Lassen gietijzeren motorblok fendt

Is er iemand die het motorblok van mijn fendt 103s kan/wil lassen. Er zitten een aantal gaatjes onder een van de vriespluggen waardoor koelvloeistof lekt. Omgeving Etten leur / Moerdijk.
Provily

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

atlaspower
Is de boel niet gewoon door geroest,, dan kun je lassen dus ook wel vergeten, zou er gewoon maar een pil in gooien
basia
Hier is iemand die met sucses een barst in een motorblok dicht "geplamuurd" heeft ; waarmee weet ik zo niet
( Zou je een p.b tje moeten sturen naar Folkert mf ; die zijn vader heeft dat toen gedaan )
Arie_MF
@basia dat zou wel eens Belzona geweest kunnen zijn, handig middeltje! @Provily ik zou Bar's Leaks eerst proberen en als dat niet werkt Belzona.
stephan-inter
Gietijzer is zeker te lassen.
Ff navragen bij jou lokale lmb's of hun dat kunnen.
Is een gespecialiseerd persoon voor nodig
Martijn S
@stephan-inter
Is zeker specialisten werk... Als er teveel spanning in het blok achter blijft, krijg je later problemen... Ik zou voor een pil gaan...
stephan-inter
@Martijn S
Pil kan veel meer doen verstoppen.
+1
MartinZaandam
Een scheur in een blok kan je (door een kundig persoon laten) lassen. Als iets is doorgerot kan je het niet zomaar lassen. Ten eerste heb je dan geen "gietijzer genoeg" over om tegen aan te lassen en ten tweede is het verrotte gedeelte te veel besmet (ingeteerd) met koelvloeistof, roest, antivries, vet en rommel om zuiver te kunnen lassen
selten
Gietijzer dat is doorgerot heb ik weinig gehoord. Je kung het redelijk goed lassen, je moet alleen zorgen dat je een gat boort, op het einde en aan het begin van de scheur. Dan warmstoken naar 150-220 graden celcius, en rustig dichtlassen. Als het alleen lekkages zijn zou ik kijken voor bijv tig laswerk. Als het constructief moet met speciale elektrodes. Op warm gietijzer is wel te lassen... Zorg wel dat je het langzaam opwarmt en afkoelt, en dat je het blok compleet vrij hebt.

Daarbij lijkt het me persoonlijk beter om dit blok weg te gooien, en een blok uit bijv een sloper halen...
MartinZaandam
@selten waar vriesdoppen zitten, kan gietijzer mee-gaan roesten. Zoals jij ook schrijft, gebeurd het niet vaak dat gietijzer door-rot, maar door verschillende metaalsoorten bij gietijzer kan er wel iets gebeuren. Ik heb hier eens een motorblok gehad die inwendig kuisverrot was. Vertelde de eigenaar dat het blok iets lekte en dat hij iedere dag een liter water in het blok gooide en de tiende dag een liter antivries, want dan had hij de goede mengverhouding 1:10
jo845xl
@selten Gietijzer kun je ook booglassen met inox lasstaven , hoef je niet warm te stoken .
Gewoon een V slijpen en lassen . Heb dat zelf al 2 keer moeten doen met een uitlaatcollector .
Ik ga niet beweren dat het even sterk is als op de juiste manier maar tot nu toe nog geen problemen .
Provily
Blok was op eerste gezicht niets mis mee. Lekte ook niet. Na reinigen met vuilfrees van karcher begon hij te druppelen...
Ik denk dat hij op een hiernaar aan het doorrotten is...
GerbertXL
Een man hier in de buurt heeft eens een scheur in het motorblokvan zijn fendt helemaal dichtgelast door elke dag een klein lasje te leggen. Op die manier kan als het andere aan het motorblok ook niet te warm worden. Als je niks te verliezen hebt lijkt het me het proberen waard.
Een manier om spanning eruit te krijgen bij het lassen van gietijzer is tikken, blijven tikken rond de las totdat ie redelijk af is gekoeld.
Het zal je niet meevallen iemand te vinden die het wil lassen, ik ben tenminste nog geen lasser tegengekomen die erop zit te wachten.
selten
@GerbertXL
Er zijn wel lassers die het willen en kunnen... Maar de prijs ervan is ook niet echt prettig dan...
Ik kende er een die het zou kunnen en willen... Praten we niet over een lasser, maar een lastechnicus 😉
Fendt926Driver
De mwm blokken in de 611 ls serie had er ook wel last van dat er tussen de 2e en 3e cylinder ongeveer een klein gaatje in get blok kwam door cavitatie. Het koelwater wervelde gaar in het blok waardoor het steeds iers ijzer mee nam met een lekkage in het blok mogelijk vanaf de 150000 uur ongeveer. Was wel te puntlassen omdat er genoeg ijzer omheen zat. Weet niet hoeveel ijzer er bij jou over is om te lassen
+1
selten
@Fendt926Driver
Da zijn veel uren 150 000 😜😜
+1
Fendt926Driver
@selten oeps. In al mijn enthousiasme een nul te veel getypt.....
bjorn-wieme
Is zeker te doen om te lassen. Ik heb zo eens een gat van 10x5 cm terug toegelast. En nog altijd perfect.
- Eerst met freesje weghalen wat rot is
- Liefst voorbereiden met een kleine V-naad.
- Speciale elektrodes gebruiken voor gietijzer. (bij mij waren er dit van Castolin, speciaal voor oud gietijzer)
- Laspost ompolen, om de warmte niet in het blok te krijgen
- Elektrode haaks op scheur houden.
- Zo klein mogelijke stukjes lassen om de warmte te beperken.
- Volledig laten afkoelen altijd.
- Direct na lassen de las in het stuk hameren en zo ook de spanningen uit hameren (naaldhameren)
- Als er nadien nog een miniscuul lekje zou zijn kan je dit sluiten door een puntslag te geven.

Is een werkje van lange adem. Maar zo lang het maar een scheurtje is, is het haalbaar.
Eventueel eerst eens oefenen op een ander stukje gietijzer van gelijkaardige kwaliteit.

Ik heb een foto toegevoegd van tijdens mij herstelling.

(klik om te vergroten)

Provily
Ik hen inmiddels contact gehad met Belzona, zij hebben metaal plamuur speciaal ontwikkeld voor motorblokken. Schijnt heel goed te werken.
Gust Daneels
Ik heb er al enkele gelast nicromabagetten (croomnikkel), een beetje uitgeslepen dan vanonder begonnen lassen naar boven een cm, dan direct op de las kloppen dat de las uitzet en dan herhalen tot je boven bent. Het is monnikenwerk maar het lukt.

Je kan ook een plaat maken met een rubber of pakking onder en met vier vijzen de plaat op het motorblok schroeven als er plaats voor is.
Provily
Ik heb inmiddels een andere tip gekregen. Gaatjes tot ongeveer 5mm inboren, draad in tappen (opruwen) en de gaten opvullen met kneedbaar ijzer van de bouw markt. Doordat het motorblok niet al te heet wordt en de druk van het koelsysteem niet boven 1,5 bar komt schijnt dit goed te werken.. heeft iemand hier ervaring mee?
+1
atlaspower
@Provily als je toch draad tap, kun je er net zo goed een inbus indraaien met loctite, dat sluit beter als vloeibaar ijzer
Provily
Ben inmiddels sterk aan het twijfelen over de aankoop van een Gendt. Mijn MF35 draait na 74 jaar nog als een zonnetje zonder noemenswaardige reparaties... en goedkoop in het gebruik doordat ie op petroleum loopt...
+4
Provily
Bedankt voor alle tips. Uiteindelijk met Belzona gebeld. Reparatie uitgevoerd met Belzona 1221, super spul. Blok schoon slijpen, 2 lagen Belzona aanbrengen, overtollig materiaal weg slijpen en dicht. Staat inmiddels in de grondverf....morgen weer rijden. Inmiddels naast Tractor-fan ook Belzona-fan.
Polderjong
@Provily Is nu na 2 jaar de reparatie met Belzona nog steeds dicht ? ik heb een soortgelijk probleem op te lossen.
+1
Rick V
Polderjong
@Rick V Bedankt voor de info, hier kan ik wat mee.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!