Deutz D4006 - Krukas F3L912 heeft drijfstang lagerschade
Beste,Een Deutz 4006 met motor F3L912 die ik aan het herstellen ben heeft een beschadigde krukas aan de 2de drijfstangtap. Men heeft te lang blijven rijden met een versleten drijfstanglager die bij het uithalen flinterdun en afgevreten was. De andere helft lag in stukjes in de carter.
De 2de drijfstangtap heb ik opgemeten en is eerder ovaal dan rond.
De afmetingen zijn 60mm en 59,3mm (slechts gemeten met schijfmaat). Wat ongeveer een verschil in rondheid van 0,7mm is. Waarbij ik niet weet of de drijfstangtap langs 1 kant of langs beide kanten is afgesleten. (minimale tapdiameter is 64.49mm).
Is dit nog mogelijk om deze te slijpen of is een occasie krukas kopen een betere en goedkopere optie?
Hoe zit het met de kostprijs voor de drijfstanglagers bij de 3de of 4de ondermaat, die zijn waarschijnlijk al iets moeilijker te verkrijgen?
Mvg
Bijlages
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden Krukas en deutz 4006 geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Je hebt nog kans dat er scheuren in zitten of dat de krukas al krom is.
Zij kunnen je precies vertellen of die krukas nog te slijpen is als ze hem onderzocht hebben.
Laat dan trouwens ook de drijfstang zelf controleren want daar heb je ook een grote kans dat de grondboring onrond geworden is.
In de motor zelf zijn alle oliekanalen gereinigd dus is het tijd om de motor terug in elkaar te monteren.
Nu ben ik opzoek naar het aanhaalmoment van de bouten van de contragewichten op de krukas.
Helaas staat dit niet in het werkplaatshandboek FL912/913.