4 of 6 cilinder trekker

Nu er met een 4 cilinder al 200 PK behaald kan worden vraag ik mij af wat jullie zouden kiezen als jullie zouden investeren?

hier een paar voorbeelden
-valtra (N174 of T174)
-Massey ferguson (6718s of 7718s)
-fendt (516 of 716)
-new holland (T6175 of T6180)
-enz.

graag reactie met onderbouwing

Groet Rickboer
rickboer blija

Reacties

valmet6400power
Voor welke werkzaamheden?!!??!
rickboer blija
@valmet6400power maak niet zo veel uit, je kan het ook in groepen indelen
valmet6400power
@rickboer blija
Dat slaat nergens op, ik koop de Valtra en @Fendt926Driver de Fendt en dat heeft alleen te maken met onze merkvoorkeur..
rickboer blija
@valmet6400power ik bedoelde niet specifiek op merk, maar meer in groepen zoals loonwerk, akkerbouw, veehouderij of transport
Landini 6500
@rickboer blija hat de Valtra wat foldien ?
rickboer blija
@Landini 6500 opzich best, hij hat alline een te lietse wielbasis. En deartoch is der wot instabiel
Landini 6500
@rickboer blija it wie oars altyd New Holland om my hinne
no grutte Massey Ferguson,s
+2
Gerron
@Landini 6500 如果你是荷兰人写的, 那么任何人阅读
rickboer blija
@Landini 6500 ja, de boer hat al it lân verkocht oan de hiddema's en die hat massey ferguson
+4
Fendt926Driver
Altijd een 6 cylinder.
de pk s vooral 200 moeten ook op de grond worden over gebracht en dan moet je gewicht hebben.
ook machines die 200 pk nodig hebben moeten gewicht in de neus hebben om veilig over straat te gaan.
en een 6 cylinder kan het veel makkelijker doen dan een enorm uitgeknepen 4 cylinder.
maar dat is mijn bescheiden mening
+2
valmet6400power
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
dan moet je gewicht hebben

Nog altijd makkelijker dan een lichtere trekker verzwaren dan andersom..
+1
Fendt926Driver
@valmet6400power wat wil je met een lichte 200pk trekker gaan doen dan. weideslepen?
+2
valmet6400power
@Fendt926Driver
Aardappels planten in 1 werkgang.
Ties6210
@valmet6400power gras schudden
bas101
@Fendt926Driver een 4 cilinder met 8 ltr inhoud wint t van een 6 cilinder met 4 liter inhoud
+2
Fendt926Driver
@bas101 interesseert mij geen bal. Ik wil een 6 cylinder
fendtjecis
@Fendt926Driver is wat de boer zelf wil, hier 3 4cilinders en met 1 al veel prul gehad. nooit nog geen 4 wordt hier gekocht. okal zijn de kleinste 6 na een tijd 200pk
Mdbm
@fendtjecis Met een 6 kan je evengoed problemen hebben. Worden de volgende trekkers dan 3-cilinders?
fendtjecis
@Mdbm 6 cilinder de bedoeling. Alleen bij fendt is de kleinste 6 nu een 714scr, die al +-140pk levert wat meer als voldoende is voor ons. Ze zijn wat duur voor die pk'tjes
walker1
@fendtjecis Omdat jullie met 1 van de 4 cilinders problemen hebben zijn meteen alle 4 cilinders slecht? En met 6 cilinders zal je natuurlijk nooit geen problemen hebben?
fendtjecis
@walker1 nee dat zeker niet, maar een 6cilinder kan beter tegen lange tijd zwaar belasten. Voor de nieuwe 4cil trekkers van 170 pk zijn we niet voor te vinden. Kan niet anders dat je deze lam rijd na een paar jaar zwaar werk te verrichten
walker1
@fendtjecis En waar baseer jij dat op?
fendtjecis
@walker1 uit ervaring 😁
walker1
@fendtjecis Je komt net kijken.
bas101
@Fendt926Driver interesseert mij op mijn beurt weer geen bal
Fendt926Driver
@bas101 super.!!!!!!
+1
MASSEY-MOOI
@Fendt926Driver ik ben dus gelukkig niet de enige die een 6 cilinder boven een 4 cilinder kiest.
mijn ervaringen met een 4 en 6 cilinders is dat een 6 cilinder meer uren kan draaien, een 6 cilinder vaak zuiniger is, minder lawaaierig, minder trillingen heeft, meer kracht onderin heeft en ook hoef je met een 6 cilinder niet steeds dikke frontgewichten erin te hangen
+1
fan van trekkers
Zal bij elke de 6 cylinder doen behalve de new holland omdat die dan niet met autocommand of dynamiccommand leverbaar is
+1
fastrac3155
@fan van trekkers eigenlijk nog nooit opgevallen dat je de t6.180 niet met auto en dynamic command kunt krijgen, zullen ze denk ik doen om de mensen dan toch meer naar de lichte t7 te pushen.

Ben persoonlijk ook absoluut geen fan van die elektro command, Ben blij dat we destijds een gebruikte TM met range command Hebben gekocht, en geen nieuwe tsa met elektro command
fan van trekkers
@fastrac3155
Case levert op zijn 6 cylinder maxxum wel een cvx, dus zal wel moeten kunnen
ares697
Heel erg afhankelijk van de werkzaamheden.

Voor echt zwaar werk voor een 200pk trekker zoals ploegen etc een 6cilinder.

Voor meer lichter werk zoals poten, verzorgingswerkzaamheden en minder zware grondbewerking tot +/- 140pk is een 4 cilinder tegenwoordig ook wel wat.

Maar bedenk wel dat de grote 4cilinders van tegenwoordig net zo zwaar en groot zijn als de wat oudere 6 cilinders.
stannetje96
Met de 4 cilinder ben je tenminste op tijd thuis, dan is dat kleine tankje al weer leeg
rickboer blija
@stannetje96 dat komt tegenwoordig ook aardig dicht bij elkaar, voorbeeld: n174 (4 cilinder) 315 liter t174 (6 cilinder) 360 liter
fendtjecis
@stannetje96 dat klopt, hier een 4cilinder van 100pk. Begin ik om 6u smorgens met maaien is om 12u de tank van 120l weer leeg. Waarom geen tank van 200l? zo kan je tenminste een dag doorkomen
valmet6400power
@fendtjecis
Onze Valmet uit 1992 van 95 pk heeft al een 165 liter tank?
fendtjecis
@valmet6400power dat zal dan weer een nadeel zijn van Fendt 😁 , op de specificaties staat bij onze ook 150l maar met 120 is die al aardig ver leeg
valmet6400power
@fendtjecis
Roep het niet te hard straks krijg je collega fendt rijders op je dak hahaha
fendtjecis
@valmet6400power ja dat ik schrik heb dat ik met 30liter niet meer tot aan de pomp geraak 😂
trean
@stannetje96 kan met een 6 cilinder ook in 5 uur de tank leeghebben. Zijn ook 4 cilinders die je na 12 uur zwaar werk nog niet leeg hebt.
trean
Ik zou voor thuis een 6 cilinder als hoofdtrekker kiezen. Een beetje extra eigengewicht met mestrijden en kuilvastrijden of voor de opraapwagen is nooit weg.

Een akkerbouwer zal eerder voor een 4 cilinder kiezen voor werk op cultuurbanden.

4 cilinder is ook zuiniger en kan je zwaarder maken als het nodig is.
4 cilinder met 18 tonner of zelfs een drieasser gaat prima.
fendtjecis
@trean 4cil met 3asser? dat weet ik toch zo niet als je er aardappelen mee gaat rijden
+1
ares697
@trean 18 tonner gaat wel, maar een 3 asser is toch gek zak. Die kan maar zo de trekker omduwen als het spannend wordt.
trean
@ares697 er komt wel eens een valtra N163 met drieasser bij ons langs. Als je normaal laadt en rustig rijdt gaat het prima. Als je grond gaat verzetten of als het nat wordt is kan je een grote kipper ook halfvol doen.
+1
trean
@ares697 als het spannend wordt gewoon je verstand gebruiken en rustig rijden.
Drieasser is altijd gestuurd dus gaat vrij makkelijk door de bocht.
Een 20 of 22 tonner ongestuurd tandem drukt veel meer door in de bocht als een drieasser.
arjanvw
@ares697 kon weleens gebeuren dat een 20 tonner op tridem lichter loopt dan een 18 tonner tandem.

Laatst stond er op trekkerweb een Claas 640 (175 pk) met een grote 3 asser mesttank met bouwlandbemester liep mooi volgens het artikel...
trean
@arjanvw tridem trekt verassend licht in het land. De loonwerker kon met een tridem 18 m3 joskin meststrooier verder komen in nat land dan een 11 m3 tandemas. Door de eerste as iets te liften hou je oplegdruk en de voorste as druk de grond íets vast/omlaag waardoor het tandem erachter lichter loopt.
hummy
@trean vastrijden Kuil en opraapwagen gebruik je vaak op het zelfde moment, moet je nog twee zescilinders hebben.
trean
@hummy een viercilinder met frontgewicht of voorlader kan ook prima vastrijden. 170 pk viercilinder kan ook een flinke opraapwagen.
+3
walker1
Paar jaar geleden heeft Boerderij of Trekker een test gedaan wat nou beter uit de bus kwam, 4 of 6 cilinder met uiteraard evenveel pk's. Conclusie was dat een 4 cilinder nauwelijks onderdoet voor een 6. Alleen bij zwaar grondwerk zoals ploegen kwam de 6 beter uit de bus en met transport werk was de 6 wat comfortabeler, maar dat kwam enkel door de langere wielbasis en niet door de 2 extra cilinders. Als ik dus moest kiezen zou ik vooral van het soort werk wat ik er voornamelijk mee zou gaan laten afhangen. Ik snap ook wel dat niet iedereen enthousiast is over een 4 cilinder waar zoveel mogelijk vermogen uit geperst wordt, maar lang niet iedereen zal ook altijd elke dag de volle 200 pk van zo'n trekker nodig hebben, menig 200 pk trekker staat vaak genoeg werk te doen wat ook met 150 of 100 pk kan.
walker1
De grondsoort waar je op zit kan je ook laten meewegen in de keuze. Op bv hooggelegen zandgrond maakt het extra gewicht van een 6 cilinder niet echt uit, zit je echter in een veenweide gebied, dan heb je liever een zo licht mogelijke trekker en zal de keuze eerder op een 4 cilinder vallen.
+1
@walker1 een 4 cilinder op veen? Durf wel te zeggen dat dat in dit veenweide gebied niet werken gaat. Gaat uit als een dovende kaars. 6cilinders houden hem veel beter vast op toeren en dat is naast laag eigen gewicht misschien ook wel 1 van de belangrijkere factoren in deze regio hartje frieslaaaand
walker1
@Deutz 8006spezial Misschien dat het typisch Fries is wat jij verteld, maar ik ken genoeg veenboeren die toch echter liever een zo licht mogelijke trekker hebben. Meeste werkzaamheden zijn toch graslandverzorging en voederwinning. dan heb je vooral vermogen aan de aftakas nodig en niet zo zeer voor het zware trekwerk
trean
@walker1 juist voor bemesten en voor de opraapwagen moet je gang houden op het veen. En dat gaat makkelijker met een taaie 6 cilinder.
walker1
@trean Tegenwoordig is een 4 cilinder nauwelijks minder taai dan een 6 cilinder. Vroeger was dat anders, meestal werd er dan een geblazen 4 cilinder vergeleken met een ongeblazen 6 cilinder en dan had je bij de 4 dus een turbo gat. Tegenwoordig heeft bijna elke motor een turbo en dat turbogat van vroeger is er ook nauwelijks meer.
T6020 power
@walker1 NH t6 is allemaal 6cil wielbasis maar stuurt nog wel het kortst dacht ik.
En 6cil gaat tot 600pk en vier tot 200 in het uiterste komt dan uit die laatste twee 400pk? Zal wel met boring en slag te maken hebben maarja.....
walker1
@T6020 power De cilinder inhoud wordt groter, meestal zit het bij lichtere tractoren rond de 1 liter per cilinder, bij 600 pk kan het zomaar een cilinderinhoud van 2 liter zijn.
+1
martijn805
@trean Hier Wordt na een paar jaar de 4 cilinder valmet even taai als de 6 cilinder. Mesten kunnen we met de 4 cilinder met dezelfde snelheid doen ook al zitten we op veen. Trekker wordt na paar keer mesten steeds taaier omdat we met laag toerental rijden.
trean
@martijn805 dat kan, als de tank niet te groot is kan het prima met een (taaie)viercilinder.
+1
walker1
@martijn805 Dat een 6 cilinder veel taaier zou zijn is iets van vroeger nog. Meestal werd er dan een kale 6 vergeleken met een 4 met turbo en vroegere turbo motoren zijn bekend/berucht vanwege het turbogat. Echter is de hele turbo/diesel techniek zoveel beter geworden dat er tegenwoordig nauwelijks nog een turbogat is. Bovendien hebben bijna alle diesels tegenwoordig een turbo en wordt het vermogen vooral bepaald door de elektronica en de afstellingen zoals turbodruk, inspuitdruk.
Dat er op veengrond alleen met een 6 cilinder bemest kan worden vond ik al onzin, ben geen veenboer, maar ben zeker niet onbekend met veen. Mooi om te lezen dat jullie prima kunnen bemesten met een 4 cilinder.
martijn805
@walker1 Hahaha wij rijden met alleen maar oude trekkers. maar zelfs die 6 cilinder heeft een turbo. dus allebei een turbo gat. maar als je op de goeie manier de trekker gebruikt heb je geen last daarvan. Gewoon gank maken en bemester de grond in drukken. En als t niet wil moet de pomp maar wat verder los 😉
walker1
@martijn805 Als het goed is heb je met bemesten ook geen last van een turbogat, omdat je ook de aftakas gebruikt en dan draait de motor al ruim 2000 tpm en doet die turbo al lang mee.
+1
martijn805
@walker1 bemesten op 540. Met ongeveer 1300/1400 motor toeren ...
CaseCS130
@martijn805 Ik zou daar wel iets mee oppassen, zeker als je een beetje tegen het maximum koppel van je trekker loopt te rijden in dat toerengebied. Wij deden dat ook altijd met de SISU 4.4 liter turbo motor in onze 9094. Maar met 5000 draaiuren waren de krukaslagers versleten. Waarschijnlijk doordat we net als jullie veel op maximum koppel bij lage toeren reden. Bij de meeste trekkers rijdt dat voor geen meter, maar die SISU's kunnen dat qua kracht prima en het rijdt zuinig en stil. Maar geeft dus zeker wel extra slijtage want normaal zijn krukaslagers geen issue bij deze motoren. Nu rijden we dus met wat meer toeren bij werk wat redelijk vermogen vraagt.
+1
martijn805
@CaseCS130 Owja. kan een aandachts puntje zijn. maar voordat die trekker op 5000 uur verder zit. zijn we ook meer als 10 jaar verder. Ze maken hier weinig uren per trekker en alle onderhoudt wordt ook zelf uitgevoerd. Ik kan er op gaan letten met bemesten maar zoals het nu gaat komt er mooie hoeveelheid mest op het land en loopt t mooi rustig.
Bedankt voor je mededeling!
+1
@walker1 veen en veen is ook nogal een vergelijking. Maar ik heb liever de 6cilinder 130 pk dan een 3/4cilinder 130 pk. Over het algemeen kan je zonder aanpassingen onder de 6cilinder ook een iets grotere maat banden wippen
jammermaarhelaas
Hoe groot is dan dat gewichtsverschil tussen een 4 en 6 cilinder?
Mij lijkt het prijsverschil en het verschil in specificaties tussen de diverse merken al groot genoeg.
rickboer blija
@jammermaarhelaas weet toevallig dat bij de valtra precies een ton verschil tussen de 4 en 6 cilinder
walker1
@jammermaarhelaas Dat speelt ook mee, ik ken niet echt de specificaties van al de genoemde types, maar bv een Fendt 516 of 716, dan kies je dus of een 500 serie of een 700 serie, dan praat je waarschijnlijk ook over bv een veel zwaardere achterbrug, meer hefvermogen, etc. Dan lijken mij de genoemde NH types (beide T6 serie) een betere vergelijking.
rickboer blija
@jammermaarhelaas en de massey ferguson is 6000 kg om 6300 kg voor 6718 en 7718
jmos
@rickboer blija
6616vt is op de weegbrug 300kg zwaarder dan een 6480
+1
@rickboer blija onze 6615 weegt 6800 kg en de 7616 7300. Zijn allebij dyna6, gelijk uitgevoerd.
+1
arjanvw
Wij hebben een 4 cil van 155pk en ook 2 6 cil van 140 en 170 pk. De 4cil gekozen vanwege de wendbaar en prijs. Hij kan het werk prima aan, maar moet wel een beetje op toeren blijven. De 6 cil is onderin en eigenlijk over de hele linie vasthoudender. Qua afmeting en wielbasis is de 4 cil Claas 540 gelijk aan de 6 cil Fendt 512... Als ik weer voor de keus staat, ga ik toch voor de 6 cil, al is het alleen al voor het geluid! 😉
walker1
Los van alle voors en tegens, dergelijke discussies blijven altijd. 30 jaar geleden moest je bij 80 a 90 pk al kiezen tussen 4 en 6. Tegenwoordig is de keuze in die klasse 3 of 4 cilinders.
arjanvw
@walker1 klopt idd, is ook vooral de oorzaak van de hoge milieu eisen..
verwijderd
rickboer blija
@marijn-van-harten ik hoorde laatst ergens dat valtra vooral als ze nieuw zijn meer verbruiken, en later zuiniger worden
+1
trean
@marijn-van-harten ploegen is lastig vergelijken. Ploeg je even diep? Trekt het even zwaar of is er afgelopen herfst veel vastgereden/verdicht.
Omstandigheden wisselen te veel.
Maar meestal en vooral bij lichte werkzaamheden is een 4 cilinder zuiniger.

Jij vergelijkt ook verschillende generaties. Nieuwere trekkers gebruiken meer om aan de milieu eisen te voldoen.
T6020 power
@trean Dat is ook niet helemaal meer waar, want onze oude 110pk 4pitter tier3 moest de onverbrande diesel weer verbranden wat weer diesel koste voor emissie.
Op de nieuwe tier4b met adblue is het verbruik volgens mij een stuk lager omdat daar de adblue voor de emissie is en niet die extra diesel.
Gerron
Ik heb begrepen van o.a . onelonleyfarmer dat een 6 cilinder minder trillingen geeft dan een 4 cilinder.
walker1
@Gerron ja en 8 nog minder en een 12 cilinder nog veel minder trillingen, dus waarom hebben we dan niet allemaal een 12 cilinder? Is er wel eens een trekker uit elkaar gevallen omdat de 4 cilinder teveel trillingen gaf? Kortom, beetje een onzin argument om voor een 6 cilinder te kiezen, net zo als dat het geluid mooier zou zijn.
Gerron
@walker1 Ik weet de reden niet maar het valt toch wel op dat vrachtwagens vrijwel altijd 6 cilinders hebben op een enkele v8 na. Dan heb ik het over 320 tot 500 pk.
Gerron
@walker1 Boven de 6 cilinders in lijn wordt te lang en een v-motor is duurder om te maken.
hummy
Prijs zal ook mee tellen.
Valtrapowerr
Hangt af wat je ermee wil.doen. veel voor kipper mesttank of opraapwagen 6 cilinder. Rest kan prima met 4 mooi wendbaar
bas101
Door met de vraag te formulieren met `wat zouden jullie kiezen ` krijg je een oeverloze discussie die eigenlijk al gaande is sinds beide motoren op de markt zijn , als je de vraag formuleert met ik ga er dit of dit mee doen , ik prefereer weinig kosten boven een mooi motorgeluid dan kun je een concreet antwoord op geven .
valmet6400power
@bas101
Precies!
rickboer blija
@valmet6400power @bas101 dat was eigenlijk ook een beetje de bedoeling, ik was benieuwd naar de meningen
+1
Ritchie
Voor 99% van de werkzaamheden die boeren uitvoeren is een 4 cilinder al genoeg meestal, bij akkerbouwers ligt dat wel anders. Maar ik heb het idee dat zoonlief een dikke trekker ook heel belangrijk vindt, en dat zo'n ding ook gekocht word om de buurman en de anderen hun ogen uit te steken...

En zoals @valmet6400power al zegt, voor kuilaanrijden e.d. kun je een lichte trekker altijd verzwaren. Een zware trekker lichter maken voor bijv. voorjaarswerkzaamheden valt zwaar tegen..
Fendt926Driver
@Ritchie zolang als iedereen overal nog met een enorm frontblok over de straat rijdt maak ik mij geen zorgen dat ze nadenken over grond verdichting
+5
newholland6640
@Fendt926Driver

Daarom rijden ze er ook alleen mee over straat 😛
+2
Ritchie
@Fendt926Driver

Daar wordt ook helemaal niet over nagedacht, die loonwerkers komen ook allemaal mee 3-as mesttanks en trekkers van 300 pk, laat me niet lachen. Het is bezopen. Op mijn werk is er 1 6 cilinder, een 818 Turboshift. Die komt in het voorjaar niet het land in, trekker weegt 8,5 ton als het geen 9 is. Wat heb je daar mee te zoeken op de klei? Zolang de fotograven maar over het land lopen, dat is tegenwoordig belangrijk. Die hele rage met aardappels planten op brede banden is puur door die veel te zware combinaties.
+2
valmet6400power
@Ritchie
Ja echt zo, net als ploegen met een Fendt 1050 bijvoorbeeld. Leuk, stoer, voor op Facebook of trekkerweb maar voor je bodem niet.
arjanvw
@valmet6400power misschien moet je wel anders denken... kan misschien wel zijn dat je met een 120 pk trekker met een 3 schaar meer schade (slip in de voor) rijdt dan een 500 pk trekker die met een 10 schaar bovenover rijdt...
Ritchie
@arjanvw

Mwa, dat weet ik nog niet zo. Bij dezelfde omstandigheden (slip in de voor dus) sta met je 1050 of bijv. Axion 950 ook te kijken denk ik, zeker bovenover. Een Axion 950 weegt klaargemaakt 16,5 ton meen ik, op 710's is dat toch een beste bodemdruk lijkt me. Een 1050 zal nog wel ff wat meer zijn.. 😉
+1
valmet6400power
@arjanvw
Ik sluit me bij @Ritchie aan. Een trekker die in de voor ploegt zal misschien maximaal 580? mm brede banden hebben achter. Laat die trekker 6 ton wegen. Denk niet dat die 1050 dan 18 ton weegt en met 3x 580 mm = 1740 mm brede achterbanden rijdt met ploegen. Nee maar die grotere banden hebben een grotere luchtkamer. Dan nog, hij rijdt niet met 1050 (haha) mm brede banden bovenover. Gewicht wordt niet gecompenseerd. Hij rijdt alleen minder vaak over je perceel..
arjanvw
@valmet6400power @Ritchiemisschien is deze vergelijking wat extreem, maar ik ben van mening dat slip onderin meer schade ( storende laag) aanbrengt dan slip bovenop. Een dergelijke grote trekker staat vaak op 900-46. Met 4 mtr werkbreedte gaat die ook veel minder het land over dan met 1.20 mtr...

De vraag is idd of het wel zo groot moet, maar heeft zeker niet altijd nadelen. .
stannetje96
@valmet6400power maar je drukt waarschijnlijk wel minder diep aan met die 1050 en bovenover. Dan kan je na de oogst weer toe met je kleine trekker voor de woelpoot omdat je niet zo diep hoeft 😜
JD 6430 The Best
@Ritchie Die rage van aardappelpoten op brede banden is niet alleen aan het gewicht van de trekker te weiten. Wij frezen nu 3 jaar ruggen op brede banden, en dat bevalt ons heel goed. Mbv nieuwe VF banden kunnen we op een halve bar rijden, waardoor je de kopakker veel minder vernielt en de ondergrond veel minder verdicht. Smalle banden snijden altijd, hoe licht je combinatie ook is.
SJB533
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
zolang als iedereen overal nog met een enorm frontblok over de straat rijdt

Daarvoor hebben ze doorgaans geen viercilinder nodig...
JJ
Een “nieuwe” motor met alle milieu eisen hebben een hoger brandstof verbruik als de “oudere” motoren. Dat staat los van het 4 en 6 cilinder verhaal.
Welke het beste is ligt zoals vaak gezegd aan de werkzaamheden!
In verbruik scheelt het niet eens zo veel en bij een 4 cilinder heb je onderin toeren gewoon weinig koppel, als je dan maait of iets anders wat pk’s nodig heeft dan ben je als ie iets in toeren zakt omdat het zwaarder wordt ook direct het vermogen kwijt, terwijl een 6 cilinder na een moeilijk stuk weer opkrabbelt (dus weer stijgt in toeren) dat is mijn ervaring. Tegenwoordig maakt MF ook 100 pk 3 cilinders, ze zijn wel goed maar om brandstof te besparen hoef je m niet te kopen (waar dan wel voor zou je zeggen)
+1
walker1
@bernard-vant-klooster je gaat ook niet echt brandstof besparen met een 4 cilinder als je daar zwaar werk mee doet en er het (bijna) maximale vermogen van vraagt. Maar de meeste boeren gebruiken een trekker ook voor lichtere werkzaamheden en dan is een 4 cilinder of 3 cilinder wel zuiniger en je rijd dan ook niet met een onnodig zware trekker op het land.
Als je voornamelijk zwaar werk doet, dan is 6 cilinder waarschijnlijk nog wel betere keus, maar als je de pk's alleen nodig hebt als je in de herfst het maisland gaat ploegen en de trekker de rest van het jaar alleen gebruikt wordt voor de schudder en de hark, dan red je het met 4 cilinders ook prima.
@walker1 jawel maar voor een stukje ploegen koop je geen dikke trekker toch? Het kan het best uit als je werkzaamheden verricht waarbij ook echt maximaal vermogen wordt gevraagd en er zijn inderdaad veel boeren die de kleine klusjes ook met zon grote trekker doen, alleen zou ik zeggen koop er dan een klein trekkertje bij want dát scheelt pas gewicht. Zon 140 pk 4 cilinder voor de schudder is zuiniger dan zon 6 cilinder met 140 pk. Hij is ook lichter dus je vernielt de bodem minder, maar wat echt scheelt is voor 4000 euro een oude 2 wd kopen met 70 pk of zoiets, scheelt nog meer diesel en is nog lichter
+1
walker1
@bernard-vant-klooster Dat is waar, sowieso hebben de bedrijven van enige omvang die zelf hun trekkerwerk doen toch wel meerdere trekkers staan en kan meestal wel de meest geschikte trekker voor een machine.
tim-klok
Heb persoonlijk liever 6 cilinders,
Smoren minder snel af en brengen de pk's meer over na mij idee.
Weet niet hoe het met verbruik zit, zal tegenwoordig wel niet super veel verschil in zitten tussen 4 en 6 cil.
Maar ik heb liever 6cilinders😉
rickboer blija
@Fendt926Driver zoals het nu lijkt met de 2e snee een fendt 313 op demo, denk je dat die de triple maaiers de baas kan zijn
Fendt926Driver
@rickboer blija ja tripple zonder kneuzer geen probleem.
Veldgroep opzetten en grenslast regeling op 5%. Cruise snelheid op 15 kmh. Vooruit snelheid op 9kmh.
Achteruit snelheid op 7kmh.
En alles loopt op rolletjes....
rickboer blija
@Fendt926Driver oke, ben benieuwd hoe het gaat lopen. de 313 staat nu geloof ik nu nog bij de fabriek, dus wordt gelijk goed los getrokken
Fendt926Driver
@rickboer blija nee. Wordt niet goed los getrokken. Gewoon netjes gebruikt. De grenslast regeling houdt alles netjes.
Behalve als jij kost wat kost die 15kmh overal wilt halen gaat het mis.
Maar dat is nu met jullie trekker ook zo.
Als jij maait in een versnelling die de trekker niet kan trekken en de maaiers dus niet op toeren kan houden loopt de boel kapot.
rommert14
@Fendt926Driver en wordt er waardeloos gemaaid
+1
walker1
@rommert14 Sommige denken blijkbaar dat ze Max Verstappen zijn als ze aan het maaien zijn.
Ruben-Wind
@walker1 als de messen alleen maar vooraan slijten kun je best harder rijden als het land het toelaat. Zelf rijd ik in NL eigenlijk nooit onder de 15 als de trekker het doen kan.
rommert14
@Ruben-Wind als de trekker het kan dan wel ja, als de maaier maar op touren blijft.
Fendt926Driver
@Ruben-Wind ik rij nooit boven de 15kmh. Het wild moet ook nog op tijd weg kunnen. Bij jou als ze de oren omhoog doen hebben ze de poten al afgemaaid
rommert14
@Fendt926Driver ik reed ook nooit harder als 15,sneller kon de trekker niet aan. Ding fluit nu wel mooi.
Ruben-Wind
@Fendt926Driver bij ons heb je heel weinig wild. 1x een reekalf gezien en daar mooi om toe gemaaid.
+1
Ritchie
@Fendt926Driver

Dat blijft een lastig verhaal, maar goed punt idd. Een haas vlucht vaak niet als ie gevaar merkt maar duikt in elkaar, dus dan maakt snelheid nog niet uit.

Sleepslangen is veeeel slechter voor de wildstand 😉
rommert14
@walker1 net zoals onze loonwerker
walker1
@rommert14 die werkt dan per hectare en niet per uur 😉
Fendt926Driver
@rommert14 klopt. Dus netjes op grenslast maaien. Bij ons met de 926 met de tripple ook 15 kmh cruise control en in de eerste snede houdt het met 13 kmh wel op
rickboer blija
@Fendt926Driver is een valtra n154 demo geworden, de fendt 313 stond nog met vertraging bij de fabriek
Fendt926Driver
@rickboer blija dus je had mf toen claas dan naar misschien fendt en nu valtra...
Jij weet ook niet wat je wilt......
rickboer blija
@Fendt926Driver wij zijn thuis niet merkgebonden, we reden thuis altijd mf. Toen renault claas werd zat er een dealer dochtbij en beviel die trekker goed, maar nu is die dealer er niet meer dus service is iets minder geworden. En één van de dichtsbijzijnde dealers heeft valtra en fendt, en de fendt moest nog uit de fabriek komen en de valtra was net 2 weken geleden binnen gekomen
Fendt926Driver
@rickboer blija ja zo kan het ook. Als de trekker mij aanstaat rij ik wel 45 min om bij de dealer te komen die aan mijn trekker mag werken. ( want dat mogen ze zo ook nog maar niet allemaal)...
En dichtsbij zijnde trekt mij al helemaal niet.
arjanvw
@rickboer blija Had je er zoveel spoed mee, dat je niet op de Fendt kon wachten om hem te proberen?
MulderDeutz1
@arjanvw Bang dat de claas ermee ophoudt denk ik, kan ik goed begrijpen...
arjanvw
@MulderDeutz1 Haha!!
rickboer blija
@MulderDeutz1 misschien binnenkort een keer een deutz proberen, dan kunnen we zien hoe die het volhoudt voor de triple
MulderDeutz1
@rickboer blija gewoon doen rick, scheelt je handen vol geld ala je een deutz koopt in plaats van een fendt.
rickboer blija
@MulderDeutz1 das idd waar, alleen zitten we dan met het zelfde probleem als met claas. Er is geen dealer in de buurt
+1
Fendt926Driver
@arjanvw gemiste kans natuurlijk.....
rickboer blija
@arjanvw gister 2e snee gemaaid
arjanvw
@rickboer blija Hoe bevalt de Valtra verder tov de Claas behalve het hoge verbruik? Het verbruik van de Valtra verbaasd me niks. Wij hebben voor heel wat jaren terug een aantal dagen een 6400 geprobeerd en die zoop toen ook al veel...
rickboer blija
@arjanvw opzich wel goed, is wat ligt in de neus. Dat is vooral lastig met een zwaar werktuig achterin. Opzich levert hij zijn vermogen wel goed
@arjanvw Vind het verbruik van onze Sisu's wel mee vallen , vind ze wel zuinig ook. Maaien van een goed pak eerste snede met kneuzer onder de 5 liter per hectare. En ze zijn wel heel erg taai en lopen heel mooi rustig
arjanvw
@MaartenMandemaker de sisu's lopen idd veel mooier dan de rauwe DPS motoren. Hangt veel van de afstelling af. Een Fendt met Deutz motor is zuiniger dan als dezelfde in een Deutz ligt... (als ik de testen mag geloven)
@arjanvw Ja wat je daarvan soms moet denken weet ik niet. De Sisu's komen tegenwoordig wel zuinig uit de bus. Helemaal in de Fendt 200 serie schijnen ze nog zuiniger te zijn 😏. Als het rode velgen heeft kan het bijna niet anders dan erg positief
valmet6400power
@MaartenMandemaker
Toch zijn die Fendt 200 serie echt heel zuinig daar sta ik elke keer weer van te kijken! Behalve als de aftakas aangaat voor een 3 meter frees maar dan begint een andere trekker ook te slurpen 😄
walker1
@valmet6400power Of je nou 100 pk uit 3, 4 of 6 cilinders hebt, zwaar werk als grond frezen kost een bepaalde hoeveelheid energie en dus diesel. Verschil wordt gemaakt bij lichte werkzaamheden, dan is de 3 of 4 zeker wel zuiniger. bij een 6 cilinder moeten er toch 6 monden gevoed worden, al doen ze bijna niks en bovendien is een 6 cilinder meestal ook wel zwaarder gebouwd en dat gewicht moet evengoed wel verplaatst worden, tenzij je er mee staat mest te mixen of zo.
+1
valmet6400power
@walker1
Klopt helemaal! Maar die 3 cilinders persen ze ook 100 pk uit en bijvoorbeeld voor een 6 kuubs kieper sippen ze diesel de hele dag. Dat is ook wel lekker want de brandstoftank is net als de trekker klein. Maar met vario onovertroffen. Maar dat mag ook wel voor meer dan €100.000 als je hem enigszins compleet wil 😄
rickboer blija
@arjanvw deze 2 trekkers vind ik persoonlijk een mooie combinatie, de 7720 als hoofdtrekker en valtra n134/154 als tweede trekker
valmet6400power
@arjanvw

Oh dat is opmerkelijk? Wij vinden onze 6400 juist erg zuinig zelfs met 120 pk op de aftakas ipv 95 op de motor..
rommert14
@rickboer blija er zitten 2 mf dealers heel dichtbij jou.... Misschien 3 als Frans vander veen er nog is?
rickboer blija
@rommert14 klopt, en die houden we ook wel in gedachte. Die hebben we 3 jaar geleden op demo gehad
Fendt926Driver
@rickboer blija die valtra is ook ruim 20pk sterker dan de 313. Is ook geen eerlijk vergelijk...
rickboer blija
@Fendt926Driver dat is waar, maar kwa prijs is het andersom
Fendt926Driver
@rickboer blija en kwa diesel consumptie is het weer andersom.....
rickboer blija
@Fendt926Driver dan kunnen we beter met de claas maaien, die valtra zat gister op 28 tot 32 liter per uur. Volgensmij zitten we met de claas onder de 25 liter per uur
MulderDeutz1
@rickboer blija plakgas bij de dijk langs ben je zo in Franeker hoor.
trean
Quote Reactie van @rickboer blija:
die valtra zat gister op 28 tot 32 liter per uur. Volgensmij zitten we met de claas onder de 25 liter per uur

Bij dezelfde snelheid of rij je 20% sneller met de valtra?
+1
rickboer blija
@trean zelfde snelheid, ongeveer 18 km/h
zettelmeyer
@rickboer blija hoeveel per ha diesel? Wij hebben een 143, voorganger van die jullie op demo hebben die neemt ongeveer 5,5 liter per ha met 2 maaiers en kneuzers er vol in dat vind ik nog wel mee valle
SJB533
@Fendt926Driver
25 pk meer tov de Fendt komt eerder. Scheelt trouwens 35 pk met de Claas, mits die natuurlijk nog de originele afstelling heeft.

Tis het jammer, dat de fpto niet op standje Eco kan... Dan kun je namelijk aardig besparen.
rickboer blija
@SJB533 ben er gister achtergekomen dat we in de eco stand hebben gemaaid, dat is dus hoogswaarschijnlijk waarom hij niet goed op toeren kon blijven
+4
Wimsumar
Beste Rickboer Blija:

Quote:
-valtra (N174 of T174)
-Massey ferguson (6718s of 7718s)
-fendt (516 of 716)
-new holland (T6175 of T6180)
-enz.

graag reactie met onderbouwing

Net als vele andere reaguurders in dit topic ben je een eikel
(of andere boomvrucht 😛 ) met peren aan het vergelijken.
Bij alle merk/type-vergelijkingsvarianten verschillen de trekkers niet alleen op 4 of 6-cilindermotor, maar ook met name op standaardgewicht en banden. Geen wonder dat een 4 en 6-cilinder, ondanks dezelfde p.k.-klasse toch nog verschillend presteren.
+2
930triplemaaier
@Wimsumar vaak is er per bedrijf maar 1 werktuig/werkzaamheden wat alleen de sterkste/zwaarste trekker kan doen. Voor de overige werkzaamheden wordt de trekker vaak maar gebruikt omdat hij er toch staat. Als je dan gaat rekenen kan vaak de meerprijs voor een gelijkwaardige 6 cilinder niet uit ondanks dat je dan misschien wat langer bezig bent en het eventuele hogere dieselverbruik voor die ene klus. Een zwaarder frontgewicht is altijd nog goedkoper dan de meerprijs voor een 6 cilinder en de juiste bandenspanning doet ook wonderen
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden 6 cilinder en Nieuwe trekker geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!