Koppeling soms slippen ook na reperatie

Van de T6040 met een 17 16 bak pakt een van de achterste koppeling niet goed op. Gaat om de koppeling van zijn 10 en 12. Van nieuw af aan heeft deze koppeling altijd wat problemen gegeven nooit lekker op pakken. En er is een periode geweest waarbij je de voetkoppeling op kon laten komen zonder dat er wat gebeurden. Dit is weer overgegaan en alles leek oké.
met 2800 uur slipte de koppeling door. Plaatjes waren versleten. nu met nieuwe plaatjes heeft hij weer dezelfde problemen. Soms kun je de voet koppeling op laten komen en merk je dat hij niet goed aangrijpt. Soms kun je de trekker zelfs met de voetrem stil laten staan zonder dat hij stil valt. Dealer heeft er meters op gehad staan en de druk loopt gewoon op naar 15 bar. cilinder is bij het vervangen van plaatjes uit elkaar geweest en lijkt gewoon goed.

Iemand tips?
T6040

Reacties

Fast Eddy
Callibreren?
T6040
@Fast Eddy Dat hebben we in toen hij nieuw was veel gedaan. Maar dat is alleen maar verdoezelen. met 2800 uur 1 koppeling versleten en de ander niets aan te zien.
nhmonteur
De transmissie nogmaals op temperatuur calibreren en kijken wat de calibratie waarden zijn. Als deze goed zijn dan kan je er van uit gaan dat je koppelingen goed zijn. Is er een hele hoge waarde dan kan het toch zijn dat je plaatjes versleten zijn of dat je pwm klep niet goed werk. Je zou de kleppen dan kunnen wisselen en dan kijken of het veranderd.

Wat bedoel je trouwens met cilinder?? Er zitten alleen 2 cilinders op die voor de voor/achteruit en groepenschakeling zijn. Deze hebben niks met je koppelingen te maken.
T6040
@nhmonteur De koppeling van zijn 10 en 12 gaf met kalibreren een hoge waarde. plaatjes zijn toen vernieuwd en er is een nieuwe pwm klep opgezet. nu een kleine 100 uur later kan ik SOMS de voetkoppeling op laten komen en met de rem ingetrapt blijft de trekker stil staan.

mij is vertelt dat de koppelingen met een cilinder werken. Hoe grijpt de koppeling dan aan? De olie druk duwt de plaatjes toch tegen elkaar aan.
casejxu
@T6040 met cilinder bedoel je vast de zuiger in het koppelingspakket?
T6040
@casejxu zou het kunnen dat er hier iets haakt?
casejxu
@T6040 kan me niet voorstellen eigenlijk
nhmonteur
@T6040 het zou kunnen dat de zuiger haakt maar dit hadden ze moeten zien bij demontage. Zijn de zuigerafdichtingen ook wel vervangen bij reparatie?
En als je hem nu calibreert, wat zijn dan de waardes?
T6040
@nhmonteur

Mij is vertelt dat het er goed uitzag. of de zuigerafdichtingen zijn vervangen weet ik niet. denk het niet.
monteur heeft nu het schakeldeksel er af gehad. en met lucht gekeken af alles goed schakelt. Hij zegt dat het er goed uit ziet.
Ik vindt het alleen zo raar dat je 60% niets merkt 35% pakt hij te laat en 5 % veel te laat tot niet als je de voet op de rem houdt.
nhmonteur
@T6040 en hoe zijn de calibratiewaardes nu dan? Als deze normaal zijn dan hoef je het in principe niet in je koppelingen te zoeken. Misschien een idee om je potentiometer op de koppelingspedaal eens na te meten. Misschien geeft deze het signaal niet goed door waardoor de koppeling niet helemaal gekoppeld word. Je kan ook kijken of het wegrijden met je shuttlehendel wel altijd goed gaat.
T6040
@nhmonteur Wat de kalibratie waardes nu zijn weet ik niet. voor de reparatie was de ene koppeling rond de 250 en de andere 350.
Als het aan de potentiemeter bij het koppelingspedaal ligt kan het toch niet zo zijn dat zijn 9 en 11 wel altijd goed werkt en zijn 10 en 12 niet.
De shuttelhendel heeft het ook.
En hoe verklaar je dat de platen van 1 koppeling met 2800 uur versleten zijn en bij de ander niets aan te zien. De monteur vertelden dat zij nog nooit versleten platen hadden gehad in de achterste koppeling. wel in de kleinere voorste koppelingen.
nhmonteur
@T6040 de achterste koppeling gaan ook stuk hoor, al vaak zat gezien. Defecte plaatjes kunnen meerdere oorzaken hebben. Veel voorladerwerk, veel met voet op de koppeling rijden. Welke schakeldeksel heeft de monteur weg gehaald, bovenop of aan de zeikant?
T6040
@nhmonteur Dat met de voet op de koppeling rijden gebeurt wel. bv met maaien als het gas er opstaat en je moet van rij richting veranderen. volgens mij heeft hij het deksel aan de zijkant open gehad.
nhmonteur
@T6040 het beste is dan om alleen je shutllehendel te gebruiken. De computer regelt dan dat er de minste slip is.
+1
T6040
@nhmonteur dan blijft er van het gras niets over.
+2
fastrac3155
@T6040 en nu blijft er van je koppelingen niets over, door dat voetje op de koppeling en veel toeren ben je de koppeling aan het oproken, alleen ruik en zie he het niet zoals bij een klassieke koppeling
T6040
@fastrac3155 ja dat is een keuze die je zelf maakt. maar de neemt niet weg dat nu krap 100 uur na de reparatie de koppeling slipt. Waardoor je de koppeling ook oprookt. Ik had gehoopt dat hier iemand mij verder kon helpen. Maar dat gaat het hem niet worden.
nhmonteur
@T6040 maar is het nu niet een andere koppeling die de problemen geeft? Als ik het goed begrijp zijn bij de laatste reparatie alleen de voorste 2 koppelingen gerepareerd/nagekeken.
Het kan heel goed zijn dat je probleem nu in de achterste 2 koppelingen zit.
Wat ik al zei, kijk of je de transmissie nu goed kan calibreren. Komt er een foutcode op een hoge waarden, dan haal de bak maar los want dan is er echt iets aan de hand in een koppelingspakket.
T6040
@nhmonteur nee de c3 waren de plaatjes versleten. onderaan de topic meer info
Fast Eddy
Is de trekker ook opgedraaid?
T6040
Fast Eddy
@T6040

Het kon zijn. Als je een Maxxum 125 teveel geeft houd de koppeling het niet lang is mijn ervaring.
T6040
Zit nu een drukmeter op de c3 koppeling die problemen geeft. De koppeling begint tussen de twee en drie bar aan te grijpen en bij 5 bar rijd de trekker zonder dat de koppeling nog slipt.

Er is 1 uitzondering als je de trekker in zijn 9 vooruit en 10 acteruit zet of net andersom dat maakt niet uit. Dan begint de trekker bij 5 bar wat aan te grijpen en je kunt met de voetrem de trekker tot 10 bar stil laten staan. dit is dan alleen in zijn 10 in de 9 doet hij het wel goed. verschil tussen het gebruik van de voetkoppeling of alleen de shuttelhendel maakt niet uit.

Verder kun je alle andere combinaties (10- 10 of 10 -11 of 10 -12 kiezen dan doet hij het altijd goed. In de lagere versnellingen 5-6 kan ik niet opgemerkt krijgen dat hij het niet goed doet. terwijl dit de zelfde koppelingen zijn.

kreeg ook al de vraag van de monteur is het alleen als de trekker warm is. want dat zou kunnen verklaren dat een zuiger van de koppeling blijft hangen. maar als de trekker koud is heeft hij het ook. En waarom zou de zuiger blijven hangen als hij in zijn 9 en 10 staat en in alle andere combinatie waarbij de c3 koppeling gebruikt wordt niet.
nhmonteur
Maar houd je hem ook nog op de rem bij volledige druk? Dus rond de 16 bar? Want 10 bar is echt te laag en dat zou kunnen betekenen dat de koppeling lekt.
En nogmaals, kan je de transmissie goed calibreren?
T6040
@nhmonteur of het calibreren goed gaat geen idee. bij 16 bar valt de trekker wel stil. dat de koppeling lekt zou wel bij het beeld van de druk meter passen. Maar waarom is het dan alleen als je van 9 naar een andere rijrichting naar zijn 10 gaat. Je kunt eindeloos met de schuttelhendel van zijn 10 vooruit naar zijn 10 achteruit zonder dat hij het niet goed doet. als de koppeling lekt moet het dan toch ook fout gaan.
nhmonteur
@T6040 bij een 5, 8 of 10 bar mag en kan een pakket gerust nog slippen. Maar bij 16 bar moet hij hem echt wel vast houden. Doet hij dat dan niet, dan is er iets aan de hand in je koppeling.
Probeer nou eerst eens te calibreren op bedrijfstemperatuur. Als de waarden dan goed zijn dan moet je het ergens anders in gaan zoeken.
T6040
@nhmonteur geen idee hoe ik moet calibreren. tractor is al drie keer terug naar de dealer geweest neem aan dat ze daar wel gecalibreert hebben
nhmonteur
@T6040 en die kunnen het niet oplossen? Als het nog steeds niet goed is gewoon weer terug brengen. Moet toch op te lossen zijn.
T6040
@nhmonteur trekker heeft van de laatste twee maanden 1 maand daar gestaan. Ze denken dat de zuiger blijft hangen. maar ze hebben het twee maanden geleden uit elkaar gehad en toen was er niets aan te zien. Ik denk dat ze er tegen aan zitten te hikken om hem weer open te halen. zitten best wat uurtjes in om bij de achterste koppelingen te komen. En als ze hem weer open halen en het is dan nog niet opgelost. is een duur grapje.
Het kan zijn dat in de trommel 1 voering plaat ontbreekt .en de monteur met reparatie zelfde aantal terug gemonteerd heeft. Heb zelf gehad met d koppeling van rance comad .en een aftakas paket. Kijk altijd naar service bulten. Over de aantal platen. C3 c4 is 9 op 10 succes
T6040
@diedrik-van-slooten wat bedoel je precies met c3 c4 is 9 op 10?
Dat zijn de weg rij koppelingen
9 .10 dat betekent totaal de samenstelling. Van 1 paket 10 stalen en 9 voering platen...en ik vind het logisch dat alleen bij 9 en 10 slipt want hoe hoger de versnelling hoe hoger het kopel wat ie trommel over moet brengen
T6040
@diedrik-van-slooten Er zijn volgens de factuur 9 voeringen en 9 platen vervangen. Als de tekeningen op partstore bekijkt staan er ook 9 platen en 9 voeringen. hoe kom jij aan 10?
nhmonteur
@T6040 klopt want er zit 1 dikke eindplaat in. Maar lees net dat je vandaag weer paar keer stil stond. Haal die bak maar los want met 16bar op je pakket moet hij rijden. Gewoon weer naar je dealer brengen, want het is gewoon niet goed.
spotmelker
@nhmonteur Stel dat de koppeling an sich wel goed is, ik lees tenminste dat dezelfde koppeling bij andere schakelcombinaties wel goed werkt. Is het niet mogelijk dat er in die ene combinatie waarbij de koppeling niet pakt er een storing optreedt in de (electrische) aansturing?
fan van trekkers
Is de oliepomp niet versleten dan kan hij ook geen druk geven
T6040
@fan van trekkers vandaag een paar keer dik 16 bar op de koppeling en tractor bleef gewoon stil staan.
Gewoon c3 uit elkaar halen en platen telen
T6040
@diedrik-van-slooten Als er te weinig platen in zit de koppeling toch niet helemaal vol. Op de factuur zag ik dat er verschillende diktes worden gebruikt. Neem aan dat dit is om hem helemaal op te vullen.
wessel8830
C3 word voor meerdere versnellingen gebruikt (2,6,10,14,4,8,12 en 16). als er met die koppeling echt iets mis is dan zou je dat ook in een andere versnelling die ik hier noem moeten kunnen merken, helemaal als je je poot op de rem houd. verder vind ik 16 bar nog aan de lage kant dacht zelf dat die bakken 18-20 bar moesten hebben. en vergelijk het oplopen van de druk is bij andere versnellingen die met dezelfde koppeling te maken heeft, en doe die test met je poot op de rem voorzichtig tijdens het rijden en niet tijdens het wegrijden/opkomen van de koppeling. neem ook aan dat je alles met een losse trekker hebt geprobeerd zonder iets erachter. kalibreer hem ook eens wanneer je hem goed warm hebt en anders gewoon terug gaan naar de dealer.
nhmonteur
@wessel8830 klopt wat je zegt, die 16 bar is goed. Bij de grotere tractoren staat er inderdaad 18 bar op de pakketten.

En nogmaals voor @T6040 ga terug naar je dealer, laat hem dan gelijk door hun calibreren. Zijn de waardes van C3 te hoog, dan laat ze de bak maar losmaken.
T6040
@nhmonteur wordt aan gewerkt
T6040
@nhmonteur Als ik het goed begrepen heb zit op de leiding waar de de c3 koppeling mee schakelt nog meer ten behoeven van de smering. zou het kunnen dat op het meet punt 16 bar staat en dat er verder op ergens zoveel olie weg lekt dat op de koppeling maar 5 bar staat.
nhmonteur
@T6040 tussen de leidingen van C3 en c4 zit een leiding voor het smeren. Hey kan inderdaad mogelijk zijn dat er olie weglekt naar het smeerkanaal, maar dan zou dit ook altijd moeten zijn.
Je zou evt ook de smeerdruk kunnen meten.
T6040
@nhmonteur weet je zo welke plug dat dit is. nu zit er een meter op de c3 en c4. onder de c3 en rechts naast c4 zit nog een plug.
nhmonteur
@T6040 dat moet hem zijn geloof
Ik
T6040
@nhmonteur dealer wil niet. heeft iedere keer smoesje en komt niet met een oplossing. Is er een hoofd punt van New Holland in Nederland waar ik me problemen kan uitleggen en waar ze me verder helpen?
nhmonteur
@T6040 zie Pb
rommert14
@T6040 hadden wij ook, nh dealer die ons met een probleem liet zitten. De nh een half jaar later ingeruild op n MF.
wessel8830
@T6040 als die olie daadwerkelijk weg zou lekken via een ander kanaal zou dat ook bij andere versnellingen moeten gebeuren.ik weet ook niet waar je de drukmeter hebt aangesloten maar als dat aansluitpunt gewoon in verbinding staat met die c3 koppeling, dan zou wanneer er een grote lekkage optreed dit te zien moeten zijn op die drukmeter. gewoon terug naar dealer en niet te lang mee wachten. je hebt hem toch eerder al heen gebracht voor reparatie en het is niet goed, waar wacht je nu nog op als ik vragen mag. het probleem lost zich niet vanzelf op
wessel8830
@wessel8830 dit topic is ook alweer een maand oud zie ik net, tijd staat niet stil
T6040
@wessel8830 Ik heb hem al twee keer terug gebracht. de laatste keer was ik in de veronderstelling dat ze hem open zouden halen. na een dag of tien terug gehaald omdat ik hem nodig had.
Maar zoals je schrijft hebben ze deze koppeling al gerepareerd. en hij is niet goed. dus dan weet je gelijk waarom de dealer niet staat te springen om er om er dik 30 uur aan te moeten gaan sleutelen.
wessel8830
@T6040 nee dat zijn wij zelf op werk ook niet, maar wij laten ook niet een trekker opgehaald worden wanneer deze niet goed gerepareerd is. dan krijgen ze bij ons zolang een "inzet" trekker mee als noodoplossing
wessel8830
@wessel8830 beste is om gewoon ff met de dealer rond de tafel te zitten, kijken naar een oplossing. jij bent de beroertste niet door zelf het een en ander uit te hebben gezocht en hun vast ook niet. gaan jullie wel uitkomen
Caliebratie getal zeer belangrijk loopt ie te hoog op weet je genoeg of hij caliebreren doet niet krijg je een fout code
T6040
@diedrik-van-slooten Het rare is dat hij het een hele poos goed doet. dan pakt hij bij een bar of 5 op. En dan ineens doet hij het een paar keer niet. waarbij de trekker met gas dicht op de voetrem kunt houden en 16 bar druk. Dit heeft hij met zowel met de shuttel hendel als met de voetkoppeling. Als je met de voetkoppeling rijdt merk je gelijk wanneer het foute boel is. als hij het goed doet hoef je de koppeling maar een paar cm op te laten kommen. als het fout is moet je hem bijna helemaal omhoog laten komen voor dat hij gaat rijden.
Hoe dan ook ik zou wel willen weten al snel probleem voor komt dat je zeker van bent dat de stroom en massa goed is bij de stekker aan sluiting van de solonoid.
fan van trekkers
Zat nog eens te denken... Er zitten onder de armleuning allemaal knopjes. Er is een van die knopjes waar een trekkertje op staat met een pijltje bij de banden. Op hoeveel % staat die? Bij ons allemaal op 100
fastrac3155
@fan van trekkers dat is de anti slip regeling, bij mijn weten heeft deze alleen effect op de hefinrichting (bij het ingestelde percentage slip gaat hij automatisch heffen)
@fastrac3155
Ooh zo. Ik wist niet precies waarvoor die was maar dat het iets met slippen te maken had wist ik wel, ik dacht dat die dan misschien daarin de bak ging slippen
@fan van trekkers

Nee, dat zeker niet. De slip betreft die van de tractorband met de bodem.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden versnellingsbak geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!