Prijsvorming Jumbomelk
Stel RFC gaat dadelijk de duurzame melk aan Jumbo (en waarschijnlijk ook andere supermarkten - die zullen niet achterblijven) leveren. Deze melkveebedrijven krijgen daar dan een flinke toeslag voor. Terecht.Maar mogen deze bedrijven dan ook nog meedelen in de winsten die RFC maakt met de overige melkstromen? Immers zij leveren hier dan geen bijdrage aan, hun hebben gekozen voor een concept met een eigen beloning. Dan zouden ze dubbel beloond worden. (de leveranciers van de overige melkstromen krijgen immers ook niets van de toeslag van de Jumbomelk neem ik aan)..
Die binnenlandse markt voor consumentenzuivel is naar mijn mening helemaal niet zo winstgevend de laatste jaren en er gaat een gigantisch vermogen aan reclamegelden aan op.
Dit soort zaken gaat nog heftige discussies opleveren binnen RFC de komende jaren.
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
John; rustig blijven en niet in de stress schieten
Meeste melk gaat naar buitenland, daar vragen ze niet naar biologische melk.
Zullen ze dit echt willen, dan moeten ze er flink voor willen betalen.
wat betreft de winstverdeling, er zijn nu al verschillende melkstromen (12?) en we hebben allemaal dezelfde prestatietoeslag. Bioboeren bij rfc delen de winst op biomelk met gangbare melkveehouders in de prestatietoeslag en andersom. Met vlog melk idem dito, de bedoeling is om er meer aan te verdienen dan 1 cent per liter. De winst is voor ons allemaal. Dat is zeer coöperatief .
Naast rfc kan ook arla met de fabriek in nijkerk aan jumbo leveren.
Wat ik eigenlijk een grotere vraag vind, moet Campina merk melk niet nu al nog zogenaamd duurzamer worden om onderscheidend te blijven en een voorsprong te houden? In Amersfoort is er al volop over nagedacht, maar het is er niet. Waaruit ik dan maar concludeer dat er geen business case is om merkmelk duurzamer te maken. Maw, de consument wil er niet voor betalen. Dat ziet de jumbo ook, daarom pas in 2022 hiermee aan de slag. Ik denk dat het met een sisser afloopt, de soep wordt niet zo heet gegeten.
Vergeet niet dat de melkveehouderij er goed opstaat in de maatschappij en we gemiddeld een 7,7 krijgen van de burger.
De gezamelijke melkveehouder die er aan mee doen ook zelf ook de opbrengst prijs van die melk mogen bepalen.
gemaakt in Lutjewinkel ,deze kaas brengt meer op , maar Noordhollandse
boeren krijgen ook niet meer voor hun melk.