JF getrokken hakselaar voor gras

Hallo, er is hier in de buurt een getrokken JF hakselaar te koop. ik heb er wel interesse in maar ik weet weinig van deze machine af. Het gaat om het model 1050 in mijn geval zal hij waarschijnlijk alleen in voordroogkuil gebruikt worden. wie kan wat meer over deze machine vertellen?
dirkao

Reacties

Gerron
Jullie hebben toch een zelfrijder? Waarom dan een getrokken uitvoering?
dirkao
@Gerron dat is wel uit te leggen we hebben een (gedeeltelijk zelfgebouwde ) zelfrijder. dat ding is er in eerste plaats voor eigen gebruik, maar we doen ook nogal wat loonwerk, het lijkt erop dat ik dit jaar 400 ha. mais ga halen .dezelfde machine wordt ook voor voordroogkuil gebruikt. Het snijmais seizoen duurt van begin januarie tot eind mei (2 oogsten achter elkaar) De piek van voordroogkuil is augustus/september/oktober, de rest van het jaar moet er ook nog wel eens wat gras gehakseld worden. Als we dus de genoemde JF erbij zouden hebben dan kan ik toch gras hakselen terwijl de kemper gewoon vooor mais uitgerust kan blijven. tijdens de genoemde piek van voordroogkuil kan de kemper ook gras hakselen,want dan is er voor 100% zeker geen mais te hakselen. groeten.
Wimsumar
Beste DirkAO: Grashakselen met een getrokken hakselaar was qua capaciteit en kostprijs al vrijwel bij de introduktie van het systeem al achterhaald. Het haalt nog niet de helft (van de helft, dus een kwart) van de 'hakseltrein-met-zelfdrijder' en met name organisatorisch, vooral als er een vierde FENDT (Huhhhh,... nou begint de automatische taalspellingscorrectie ook nog merken te spammen 😛 ), ehhhh,.. vooral als er een vierde vent met de silagewagen mee naast de hakselaar gaat rijden, erg lastig/kostbaar.
Een 2-mans systeem, opraapsnijwagen + kuilbultverpleger, presteert op alle fronten beter.
dx11
@Wimsumar is dat beter? Voor de boer of voor de loonwerker? Volgens mij heeft een loonwerker meer factureerbare uren als hij hakselt dus is dat toch beter voor hem?
radium45
@dx11 Jij moet eens een jaar stage gaan lopen op de administratie van een loonbedrijf...
+3
dx11
@radium45 Bluh, ben allergisch voor loonwerkers.
+1
radium45
@dx11 Wel voor meer dingen volgens mij 😀
Wimsumar
Beste DX11:

Quote Reactie van @dx11:
meer factureerbare uren als hij hakselt

Ook al zou dat zo zijn, in het Brazilië van DirkAO zal het grashakselen, net als in Nederland, hollen of stilstaan zijn. In beide gevallen is het op de juiste plek hebben van personeel het probleem.
dirkao
@Wimsumar ben ik allemaal direkt met je eens, alleen is onze realiteit vaak anders. Opraapwagens zijn er hier eigenlijk bijna niet. ikzelf heb nog een taarup 1015 opraapwagentje, die dingen zijn hier ooit eens geimporteerd,maar dat ding is klein en de onderdelen voorziening begint steeds moeilijker te worden. verder is het zo dat als je wat verder moet rijden een hakselaar sneller werkt omdat de hakselaar continu kan werken en je organiseert net zoveel trekkers en karren of vrachtwagens als je nodig hebt om de hakselaar bij te houden
Wimsumar
Beste DirkAO:

Quote Reactie van @dirkao:
je organiseert net zoveel trekkers en karren of vrachtwagens als je nodig hebt om de hakselaar bij te houden

Dat transport organiseren lijkt me geen gemakkelijke opgave. Ook daar zullen de chauffeurs niet ergens in een kantine zitten te wachten tot je ze oproept.
Is grootpakpersen niet wat? Daarmee neem je met > 200 kg d.s./m³ drie `a vier keer zo veel mee als losgeblazen gehakseld gras en het (pakken)transport kan veel flexibeler georganiseerd worden.
Daarnaast, voor de prijs van J.F.-1050 getrokken hakselaar (+ de trekker die het kan doen) heb je hier in Nederland al een redelijk goede wegens hoogmoedswaanzin afgedankte +/_ 300 p.k. zelfrijdende hakselaar. Met wellicht 2 dezelfde zelfrijders heeft het synergievoordeel wat betreft inzetbaarheid en onderdelenvoorziening.
dirkao
@Wimsumar nog maals ik ben het eens met wat je zegt maar onze realiteit is vaak anders grootpakken zijn een optie ,maar hier is het vrij duur,net als gewikkelde rollen,bovendien zijn er in onze streek vrij weinig grootpakpersen.(rollenpersen al wel meer) ik zit in een streek waar veel gemolken wordt, dus moet er ook veel gekuild worden. zodoende zijn er vrij veel vrachtwagens die silage rijden, ook al is het druk, het moet wel gek gaan wil je met een kwartiertje heen en weer bellen niet kunt vinden wat je nodig hebt. trekkers en karren is vaak ook wel te organiseren, deels van loonwerkers, deels van boeren die elkaar helpen. wat betreft die zelfrijders ,als ik zo´n ding hier naar toe haal kost hij mij het dubbele van wat hij in nederland gekost heeft, bovendien is een zelfrijder nogal wat duurder in onderhoud dan de kemper hakselaar die ik heb. groeten (leuk trouwens een beetje discusieeren over onze mogelijkheden en beperkingen)
Wimsumar
Beste DirkAO:

Quote Reactie van @dirkao:
mogelijkheden en beperkingen

Toen hier zo'n dertig jaar geleden het hakselen van gras in opmars was zijn daarbij getrokken hakselaars nooit doorgebroken ( te onhandig in gebruik, te lage capaciteit en uiteindelijk prijstechnisch 'niet interessant'). Die geschiedenis zal zich ook daar herhalen.
Anderszijds, de capaciteit en snijkwaliteit van de laatste generaties opraapsnijwagens kunnen goed concureren met de hakselaar. Niet zelden kiest men liever voor inkuilen met de opraapwagen in plaats van met de hakselaar. Met name ook omdat dat met minder materiaal en vooral personeel kan. Deze geschiedenis zal zich ooit ook in Brazilië herhalen.
Zijn "grote" merken als CLAAS en KRONE daar aanwezig? Wellicht zijn ze te interesseren ook opraapsnijwagens naar Brazilië te verschepen.
dirkao
@Wimsumar krone is hier aanwezig de dealer /importeur zit hier maar 30 km. vandaan. ze verkopen alle producten van krone. Itens die weinig verkocht worden alleen op bestelling.claas is hier ook vertegenwoordigd, maar alleen met de zelfrijdende hakselaars. eventueel de hooibouwlijn op bestelling leverbaar. dit alles is DUUUUUR. Nog iets wat ik vergeten heb te melden; in ons heuvelige landschap wil er nog weleens een kipper of een vrachtwagen omvallen, ik denk dat als een opraapwagen omvalt de schade groter is. nog bedankt voor het geven van je mening, vind ik leuk groeten.
dirkao
@Wimsumar krone is hier aanwezig de dealer /importeur zit hier maar 30 km. vandaan. ze verkopen alle producten van krone. Itens die weinig verkocht worden alleen op bestelling.claas is hier ook vertegenwoordigd, maar alleen met de zelfrijdende hakselaars. eventueel de hooibouwlijn op bestelling leverbaar. dit alles is DUUUUUR. Nog iets wat ik vergeten heb te melden; in ons heuvelige landschap wil er nog weleens een kipper of een vrachtwagen omvallen, ik denk dat als een opraapwagen omvalt de schade groter is. nog bedankt voor het geven van je mening, vind ik leuk groeten.
Wimsumar
Beste DirkAO:

Quote Reactie van @dirkao:
in ons heuvelige landschap wil er nog weleens een kipper of een vrachtwagen omvallen

Dat zal meer aan de chauffeurskwaliteiten liggen dan aan het materiaal/landschap?
Van andere kant, "heuvelachtig landschap/Rocky mountains" doet me vermoeden dat er ook nogal eens wat stenen schade aan de machines veroorzaken. Met name voor een hakselaar een crime!
Togegeven, het zal niet gemakkelijk gaan met omvallen en grasinkuilen een opraapsnijwagen terug te verdienen, maar al met al toch het systeem om met het minste materiaal en (met name) het minste personeelsbehoefte gras in te kuilen. Met redelijk vaste en getrainde chauffeurs, en breedspoorassen onder de wagens, zal omvallen ook wel binnen de perken blijven.

(Of wordt het gras bij lager dan 33% droge stof ingekuild zodat het wel gehakseld moet worden om de conservering te laten slagen? ).
dirkao
@Wimsumar inderdaad, omvallen ligt meer aan de chauffeur dan aan het land, maar........je hebt er wel mee te maken.personeel is hier ook een hoofdstuk apart, ook al denk je dat alles in orde is , krijgen ze het soms zomaar op hun heupen en vragen ontslag .( buiten diegenen die je om één of andere reden MOET onslaan. Wat die stenen bestreft, land wat al jaren in cultuur is ,is meestal voor 99,9% steenvrij. weer effe over opraapwagens; omdat die er hier prakties niet zijn zijn er dus ook geen gebruikte te koop. Nieuw is duur Blijft nog de optie om gebruikt te importeren. Is goed mogelijk, maar is een hoop burocratisch gedoe, Als je alles bij elkaar opteld wordt de machine 2 keer zo duur voordat ik hem op het erf heb staan. Bovendien moet onafhankelijke import uit eigen zak betaald worden , het komt erop neer dat je het geld moet hebben vóór je aan onafhankelijke import begint. drogestofpercentage is prakties altijd boven de 33 % ,af en toe is er een wanhopig figuur die als de weersverwachting regen aangeeft natter inkuilt, maar daar doe ik eigenlijk niet aan mee.
SJB533
Quote @Wimsumar:
Toen hier zo'n dertig jaar geleden het hakselen van gras in opmars was zijn daarbij getrokken hakselaars nooit doorgebroken ( te onhandig in gebruik, te lage capaciteit en uiteindelijk prijstechnisch 'niet interessant'). Die geschiedenis zal zich ook daar herhalen.
De capaciteit hangt af van de trekker, die er voor komt. 😉 Prijstechnisch is een zelfrijder ook niet altijd interessant. Trekker is veel meer in te zetten, dan een zelfrijdende hakselaar en daarmee een stuk goedkoper te maken, dan een hakselaar.
boerontour
@Wimsumar wat versta jij onder hoogmoedswaanzin afgedankte hakselaar..
+1
Loeideutz
@boerontour Wim bedoelt dat er bergen loonwerkers zijn die om de 3-5 jaar de boel in ruilen voor nieuw omdat ze altijd met het nieuwste van het nieuwste willen rijden. En dan liefst ook nog eens het grootste wat er te krijgen is.
Wimsumar
Beste Boerontour:

Quote Reactie van @boerontour:
wat versta jij onder hoogmoedswaanzin afgedankte hakselaar..

Zie bovenstaande reactie LoeiDeutz A.U.B..
boerontour
@Wimsumar ik noem het ondernemers strategie.....
boerontour
Goed opletten hoe de tandwiel bak (haakse overbrenging) er aan toe is en kijken of alles tussenassen nog schuiven, die brengen anders schade aan aan de lagering, voorts zoals bij iedere hakselaar, niet te laks zijn met vervangen van onderdelen en goed kijken of de stelling van het tegenmes goed functioneert.
is een goede degelijke machine, wat ik er in Canada van gezien heb, ik weet echter niet hoe de onderdelen voorziening is.
lijkt me anders geen verkeerde koop.
+1
dirkao
@boerontour bedankt. hoewel ik een beetje slap ouwehoeren best wel leuk vind heb ik meer an een reaktie zoals die van jou
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden gras , hakselaar , getrokken en machine geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!