€˜Maïsteelt heeft nog steeds toekomst’

Maïsteelt heeft nog steeds toekomst, ondanks de negatieve effecten van de teelt op de afbraak van organische stof en de bodemkwaliteit. Dat stellen onderzoekers Nick van Eekeren en Theun Vellinga. Om emissies te beperken doen melkveehouders er volgens de onderzoekers verstandig aan om toe te werken naar een systeem met 60 procent blijvend grasland, 20 procent grasklaver in rotatie met 20 procent maïsland.
 â€˜Maïsteelt heeft nog steeds toekomst’ (melkvee.nl)

Maïsteelt heeft nog steeds toekomst, ondanks de negatieve effecten van de teelt op de afbraak van organische stof en de bodemkwaliteit. Dat stellen onderzoekers Nick van Eekeren en Theun Vellinga. Om emissies te beperken doen melkveehouders er volgens de onderzoekers verstandig aan om toe te werken naar een systeem met 60 procent blijvend grasland, 20 procent grasklaver in rotatie met 20 procent maïsland.

MelkveeNL

Reacties

+3
biopleats
Mais is voor varkens
+1
groeier
@biopleats
Zou geen kuilmais aan varkens voeren, hooguit wat aan guste zeugen.
vrije boeren
Mais is een super gewas zeker voor melkvee
George
Quote Reactie van @vrije boeren:
Mais is een super gewas zeker voor melkvee

Dat hebben toch niet velen in de gaten. De meeste willen er geen super prijs voor geven.
+1
MARTIJN G
@George Dat heet vraag en aanbod.
pietjepuk
Quote Reactie van @George:
De meeste willen er geen super prijs voor geven.

dus als jij twee op het oog vergelijkbare bmwtjes tegen komt koop jij de duurste van de twee.
+1
lkool
@pietjepuk ...op het oog..., daar begint het al
en andersom geredeneerd: als je op het oog 2 even betrouwbare kopers voor je mais hebt, kies je toch ook niet degene uit die het minste wil betalen...
George
Quote Reactie van @pietjepuk:
dus als jij twee op het oog vergelijkbare bmwtjes tegen komt koop jij de duurste van de twee.

Ik heb de laatste 11 jaar slechts 2 maal mais aan een koeienboer verkocht om te hakselen. De meeste jaren is hij gedorsen en naar een maisdrogerij gegaan of naar een varkenshouder als CCM en altijd over de weegbrug en drogestofbepaling. Die mensen lijken meestal de waarde van mais beter te kennen of te waarderen. Mijn ervaring is dat degene die mais kopen altijd denken dat ze goede mais hebben gekocht maar dat het vaak tegenvalt. Vooral schattingen kloppen totaal niet. Als je weegt dan weet je wat.
+1
George
Bovendien houdt je met dorsen een enorme massa maisstro op het land wat ten goeden komt aan behoudt van organische stof in de bodem. Ook dat is van waarde en zo moet een melkveehouder meer voor mais betalen als hij hakselt tegenover dat het gewas gedorsen wordt.
brabo
Quote Reactie van @pietjepuk:
bmwtjes t

bmw is nu ook door de mand gevallen
bndestem.nl/auto/…
George
@brabo Het is toch een heel ander verhaal dan bij VW/Audi. Het is bovendien geen sjoemelsoftware maar correcte software die geplaatst is op het verkeerde type motor. De X5 M5.0D en de X6 M5.0D hebben AdBlue en de M550D en de M750D hadden dat niet nodig door lagere weerstand en gewicht en konden met de toenmalige eisen nog zonder AdBlue. Nu is er schijnbaar in 2014 per ongeluk software verwisseld bij deze motoren. En zodoende is er een fout ontstaan. Zo heb ik het op de Duitse BMW site gelezen. Ze weten niet exact op hoeveel auto's deze verkeerde software hebben en roepen daarom alle 11700 voertuigen terug ter controle. Die grote Powerdiesels zijn er niet veel van. Bij VW/Audi was er sprake van Sjoemelsoftware die motoren op testbank in schonere modus liet lopen dan op straat. Bij BMW is het correcte software die geplaatst is op de verkeerde motor. Software hoorde alleen op de motoren met AdBlue.
walker1
@George veel merken zijn al met sjoemelsoftware in beeld geweest. Alleen was het nergens zo grootschalig als bij VW. Geval van VW blijft ook telkens in de media komen. De andere gevallen ging om kleinere fouten of om beperkte oplages
Wilbert
@George je verdedigt bmw als een fanatieke lto'er 😉 het is je gegund 😄
George
Quote Reactie van @Wilbert:
verdedigt bmw als een fanatieke lto'er het is je gegund

Klopt , ik heb daar iets meer geloof in.
matt
@George per ongeluk,daar gelook ik niet zo in 😂
Waarom noemen ze het eigenlijk x5 5.0 D george is toch maar een 3 liter,zat
Er toevallig pas op te kijken?
+1
George
Quote Reactie van @matt:
x5 5.0 D george is toch maar een 3 liter,zatEr toevallig pas op te kijken?

Klopt maar een 430i is ook maar een 2 liter 4 cilindermotor. En een 318i is tegenwoordig een 1.5 3 cilinder . Maar die 5.0 D is de absolute top diesel van BMW en heeft schijnbaar 3 turbo's. Een 440 i is ook maar een 3 liter 6 cilinder motor. Kortom je kunt de cilinderinhoud niet meer aflezen uit de types. Steeds kleinere motoren met toch heel veel vermogen is de trend. Ik heb een 420 D en dat is een 4 cilinder met 190 PK en 400NM koppel. Wagen weegt 1510 kg en is eigenlijk een heel erg snelle wagen met een acceleratie van 0 naar 100 in 7.3 sec. Daarbij ook nog eens een heel spaarzaam met brandstof. Zie hier beneden foto van de app met weergave verbruik van mijn wagen.
selten
@George
Nieuwste M550D is een Quadturbo 😉😉
Farmer_
@George Sjoemelapp 😁
brabo
Quote Reactie van @George:
per ongeluk software verwisseld bij deze motoren.

ik wist niet dat jij zo goed gelovig was
pieta
@brabo Wel als het om BMW gaat. 😁
achterhoeker2
@vrije boerenAls ccm wel als snijmais nie
Fryslân058
Het effect van organische stof in de bodem wordt volgens mij zwaar overschat. Een hap mais in het rantsoen toont een heel ander dier.
+1
walker1
@Fryslân058 het effect van organische stof staat volgens mij geheel los van wat mais doet in het rantsoen van een melkkoe. Dus wat is de vergelijking nu?
Fryslân058
@walker1 Lees maar even het stukje bij de inleiding van het obderwerp.
walker1
@Fryslân058 Ja, heb het gelezen, maar dan nog slaat jou vergelijking nergens op.
+4
walker1
@Fryslân058 bovendien denk ik dat het belang van organische stof eerder onderschat wordt dan overschat. Ja, als je enkel denkt in omploegen, hoop drijfmest er op en mais inzaaien en klaar en de rest boeit me niet en volgend jaar doen we het weer zo.
christo
Heerlijke tunnelvisie. zal best allemaal kunnen kloppen alleen in de praktijk past het vaak niet. Omdat we in het landje van regels stapelen leven. Hier in de buurt wordt veel mais en akkerbouw gedaan op percelen waarvan de eigenaar niet wil afrekenen met de fiscus. En dat snap ik. ik denk niet dat die groep gras gaat verbouwen voor het lachgas.
Pluto
Jammer dat de onderzoekers een paar dingen over het hooft zien ,, De scheur verordening staat geen grasland toe ouder dan 5 jaar , dwz als de zode ouder wordt is mais teelt alleen nog mogelijk als monocultuur . ,, Scheurgrond wordt voor 85% als volggewas bollen of knollen geteeld . Het is dus de overheid zelf die vruchtwisseling en toename van biodiversiteit de nek omdraait . Het 6e nitraat programma is het toppunt van stommiteit waarbij al direct door de betrokken adviseurs aan Schouten werd verteld dat het niet voldoende zou werken simpelweg omdat er geen enkele onderbouwing bestond over de afgekondigde maatregelen .
spotmelker
Quote Reactie van @Pluto:
omdat er geen enkele onderbouwing bestond over de afgekondigde maatregelen .

Dat is/was veel vaker zo. Zo af en toe komt dat aan het licht en krijgen de boeren vanzelfsprekend de schuld als de geïmplementeerde maatregelen totaal geen effect sorteren zoals in het ammoniakgebeuren. Het ziet er naar uit dat de maïsteelt word weggesaneerd o.b.v. (ongecontroleerde) rekenmodellen terwijl het gewas in een toptijd topopbrengst en topkwaliteit leveren kan.
adriaan33
@spotmelker maisteelt word opgeofferd om iets anders uit de wind te houden.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden stof , grasland , melkveehouders , bodemkwaliteit , toekomst en organische stof geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!