Ford 3000 - Hulp cilinder op zeten?

Kan ik op een 3000 super dexta een hulp cilinder zetten?
daan99

Reacties

Wimsumar
Beste Daan99: Ja, hefhulpcilinders voor 2000/3000 zijn er.
daan99
@Wimsumar weet u ook waar ik de hydraulische cilinder op aan sluiten?
Wimsumar
Beste Daan99:

Quote Reactie van @daan99:
hydraulische cilinder op aan sluiten?

Ik heb vandaag even gekeken bij buurman's FORD-4110. De extra hefcilinders zijn daar aangesloten op de "regelplaat" voor de externe ventielen. Dit is op zo'n 4110 iets anders dan de uittrekknop die meestal op een FORD-3000 zit (onderstaande foto) maar wellicht is de grote dop(?) er bovenop ervoor bedoelt. Het hefdeksel oogt verder nagenoeg hetzelfde als bij een 3000. Een ander plug/dop waarop de extra hefcilinder aangesloten zou kunnen worden kon ik niet ontdekken. De leverancier van de extra hefcilinder zou je dit moeten kunnen uitleggen.

P.S.: Ik vraag me wel af waarom een extra hefcilinder te willen monteren. De winst (extra hefvermogen) is maar gering. De hefkracht van zo'n 3000 is overigens ook al dusdanig dat de voorbanden los komen bij bereiken van het maximum hefvermogen. Met nog meer hefvermogen zal aanzienlijk frontgewicht aangehangen moeten worden en dit maakt het toch al niet al te comfortabele sturen nog zwaarder.
Je kan ook de onderste hefarmen +/_ 10 cm inkorten (eventueel in combinatie met het aanlassen van nieuwe kogeleinden (of snelkoppelhaken). De hefarmen van een 3000 steken namelijk erg ver achteruit. Met het inkorten vergroot het hefvermogen terwijl geen/minder frontgewicht bijgehangen hoeft.

Dop voor extra hefcilinder?


Lange hefarmen:
jammermaarhelaas
@Wimsumar @daan99

Wat betreft de tweede foto in dit topic: De trekstangen lijken daar wel erg lang, en gezien de versterkings-strippen die onder de trekstangen gelast zijn, lijkt me dit dan ook geen representatieve foto. Bij mijn eigen 2600 zijn de trekstangen nagenoeg van originele lengte en zo te zien niet zo lang als op de foto hier. Inkorten zou ik alleen doen als je zeker weet dat je nadien niet met je machines tegen de banden/spatborden zitten bokken.

Bij een 4xxx zitten de hefkogels verder achter de achteras dan bij een Ford met trommelrem (ca. 15 cm ! ), en een 4xxx heeft dan ook een zwaardere voorasdrager en vooras. Dit geeft het geheel meer tegenwicht, maakt het gewoon een letterlijk en figuurlijk zwaardere tractor.

Wanneer ik de foto's in je profiel bekijk (prachtige 3000!) dan lijkt het er op dat je een selecteer-ventiel op de 3000 hebt (ook wel uittrekknop of buitendienst knop genoemd). Volgens mij zou je, als je deze in de middelste stand zet, de slang voor de externe hef-hulp-cilinder op de plug op dat ventiel moeten kunnen aansluiten, en zou het dan moeten werken. Of het echt praktisch is weet ik niet, de kans dat je de knop indrukt of te ver uittrekt is niet denkbeeldig en op dat moment werkt het geheel niet meer.
Bij knop ingedrukt krijgt alleen de hefcilinder olie, knop in het midden de hefcilinder en op de aansluiting (op de bovenste foto is deze afgeplugd), en knop geheel uitgetrokken alleen druk op de aansluiting. Oliedruk komt er alleen op te staan wanneer de hefhendel op heffen staat, dus zolang de hef nog niet de ingestelde hoogte heeft bereikt.

Wanneer je in plaats van een selecteer-ventiel, een afdekplaat hebt, dan zit hier allicht ook een plug op, en voor deze aansluiting geldt hetzelfde als voor de middelste stand van het selecteer-ventiel.

Een 4610 (en ik neem aan ook de bijna identieke 4110) heeft een olie aansluiting voor externe hef-hulp-cilinder(s) in de rand van het hefdeksel. Zo kan op de plek waar anders een selecteer ventiel of een afdekplaat of een enkel of dubbel extern ventiel gemonteerd kunnen worden, een prioriteitsventiel gemonteerd worden. Dit prioriteitsventiel combineert de oliestroom van de oliepomp in achterbrug en op de nokkenas en geeft zo een grotere, maar in elke situatie aanwezige olietoevoer op de externe ventielen.

Achter de plug vooraan in de rand van het hefdeksel van een 3000 zit een eenrichtingsklep voor de oliestroom naar de hefcilinder.

Waarvoor wil je de hef-hulp-cilinder opbouwen? Op zich kan mijn 2600 zich ook met 50 kg frontgewicht nog van voren van de grond beuren. Ik neem aan dat een 3000 dit ook kan mits een en ander in goede staat verkeert.
Wimsumar
Beste Jammermaarhelas:

Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
Een 4xxx heeft langere trekstangen

Bij de FORD-4000 die ik een blauwe maandag heb gehad, heb ik destijds ook de onderste hefarmen ingekort. Niet alleen om meer hefvermogen te krijgen, maar ook om machines passend uitwisselbaar te houden met de ook aanwezige FENDT met relatief korte hefarmen. Met name de aftak(tussen)aslengte vormt een probleem als je 2 merken trekkers, met verschillende hefarmlengte, hebt.
Daanfordje
Hoi,
Deze ford 3000 heeft ook een hulphefcilinder, met redelijk gedetailleerde foto's hoe de cilinder aangesloten zit op het hydrauliek circuit!
ford3000.blogspot.nl/p/blog-page_5167.html/…
sassinga
Aansluiting voor extra hef cylinder zit gewoon voor op het regelventiel is dus niet extra ingeboord.
Ventiel is gewoon enkel en dubbelwerkend te gebruiken
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden super , ford , dexta en cilinder geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!