Atlas 1204 - Bouwt geen druk meer op

Al veel met de kraan gedaan. Sinds gisteren bouwt hij plotseling geen druk meer op. Kan de giek gewoon naar boven/beneden en voren/achteren bewegen. Roteerfunctie ook prima. Maar rijden en draaien lukt dus niet.

Hij stond gewoon volkomen stil op ca. 3 bar en nadat ik dat overloop ventiel (?) waar al die drab uit komt paar keer had ingedrukt, staat hij nu inmiddels op ca. 2 bar vast.

Motor loopt als een zonnetje, en met de eerdere 3 bar voelde ik wel dat er oliedruk werd opgebouwd.

Heb andere topics al wel gelezen, met name deze: tractorfan.nl/topic/117593/

En deze:

tractorfan.nl/topic/46979/

Ik luister en voel of ergens lucht wegloopt maar die motor is nou ook niet bepaald stil.

1) Maar....waar zit de compressor?
2) Waar zit die druk regelaar? (En dus het membraam?)
Agrarisch hobbyist

Reacties

Fast Eddy
De compressor zit op de motor naast de ventilator voor de luchtkoeling.
De drukregelaar zit bij de hydroliektank. Meestal net waar de luchtleiding op de tank zit.
T.b.v. de compressor, misschien kunnen we het nog iets preciezer maken (sorry ik ben een leek...)

(klik om te vergroten)

Blok vanaf links

(klik om te vergroten)

Blok vanaf rechts
casejxu
Daar boven me vinger zit de compressor als het goed is

(klik om te vergroten)

+1
@casejxu Bij mij zit hij bij de accu's dus achter het deurtje. Dus schuin onder de motor iets verder weg dan bij jou
@Agrarisch hobbyist
Ik denk dat jouw compressor dan appart met veeriem aangedreven is aan de motor en niet rechtstreeks op motor gemonteerd is zoals foto van: @casejxu ?
casejxu
Een leiding gaat naar de slang voor de luchtinlaat.De andere leiding volgen dan moet je bij de drukregelaar uitkomen.
GerbertXL
De remmen gaan er niet af bij te weinig luchtdruk dus geen wonder dat ie niet van z'n plek af komt. Als je de motor wel hoort werken als je probeert te rijden zit het de oliedruk wel goed. Blaas je luchtketel met een andere compressor vol, als ie dan goed draait weet je zeker dat het de compressor is.
@GerbertXL mmm...ja eerlijk gezegd heb ik de remmen wel aangesloten maar weet niet zeker of ze werken. Ik rijd gewoon weg als ik pedaal naar beneden heb. Stabilisatie werkt wel prima. (De oranje knop, de rode lijkt niet te werken).

Oliedruk is idd niet het probleem, de hoeveelheid bar blijft hangen rond de 2. Dat is luchtdruk toch, opgebouwd door de motor?

Het is niet alleen ‘niet van z’n plek af’ hij draait ook niet door te weinig druk
@GerbertXL en hiervoor ben onvoldoende technisch onderlegd...heb wel een compressor, maar een luchtketel volblazen....
Denk dat ik alles gevonden heb. Maar gekke vraag: kan lucht ook ontsnappen uit 1 van de cilinders? Bij eentje lijkt namelijk wat grijs/blauwachtige rook te komen. Lijkt niet alarmerend, maar toch?

Pakking misschien, of is het wel normaal bij koude start en oude motor?
GerbertXL
Bij mijn 1104 zit er net zo'n ventiel als aan een wiel, bij de olietank. Anders zul je ergens een aansluiting moeten (laten) maken, het is de makkelijkste manier om erachter te komen of de compressor het probleem is.
Zijn bovenstaande foto's van je eigen kraan? Als dat het geval is hoef je je denk ik geen zorgen te maken, als er een cilinderkop lekt dan is de plek er omheen zwart van de diesel en stof.
JD3010
@GerbertXL Ga je vanavond even bij hem langs om hem verder te helpen, dat gaat veel makkelijker.

Mijn drukregelaar zit ergens onder de kap, volg de slang vd compressor, dan kom je die wel tegen. Kun je gelijk voelen of die de lucht laat ontsnappen.
@GerbertXL ja foto’s zijn van de eigen kraan. Kan helaas geen video plaatsen hier volgens mij.

Maar voorstel van JD3010 - is dat een idee? Hoeft niet voor niks hoor.
sikuman
Volgens mij hoort het systeeem ook op 6 bar te staan . dan kan je alles bedienen en reageerd dan .
zo is het bij een 1304 oud type .
boskje
Onze atlas is al weer een tijdje weg, echterl in het dak zit een meter welke de druk aangeeft hier zitten ook twee puntjes op.
Hier moet de naald tussen staan anders doet de kraan erg weinig.
In de buurt van de zwenkmotor zit een ventiel, kan mij voorstellen dat dit vat ook vol smurrie/water kan zitten wat er dan voor kan zorgen dat er niet genoeg druk in komt. Ook in de kabine zitten lucht leidingen deze hebben we ook eens lek gehad meende dat hij dan ook niks deed.
Anders een handleiding op snorren?
Ja, dat hij rond de 6 bar moet staan is bekend, dat is nou net het probleem 😉

Wat er aan informatie is van de Atlas heb ik al van de Duitse website, maar kom daar niet zoveel verder mee helaas.
Wimsumar
Beste Agrarisch Hobbyïst:

Quote Reactie van @Agrarisch hobbyist:
helaas.

In de topicopening schrijf je iets over drab aftappen. Hierbij krijg ik de ingeving dat er de afgelopen dagen een ijsprop in een leiding de boel frustreert. Morgen hebben we gelukkig (sommigen vinden het helaas) weer 'lekker' dooi weer. Misschien doet jouw ATLAS het dan ook.
@Wimsumar nou ik ben heel benieuwd! Maar eigenlijk kan het niet, want ik ben van achterop het land teruggereden, heb de grondhapper afgekoppeld en wilde een nieuwe bak aankoppelen, en toen was het probleem er. Motor is niet meer dan 5 minuten uit geweest...
GerbertXL
@Agrarisch hobbyist Als je een mailtje stuurt aan Hans van Driel (importeur) kun je waarschijnlijk wel een handleiding krijgen. Kostte mij 5 jaar terug 70 euro ex btw en ex verzending. Vond ik een beetje gek zat maar misschien ga ik het wel een keertje doen.
Ik wil best een keertje komen kijken, altijd leuk, maar ik ben geen monteur. Ik doe wel effe een pb.
Ja dat is inderdaad belachelijk duur. Met alle Atlas eigenaren hier is het 5,- p.p. 😃
+1
Probleem lijkt zichzelf opgelost te hebben, zat waarschijnlijk wat vuil in of klepje geblokkeerd. Hij draait en rijdt weer!
boskje
Mooi!
mauser
Onze atlas 1302 heeft ook altijd problemen met lucht. Het duurt bijna 10 min voor hij op de 4 bar staat op beide kringen. Hoger komt hij nooit. Heb er al een keer een andere compressor opgezet maar dat hielp niet veel. Tis een hobby kraantje dus veel zin om alles uit elkaar te halen en te onderzoeken heb ik niet. Ik zal de ketel ook eens goed leeg maken mss zit er ook wel veel troep in. Hij lekt op 2 plaatsen ook wel een beetje maar zoveel is dat ook weer niet.
@mauser Maar als je gas bijgeeft en hij bouwt druk op, dan moet der lucht toch ergens ontsnappen? Kun je wel werken met 4 bar?

In het begin had ik de kraan "stationair" lopen tijdens het werk en dat ging verschrikkelijk traag. Totdat ik erachter kwam dat je gewoon meer toeren moet maken om lekker stabiel en snel te werken (en functies tegelijkertijd te bedienen)
mauser
@Agrarisch hobbyist nee je hoort hem nergens bijzonder lekken. Ja draaien doet hij prima met 4 bar en altijd minimaal 3/4 gas
Weet iemand wat voor welk lucht circuit dient:🤔
De lucht ketel aan de motor en het olie reservoir wordt langzaam na 10min 💤😴 👎🏼👎🏼 gevuld en bouwt druk op tot ongeveer 4 bar.
En wordt aangeduid met witte wijzer dacht ik op de luchtdrukmeter in de cabine.

De rode wijzer blijft steeds op 0 bar? En ketel in cabine blijft leeg denk ik.

Als ik lang genoeg wacht op druk te laten opbouwen kan ik weg rijden zonder dat ketel in cabine gevuld is, zolang ik maar 4 bar heb op witte wijzer en 1bar op de meter buiten druk op olie vat kan er weg gereden worden.

Wat denken jullie, dank voor de tips ☺️🙂
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden luchtdruk geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!