Iseki TU 2100 - Hoe aansluiten hydraulische stuurschuif

Ik zou graag een hydraulische aansluiting met stuurschuif plaatsen voor een kiepkar met enkelwerkende cylinder voor mijn iseki. Iemand een gedacht hoe ik dit moet aansluiten en of dit makkelijk te doen is? Is het van pomp naar stuurschuif en van stuurschuif naar opvang onder zetel?
kenny-verbueken

Reacties

jo845xl
Er zal wel een leiding lopen van pomp naar filter (als er dat tussen staat) en van daaruit naar de hef .
Deze leiding kun je onderbreken en dit ventiel ertussen zetten , is wel een dubbelwerkend maar dat gaat ook voor een enkelwerkend cylinder , kun je dan ook gebruiken voor bvb een hydraulische topstang . P komt van pomp , T naar vrije tankretour , A en B zijn dan koppelingen achteraan en de overgebleven P1 aansluiting gaat naar de hef .
kramp.com/shop-be/nl/…

Als je toch een enkelwerkend ventiel wilt dan dit .
kramp.com/shop-be/nl/…
RobVolvo
@jo845xl Zou een 4/3 stuurschuif met open center niet beter passen voor deze toepassing? Een aftakking maken aan de leiding naar het hefventiel, die je op de P van de 4/3 schuif maakt, bij geen gebruik heb je ook geen warmte ontwikkeling omdat hij vrij kan lozen. Met de 6/3 die jij in de eerste link aangeeft heb je de bijkomstigheid dat wanneer je het externe ventiel bediend je de olie voor de hef dan zou afsluiten, wat mijn inziens niet hoeft. 😉
jo845xl
@RobVolvo Ik veronderstel dat jij met een aftakking bedoeld om op die leiding een T-stuk zet ?
Dan gaat de olie gewoon rondstromen omdat de hef niet gebruikt word en kun je dus geen druk bekomen op het ventiel .
Daarom dat je een extra ventiel altijd TUSSEN een leiding moet zetten .
Op mijne kubota (B2230) is origineel een aansluiting voorzien voor extra ventielen en dat is tussen een leiding .
En wanneer zou je een hef en een ventiel tegelijk gebruiken ?
RobVolvo
@jo845xl Excuus, inderdaad dat is waar. Even niet aan gedacht... Het mooiste zou zijn een apart pompje, maar dat is misschien net wat te gek. 😉
kenny-verbueken
Ok bedankt voor de reactie! Nu nog een vraagje... van mijn andere minitractor werkt de 4x4 niet ... als ik hem in 4wd zet en er komt weerstand (bvb zand nemen met fronthef) dan schiet die als hetware door... ik hoor vanalles zwaar takkend geluit vanonder trekker. Aannwat zoi dit kunnen liggen en waar moet ik juist zoeken? Mvg
Wimsumar
Beste kenny-Verbuecken:

Quote Reactie van @kenny-verbueken:
Aannwat zoi

Informeer ook eens bij de minitrekkerdealer wat een origineel extra regelventiel/stuurschuif voor uitwendige cilinderbediening (indien leverbaar) kost. Soms valt het mee (soms niet) 😉 .
Andere mogelijkheid is de hydrauliekaansluiting (voor kiepwagengebruik) rechtstreeks aan te sluiten op de cilinder van de trekkerhefinrichting. Als de hef dan geheel omhoog is kan een kiepwagen ook worden gebracht door middel van de stuurschuif van de trekkerhefinrichting.

Quote:
takkend geluit

Vermoedelijk een (door overbelasting) versleten/beschadigde tandwiel- of asverbinding van de 4X4 aandrijving.
redeagle14
@kenny-verbueken als je ventiel opbouwt Let wel op dat je een drukdoorvoer uitvoering neemt. Dan heeft het nieuwe ventiel altijd een eigen retour. Werkt veel mooier bij een enkel werkende cilinder.
tractorfan.nl/picture/1157511/…
Wimsumar
Beste Kenny-Verbuecken:

Quote Reactie van @redeagle14:
als je ventiel opbouwt Let wel op dat je een........

Let ook op dat je een ventiel met eigen overdrukvetiel neemt (anders is er geen overdrukbeveiliging op dit nieuwe olicircuit). Druk afstellen op 120 `a 130 BAR, wat gangbaar is bij deze minitrekkertjes.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden olie en hydraulisch geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!