Fendt 714 - Vario / hydrauliek storing

Goedenavond

Laatst bij een klant geweest met een zeer vreemde voor mij onbekende storing,

Gaat om een fendt vario 714 tms , 9 jaartjes jong met 2500 uur op de klok.

Chauffeurs en eigenaar zeggen dat der heel soms een raare tik of jankend geluid rechts onder de cabine vloer vandaan komt, dit komt eens per dag voor volgens hen, bij zowel warme als koude bak, volle of lege kipper, en met welke snelheid maakt niks uit.
Foutmeldingen zijn niet recent aanwezig.

Reeds alle zuigslangen gecontroleerd en slanklemmen aangetrokken, dacht mischien zuigt ie ergens lucht.
Vario bak is mooi op druk,

En al ik er op rijd doet deze storing zich natuurlijk niet voor.

Iemand enig idee of ook mee gemaakt?

(De andere 714 die hier draait bij dit bedrijf is de stelmotor van de bak bij 2500 uur vervangen en staat nu op 3500 uur)
jaring visser

Reacties

lucas712
Wij hebben een 712 die heeft dat ook wel. is ook al paar keer wat aan gebeurd paar keer wat slangen vervangen en iets met de loadsens aansturing. af en toe kraakt die ook in hydrauliek
Mb trac 1100
We hadden een tijdje terug een storing met de 916 dat als je een olie ventiel gebruikte dat er dan op het dashboard de storing ging branden dat hij onvoldoende olie had dit is toen opgelost door iets te vervangen bij het ventiel lijkt me niet dat dit het is
deJong
Onze fendt 514c heeft het ook... die doet dat wanneer hij de vooras vering weer op drukt brengt. komt ook 1 keer per dag voor als je langere periode aan het werk bent.
geerts 88
@deJong dat is apart ik rij soms op een 509 die heeft hetzelfde
deJong
@geerts 88 valt ook duidelijk te merken dan komt ie voor weer iets omhoog.
arjanvw
@deJong doet onze 512 ook, zit dan lucht in de leiding. Zeggen 'ze'..
deJong
@arjanvw moet je dan de vooras vering cilinder leeg laten lopen en opnieuw vullen ontluchten?!? lijkt mij een gedoe.
arjanvw
@deJong heb geen idee, volgens mij op zich geen groot probleem. Als hij zichzelf een keer 'oppompt' is het ook weer over. Nu is inmiddels bij ons ook een drukaccumulator kapot, misschien als die vervangen is, dat het ook over is.
deJong
@arjanvw

als het dan over is moet je het even melden 😁 dan zal dat bij ons dus ook wel zo zijn...

maar uh door de lucht komt er dan even cavitatie (als ik het goed typ) in de pomp dan gaan ze op den duur toch stuk...
Favorit614
@deJong De accumulators kun je ook opnieuw laten vullen als de druk daarin te laag is.
deJong
@Favorit614
oh dat wist ik niet. bedankt.

als ik straks ff ruimte heb ik de wp zal ik er ff mee omklooien.
+1
Favorit614
@deJong kramp.com/shop-nl/nl/…

Een beetje dealer heeft dit setje
+1
fendt308-driver
Quote Reactie van @arjanvw:
is inmiddels bij ons ook een drukaccumulator kapot, misschien als die vervangen is, dat het ook over is

Ja dan is het over tenminste wel bij ons. Rijd hij ook een stuk lekkerder
+1
geerts 88
@deJong heeft die al sinds nieuw. Dealer verschillende keren naar gekeken. Maar niks concreets kunnen vinden. Heeft nu 12000 uren maar nooit niks aan gehad.
+2
varken
Quote Reactie van @geerts 88:
nooit niks aan gehad.
Reageer @geerts 88

Dus altijd wat? Haha 😂
jaring visser
@deJong aah kijk dat zou inderdaad nog wel eens kunnen, word inderdaad ook de hele dag gebruikt waneer hij nodig is, (bollenboer) is bij een 714 de vooras ook handmatig te bedienen ??
Jasperfendt
Quote Reactie van @jaring visser:
is bij een 714 de vooras ook handmatig te bedienen ??

ja
jaring visser
@Jasperfendtkort maar krachtig, zal het eens even proberen, kijken of de storing te voorschijn komt, (op de andere reacties lucht zuigen lijkt mij trouwens niet het geval, het zit op de zelfde hyrdpomp als de werkventielen, dan zou dat het zelde storingsbeeld geven)
Jasperfendt
@jaring visser Je kunt hem handmatig aan en uit zetten, en als je aan knop ingedrukt houd pompt die zich volledig op.
Fendt926Driver
@Jasperfendt en als je de andere knop ingedrukt houdt zakt hij helemaal naar beneden.
Boven de 5kmh weer kort aanzetten en hij staat weer in het midden van de veerweg
boerlover
Bij onze 5 jr. oude 724 stopt gemiddeld een tot twee keer per mnd. onder het werk de aftakas ermee. Probleem meestal als de 1000 toeren aanstaat.Storing hebben ze (dealer monteurs) nooit kunnen vinden. Je lost het op door de trekker stil te zetten en de motor ook uit te zetten. Even wachten en starten maar en alles is weer oke. Is mee te leven ja.
Jasperfendt
Quote Reactie van @boerlover:
Is mee te leven ja.

Nou daar betaal je dan een godsvermogen voor. Dan mag het ook wel goed wezen.
+1
arjanvw
@Jasperfendt daar heb je helemaal gelijk in! Dit mag toch niet nodig zijn met zo'n duur segment trekker...
Vores
@boerlover Heb je dan geen foutcodes op de 724?
boerlover
@Vores Foutcodes genoeg maar daar kunnen de monteurs niks mee zeggen ze.
Er is al zo vaak naar gekeken door meerdere monteurs nog steeds zonder resultaat. Probleem bij alleen 1000r.p.m aftakas. Ook valt nu heel af en toe fwd. uit.
Vores
@boerlover Volgens mij heb je aan foutcodes heel veel. Bedoel je met fwd de vooras aandrijving? Heb al bij verschillende trekkers gehad dat de spoel en ventiel die dit schakelen soms werken en soms niet. Als je zeker wil zijn dat het probleem in het ventiel zit kan je het best gewoon even verwisselen met dat van je 540. Zonder de foutcodes die verschijnen als je het probleem hebt is het ook maar gokken voor mij.
fastrac3155
@boerlover misschien een stomme suggestie, mr is de spoel wel helemaal ok, kan namelijk zijn dat een magneetspoel als hij warmer wordt ineens kortsluiting gaat maken ofzo, heb het laatst hier bij un tm gehad, koud niks aan de hand mr na een halve dag werken begon ineens de 4wd te klooien, spoel gewisseld en klaar.

Als er meerdere dezelfde spoelen zitten voor verschillende functies, dan zou je kunnen overwegen om 2 spoelen te wisselen en dan kijken of het probleem zich verplaatst
boerlover
@fastrac3155 Jongens waar denk je nu dat de Fendt monteurs mee bezig zijn?
Moet ik als eigenaar/gebruiker hun gaan vertellen wat ze allemaal moeten doen?
Één heeft zelfs meer dan 40jr. ervaring op de teller. Soms zit het tegen. Is ook niet zo dat ik er dagelijks last van heb maar het moet nu wel een keer opgelost worden.
fastrac3155
@boerlover simpele vraag .....zijn dr spoelen geruild of niet?

Soms ga je verder zoeken dan dat nodig is en wordt iets simpels over het hoofd gezien, en ik ben zelf ook monteur/chauffeur en heb ook wel ut een en andere gezien in de loop vd tijd
Mengeledriver
Quote Reactie van @fastrac3155:
hebben ze (dealer monteurs) nooit kunnen vinden. Je lost het op door de trekker stil te zetten en de motor ook uit te zetten. Even wachten en starten maar en alles is weer oke. Is mee te leven ja.

volgens mij kan de dealer het beste geruild worden.....
deJong
@jaring visser is het probleem al opgelost?
jaring visser
@deJong nee helaas niet, trekker rijdt nu de komende 2 weken nog uien, dus kan er nu ook even niet aan sleutelen , vooras veering reeds getest maar dan komt de klacht niet voor, maar ik heb een sterk vermoeden dat er toch ergens lucht gezogen word,
deJong
@jaring visser

een maat van me heeft zoiets ook gehad, er was een pijpje met een heel klein scheurtje erin waar hij lucht zoog. dat valt soms niet te vinden als de trekker ook al een beetje vettig is.
casejxu
@deJong wel eens gehad met een brandstof systeem. Blazen op t slangetje kon je tot 10 bar. Maaar zodra je er aan zoog kwam er een gaatje te voorschijn
+1
deJong
@casejxu 😅 wat een belachelijk slangetje dan...
+2
jaring visser
Probleem is opgelost, persslang van de pomp naar het ventielen blok vervangen
Thomasmbk
Waarom is de stelmotor van de bak vervangen?
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!