olie verbrand.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden olie , nat , tractor , motor , banden , starten , stroom en grond geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!