LTO wil alleen kenteken voor snelle trekker



Originele beschrijving

Als er een kentekenplicht voor trekkers komt, moet die worden beperkt tot trekkers die sneller kunnen rijden dan 40 kilometer per uur. Nederland mag bij kentekening van landbouwvoertuigen niet verder gaan dan wat Europa van de lidstaten eist.
 LTO wil alleen kenteken voor snelle trekker (nieuweoogst.nu)

Als er een kentekenplicht voor trekkers komt, moet die worden beperkt tot trekkers die sneller kunnen rijden dan 40 kilometer per uur. Nederland mag bij kentekening van landbouwvoertuigen niet verder gaan dan wat Europa van de lidstaten eist.

Co Schipper

Reacties

bas101
Helemaal mee eens
+3
Fendt926Driver
Absoluut niet mee eens. De grootste klungels rijden maar 30.
De meest ervaren werknemers krijgen de duurste/grootste/snelste machines mee
+1
bas101
@Fendt926Driver ach zoo , iemand die op een tractor uit de vorige eeuw rijdt die niet sneller kan dan 20kmh of 30kmh is een grote klungel, nou hup dan gauw deze groep rapalje zo rap mogelijk verplicht kentekenen en boven de 40kmh gewoon zo laten als t is..
+1
fendt308-driver
@Fendt926Driver er zijn ook bedrijven die je zo een 936 met 3asser meegeven als je maar een rijbewijs hebt. Terwijl je sommige piloten nog geen skelter mee zou geven
+2
Fendt926Driver
@fendt308-driver klopt. Heb je ook gelijk aan. Daarom vindt ik allemaal of niets
+2
flip1150
@Fendt926Driver Eigenlijk tegenover gesteld. Op een oude trekker moet je nog kunnen schakelen. Ik zie het met jonge vrachtwagenchauffeurs die niet meer met een gewone stapelbak met splitter kunnen rijden. laat staan dat ze met een niet gesinchroniseerde zf of fuller bak weg kunnen
+1
Favorit614
Hmm , ook weer een beetje vaag.
Ben het eens met de kentekenplicht.
Maar de kop zegt het eigenlijk al: kentekenplicht voor trekkers die harder kunnen dan 40.
Het nieuwe wetsvoorstel geeft aan , dat je max 40 mag.(?)
Dus alles wat harder gaat komt weer in het (grijze) gedoog gebied.
Aanhangend aan het kenteken , boven de 40 krijgt APK.
Dit zou voor alle trekkers (en machines) moeten gelden , die actief op de openbare weg komen.
Een beetje oplettende agent die een beetje uit zijn doppen kijkt , kan nog steeds veel bonnen schrijven gezien de huidige verkeersreglementen,waar het landbouw verkeer aan zou moeten voldoen.
Fendt926Driver
@Favorit614 ze hebben het er ook al wel eens over gehad om de zelfrijders onder het vrachtwagen rijbewijs wouden zetten.
Terwijl op die machines meestal de ervaren chauffeurs zitten.
+2
Loeideutz
Boven de 40 krijg je dadelijk ook tachograafplicht en rijtijdenbesluit.
bas101
Boven de 40 kmh is t wenselijk dat je ook remmen op de voorwielen hebt , bovendien kom je dan in een gebied (hoe de situatie nu is zou je t idd grijs kunnen noemen) te terecht dat je als proffesionele gebruiker kunt concurreren met t goederenvervoer wat vrachtwagens normaliter vervoeren , concurrentie is goed mits dit eerlijk gebeurd , vanuit dit oogpunt zou dus enkel voor deze groep APK en kenteken ingevoerd worden . .
Fendt926Driver
@bas101 de grotere snelle trekkers beschikken nog over lucht of olie remmen dat oude spul mag met een zware kar maar 6kmh.
Laat staan dat die voorwielberemming hebben
+1
selten
@Fendt926Driver
Impact met 30km/h is een factor 4! kleiner dan met 60km/h. Bij hetzelfde gewicht.

Dat wil zeggen, dat een tractor met goede mechanische remmen, zonder al die snufjes, een factor 4 minder remkracht nodig heeft, om een soortgelijk gewicht tot stilstand te brengen, nog niet gesproken over de massa van de ladingen, die vaak ook veel lager zijn.

Daarbij, bij de hoge snelheden van 50 en 60km/h is het risico van wielen die blokkeren groter én gevaarlijker. Hydraulische remmen zijn in mijn ogen niet voldoende, lucht met ABS verplichten zelfs!
Quote Reactie van @selten:
nog niet gesproken over de massa van de ladingen, die vaak ook veel lager zijn

De ladingen worden toch niet minder als de snelheid omlaag gaat 🤔
+1
selten
@TerraJohnDeerefan
Klopt, maar de tractoren die 30 rijden, hebben meestal geen 40 ton erachter hangen 😉
@selten

Dat klopt, maar ik bedoel de ladingen gaan niet lichter worden als de wet in werking treedt.
+1
selten
@TerraJohnDeerefan
Er werd gesproken dat diegene die 30 rijden gevaarlijker zijn. We kunnen aannemen dat meneer hier de oldtimers/youngtimers bedoelt. Vandaar mijn reactie erover.
Fendt926Driver
@selten ik bedoel meer de oldtimer chauffeurs dan de trekkers.
Mijn vader reed de laatste jaren ook nog maar 25. Met een trekker die 50 kon
selten
@Fendt926Driver
Die ervaring kan ik delen. Op een moment is de chauffeur te oud, voor de aanwezige techniek. Mijn ervaring is dat het dan beter is als er direct een jongere generatie klaarstaat om te beginnen met leren.

Nu even een verduidelijking, in 2006 kregen wij een nieuwe tractor, en voor jaren heeft de oom van mijn vader hier nog tractor gereden. Toen begon ik meer werk over te nemen, en er verdwenen werkzaamheden door wetgeving. Ben ik meer over gaan nemen, en is hij het nig minder gaan doen, tot momenten dat diegene 's avonds door heeft gereden en de verlichting niet kon vinden... Het is geen besluit geweest maar het is dermate gegroeid dat het zo uit kwam... En uiteindelijk denk ik, dat ik ervan heb geprofiteerd, omdat ik nog heb geleerd van hem. En door onbegrip van techniek en ouderdom is er toch een veiligere situatie ontstaan. (Haalt niet weg, als ik hem vraag met de Steyr 760 Super aan te komen dat dit vanzelf gaat!)
bas101
@Fendt926Driver daarom schreef ik ook boven de 40kmh , met 6kmh is t met achterwielremmen alleen makkelijk te houden en met 10kmh of 20kmh ook nog.
+2
selten
Snap de ophef niet, tractor terugstellen op 42/43km/h en het is goed 😅.
50-65 is gewoon erg hard. Vind het vanuit LTO heel goed, je reduceert de snelheden, en diegene die toch zo hard willen betalen de prijs ervoor.
Han745XL
Hoe zit dat dan met trekkers die 37-38km/h rijden? Word dat naar boven afgerond of gerekend als 30km/h?
+3
bas101
@Han745XL 37kmh is 37kmh dus onder de 40kmh
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden trekker , kenteken , lto , europa en trekkers geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!