Massey Ferguson 65 - Past een 320/85R32 ter vervanging van een 12.4-R32 ?

Hallo,
Ik ben in het bezit van een Massey Ferguson 65 MKII van bouwjaar 1962, gebouwd in UK.
Voor en achterbanden dienen vernieuwd te worden.
Achteraan ligt nu een 12.4-32 diagonaalband , met binnenband.
De velg is 11" breed en R32, met geboute hartplaten waarmee je de spoorbreedte kunt verstellen.
Past op deze velg een 'moderne' 320/85R32 Tubeless band? Hoe breed zou ik eigenlijk mogen gaan op de velg van 11" breed?

Dan nog een tweede vraag over de hartplaten: ik vind deze niet zo mooi en hoef de spoorbreedte toch niet te verstellen. Ik zie hier op de site veel andere MF65 met 1 grote hartplaat. Iemand enig idee waar ik dat kan kopen?

Alvast bedankt voor de info !
andy7383

Reacties

walker1
De band is geen probleem. 320 is hetzelfde als 12,4 inches, op paar centimeter na.
andy7383
Ok, en tubeless dan , gaat dat mooi afdichten op de oude velg?
kramer
@andy7383 Jij vindt ze misschien niet mooi, maar het is wel orgineel.
Hier is misschien wel wat te kiezen?
leferinkbv.com/nl/onderdelen.html/…
andy7383
Dit is 'm:

Foto van een Massey Ferguson 65
Wimsumar
Beste Andy7383:

Quote Reactie van @andy7383:
Dit is 'm:

Gefeliciteerd. Heel moedig je hart daaraan te verpanden.

Dit is 'm:
De gebruikershandleiding:
annatefka.nl/mf_instr_boek/xx_serie/…

M.F.-65 beknopte omschrijving technische details/bouwjaar:
annatefka.nl/mf_per_type/mf65_start.html/

M.F.-fanwebsite:
annatefka.com/

On topic:
Op oude(re) velgen worden als regel de banden niet tubeless gemonteerd. Dat hindert ook niets, je hebt immers de binnenband.
Als je echt voor ander achterwielhartplaten gaat, neem dan gelijk een maatje groter, inclusief groter velg: 36 in plaats van 32 inch. Het zal de trekker niet misstaan. Overigens, als je de achterwielen op iets breder spoor monteert, dan valt de bolling van deze hartplaten veel minder op.

Waar het gebruikscomfort van zo'n M.F.-65 mee valt of staat is:
histoparts.com/nl/webshop/…
walker1
Volgens mij is dat geen probleem, mits de velg gewoon netjes in orde is natuurlijk.
andy7383
Dank jullie voor de uitleg en nuttige links. Ik concludeer dat een moderne radiaalband mag, maar best met binnenband monteren op oude velg.
Ik twijfel nog wat te doen met de hartplaten, we zien wel. Overstappen naar grotere velgmaat kost ook wat natuurlijk.. Maar het staat inderdaad mooier.
Wimsumar
Beste Andy7383:

Quote Reactie van @andy7383:
Ik twijfel nog wat te doen met de hartplaten, we zien wel. Overstappen naar grotere velgmaat

Ik zie in jouw T.F.-fotoboek een M.F.-185 staan. Zet de achterbanden van deze 185 onder de nieuwkoop M.F.-65 en schaf voor de 185 iets aan als 16,9R34. Dan kan die 185 ook eindelijk eens wat presteren en sla je 2 M.F.'s in 1 klap.

M.F.-185 op 12,4:


B.T.W., onderstaande hazewindhond-65 ook nog aanwezig?

janaafko
Hallo.

Heel persoonlijk zou ik de velgen zo laten.
En zeker niet vervangen door 36 inch.
Originel is de 65 op 32 incn banden geleverd.
Wat betreft de velgen: die zijn ook originel.
Ik heb die van mij op breder spoor gezet zo dat de velg niet uitsteekt.

Mooi restauratie project.
janaafko
Hallo.

Heel persoonlijk zou ik de velgen zo laten.
En zeker niet vervangen door 36 inch.
Originel is de 65 op 32 incn banden geleverd.
Wat betreft de velgen: die zijn ook originel.
Ik heb die van mij op breder spoor gezet zo dat de velg niet uitsteekt.

Mooi restauratie project.


Foto van een Massey Ferguson 65
janaafko
Das 2x!
andy7383
@Wimsumar : die 65 op smalle banden is bij mijn vader in gebruik ja. Das wel een goed idee van die 185 , want die staat nu op 16.9R38 (de oude van de 4270). maar ik vrees dat die originele banden van de 185 redelijk verstorven en kaal zijn..

@janaafko : dat ziet er inderdaad mooier uit als die hartplaat meer verborgen zit in de velg. Op welke spoorbreedte staat de jouwe nu? de mijne op het smalst nu op 1320 mm denk ik.
janaafko
Die van mij staat op 1420.
Één steek breeder.
andy7383
@janaafko vooras goed uit elkaar gekregen om breder te zetten? Ik krijg hier voorlopig geen beweging in.
Pauls
@andy7383 Is dit een vooras met 2 bouten per zijde, of met 3 ? De bouten en moeren zijn meestal dat de moer voorzien is van binnendraad voor de de bout en buiten draad om in de vooras buitenzijde de binnenzijde te klemmen (om voor-achterwaartse speling te voorkomen), de goede werkwijze om deze los te krijgen is de bout te lossen, moer niet. Als de bout los (en eruit) is kan je de moer lossen om de spoorbreedte aan te passen. Ook de stuurstang niet vergeten mee op breedte te zetten. Oh ja en de voortrein omhoog plaatsen (door onder motor stevige krik te plaatsen) voordat je de moeren lost. WD40 wil al eens helpen, eventueel een dagje laten intrekken, en regelmatig WD40 bijspuiten. De dubbele velgplaten zijn origioneel, ik zou die laten, moet hij toch nog (veel) werk verrichten kan je die van de 185 nemen, en onder de 185 16.9R34 onder zetten. Bekijk ook of je dan geen maatje grotere voorbanden kan gebruiken. Ik heb nl onder mijn 175 (de opvolger van de 65) van 13.6R36 naar 13.6R 38 gegaan en ook de voorwielen zijn gegroeid van 7.50R16 naar 7.50R18, zo komt de trekker terug vlak te staan. Suc6 met je aankoop.
Wimsumar
Beste PaulS:

Quote Reactie van @Pauls:
De bouten en moeren zijn meestal dat de moer voorzien is van binnendraad voor de de bout en buiten draad om in de vooras buitenzijde de binnenzijde te klemmen

Goede tip. Menigeen zou de snijbrander gepakt hebben. 😉

"Vreemde" moer met binnen- en buitendraad:

Pdf pagina 1, onderdeel nr.: 36:

annatefka.nl/mf_ond_boek/trekkers/…

Bij de andere spoorbreedteverstelvariant valt de boutkop in een uitsparing in het U-profiel en vastgezet met normale moer.
Pdf pagina 43. onderdeel 25:

annatefka.nl/mf_ond_boek/trekkers/…
Pauls
Quote Reactie van @Wimsumar:
Goede tip. Menigeen zou de snijbrander gepakt hebben. "Vreemde" moer met binnen- en buitendraad:

Als je er zelf een tijdje mee hebt zitten klooien, dan onthoud je dat het best. Ik heb mijn 175 zowat helemaal uit elkaar gehad, de motorblok niet, die is vervangen door eentje van een 178 die nog betrekkelijk goed was voor hetgeen hij bij mij moet doen.
andy7383
Bedankt voor jullie tips !
Er zitten 2 bouten per kant, maar volgens mij zijn dit gewone bouten moeren. Referentie 11 en 57 op foto. Ik heb ze nog steeds niet uitgekregen door erop te kloppen. Ga toch moeten proberen met warmen vrees ik.

(klik om te vergroten)

Pauls
@andy7383 op deze bouten zit een verdikking(nauwe passing) die de voorasbinnendelen klemmen door de moeren aan te draaien, dus een ander systeem dan wat ik voorhad. Hopelijk is het in de loop der jaren niet aangepast door iets anders. BTW de standaard bouten hebben fijne schroefdraad. Dus die WD40 moet heel lang inwerken. Kan je mss een foto posten van de moerzijde, mss is hier al duidelijk te zijn of een moerenkliever niet beter is dan de boel te verhitten. De kans is reëel dat het een engelse maat is. Of is het een 865, dan is hij wss in frankrijk gemaakt. grtz
GROENEDEERE
Beste andy.
Ik vrees of weet t vrijwel zeker dat
Het je heel zwaar tegen gaat vallen om de as te verschuiven.
Mijn ervaring is dat behalve de bouten die helemaal vast gerot zitten dat ook de vooras vast zit door al het vuil door z'n jaren heen wat erin komt
Deze zul je denk niet zonder eventueel schade verschuiven.
andy7383
Zie foto van de bouten en moeren. als het zo is dat er een verdikking net onder de boutkop zit, dan is de enige oplossing om de bouten eruit te persen ?

(klik om te vergroten)

Zie foto van de bouten en moeren. als het zo is dat er een verdikking net onder de boutkop zit, dan is de enige oplossing om de bouten eruit te persen ?
Wimsumar
Beste Andy7383:

Quote Reactie van @andy7383:
de enige oplossing om de bouten eruit te persen ?

Nogal lastig om de vooras onder een pers te krijgen.
Ik zou proberen de bout zichzelf te laten stuiken door er aan weerszijden (op boutkop en moer) een laselectrode op op te branden om daarna de afgekoelde (en gestuikte) bout uit te kunnen tikken (slaan).
Plan B:
Van onderen, tussen de beide voorasdelen in, de bout doorslijpen met een dun slijpschijfje.
Pauls
@andy7383 Wat ik ook al eens doe is de moer er terug opdraaien tot de moer en het draadeinde 1 vlak vormen en op dit vlak kan je dan de zware hamer eens zijn werk laten doen (eventueel met een blokje/plankje (eiken)hout tussen). Als je het zonder de moer erop doet, kan het zijn dat de bout dikker wordt geslagen en dat ie niet meer door het gat kan. Als het gaat ook de boutkop een beetje mee verdraaien, als is het maar 1 mm, het kan soms voldoende zijn om de boel los te krijgen.
Plan B van Wimsumar is een andere optie, maar dat hangt echt af van de hoeveelheid ruimte die er is, en dat is meestal zeer weinig. Veel succes met het (verder)losmaken.
+2
andy7383
Update, heb de vooras er onderuit gehaald en onder de pers gestoken, ook gewarmd en met luchtdruk de bouten kunnen losschieten ! eens de bouten los , gaat het asdeel er zo uit.

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden banden en velgen geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!