Met drie trekkers op de bult?

Hoe droger de snijmaïs hoe moeilijker het product is aan te rijden. Daar komt bij dat drogere maïs ook een hogere dichtheid moet hebben om de hoeveelheid lucht terug te dringen. Bij 38 procent droge stof moet er al toegewerkt worden naar 270 kilo droge stof per kuub. In de praktijk wordt dit meestal niet gehaald.
 Met drie trekkers op de bult? (melkvee.nl)

Hoe droger de snijmaïs hoe moeilijker het product is aan te rijden. Daar komt bij dat drogere maïs ook een hogere dichtheid moet hebben om de hoeveelheid lucht terug te dringen. Bij 38 procent droge stof moet er al toegewerkt worden naar 270 kilo droge stof per kuub. In de praktijk wordt dit meestal niet gehaald.

MelkveeNL

Reacties

+1
wotan2
Toch opvallend dat de "middeltjesverkopers" precies weten hoe het moet! 😄
Fordje4600
@wotan2 ja he, hier zit sommige mais al op 45%
Fordje6500
@Fordje4600 weetje je dat zeker, 35% komt eerder, zeker hier in de buurt
Fordje4600
@Fordje6500 ja hebben ze toch gemeten, en zo ziet het er ook wel uit
GerbertXL
@wotan2 De aap komt wel uit de mouw in de laatste regel 😬
dx11
Zelf hakselen kan dus altijd uit?
jorisdriepinter
@dx11 Ook als de bult dan 4 dagen losligt?
dx11
@jorisdriepinter als je 40 hectare mais heb kun je er ook 4 bulten van maken. Maar je kunt ook de bult 4 dagen open hebben liggen. Als er 2 meter mais bovenop ligt en de bult goed vast zit geloof ik best dat het nagenoeg luchtdicht is. De mais van de eerste dag zit dus sowieso de 2e dag al luchtdicht afgesloten
+1
mdoornekamp
@dx11 moet je wel een sleuf silo hebben
Herman.Krebbers
Zware aanrijtrekker is belangrijk. Maar nog belangrijker goede verdeelkapparatuur om bulten op de kuil snel in dunne lagen te verdelen. Maisschuif of roterende verdeler handiger en sneller dan shovelbak. Veehouder: meet in winter eens uw kuildichtheid!
+2
mdoornekamp
@Herman.Krebbers wat is er mis met een shovel bak? Een schuif beperkt je capacitiet omdat je geen neerwaartse druk op de vooras hebt. Dus minder grip.

Een verdeler lijkt me sowieso niet handig in de mais.
hobbyboer
Quote Reactie van @Herman.Krebbers:
Zware aanrijtrekker is belangrijk. Maar nog belangrijker goede verdeelkapparatuur om bulten op de kuil snel in dunne lagen te verdelen.

Nog belangrijker dan goede verdeelapparatuur is een goede manier van werken zodat die dunne lagen ook echt gerealiseerd worden.
Het ideaal is in mijn ogen nog altijd om van begin tot eind over de volledige lengte van de kuil te lossen en daar ben je silage- of opraap- of vrachtwagens voor nodig die makkelijk op de bult kunnen komen.
mdoornekamp
@hobbyboer helaas werkt dat in de praktijk niet omdat je veel te zwaar bent met een kar vol mais. En je hebt veel minder grip met mais tov gras. Enige mogelijkheid is dan met aangedreven wagens.

Mooiste vind ik achteruit in de silo lossen. En dan begin met een meter of 30. En dan steeds een beetje langer maken als je de hoogte in gaat.

Tussen de muren kun je met je shovel zonder dubbellucht werken. Doe ik altijd.
+1
pieta
@mdoornekamp Werkt in de praktijk prima. Hier lossen ze elke vracht in een dunne laag over de lengte (45 meter) van de kuil. En ze zijn wel eens boven de drie meter hoog.
cs-agrar
@mdoornekamp Beetje schuif heeft in twee gangen een lading mais over een lengte verdeeld. Jij wilt de hele dag schuinewandrace houden, en die bult wisselt dan de hele voerperiode van samenstelling.Vindt het wel frappant dat die duitsers altijd wel over zo'n maisbult heen komen met silagewagens, niet eens aangedreven. Kunnen bepaald toch beter vast rijden
wotan2
@cs-agrar De mais komt meestal verder weg, en de wagens vaak kleiner; de aanrijd machine heeft tijd!
mdoornekamp
@wotan2 en er staan genoeg filmpjes op YouTube dat ze vast zitten op de bult
mdoornekamp
@cs-agrar als je 60 meter lang moet en 4 meter hoog, rij je die hele bult uit elkaar opt laatst. Je moet op den duur wel op hoogte maken en dan naar voren werken.
+1
Noorderling
Quote Reactie van @mdoornekamp:
helaas werkt dat in de praktijk niet omdat je veel te zwaar bent met een kar vol mais. En je hebt veel minder grip met mais tov gras. Enige mogelijkheid is dan met aangedreven wagens.

Direct vanaf het begin met 2 shovels op de bult en trekkers drukken de wagens zo de bult op. Als je vanaf het begin maar direct in laagjes van 10cm vast rijdt. Banden van de wagens af laten lopen scheelt ook enorm, wagens zakken veel minder diep weg in de bult waardoor je niet telkens tegen een heuvel op hoeft te drukken.
+1
GerbertXL
Kuildichtheid interesseert me niet heel veel, zolang er maar geen broei in komt.
George
3 Trekkers? Elkaar in de weg rijden.
Noorderling
Quote Reactie van @mdoornekamp:
helaas werkt dat in de praktijk niet omdat je veel te zwaar bent met een kar vol mais. En je hebt veel minder grip met mais tov gras. Enige mogelijkheid is dan met aangedreven wagens.

Direct vanaf het begin met 2 shovels op de bult en trekkers drukken de wagens zo de bult op. Als je vanaf het begin maar direct in laagjes van 10cm vast rijdt. Banden van de wagens af laten lopen scheelt ook enorm, wagens zakken veel minder diep weg in de bult waardoor je niet telkens tegen een heuvel op hoeft te drukken. Verdien je de tijd die je iets langzamer rijdt op de weg met een volle wagen dubbel en dwars terug.
+2
mdoornekamp
@Noorderling grootste probleem is vaak dat de aanvoer veel te groot is. Een hakselaar van 500 pk is in ons kikkerlandje gewoon de max. Elke pk meer is zinloos. Zowel in gras als mais.
+1
spotmelker
Quote Reactie van @mdoornekamp:
hakselaar van 500 pk is in ons kikkerlandje gewoon
te groot. Op de meeste erven kan de hoeveelheid die zo'n machine op volle capaciteit verwerkt nooit fatsoenlijk weggewerkt worden. Dan moet je terug naar de tijd van de NH 1900/Claas 690/JD 5830. Toen zagen de meeste bulten er toch strakker/vlakker uit.
mdoornekamp
@spotmelker ja klopt. Enige voordeel van meer vermogen is, dat je wat sneller kunt opstarten en losmaaien. Maar op de lange banen moet je dan wel rustiger hakselen. En dat gebeurt toch niet.
ken-adams
@mdoornekamp Onze loonwerker rijd met 630pk en dat houden we goed bij met 1 trekker en een grondschaaf. Als je nog onder de muren zit word het krap (omdat je alles tegen de muren aan moet werken), maar dan wachten de wagens wel even tot je gedaan hebt. Eens boven de muren is tijd helemaal geen probleem. Ze rijden wel met doseerwalsen, als ze het gewoon voor de bult zouden kieperen haal je het niemeer met 1 trekker.
+1
pieta
@ken-adams Bij ons komt de vertraging pas als ze boven de muren komen.
mdoornekamp
@pieta ja klopt. Binnen de muren kan ik wel 800 pk bijhouden. 2 keer met puin bak erdoor en aanrijden. Zonder dubbellucht
Noorderling
Quote Reactie van @ken-adams:
onwerker rijd met 630pk en dat houden we goed bij met 1 trekker en een grondschaaf. Als je nog onder de muren zit word het krap (omdat je alles tegen de muren aan moet werken), maar dan wachten de wagens wel even tot je gedaan hebt. Eens boven de muren is tijd helemaal geen probleem. Ze rijden wel met doseerwalsen, als ze het gewoon voor de bult zouden kieperen haal je het niemeer met 1 trekker.

Gaat het daadwerkelijk op vol vermogen of laten ze je dat geloven?
cs-agrar
@Noorderling lijkt me sterk, 630pk kan wel heel wat mais tegelijk aan, of men neemt het niet zo nauw met de verdichting. Meerdere trekkers/shovels op een bult is wel mooi, maar je moet elkaar niet in de weg rijden en meeste Hollandse (mais)silo's zijn er niet voor geschikt. Idd is zoals eerder geschreven de aanvoer ondertussen veel te hoog, maar loonwerker is ook niet dom, tandje lager en maakt mooi zn uurtjes
mdoornekamp
@cs-agrar mais gaat meestal per ha. Dus volgas en gauw naar de volgende. Een trekker is sowieso te licht en te onhandig op de mais bult. Shovel is alleen duurder en zuipt meer diesel
ken-adams
@Noorderling
Quote:
Gaat het daadwerkelijk op vol vermogen of laten ze je dat geloven?

Dat weet ik niet, ze zullen waarschijnlijk niet minder dan 500pk gebruiken. Verdichting is goed en bult is mooi vlak (geloof het of niet). Reden dat het onder de muren trager gaat is omdat de schaaf die we gebruiken niet ideaal is (moet manueel gedraaid worden en dat gaat traag en stroef, dus gebeurt niet) daardoor moeten we vaak de omkeer gebruiken om, op en af, schuin alles naar de muren te duwen.
+2
pieta
@ken-adams Ik zou zeggen laat er een cilinder op zetten. 😁
ken-adams
@pieta Haha jaa, zouden er eigenlijk eens een moeten opzetten. 😁
hobbyboer
@ken-adams Met cilinder erop is nooit verkeerd.
Maar kunnen ze niet ook dichter langs de muur rijden met lossen?
ken-adams
@hobbyboer Ik denk dat ze aan 1 kant de aandrijving van de walsen hebben die dat belemmert. Maar zelfs al rijden ze nog zo dicht tegen de muur, ze lossen altijd meer in het midden (bultvormig als het ware). Wij duwen het daarom liefst nog vlak, maar daar zou een cilinder op de schaaf optimaler zijn, of met de verreiker er in krabstuur langs rijden.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden stof , Mais , lucht , snijmais en trekkers geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!