Prijsvorming Jumbomelk

Stel RFC gaat dadelijk de duurzame melk aan Jumbo (en waarschijnlijk ook andere supermarkten - die zullen niet achterblijven) leveren. Deze melkveebedrijven krijgen daar dan een flinke toeslag voor. Terecht.

Maar mogen deze bedrijven dan ook nog meedelen in de winsten die RFC maakt met de overige melkstromen? Immers zij leveren hier dan geen bijdrage aan, hun hebben gekozen voor een concept met een eigen beloning. Dan zouden ze dubbel beloond worden. (de leveranciers van de overige melkstromen krijgen immers ook niets van de toeslag van de Jumbomelk neem ik aan)..

Die binnenlandse markt voor consumentenzuivel is naar mijn mening helemaal niet zo winstgevend de laatste jaren en er gaat een gigantisch vermogen aan reclamegelden aan op.

Dit soort zaken gaat nog heftige discussies opleveren binnen RFC de komende jaren.
dewittemotor

Reacties

John Spithoven
Ik ben bang dat de toeslag van 20 % van de melk op gaat in de prestatietoeslag. En dan iedereen wel voor die eisen want dat wordy dan de standaard
pieta
@John Spithoven En daar wil jij in meegaan?
+11
John Spithoven
@pieta Jullie begrijpen het echt verkeerd. Ik sta niet achter de standpunten van de ngo s. Wel achter grondgebonden melkveehouderij.
Als je naar de schiedenis kijkt is het in sommige gebieden de afgelopen 40 jaar vreselijk fout gegaan. Gestimuleerd door de big agri hebben ondernemers gekozen voor het korte hoogste rendement. Er is geinvesteerd in groei van staarten en niet in duurzaamheid. Middels allerlei toeters en bellen als klw en bex enz wordt rechtgepraat wat krom is. Omdat fraude economisch aantrekkelijk is wordt zelfs dat gestimuleerd.
Maar nu wordt de gehele sector het mestmoeras ingetrokken. En dan maar blijven verdedigen dat je goed bezig ben.
+3
pieta
@John Spithoven Als je nou nooit in een intensief gebied geboerd hebt dan kun je beter wat voorzichtig met je mening omgaan. Mijn vader heeft altijd zijn best gedaan met boeren. Helaas was de keuze om grond te verwerven bijna niet te maken. Weinig aanbod van koopgrond, wat te koop kwam was altijd duur, klein begonnen en qua ontwikkeling met op dezelfde plaats blijven boeren altijd de enige keus gemaakt die bij ons financieel gemaakt kon worden. Je moet niet vergeten dat we allemaal al jaren dezelfde melkprijs hebben maar dat in een aantal extensievere gebieden de grondprijs lang maar de helft is geweest van de intensieve gebieden. Tel daarbij op dat in intensieve gebieden ontzettend veel bedrijven in het verleden al ooit gesplitst zijn en dus klein begonnen zijn. Je moet ontwikkelingen in bepaalde gebieden ook in de tijdsgeest zien.
En ja, werken richting een mate van grondgebondenheid lijkt mij verstandig. Maar denken dat dat zowat alles oplost doe ik niet.
John Spithoven
@pieta Dat snap ik wel. Maar je kan je afvragen of het wel verstandig is om je bedrijf te ontwikkelen in intensieve gebieden. Misschien duur verkopen en ergens waar meer ruimte is investeren heeft misschien meer toekomst. (kan daar zelf over meepraten). Maar ook overheden en banken hadden hun ogen open moeten doen, dan hadden de huidige concentratiegebieden er misschien niet geweest. Overigens de weg van de coalitie grondgebonden melkveehouderij zat al een geleidelijke overgang in. En misschien zat er nog meer ruimte in als er serieus naar gekeken. werd.
+1
MTSTAMMINGA
@John Spithoven
In het begin van het melkqoutem tijdperk is het goed geprobeerd Om intensief boeren na het noorden te krijgen Lukt niet !! Ging toen melk van noord na zuid in de begin jaren
+2
pieta
@John Spithoven Makkelijk om te roepen zoiets. Maar niet iedereen wil van zijn geboortegrond weg. En melkvee in Brabant is eigenlijk helemaal niet intensief. Het probleem is dat er zoveel andere bedrijvigheid zit. Het zijn de van vroeger uit arme gebieden waar veel intensieve veehouderij zit. Kalveren op de Veluwe en varkens/kippen in Oost-NL en Oost-Brabant/Limburg. Daar hebben de mensen lang van de nood een deugd moeten maken. Die laten zich zomaar niet even wegjagen.
En wij zijn ook verplaatst en ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat het een grote stap is. Niet iets wat je zomaar even doet.
de hoef
Quote Reactie van @John Spithoven:
Misschien duur verkopen en ergens waar meer ruimte is investeren heeft misschien meer toekomst.

voor de gezelligheid kun je beter blijven zitten
kanniewaarzijn
@John Spithoven We zijn zelfs al zover afgezakt dat we door allerlei dubieus rekenwerk constateren dat de intensieve bedrijven het "mestprobleem" hebben opgelost, maar dat het "mestprobleem" bij de akkerbouw/extensieve veehouderij ligt! De intensieven hebben het zelfs zó goed opgelost, dat zij een hele hoop mest buiten de boeken om af kunnen zetten 😂
+2
Wilbert
@John Spithoven wat een gelul over big Agri, die boeren hebben zelf gekozen voor die strategie. Die keuze was toentertijd in hun ogen de beste keuze. Dat het niet jouw keuze is, betekent nog niet dat het dan maar 2e rangs domme boeren zijn.
+3
John Spithoven
@Wilbert Rustig maar, effe tot tien tellen.
Het is alleen maar een konstatering van feiten, niet meer, niet minder.
Grondgebonden melkveehouders komen niet in het nieuws om mestfraude.
En wat ik wil zeggen is dat ik er genoeg van heb op te draaien voor rommel die ik niet veroorzaakt heb. Vrij simpel
Leo,s vriend
Quote Reactie van @John Spithoven:
Grondgebonden melkveehouders komen niet in het nieuws om mestfraude

Dat is zo, maar komen ze niet in het nieuws omdat ze er niet aan meedoen, of omdat de aandacht uitgaat naar de afvoerende partij?

Ik lees hier toch regelmatig stukjes over boeren die gevraagd worden om bonnen te tekenen zonder mest te ontvangen. Zonder dit soort is de fraude door de andere partij onmogelijk.( hebben we het over binnenlandse afvoer, niet over export)
En volgens mij kan een intensief bedrijf geen mest aanvoeren, alleen extensieve.
+1
jan w
@John Spithoven
Wat versta jij onder grondgebonden melkveehouderij.
Moeten de melkveehouders voldoende grond in gebruik hebben om voldoende ruwvoer te produceren.
Of moeten ze voldoende grond hebben om alle mest op hun eigen land kwijt te kunnen. ( en de consument vreet de rest van het gras op.
+3
robbies
@John Spithoven je slaat de plank hier mis. Dit gaat niet over in- of extensief. Dat zal Jumbo een worst wezen. Ze spelen in op de emotie van koeien in de wei etc etc. Hoe je dat op bedrijfsniveau organiseert zal hen aan de kont oxideren.
John Spithoven
@robbies Dat vraag ik af, want doordat we nu in deze situatie zitten is het mogelijk om voor winkelbedrijven en ngo s om de heers en verdeel techniek toe te passen.
robbies
@John Spithoven
Quote:
verdeel en heers

is dat niet gewoon ons lot als boer en van alle tijden. Kijk de geschiedenis van de varkenshouderij er maar op na.

Wat wij hier willen is dat onze bedrijfsvoering het verdienmodel bepaalt. We willen plussen op van alles en nog wat. We roepen dat we ontzettend efficient zijn en dat we de meest veilige producten maken, maar dat is juist wat de klant van ons verwacht dat we leveren. Een autoproducent kan ook geen meerprijs krijgen omdat hij een veiligere auto verkoopt dan zijn concurrent. Inderdaad, er zijn auto's die duurder zijn, maar dat heeft niets met de primaire kwaliteit te maken. Dat is een stuk status, maar met een duur pak melk koop je geen status bij vrienden of collega's.

We moeten als sector zelf een verdienmodel ontwikkelen, maar dat gaat dan weer moeilijk op grote schaal omdat je weer inlevert op authenticiteit. Als je als RFC al je leden aan dezelfde eisen laat voldoen, dan ben je gewoon een duur bulkproduct aan het verkopen. Dat doet DOC; een hoop eisen erin kloppen om duurzaam te zijn om vervolgens een bulkproduct proberen te slijten op een kostprijsconcurrerende markt. Cono gaat met Ben en Jerry's een samenwerking aan. Ben en Jerry's verkopen ijsjes van 5 euro per stuk. Dat is echt net omdat het ijs zoveel lekkerder is hoor.

Consumenten willen alleen de beurs trekken als er een beleving aan vastzit, er een gezondheidsvoordeel inzit of om hun schuldgevoel af te kopen. Daarom was ik vorig jaar verbaasd dat Joosten dat hele A2-melk afdeed als een fabeltje. Het is nota bene een wereldwijde groeimarkt. Wat boeit Joosten het nu of de gezondheidsclaim klopt; er is afzet voor, dus een redelijk eenvoudige manier om een laagrenderende zuivelstroom als dagverse melk op te waarderen.
+1
pieta
Quote Reactie van @robbies:
Inderdaad, er zijn auto's die duurder zijn, maar dat heeft niets met de primaire kwaliteit te maken

Het zal niet een op een zijn maar ik denk dat er wel verschil in kwaliteit zit.
robbies
@pieta de dure zal wel veel veiliger, maar geen enkele zakt door de ondergrens. De vraag is dus of veiligheid de USP is waarom iemand een Audi boven een Dacia kiest.
+2
George
Quote Reactie van @robbies:
vraag is dus of veiligheid de USP is waarom iemand een Audi boven een Dacia kiest.

Natuurlijk is er kwaliteitsverschil tussen een duur en een goedkoper merk. Je ziet het er vaak zo aan af . Je ziet het , je voelt het al aan een portier. Tussen de merken die even duur zijn daar zijn de verschillen natuurlijk kleiner.
robbies
@George jij bent de automan. Waarom kies jij voor een BMW boven een Peugeot? Qua prijs zit er best wat verschil tussen.
weurding
@robbies stel de vraag zo dat het verschil tussen fendt en bv een budgettrekker eens boven watee komt... 😄
pieta
@robbies Je moet er maar eens in gaan rijden denk ik dan.
robbies
@pieta
Quote:
rijden

het gaat om de primaire veiligheid en niet om comfort.
Maar goed, mijn vergelijking komt niet helemaal uit de verf hier
+1
George
Quote Reactie van @robbies:
jij bent de automan. Waarom kies jij voor een BMW boven een Peugeot? Qua prijs zit er best wat verschil tussen

Inderdaad ben ik wel een automan. En waarom ik een BMW verkies boven een Peugeot is vrij makkelijk omdat het gewoon totaal niet valt te vergelijken. Hoeft ook niet want Peugeot valt in een heel andere prijsklasse. Een BMW is gewoon vele malen degelijker , sportiever , sneller , waardevaster ,alles eigenlijk. Mensen die veel rijden kiezen ook vaak voor een BMW , Audi of Mercedes Benz. Nu rijdt ik niet zoveel en zou ik het met een Peugeot ook wel kunnen doen , maar tja eens een BMW gekocht en dan ben je verkocht. Mensen die er geen gehad hebben zullen het nooit begrijpen. 😄
robbies
Quote Reactie van @George:
Een BMW is gewoon vele malen degelijker , sportiever , sneller , waardevaster ,alles eigenlijk. Mensen die veel rijden kiezen ook vaak voor een BMW , Audi of Mercedes Benz. Nu rijdt ik niet zoveel en zou ik het met een Peugeot ook wel kunnen doen , maar tja eens een BMW gekocht en dan ben je verkocht. Mensen die er geen gehad hebben zullen het nooit begrijpen.

En daarom zijn mensen bereid om meer te betalen voor een product. Niet omdat het "veiliger"zou zijn dan een ander product
pieta
@robbies Waarschijnlijk van allerhande zaken bij mekaar maken de keuze compleet. Wij hebben lange tijd een Citroën gereden en mijn god wat ben ik blij dat ik van die auto af ben. Nu weer een duitser. Dat is toch andere koek.
weurding
@pieta lange tijd citroen....... klinkt toch goed. Heb Renault scenic gehad met minder problemen in 5 jaar dan huidige polo
pieta
@weurding 6 jaar mee gereden. 6 jaar ergernis. Niet dat ie altijd kapot was. Maar de onderhoudsbeurten waren behoorlijk aan de prijs, het rijcomfort was gewoon klote, de automaat werkte op zijn zachtst gezegd niet soepel en elke 20.000 km nieuwe banden nodig.
George
Quote Reactie van @pieta:
jaar mee gereden. 6 jaar ergernis. Niet dat ie altijd kapot was. Maar de onderhoudsbeurten waren behoorlijk aan de prijs, het rijcomfort was gewoon klote, de automaat werkte op zijn zachtst gezegd niet soepel en elke 20.000 km nieuwe banden nodig.

Dat is bij mijn BMW 4 Gran Coupé opmerkelijk , liggen de eerste banden nog op met inmiddels 88000 km.
pieta
@George Volgens mijn garage was met name de achteras iets doorgezakt waardoor de banden min of meer op de binnenkant van de band reden. Dus aan één kant nog behoorlijk profiel en aan de andere zijde van de band helemaal op.
+1
George
@pieta
Mooie bras dus. Zou ook nooit in me opkomen om een Citroen of een Peugeot of iets dergelijks te kopen. Zaterdag was iemand hier met een nieuwe Toyota Auris 1.8 Hybride. Toyota heeft een heel goede naam , maar als je dan motorkap open doet en er moet zo'n paaltje onder dan zie je toch direct dat het allemaal net niet is . Een portier sluit heel blikkerig en de kunststof op dashboard oogt en voelt heel Plastiekerig. Het gaat misschien nooit stuk maar het heeft totaal geen uitstraling , niks oersaai zelfs.
dwers
Quote Reactie van @George:
Een portier sluit heel blikkerig en de kunststof op

Ik heb nog 7 jaar een saab gehad die had ook zware deuren, destijds gekocht voor 1400 euro en dus 7 jaar mee gereden zonder groot onderhoud, toen er wel onderhoud aankwam heb ik hem weggedaan.
Twentsch Land
@dwers

De wat oudere Saab was subliem ... heb er zelf ook een gehad .... echt een top auto 👍🏻
dwers
Quote Reactie van @Twentsch Land:
De wat oudere Saab was subliem

Garage kon hem niet kwijt, daarom had ik hem goedkoop maakt mij niet uit het is maar geverfd ijzer als ik maar van A naar B kan.
Maar inderdaad hij reed super.
Frans1
Quote Reactie van @dwers:
een saab

Je hebt je naam idd mee 😁
+1
Frans1
Quote Reactie van @George:
Een portier sluit heel blikkerig

Dat viel me destijds het eerst op toen we in een VW stapten,dan ging er ook echt een deur dicht
+1
George
Quote Reactie van @Frans1:
Dat viel me destijds het eerst op toen we in een VW stapten,dan ging er ook echt een deur dicht

Ik ben dan een BMW man maar toen ik voor de kinderen een auto kocht heb ik niet naar een ander merk gekeken dan een VW . Zowel dochter als zoon heb ik een Golf gekocht. Degelijk spul.
pieta
@George Gierigaard. Geef ze toch gewoon een mooie BMW X5 M. Dat is tenminste een auto. 😁 En anders had ik die voor mezelf gekocht als ik jou was. Vind ik nogal wat mooier dan die je nu hebt. Maar smaken verschillen.
+1
George
Quote Reactie van @pieta:
Vind ik nogal wat mooier dan die je nu hebt. Maar smaken verschillen.

Inderdaad smaken verschillen. Ik vind een 4 serie Gran Coupé toch echt wel een prachtige bak anders had ik hem niet gekocht. Zo'n X5 is gewoon een heel lomp log ding en gruwelijk duur om te rijden wat betreft wegenbelasting , verzekering , verbruik en onderhoud. Bovendien rijdt zo'n lage 4 serie met M onderstel een stuk sportiever dan zo'n hoge X5 .
pieta
Quote Reactie van @George:
een heel lomp log ding en gruwelijk duur om te rijden wat betreft wegenbelasting , verzekering , verbruik en onderhoud.

Wat lees ik nu: commentaar op je geliefde merk? 😁
pietjepuk
Quote Reactie van @George:
Bovendien rijdt zo'n lage 4 serie met M onderstel een stuk sportiever dan zo'n hoge X5 .

wacht maar tot je een jaar of 10 ouder bent.
George
Quote Reactie van @pietjepuk:
wacht maar tot je een jaar of 10 ouder bent.

Ik kan altijd weer in zo'n hoog geval gaan rijden. Koop ik toch gewoon weer een X1 . Heb ik al een gehad. Maar dit is zoveel leuker en fijner om te rijden.
brabo
Quote Reactie van @George:
Maar dit is zoveel leuker en fijner om te rijden

duidelijk iemand die nog nooit met een busje heeft gereden 😄
+1
George
Quote Reactie van @brabo:
duidelijk iemand die nog nooit met een busje heeft gereden

Jawel verschrikkelijke dingen zijn het. Ik ken ze allemaal , Viano , Vivaro , Transit , het is niks , herriehokken. Bedrijfswagens zijn het.
pietjepuk
@George een wito past goed bij je schuurtje. 😛
buorman
Quote Reactie van @pietjepuk:
een wito past goed bij je schuurtje.

Rot dat schuurtje ook erg?
+1
weurding
@George niet met je eens herriehokken, auto's die met een beedje beleid geld kunnen opbrengen, rijdende spaarpoten, transit 6 zitter thuis, b.j 2010, bpm vrij excl. btw, 2.2 diesel 6 bak 140 pk. dubbele cabine, leer, achter camera, blue tooth, wegenbelasting 36 euro p/m. fietsen gaan er achter in, trekgewicht 2750 kg, kortom hier de enigste auto die geld oplevert ipv kost 😄
pieta
@brabo Daar zijn de meningen over verdeeld. 😁
matt
@brabo busje komt zo,busje komt zo

pietjepuk
Quote Reactie van @George:
88000 km.

moet je die oogst uit dat schuurtje van je zo ver weg brengen.😁 rij je een 40000 per jaar?
+2
George
Quote Reactie van @pietjepuk:
moet je die oogst uit dat schuurtje van je zo ver weg brengen. rij je een 40000 per jaar?

Bij deze ben je uitgenodigd om in alle schuren te komen kijken. En nee ik rij geen 40000 km per jaar. Auto was anderhalf jaar oud en had ruim 60000 op teller toen ik hem kocht. En nu dus 89000 km zag ik net. Maar ik heb hem nu ook anderhalf jaar en de fabrieksgarantie is paar weken geleden om.
Dat het eerste banden zijn weet ik van de dealer en productiedatum van de banden staat er op DOT 28:14 . Dus week 28 2014 zijn de banden geproduceerd.

pietjepuk
@George zit je maar wat uit te dagen. maar je bent goed bezig door met je auto rond te toeren en co2 te verslinden. 😂
George
Kwaliteit straalt er vanaf! 😄
pietjepuk
Quote Reactie van @pieta:
het rijcomfort was gewoon klote,

en je hebt geen proefrit gemaakt toen je hem kocht.
pieta
@pietjepuk Zeker wel. Maar het was toen redelijk windstil en bij een proefrit rij je toch wat voorzichtig omdat je de auto niet kent en de weg daar niet weet. Hij leek prima te rijden. Maar toen we hem een tijdje hadden werd het steeds ergerlijker dat je nooit wist op welk moment de auto aanreed als je gas begon te geven en dat de kickdown in de automaat niet echt wist wat ie doen moest als je op het gas trapte. De ene keer reed ie direct aan als je gas gaf, dan weer na een paar seconden pas.
En toen we de eerste keer met wat hardere wind reden op de snelweg had ik dus bij de eerste windvlaag echt het idee dat ie van de weg waaide. Dan schrik je nog eens.
+2
weurding
@pieta 2 jaar terug in dld via kennis die in de zorg werkte van een dementerend man een mb240e van 2001 gekocht. 118000 km gelopen automaat leer stoelen stuur kopsteunen ganze scheisse electrisch. Maar wat een heerlijke auto. Nu 25000 km verder zonder problemen geen rammeltjes oid. V6 lust wel wat maar ach.... de afschrijving heeft een ander al gehad
+1
George
Quote Reactie van @weurding:
Nu 25000 km verder zonder problemen geen rammeltjes oid. V6 lust wel wat maar ach.... de afschrijving heeft een ander al gehad

Hij loopt prima! Ik heb er afgelopen zomer een tocht door Drenthe mee gemaakt.
+2
buorman
Quote Reactie van @weurding:
2 jaar terug in dld via kennis die in de zorg werkte van een dementerend man een mb240e van 2001

En nu ouder dan 15 jaar, ook niet onaardig
George
Quote Reactie van @buorman:
En nu ouder dan 15 jaar, ook niet onaardig

Wat is daar het voordeel van?
+2
pieta
@George Youngtimer-regeling. Bijtelling 35% over de dagwaarde. 500 * 35% rest aftrekbaar van de kosten zo uit mijn hoofd.
+1
George
Quote Reactie van @pieta:
Youngtimer-regeling. Bijtelling 35% over de dagwaarde. 500 * 35% rest aftrekbaar van de kosten zo uit mijn hoofd.

Oh geen verstand van , ik heb geen bijtelling.
+1
Frans1
Quote Reactie van @pieta:
Maar de onderhoudsbeurten waren behoorlijk aan de prijs

die verhalen hoor je idd wel vaker.Wij rijden al 14 jaar VW( een Golf 4,de 3e al inmiddels vanaf 2003 😄 ),hoogste rekening geloof ik 7 of 800 euro,dat is incl. distributieriem vervangen,dat schijnt wat duurder te zijn.
Ook een grijs kenteken Peugeot,daar is de brandstofpomp een keer van stuk gelopen,dat zijn prijzige geintjes.Gebeurt nooit zeggen ze dan. Nee,alleen bij mij 😄 Maar dat ding rijdt verder wel goed vind ik
jorisdriepinter
@robbies Ben bang dat jij nu toch naast de plank zit. Jumbo noemt bewust grondgebonden als 1 van de eisen hoor. Zo moeilijk is dat ook niet want er is grondgebonden melk genoeg in NL. Die eis is dus makkelijk in te vullen door de leveranciers. Intensieve bedrijven zijn hun afzet in NL binnen no time kwijt!
Boer Frans
@John Spithoven Jumbo kan wel van alles willen , maar ze hebben maar een heel klein gedeelte van de markt in handen.
Meeste melk gaat naar buitenland, daar vragen ze niet naar biologische melk.
Zullen ze dit echt willen, dan moeten ze er flink voor willen betalen.
dwers
Ik denk dat we straks veel meer naar een kale melkprijs gaan, en de plussen kun je halen uit de foqus planet.
+1
kaas
Laat ze eerst maar eens goed uit leggen wat duurzaam is .weidemelk hoeft niet duurzaam te zijn
+2
huske
Wat een drukte en paniek over een visie van een supermarkt. Als ze geen leverancier vinden hebben ze niks aan hun visie. Aware maakt kaas en geen dagverse zuivel evenals DOC. Als FC slim is steken ze de middelvinger omhoog. Kunnen ze alleen binnen Nederland nog terecht bij de kleinere die hun eigen niche markt al hebben. Dan zullen ze uit moeten wijken naar het buitenland en daar zijn extra eisen eerder een vloekwoord dan dat ze het met liefde omarmen.
John; rustig blijven en niet in de stress schieten
John Spithoven
@huske Dat doe ik ook. Rustig afwachten. Ik probeer alleen een beetje uit te leggen hoe zaken tot stand komen. Alles heeft een reden hoe ze ontstaan, alleen dat wordt door sommigen vergeten. En deze discussie was totaal niet nodig geweest en zet ons zo tegen elkaar op.
+1
jorisdriepinter
@John Spithoven precies. Grondgebondenheid gaat linksom of rechtsom geregeld worden. Als lto en overheid niet willen zie je dat de markt, aangespoord door ngo's, het zelf gaat regelen.
Twentsch Land
@jorisdriepinter

Daar zal het na toe gaan op den duur....niet van vandaag op morgen zoals sommigen willen....het mag ook geen vrije markt worden die alleen door oppervlakte bepaald mag worden.....goed dat het gereguleerd wordt door fosfaatrechten .... nog liever had ik dier rechten gezien en dan alleen forfaitair.
+1
huske
@jorisdriepinter grondgebondenheid word een lachertje. Daar worden zoveel uitzonderingsgevallen in opgenomen dat het niks om handen heeft. Word een papieren ruilhandel in grond. Je mag je zelf er blind op gaan inzetten maar je zal na jaren erachter komen dat het een wassen neus zal zijn
cornelissen
Quote Reactie van @huske:
Als FC slim is

Geven ze gewoon een prijsopgave wat hun wensen kosten
dewittemotor
@huske Alleen vrees ik dat RFC niet zo slim is en zich weer mee laat sleuren
Boer Frans
Jumbo kan wel van alles willen , maar ze hebben maar een heel klein gedeelte van de markt in handen.
Meeste melk gaat naar buitenland, daar vragen ze niet naar biologische melk.
Zullen ze dit echt willen, dan moeten ze er flink voor willen betalen.
Twentsch Land
@Boer Frans

Zo is het ook....er kan wel van alles geëist worden maar dat wat ze willen ligt ook niet in het buitenland zomaar voor het oprapen....er zal een flinke meerprijs betaald moeten worden en anders zullen supermarkt (ten) toch een tandje terug moeten

Niet te snel bang zijn.......
demelkboer
@Boer Frans als jij voor het buitenland wil melken ga je het niet lang volhouden
+1
huske
@demelkboer is puur je kostprijs aanpassen. DOC boeren hebben al heel wat slechte jaren gehad en ze zijn er nog steeds. Kostprijs volgt melkprijs
demelkboer
@huske nog een leyk stukje in de veeteelt laatst. Overal in europa daalt de kostprijs behalve in nederland. Moeten de rechten nog bij komen. Mag jij verder het reken werk doen......
+2
brabo
Quote Reactie van @demelkboer:
voor het buitenland wil melken

doen we hier al jaren en toch nog steeds boer.
demelkboer
@brabo de situatie wordt de komende jaren wel wat anders. In het quotum tijdperk konden wij alle nadelen tov goed maken dmv onze effecientie logestiek en vakman schap. We leggen nu op tw veel vlakken af aan landen op de wereld markt. Het quotum er af heeft voor landen om ons heen alleen maar voordelen voor ons geen enkele.
+2
Wilbert
Weer een topic van @dewittemotor ... in paniek?
wat betreft de winstverdeling, er zijn nu al verschillende melkstromen (12?) en we hebben allemaal dezelfde prestatietoeslag. Bioboeren bij rfc delen de winst op biomelk met gangbare melkveehouders in de prestatietoeslag en andersom. Met vlog melk idem dito, de bedoeling is om er meer aan te verdienen dan 1 cent per liter. De winst is voor ons allemaal. Dat is zeer coöperatief 😄.

Naast rfc kan ook arla met de fabriek in nijkerk aan jumbo leveren.

Wat ik eigenlijk een grotere vraag vind, moet Campina merk melk niet nu al nog zogenaamd duurzamer worden om onderscheidend te blijven en een voorsprong te houden? In Amersfoort is er al volop over nagedacht, maar het is er niet. Waaruit ik dan maar concludeer dat er geen business case is om merkmelk duurzamer te maken. Maw, de consument wil er niet voor betalen. Dat ziet de jumbo ook, daarom pas in 2022 hiermee aan de slag. Ik denk dat het met een sisser afloopt, de soep wordt niet zo heet gegeten.
Vergeet niet dat de melkveehouderij er goed opstaat in de maatschappij en we gemiddeld een 7,7 krijgen van de burger.
+1
m uut m
@Wilbert
Campina is nog steeds een sterk merk.
Zorg dat het dat ook blijft
dwers
Quote Reactie van @m uut m:
Campina is nog steeds een sterk merk.

Friesland niet meer ???
pietjepuk
@dwers nee gaan binnekort de naam weer veranderen wordt het weer campina. Hebben ze al meer gedaan met melkunie. 😛
hookwood
@pietjepuk En daarna weggegeven aan Arla.....
Leo,s vriend
@hookwood

Gelezen op boerderij.nl

Nijkerk – Zuivelonderneming Arla Foods brengt na tien jaar het merk Melkunie weer op de markt. Dat melden Mark Schreuders en Louis Rippen, respectievelijk verkoop- en marketingdirecteur bij Arla, in een interview met vakblad Distrifood dat aanstaande zaterdag wordt gepubliceerd.



Arla verwacht veel van het merk dat al meer dan tien jaar van de Nederlandse markt is verdwenen. Eind augustus gaat de campagne van start en worden 31 dagverse zuivelproducten, melk, karnemelk, yoghurt en vla, van Friesche Vlag vervangen door de merknaam Melkunie. Rippen laat in het interview weten dat in 2000 nog 500 miljoen liter melk onder het merk Melkunie werd verkocht.

De verkoop van het merk Melkunie aan Arla was een gevolg van de fusie tussen Friesland Foods en Campina in 2009. De EU-commissie stelde naast de verkoop van de fabrieken in Nijkerk en Bleskensgraaf als voorwaarde dat ook de merken Friesche Vlag (dagvers) en Melkunie moesten worden opgegeven. Arla mag het merk Friesche Vlag voor tien jaar in licentie gebruiken voor dagverse zuivel in Nederland. Daarna loopt de licentie af. FrieslandCampina mag het merk Friesche Vlag daarna niet meer voeren op haar dagverse zuivel in Nederland, wel op langhoudbare zuivel en koffiemelk. Op het merk Melkunie rusten zover bekend geen beperkende voorwaarden. Tot nu toe lag het merk nog bij Arla op de plank.

In 2010 liet oud-directeur Arla, Marc Ligthart, nog vol overtuiging weten dat er geen plannen waren om op korte termijn met het merk Friesche Vlag te stoppen. "Friesche Vlag is van oudsher zeer geliefd", aldus destijds Ligthart. Het concern lijkt haar strategie te hebben aangepast.

Het ligt dus iets gecompliceerder.
hookwood
@Leo,s vriend Valt op zich wel mee met die gecompliceerdheid. Merk werd al niet meer gebruikt door Campina en dus konden ze het ook makkelijk weggeven aan Arla toen die de fabriek overnamen als gevolg van de fusie. Dat zowel Arla als RFC de naam Friesche Vlag hanteerden in dezelfde ma was mijns inziens wat gecompliceerder. Voor beide partijen is het dan namelijk lastig om marketing te bedrijven.
Leo,s vriend
Quote Reactie van @hookwood:
weggeven aan Arla

Nee, was een eis van de mededingingsautoriteiten.
m uut m
@dwers
Rfc zet vol in op Campina
dwers
Quote Reactie van @m uut m:
Rfc zet vol in op Campina

Prima gaat fryslân zelf als provincie ,eigen zuivel Friesche Vlag ijzer sterk merk.
van Ittersum
Wat er niet is hoef je ook niet over in paniek te raken. Goede en rustige nachtrust toegewenst!
jan w
Op zich heb ik er geen probleem mee als Jumbo die eisen stelt,als:
De gezamelijke melkveehouder die er aan mee doen ook zelf ook de opbrengst prijs van die melk mogen bepalen.
+2
torrarica
Melk uit Noordholland van FC wordt Noordhollanse kaas van
gemaakt in Lutjewinkel ,deze kaas brengt meer op , maar Noordhollandse
boeren krijgen ook niet meer voor hun melk.
+1
John Spithoven
@torrarica Jij snapt het. De nu ontstaande situatie wordt de nieuwe standaard. En dat gaat pijn doen en had voorkomen kunnen worden
KOC1981
@John Spithoven ik ben het met je eens dat het de standaard wordt. maar ben het absoluut oneens, dat je dit had kunnen voorkomen door geen fosfaatrechten, maar wel toen strak op grondgebonden. De retail vraagt iets, de 1e die het kan aanbieden krijgt een bonus, de tweede een habbekrats en vanaf de derde is het de standaard. zo ook met weidemelk, VLOG,...
Leo,s vriend
@John Spithoven
En boeren die rond, noem eens een fabriek, Lochem zitten, zouden die dus minder voor de melk moeten krijgen? daar wordt immers poeder gemaakt.
Die boeren zijn dus eigenlijk profiteurs.
John Spithoven
@Leo,s vriend zie reactie op robbies. Denk dat jullie me verkeerd begrijpen of ik was niet duidelijk
christo
@Leo,s vriend Ik lever intensieve industriemelk aan Veghel. Weten jullie wel hoe verschrikkelijk veel daar aan verdiend wordt?
robbies
@John Spithoven nu klets je maar wat. Dat je hier deelt wat je in de bestuurskamers verteld wordt waardeer ik ten zeerste. Het is goed dat er eens wat andere geluiden komen dan het eeuwige draaien om de pot van de boerenbestuurders. Je visies daarentegen vind ik niet zoveel hout snijden. In een coöperatie worden de verschillende melkstromen ten gunste van de totale prestaties gebracht en dat vind ik alleen maar prima. Al is het alleen maar om de interne vrede te bewaren. de huidige situatie heeft helemaal niets met ketens te maken; dit ligt grotendeels aan LTO die iets beloofde wat ze niet waar konden maken, zoals NMV vandaag terecht communiceerde.
John Spithoven
@robbies maar dat zeg ik toch ook. Extra eisen voor allemaal, extra opbrengst voor een klein deel van de melk. En dat gaat pijn doen want dat wordt over alle liters verdeelt te weinig kompensatie.
Heeft niets met visie te maken
KOC1981
@John Spithoven als Jumbo zijn eisen stelt, zijn dit toch geen eisen voor allemaal? Landliebe melk in Duitsland van RFC voldoet volgens mij al aan de eisen die Jumbo nu stelt. Deze boeren krijgen een vergoeding voor extra kosten/werk rest van de winst gaat in de grote pot en wordt verdeeld via prestatietoeslag, zo ook met VLOG, BIO, Noord-Holland,...
John Spithoven
@KOC1981 Bio is een aparte notering los van gangbaar volgens mij.
Noordhollanders krijgen geen extra geld en vlog is onkostenvergoeding. Hier heb je al drie systemen binnen 1 organisatie. Dat gaat op een keer diskussie opleveren. En wat milieudefensie nu met alle supermarkten wil wordt nog een keer een heers en verdeel show
John Spithoven
@robbies als ik tijd heb vandaag zal ik het geheel met iets meer verbanden erin uitleggen. Probleem is. Ik wil niet te veel namen aan het verhaal koppelen, heb ik in het begin wel gedaan maar ik wil eigenlijk niet mensen daarmee beschadigen. Maar op het eind snap je dan waarom ik vast hou aan ggb melkveehouderij
+2
jg
@John Spithoven Als de door jou te noemen lieden de melkveesector en de toekomst schaden is er geen reden ze niet te noemen . De tijd van slappe knieën en bestuurders is geweest.
pieta
Quote Reactie van @John Spithoven:
Maar op het eind snap je dan waarom ik vast hou aan ggb melkveehouderij

Is een heel mooi iets om aan vast te houden maar ook dan sta je slechts aan het begin van de weg en niet aan het eind. Zolang wij er in meegaan cq mee moeten blijven er extra eisen komen. Gewoon omdat ze zich willen onderscheiden.
+2
Nico96
@torrarica Zo werkt dat in een cooperatie. Geldt ook voor biomelk, de winst daarvan komt ten goede van alle leden, zo deelt een bioboer ook mee als het goed gaat met de gangbare melk.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!