Hoogleraar: AH-plusmelk niet zonder risico’s

Veehouders die besluiten mee te doen aan het ‘plusmelk’-concept van Albert Heijn, Doen dit niet zonder risico’s.
 Hoogleraar: AH-plusmelk niet zonder risico’s (melkvee.nl)

Veehouders die besluiten mee te doen aan het ‘plusmelk’-concept van Albert Heijn, Doen dit niet zonder risico’s.

MelkveeNL

Reacties

van Ittersum
Consument is uiteindelijk baas. Waar en wanneer komt de kentering in fair-trade denken voor de Nederlandse producent. Hoeveel initiatieven zijn er niet bedacht van verschillende soorten melk(gruttomelk, waddenmelk en enz.) . Het enige wat nog aanslaat is weidemelk en dat lukt alleen als alle partijen en vooral de retail erachter staat. Maar we zullen zien hoe snel de accountant van Appie in actie komt
+2
dwers
Op straat een idealist, in de winkel een realist.
+2
robbies
Allemaal beren op de weg zien die er niet zijn. Geïnteresseerde boeren hebben vaak een bedrijfsvoering die dicht tegen het concept van AH leunen en waar de meerkosten helemaal niet zo groot voor zijn. Pak je toch mooi 3 cent extra mee. Degenen die echt moeten investeren doen sowieso niet mee.

@van Ittersum: De consument is helemaal niet de baas. Winkels doen ons dat geloven, maar de realiteit is dat winkels (of restaurants) ons koopgedrag beïnvloeden zonder dat we er notie van hebben. De retailers bepalen welke producten de consument in het winkelschap te zien krijgen en op basis daarvan bepaalt de consument het succes. Als AH wil dat dit concept een succes wordt, dan haalt het alle andere zuivel uit de schappen. De gemiddelde AH-consument gaat echt niet naar een andere winkel om een pak melk te kopen.
+1
van Ittersum
@robbies wat was eerder, het kip of het ei. De retail zal uiteraard de consument proberen te beinvloeden, anders kregen tig miljoen mensen die pakket folders niet in hun bus. Maar als de retail baas was hoefden ze geen folders en acties te bedenken. De consument is een ongeleide projectiel die je moet bespelen en dat kunnen hun als de beste. Maar zekerheid hebben hun ook niet, nu wel wat wij doen niks behalve zeuren op iedereen en alleman.
+1
robbies
Quote Reactie van @van Ittersum:
wat was eerder, het kip of het ei. De retail zal uiteraard de consument proberen te beinvloeden, anders kregen tig miljoen mensen die pakket folders niet in hun bus. Maar als de retail baas was hoefden ze geen folders en acties te bedenken. De consument is een ongeleide projectiel die je moet bespelen en dat kunnen hun als de beste. Maar zekerheid hebben hun ook niet, nu wel wat wij doen niks behalve zeuren op iedereen en alleman.

Ze hebben absoluut geen zekerheid, maar je denkt toch niet echt dat die acties bedoeld zijn om hun waar te slijten? Mensen gaan vanwege de folders naar een winkel, maar laden daar hun kar vol met producten met een veel hogere marge dan de aanbieding waar ze voor gekomen zijn. Ik heb hier weleens verteld over mijn oom die een supermarkt runde; hij wist beter wat zijn consumenten uitgaven dan wijzelf.

De kracht van de retail - maar ook van bijvoorbeeld de horeca-ketens- is dat zij ons doen geloven dat wij in control zijn. In werkelijkheid is het zo dat zij bepalen wat wij gaan uitgeven in hun winkels. Mcdonald's, Starbucks; wij denken dat wij er naar binnen gaan en zelf bepalen wat we kopen. De realiteit is dat op het moment dat wij naar binnen gaan, we overgeleverd zijn aan hen.

Ik heb weleens een dagje met een marketeer meegelopen die bij een grote winkelketen werkte. Dan leer je veel over de psychologie van de mens en hoe deze beïnvloedt kan worden door geur, zicht, geluid en door de inrichting. Ik vond het heel fascinerend
Groen1
@robbies De folders zijn om consumenten in de winkel te lokken. Retailers zoals AH weten goed hoe ze de consumenten kunnen beinvloeden. Koopinformatie ontvangt AH "gratis" via de Bonuspas van "al" hun klanten.
Twentsch Land
@Groen1

Zo is het...kijk maar eens goed als je een winkel binnenkomt hoe alles is ingedeeld.....vaak direct vooraan al de nodige lekkernij, daar wordt al direct gretig in gepakt en hoe verder na het eind de nodige dingen als brood,koffie enz enz om vervolgens bij de kassa nog wat lekkere versnaperingen tegen te komen.....zou direct bij de ingang de nodige ( brood koffie thee enz enz ) producten staan komen de meesten toch met een iets minder voller kar bij de kassa.
Wilbert
@robbies de onderlinge concurrentie is keihard. Iedereen gebruikt dezelfde trucjes om iets wat premium is, te verkopen. Ben je de goedkoopste, heb je t makkelijk. Wil je iets verdienen, is het continue scherp blijven en zorgen voor kwaliteit en tevreden klanten. V&d is failliet, de mcdonalds draait in thuismarkt vs ontzettend slecht, etc.
Supermarkten hebben veel minder macht als sommige toedichten. Ze hebben beperkte schapruimte, ze moeten keuzen maken.
Ter interesse, fd.nl/ondernemen/1226065/…
+3
dewittemotor
@robbies Ik denk dat de tijd stilletjes aan rijp begint te worden voor een soort van super fooddiscounter met alleen (indien mogelijk) Nederlandse landbouwprodukten. (Want die zijn al heel hoogwaardig) vanuit de gangbare markt. Dit in de markt zetten tegen scherpe prijzen en weinig reclame en poespas. Een gat in de markt : let jij maar eens op. Als daar een partij mee begint: gaan die supers zo weer draaien. (Zie: opmars Action etc.). Hup gewoon die kooieieren weer de winkel in. Reclame hoeft niet meer, dat doen die actiegroepen wel voor je.

Sterke visie en niet wijken van de formule en het slaagt.

Als je ziet hoe duur het eten in de Jumbo en de AH tegenwoordig geworden is, dan is dat compleet belachelijk tov het bedrag dat wij beuren. Die verhouding loopt steeds schever en dat zal ook doorgaan bij die speciale melk etc.
adriaan33
@dewittemotor In California is er al zo'n supermarkt keten waar je biologisch en gangbaar kunt kopen. Sprouts.com. Met extra kleine winkelwagens hebben ze eerlijke uitstraling.
pieta
Quote Reactie van @dewittemotor:
Hup gewoon die kooieieren weer de winkel in.

Mijn vrouw zegt dat de eieren momenteel heel duur zijn in de winkel. Voor de rest denk ik wel dat je gelijk hebt.
+1
Frans1
Quote Reactie van @robbies:
Geïnteresseerde boeren hebben vaak een bedrijfsvoering die dicht tegen het concept van AH leunen en waar de meerkosten helemaal niet zo groot voor zijn

Daar zit m net de kneep, AH vist een paar bedrijven er uit en klopt zichzelf op de borst hoe goed ze wel niet bezig zijn,terwijl die melk zonder deze heisa ook zo geproduceert werd!
Dat mag wel wat meer benadrukt worden ipv AH allemaal veren in hun r@@t te steken
robbies
@Frans1
Quote:
Daar zit m net de kneep, AH vist een paar bedrijven er uit en klopt zichzelf op de borst hoe goed ze wel niet bezig zijn,terwijl die melk zonder deze heisa ook zo geproduceert werd!
Dat mag wel wat meer benadrukt worden ipv AH allemaal veren in hun r@@t te steken

Zo werd handel nu eenmaal. Als een autoblad een auto tot de zuinigste in zijn segment benoemd, dan gaat de producent met die titel aan de haal. Dat er nog 20 bladen zijn en een consumentenbond met elks een andere zuinigste auto in hetzelfde segment maakt geen zak uit.
Frans1
Quote Reactie van @robbies:
Zo werd handel nu eenmaal.

Dat snap ik,maar er mag wat mij betreft veel meer tegengas komen op het zgn nobele handelen van AH,wat dat is het.Voor een fooi een paar handen vol bedrijven aan je binden die zo goed als niets aan hun bedrijfsvoering veranderen hoeven,en dan grote praatjes hebben over verduurzaming,er wordt niks verduurzaamd!
Maar ipv die paar cent voor iig een paar jaar ging ik liever een stapje verder en dan omschakelen naar bio voor een plus van 10-20 cent,dat telt harder aan
huske
@Frans1 dat vind ik ook dat dat schort aan de huidige belangenvereniging. Er word op dit moment totaal niet uitgedragen hoe duurzaam we nu zijn TOV als er een nieuw concept gelanceerd word. Dat nieuwe concept word bestempeld als super duurzaam en weet ik veel wat en zet de "normale" veehouderij als vervuiler weg
robbies
Quote Reactie van @Frans1:
Dat snap ik,maar er mag wat mij betreft veel meer tegengas komen op het zgn nobele handelen van AH,wat dat is het

De enige die daar wat aan kan veranderen zijn wij zelf. Geen enkele veehouder betaalt een euro aan PR. We zijn allemaal zelfstandig ondernemers, maar ons product promoten moet een ander maar doen. Het is niet aan LTO, RFC of AH om ons product aan te prijzen of te vertellen hoe de duurzaam de NL-veehouderij is. Dat moeten wij zelf doen.
Koeienpraat
@robbies als je een bedrijfsvoering hebt die dicht tegen het concept van ah aanleunt ben je dief van je eigen portemonnee als je nog niet biologisch bent. Want dit is gewoon biologisch 2.0 en ik zou hier als biologische boer helemaal niet blij mee zijn!!
dwers
@Koeienpraat dat denk ik ook als je alleen al kijkt naar weidegang is in biologisch volgend mij 120 dagen nog voldoende, zal nu wel naar de 180 dagen gaan worden + jongvee.
m uut m
@dwers
Bij biologisch moet de hele veestapel weidegang hebben.
Deze verplichting is voor jaarrond.
Er is alleen een voorbehoud "mits de omstandigheden dat niet toelaten".
+1
robbies
@Koeienpraat wat een onzin. Biologisch lever je gewoon een x aantal kilogram melk in wat met dit concept helemaal niet hoeft. Daarnaast moet je je derogatie inleveren, geen KM gebruiken,geen AB en duur krachtvoer kopen bij biologisch
Koeienpraat
@robbies Het gevaar voor biologisch is dat de consument een vergelijkbaar alternatief wordt voorgeschoteld maar waarschijnlijk wel een stukje goedkoper! De dingen die jij noemt die het verschil maken boeit de consument niet hoor!
m uut m
@Koeienpraat
Daar vergis jij je in.
Kijk maar naar de discussie over roundup.
Biologisch is geen chemie een zeer belangrijk verschil.
Koeienpraat
@m uut m je verwart maatschappelijke discussie en de consument. De consument kijkt niet verder dan de koe in de wei is mijn ervaring. Voor veel mensen wordt de chemische bestrijding discussie en veel andere zaken die spelen in de agrarische sector te complex en het interesseert ze niet genoeg. Er is een kleine groep die zich oprecht zorgen maakt maar het overgrote gedeelte wil zich gewoon goed voelen bij wat ze kopen. En dat is marketing. En hier speelt ah een smerig spelletje in mijn ogen. 'Koop deze melk want alle andere in NL geproduceerde melk is niet duurzaam'. En die andere melk is wel de grootste plas en dus zie ik dit als een risico voor de gehele NL melkveehouderij.
+2
adriaan33
Willen we in melkveehouderij in Nederland houden zal er een soort Zwitsers model omarmd moeten worden. Dat is even slikken voor Wageningen die onder Aalt Dijkhuisen altijd de efficiëntie van het gespeciallisseerde groeimodel gepredikt hebben. En voor de LTO en NZO die bedrijfs ontwikkeling als belangrijkste punt hebben. En Rutte3 die de Zuidas periferie boven alles wil stellen.
jan.1
De consument betaalt en bepaalt,vliegt na zessen (nadat tie 3 kwartier in file heeft gestaan) met z,n winkelwagen door ah,pakt nog snel bij de melkafdeling de voor halve prijs volle melkpak mee en rekent af.......Shit ,weer de + vergeten....
dwers
Ik hoorde dat Appie maar 10 miljoen liter nodig heeft voor zijn duurzaamheids ideaal klopt dit?? (A_ware boeren ) leek mij vrij weinig dat zou dan maar 12 gemiddelde boeren zijn.
jandb
@dwers lijkt me een redelijke hoeveelheid, het is dan nog 30.000 l per dag. Daar kan je heel veel pakken melk en kaas van maken.
Wilbert
@dwers lijkt mij wat weinig.
10.000.000 / 365 / 3 miljoen consumenten is 9 mL melk per dag per persoon.
brabantboer1
Klopt toch niet helemaal. AH heeft wel degelijk iets met de herkomst van haar producten. Als we naar het vers schap kijken en een aantal tuinders hier in de buurt, dan zien we dat er al een jarenlange (meer dan 10 jaar) relatie is tussen deze tuinders en AH. Prijs is van belang, maar niet het belangrijkste. Transparantie en zekerheid van leveren zijn nog veel belangrijker.

De verstandhouding tussen AH en deze tuinders is super goed. Het systeem is er op ingericht dat uiteindelijk een krop sla die in een winkel van AH verkocht wordt, automatisch weer op de bestellijst van de tuinder terecht komt.
Tuinders denken mee met AH en AH met deze tuinders.
dewittemotor
@brabantboer1 Ja, en die tuinders kopen alle grond weg voor de neuzen van de melkveehoudertjes, dus er zal daar behoorlijk verdiend worden.

Echter als je er verder over na gaat denken, is de tuinbouw en de melkveehouderij compleet verschillend

Die tuinders die jij aanhaalt zijn vaak hele grote (bij melkvee zou dat meteen ultra-mega zijn) bedrijven met veel (buitenlands) personeel en hoge omzetten die door weinig beperkiungen hard kunnen groeien. Dan zijn wij maar keuterboeren, waarbij de bedrijfsontwikkeling compleet stil ligt
Pluto
Het idee is gewoon een kopie van wat de vleesveehouders hebben meegemaakt met het opzetten van een vleesconsept met het verbeterde MRIJ ras , nog voordat de eerste dieren werden geslacht had AH de stekker er uit getrokken onder het motto te weinig dieren om hun winkels te bevoorraden . Terwijl het benodigde aantal al ruim was gehaald!.
Als ik er over na denk weet ik 200% zeker je wordt als melkveehouder een oor aan genaaid maar niet voordat een aanzienlijk deel de investering heeft gedaan .
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden veehouders en albert heijn geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!