Hulp bij extra hydrauliekfilter op trekker bouwen gevraagd.

Geachte knutselaars en professionals.

Heeft er iemand ervaring met een extra filter op de achterbrug bouwen van een trekker?
In het verleden heb ik weleens een extra filter op een NH gezien.
Naar mijn idee zou met een goed micro filter veel (transmissie)problemen voorkomen kunnen worden.

Is hier een bestaand systeem voor met een eigen pompje als bypass-systeem of tussengelust op de trekker zelf?
Tips misschien?

Groet,

Wim
Wim1

Reacties

mike_v
Volgens mij kan je beter proberen de problemen te voorkomen dan ze op te lossen door een extra filter ...
+2
jd4050
@mike_v

Dat is niet altijd mogelijk, als hydrauliek en transmissie 1 systeem zijn kun je ook vervuiling van frictiemateriaal(remmen/pakketten) krijgen. En dat is juist dat kleine vuil wat je voor een groot deel met een bypass filter kan tegenhouden.
mike_v
Maareuh @jd4050 ... Origineel zou je toch verwachten dat de trekker zo is opgebouwd dat de filters daarop voorzien zijn? Dus dan zou Wim in mijn ogen meer vervuiling hebben dan "normaal". Dat moet toch ergens anders vandaan komen?
jd4050
@mike_v

Je zou het wel verwachten misschien, maar ik denk dat het niet altijd gebeurd.

Overmatige slijtage zou bijvoorbeeld te maken kunnen hebben met slechte/niet goed afgestelde remmen van het getrokken materieel.
mike_v
Quote Reactie van @jd4050:
niet goed afgestelde remmen van het getrokken materieel

En dat bedoelde ik dus met het probleem voorkomen ipv. op deze manier oplossen 😉.
+1
Wim1
@jd4050 Ja juist dat bedoel ik! 😄

De 'normale' filters zijn vaak redelijk grof zodat er een beetje olie doorheen wil maar het fijne spul is juist funest voor moderne fijngevoelige variobakken etc.
fastrac3155
@Wim1 denk je nou echt dat een fabrikant daar geen rekening mee houdt, zo'n trekker is God weet hoeveel uren aan de tand gevoeld tijdens zijn ontwikkeling, dan zien ze echt niet iets over het hoofd als remvoering vijlsel. (Bij m'n t7 zit er trouwens een apart filter op puur voor de Vario)
+1
deJong
@fastrac3155 daait hier ook een 716 in de buurt bijna 17000 uur zelfde variobak...
Wim1
@fastrac3155 Ja dat denk ik inderdaad. Grote stukken remvoering of vijlsel vang je nog wel gauw een keer af. Je schreef ergens in 30 jaar tijd. Dan klopt het inderdaad dat het nut nog te betwijfelen is bij zulke oude trekkers, ook al heb je al powershift of zelfs full ps.
Het gaat er bij mijn vraag meer om bij cvt vario trekkers (met 1 olieplas) waar de olie zelf ook kracht moet overbrengen waar ik wel denk dat zon systeem zin kan hebben.
deJong
@Wim1

moet je wel genoeg olieflow door dat extra filter hebben. dus een heel groot fijn filter of 2 kleinere filters.
+1
930triplemaaier
@deJong dat hoeft juist niet een paar liter per minuut is al genoeg.het is niet voor niks een bypass filter. doordat je continu een paar liter per minuut filtert is je concentratie fijne vervuiling al vele malen lager
jo845xl
Ik heb bij mijne 1455 deze filter geplaatst tussen de leiding , is de leiding van de oliekoeler van de achterbrug .
Ik moet wel zeggen dat bij een 1455 de achterbrug gebruik word als reservoir voor de hydrauliek , ik weet niet of dat bij jou trekker ook zo is .

kramp.com/shop-be/nl/…
Wim1
@jo845xl Ja zelfde verhaal, door 1 oliebad ook het gevoeligst denk ik zelf.
+2
jehan
Zoeen hadden wij ook op een trekker zitten ..vertegenwoordiger zei als de trekker warm is voel dan zo nu en dan is aan het filter ..mocht het filter koud zijn dan moet je hem vervangen..
Wim1
@jehan Weet je het merk ook nog? Niet gewoon bij Kramp oid weg begrijp ik?
jd4050
@Wim1

Ntz
jehan
@Wim1 ja was een ntz filter
hobbyboer
Quote Reactie van @jehan:
..vertegenwoordiger zei als de trekker warm is voel dan zo nu en dan is aan het filter ..mocht het filter koud zijn dan moet je hem vervangen..

Dat klinkt wel alsof er over nagedacht is.

Heb je dat ook weleens gehad dan, dat het filter echt merkbaar kouder bleef?
Dan zit het filter ook wel echt goed vol met vuil (te vol misschien?)
En om de hoeveel draaiuren verving je het fijnfilter dan ongeveer?

Zelf vervang ik hem gelijk met de andere filters van de achterbrug.

@Wim1 Ik verwacht dat er wel in de montagehandleiding staat waar je het filter het beste kunt aansluiten.
Er gaat maar een klein oliestroompje vrijwillig door het filter.
Veel liters erdoor gaat simpelweg niet omdat het een heel fijn filter is.
Wordt parallel aangesloten op een plek waar al een klein drukverschil aanwezig is.
+2
jehan
@hobbyboer ja voelde na een poos echt koud ..hebben er een andere opgezet en die was zo warm..was zekers een jaar later
hobbyboer
@jehan Wel een goed idee!
Ik zal ook eens proberen of ik verschil in remperatuur kan merken.
930triplemaaier
@jehan zit er niet een meter op die de vervuiling aan geeft en of het filter verstopt zit?
jehan
@930triplemaaier nee toen nog ..we gebruiken ze niet meer
fastrac3155
Ik heb zwaar m'n twijfels bij die mocrofilters, hebben hier in 30 jaar nog nooit problemen gehad met de hydraulische systemen, zonder het gebruik van die filters.

Sowieso is het een bypass filter, dus een deel van de rommel van remvoeringen en dergelijke gaat nog steeds door je systeem, en daar zitten al 3 filters op bij de meeste trekkers van de laatste 25 jaar, en deze vangen de Voeringresten enzo ook gewoon op, zodra je remvoeringen of lamellen pakketten echt gaan slijten dan merk je dit gauw genoeg omdat je filters dicht gaan zitten (krijg je meteen melding, en dus een hint dat er iets loos is).

Naar mijn mening is zo'n micro filter gewoon schijnveiligheid en geldverspilling, pleeg gewoon op tijd en goed onderhoud, heeft 10x meer nut dan dat hele filter
+6
jd4050
Quote Reactie van @fastrac3155:
mocrofilters

Pas maar op dat je niet aangeklaagd word 😂
jd4050
Quote Reactie van @fastrac3155:
en deze vangen de Voeringresten enzo ook gewoon op

Toch zie ik vaak genoeg zwarte olie vol voeringmateriaal, dus je zou zeggen dat het niet allemaal gefilterd word.
fastrac3155
@jd4050 met een bypass filter evengoed niet, de gewone filtering moet gewoon voldoende zijn (als jou hydro olie zwart is dan klopt er meer niet, heb ze wel al donker gezien mr nog nooit zwart)
jd4050
@fastrac3155

Je kijkt er zwart op bedoel ik.

Met bypassfilter gemiddeld toch schoner.

Maar bij een niet vario trekker vind ik zo'n filter niet echt nodig normaal.
930triplemaaier
@jd4050 daarom snap ik ook niet dat er trekkermerken zijn die de traploze bak/hydrauliek/achterbrug in dezelfde plas olie hebben lopen.
jd4050
@930triplemaaier

Dat zal met een kostenplaatje te maken hebben, goedkopere aanschafprijs door eenvoudiger systeem en door 1 systeem zal het reguliere onderhoud ook goedkoper kunnen zijn.
redeagle14
@fastrac3155 micro filtratie is niet alleen voor vuil verwijderen. Maar zeker ook voor water opvang. Daarom zijn met aangepaste deksel ook heel geschikt voor het brandstof systeem.
+3
930triplemaaier
@fastrac3155 vaak wordt de standtijd van de olie wel langer door het microfilter. Olie vervang je namelijk om 2 redenen:(fijne) vervuiling wat door het standaard filter niet uitgefilterd wordt en vermindering van het smerend vermogen. Vaak is de fijne vervuiling de hoofdreden dat je na een x aantal uur de olie moet vervangen. Als de olie oververhit is geweest gaat je smerend vermogen van de olie onderuit en dan is het wel verstandig om na de opgegeven periode de olie te vervangen. Zolang tijdens de standtijd de olie niet oververhit is geweest en met behulp van fijnfiltratie durf ik het wel aan om de standtijd van de olie te verdubbelen. Bji grote motoren en installaties is het ook heel gebruikelijk om monsters van de olie te laten onderzoeken en daar zie je dat met behulp van fijnfiltratie vaak de standtijd meer dan verdubbeld kan worden.
jan83
@fastrac3155 zie hier onderaan het verschil in kleur olie laatste reactie
Wimsumar
Beste Wim1: Welk merk + type trekker gaat het om waar je een (extra) filter op wilt bouwen?
+1
CaseCS130
Ntz is het grote merk in microfiltratie. Over de zin of onzin is te twisten. Maar ik zie er ook wel wat in hoor bij gevoelige tractoren met een gedeeld hydro/transmissie reservoir. Vooral bij veel machine roulatie.
Daanfordje
Zo'n micro filter kan geen kwaad denk ik! onze tm 150 power command heeft er wel een, en heeft super schone olie. wat je niet verwacht voor een oude trekker die goed gebruikt is!
de t6030 range command ( 7 jaar oud) heeft geen micro filter, en heeft ernstig viezere olie als de oude tm.
+1
Lucfiat850
Wat daanfordje zegt geloof ik helemaal op alle case tractoren monteren wij een ntz filter. Moet wel zien dat je dit op het lage druk circuit aansluit.
+3
Nhpaultje
Bij ons zit op alle trekkers een Ntz filter. (8 NH) Er wordt nogal gewisseld met machines en er wordt bij diverse machines veel olie gevraagd voor hydromotoren.

We vervangen ze standaard ieder jaar. Of het uit kan? Moeilijke vraag, als je 1 reparatie kan voorkomen door het gebruik van een Ntz filter heb je al genoeg verdiend lijkt me.
We hebben een keer de achterbrug olie laten testen bij de leverancier. Was zuiverder dan nieuwe olie uit het vat, alleen de smeerbaarheid was iets minder. (1400 u) dus het werkt wel.
+3
jan83
Hallo allemaal,
Ik werk bij NTZ/NTF Filter.
De standaard filters op een tractor zijn vaak rond de 10 micron maar de spelingen bij de kleppen zijn 5 micron. Dus dit kan voor problemen gaan zorgen, verklevende kleppen of blokkerende kleppen. De fabrikanten weten dit ook, maar hier verdienen ze ook veel geld mee (met reserve onderdelen).
Ik raad aan om rond de 1000uur het filter te wisselen en af en toe even voelen aan het filter huis of die nog warm word. Het kan zijn dat het filter vol met water zit en zal dan niet meer filteren.
Het wissel filter is ook niet duur rond de 20€ in vergelijking met de andere filters en de standaard filters kunnen ook verlengt worden om dat de bak veel schoner is en er minder vuil hoeft opgevangen worden.

Als er een nieuw filterhuis geïnstalleerd word op een oude en helemaal een nieuwe tractor of andere machine raad ik wel aan om het eerste filter te wisselen na ongeveer 200 uur om dat er heel veel vuil uit het systeem word gehaald daarna na 1000uur.
De stand tijd van je olie kan makkelijk verdubbeld of verdriedubbeld worden, maar adviseer wel een olie monster te laten doen kosten ongeveer 50€ toch een beste besparing een olie wissel overslaan voor 20+50=70€ in plaats van 100 liter olie wisselen. Er zijn zelfs grote loonbedrijven die alleen nog maar olie bijvullen en niet meer olie verversen (Denneman BV). Als je dit doet laat wel altijd een olie monster nemen viscositeit van de olie kan wel veranderen door oververhitting.

(klik om te vergroten)

Zonder NTF / NTZ

(klik om te vergroten)

Met NTF / NTZ AL29A
fastrac3155
@jan83 betreft dit hier een test opstelling, zodat we een voor en na beeld hebben?
jan83
@fastrac3155
Afbeeldingen zijn niet heel duidelijk te lezen als je de afbeelding opslaat en dan opent kan je inzoomen en ze beter lezen.
jan83
Hoi Fastrac,
Ja ik heb kort geleden nog meerdere testen hiervoor gemaakt. De foto's hier boven zijn wel van 2 verschillend tractoren. Maar je kan heel makkelijk zien aan het peilglas hoe schoon de olie is met en zonder filter kijk maar is bij een tractor met NTF / NTZ filter.
ik zal hier onder 2 verschillende Deeltjes telling testen plaatsen. Hier in kan je zien wat er met de reinheids klasse van de olie gebeurd (ISO Class vroeger NAS).
De gewenste ISO class van tractoren is ISO 19/16/13 geen enkele fabrikant haalt deze reinheid is een fijt. Vaak komen die rond de ISO 21/19/13, je ziet dat het laatste cijfer wel goed is dit zijn de 14 micron deeltje die worden er wel uitgefilterd door het standaard filter van 10 Micron.
Eerste test is bij van Vliet in Ter Aar erg groot Loonbedrijf heeft nu bijna al zijn tractoren ook uitgerust met het NTF filter.
Tweede test is in Duitsland bij New Holland zelf.

(klik om te vergroten)

Test Van Vliet in ter Aar

(klik om te vergroten)

86% schonere olie! Schoner dan nieuwe olie

(klik om te vergroten)

Test New Holland Duitsland

(klik om te vergroten)

test NH DE

(klik om te vergroten)

test NH DE
+1
fastrac3155
@jan83 je hebt flink je huiswerk gedaan 👏, ik moet toegeven dat je resultaten idd een goede werking aantonen.

Ik ben normaal behoorlijk sceptisch over dit soort dingen, en over die wonder middeltjes die ze je overal proberen aan te smeren, maar jij komt nou iig wel met een goed onderbouwd verhaal.

Ik geloof ook wel dat jullie filters verontreiniging terugdringen, alleen kies ik er persoonlijk liever voor om de focus te leggen op het onderhoud in het algemeen, zeker omdat we eigenlijk nooit echt iets hebben qua hydraulische storingen.

Echter als Dr ergens een keer versnellingsbak schade op treed, dan zou ik het wel overwegen omdat er bij zulke schades, na de reparatie toch nog altijd metaaldeeltjes rondzwerven in de behuizing.
jan83
Hallo @fastrac3155 bedankt voor je eerlijke reactie!!
Begrijp dat sceptisch ook goed, ben ik zelf ook altijd vooral met al die wonder middeltjes die je in je olie erbij moet doen.
Je zou verwachten als je zoon dure machine koopt dat dit allemaal klopt en de filters afgestemd zijn op de toleranties in de machine helaas is dit niet het geval.
Veel mensen doen slecht onderhoud aan hun machines en denken dat de fabrikant dit juist te kort op elkaar adviseert dit is juist andersom.
Wat je doet met onderhoud is perfect, goed onderhoud bespaar je in de toekomst een hoop geld mee, alleen het jammere is dat je het zo lastig kan zien of de tractor anders wel problemen had gekregen.
Ook niet elke tractor hoeft problemen te krijgen maar hij zal wel minder slijtage ondergaan met een fijn filter en dus langer meegaan.
En een olie wissel overslaan is altijd makkelijk geld besparen, je hebt de investering van het filtersysteem, inbouw en wissel filters na 1.5 olie wissels er al uit met 100Liter.

Als je het leuk vind om te zien wat een ISO classe verbetering doet met slijtage van een systeem kan je dit filmpjes is bekijken, dit is een bedrijf die zijn gespecialiseerd in machine smeringen.
Deze link even kopiëren
demos.noria.com/Effects_of_Contamination_Slide_167…

De link opent niet in alle browsers internet Explorer wel maar Microsoft Edge weer niet.
+1
JOHNDEEREBOERTJE
Klant van ons heeft ook overal een NTZ-filter opzitten. Trekkers verversen(achterbrug) doen ze niet. Alleen bijvullen en filters + NTZ-filter op z'n tijd vervangen.
jan83
Hallo @JOHNDEEREBOERTJE bedankt voor je positieve reactie.
Er zijn veel klanten van ons die dit doen.
Dit kan ook zeker wel, het bespaard een hoop geld, op nieuwe en afgewerkte olie, snel 100Liter bij grote tractoren en het is ook nog een keer goed voor het milieu.
Maar ik raad wel aan om een olie analyse te doen de chemische samenstelling van de olie kan veranderen door oververhitting. Meestal veranderd de viscositeit en kan de smeering van de olie anders worden.

Er zijn een hoop grote loonbedrijven die dit al 10 tallen jaren doen met onze filters.
Een goed voorbeeld daarvan is Denneman BV

(klik om te vergroten)

Referentie brief van Denneman BV
Erg mooi en professioneel bedrijf!

(klik om te vergroten)

Deze was toen net nieuw binnen gekomen

(klik om te vergroten)

ronald73
@jan83 Ik dacht dat ik ooit wel eens had gelezen dat die microfilters belangrijke additieven uit de olie kunnen filteren waardoor de olie dus eigenlijk degradeerd?
+1
jan83
Hallo @ronald73
Filtert het NTF filter Additieven uit de olie? Nee en ja
In oliën spelen additieven , ook wel dopes genoemd ,een niet meer weg te denken rol. Vaak zijn wel meer dan 10 verschillende stoffen toegevoegd, die elk een specifieke taak hebben.
Additieven
Basis olie

Een van de meest belangrijke is de ZG. reinigende dope. Deze heeft de taak samenklontering van roetdeeltjes te voorkomen. Deze doop heeft vaak ook de taak als zuurneutralisator te werken.
Door de olie goed te filteren worden de reinigende dopes gespaard. Als het roet uit de olie is gefilterd kan de dope er ook niet aan hechten en blijft hij dus actief aanwezig.
Ook een van de meest belangrijke dope is de anti-oxidanten
Een zelfde werking geld voor de anti-oxidanten deze dope neutraliseert en vertraagd de oxidatie kettingreactie door die chemisch te verbinden.
Het NTF filter gaat oxidatie tegen door de katalysator van het oxidatie proces (verschillende metalen) uit de olie te filteren. Door de olie goed te filteren worden de anti-oxidanten dopes gespaard. Als de metaal deeltjes uit de olie zijn gefilterd kan de dope er ook niet aan hechten en blijft hij dus actief aanwezig.
Soms word de vraag gesteld of het NTF filter de additieven uitfiltert .
Dit is echter in 95% van de gevallen onmogelijk. De afmetingen van de meeste dopes is zelfs vele honderden malen kleiner dan 0,5 micron. De additieven worden opgelost in de olie het is te vergelijken met suiker in een glas warm water.
Opraken van additieven dit proces word juist vertraagd door micro filtratie via:
• Uitfiltering van roet dit spaart de reinigende dope.
• Afremming van oxidatie dit spaart de anti-oxidanten.
• Beperking verzuring dit spaart de basische dopes en houd de zuur buffer (TBN) in tact.
Gemiddeld gezien zal de additieven voorraad echter sterk worden ontlast door microfiltratie en dus langer in de olie aanwezig blijven.

Er is 1 additief dat gedeeltelijk uitgefilterd kan worden het foamers additief (schuim additief).
Dit additief gaat alleen een klein beetje schuimen vorming tegen. Een klein beetje schuim word vaak veroorzaakt door vervuilde olie, de grootste boosdoener is water. Het NTF NTZ filtermateriaal neemt ook water op en zal dit dus geen problemen veroorzaken.
Als er echt veel schuim aanwezig is er een ander probleem vaak zijn het dan machines en systemen die valse lucht zuigen. vb. de pomp, O-ringen, slangen, retour boven olie pijl, mixen van verschillende olie. Als dit gebeurt heeft het foam additief totaal geen nut meer en zal eerst het probleem verholpen moeten worden om van het schuim aftekomen.

De Volkswagen groep heeft dit onderzocht en heeft geconstateerd dat er geen vermindering van additieven te zien was. En heeft sinds 2005 ons NTF NTZ filter op alle DSG automatische versnellingsbakken van uit de fabriek ingebouwd ( DQ250 ). Dit is het zelfde principe filter als de NTF NTZ AL29A die op tractoren word geïnstalleerd.
Olie fabrikanten zullen altijd zeggen dat het niet goed is om je olie te fijn te filteren je kan het beter verversen.

(klik om te vergroten)

DSG automatische versnellingsbak VW, Skoda, Seat, Audi DQ250
+1
ronald73
@jan83 Bedankt voor de uitvoerige uitleg.
+1
jan83
Hey @ronald73,
Ja was misschien iets lang maar kon niet anders deze vraag komt zo vaak voorbij en begrijpelijk.
Olie fabrikanten zijn het niet eens met ons, agrarische sector word een hoop olie vervangen (verspeeld).
+1
Ik werk bij een mechanisatie bedrijf en er is daadwerkelijk een verschil met trekkers met of zonder bypass microfilter.
Wij hebben diverse NTZ filters opgebouwd en vooral met trekkers met veel draaiuren ga je merken dat de binnenkant van de versnellingsbak en achterbrug huizen schoner zijn dan de trekkers waar ze niet op zitten.
Veel wisselingen van machines geeft ook vuil en slijtage van remmen en lamellen pakketten geven een zwarte aanslag en vervuiling wat bij montage van een NTZ filter vele malen minder is.
Het is nooit verkeerd om het te monteren , de keus ligt bij de klant.
Olie en filters verversen blijf je dien bij de normale aangegeven vervangings termijn.
jan83
Hey @Ferdinanddijkstra,
Bedankt voor je positieve reactie! top
jan83
Meest voorkomende manier van aansluiten van een NTF/NTZ AL29A

(klik om te vergroten)

meest voorkomende manier van aansluiten van een NTF/NTZ Al29A
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden olie , hydrauliek , hydrauliekventiel en ntz geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!