Fendt 5s - Vragen over motortype en aandrijfas+vloeistofkoppeling Update!

Hallo,

Afgelopen week heb ik weer een projectje gekocht namelijk een Fendt 5s, deze zou een probleem hebben in de versnellingsbak(trekker maakte lawaai en wou niet meer rijden). Na inspectie van de bak kwam zag ik dat hier niet veel mee aan de hand was en heb ik de trekker gesplitst bij de vloeistofkoppeling. Hier was het probleem duidelijk te zien aan de splines van de koppeling en de ingaande as(zie foto's).

Nou heb ik gezien op Histoparts dat er voor de koppeling dus een inlasbus te zijn verkrijgen(zie foto). Nou is mijn vraag als iemand hier (goede, slechte)ervaringen mee heeft om dat op deze manier te repareren.

Voor de ingaande as zal ik waarschijnlijk een nieuwe of gebruikte moeten kopen. Weet iemand misschien of deze nog nieuw verkrijgbaar zijn en wat zoiets dat zou kosten?
En kan ik deze as verwijderen door middel van de grote ''moer'' met de 4 nokken erop te verwijderen, kan ik hem er dan samen met het lager eruit pakken of moet de tussenbak uitelkaar? Zoals ik het zie op de foto van een pdf(zie foto) die ik heb zou dit moeten lukken. Alleen is die pdf voor de 100 serie trekkers maar volgens mij komt er veel overeen met de 3, 4 en 5s trekkers.

Nog een vraag over het motortype want volgens Konedata zou hier een 208.4 motor in liggen maar in die van mij volgens het typeplaatje en ingeslagen nummer ligt er een 225.4 in(zie foto). Zit Konedata hier fout of zijn ze met beide motoren geleverd misschien de laatste types?

Als iemand nog Duitse werkplaatsboeken of gerbuikershandleiding heeft over deze trekker hou ik mij aanbevolen, ik kan veel in het Frans vinden maar daar begrijp ik weinig tot niks van. 😛

Groeten Tomas
porschestandard

Bijlages

(klik om te vergroten)

Thuis geariveerd

(klik om te vergroten)

Trekker eraf gerold

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

typeplaatje op de vooras
type: fw 268
Motor nr. 225.4

(klik om te vergroten)

Vloeistofkoppeling spiegelglad

(klik om te vergroten)

De moer met 4 nokken op de achtergrond

(klik om te vergroten)

De moer met 4 nokken op de achtergrond

(klik om te vergroten)

Doormidden

(klik om te vergroten)

Het gaat dan volgens mij om nummer 214. Zou het lager en as met tandwiel door het gat passen van de moer?

(klik om te vergroten)

Inlasbus op Histoparts

Reacties

+1
appie1967
In een 5s zit idd een 225 motor bij konedata kom je wel meer fouten tegen
die as kan idd naar voren uit de tussen bak maar is niet zomaar uitwisselbaar met andere typen omdat daar de snelheid van de tussenbak dus hele aandrijflijn bepaald word
aan deze as zit namelijk een vast tandwiel die onderling verschillen
fendt308ls
Zoiets hebben wij ook met de 600ls gehad. 1e keer de as geknapt en de 2e keer alle splines rond.
porschestandard
@fendt308ls Hebben jullie toen een nieuwe as gekocht of gewoon een gebruikte erin gezet? Ik zoek eigenlijk nog wat adresjes voor een gebruikte as. Heb al wel bij een paar slopers gevraagd op marktplaats maar tot nu toe nog weinig succes.
+1
fendt308ls
@porschestandard Wij hebben toen een as laten draaien omdat gebruikt niet te vinden was en nieuw niet te betalen. Heeft het helaas geen 2 jaar vol gehouden, nouja de as wel maar de splines niet zelfde als op jou foto. Bij opkomen van de koppeling bult geratel en gekraak. Toen maar besloten om hem weg te doen omdat onderdelen duur zijn en de manuren ook aardig in de papieren zouden lopen.
radium45
@fendt308ls Ik heb het ook al eens gehad met een 612. Een nieuwe price-as koste serieus geld toen bij de Vor en Van Den Heuvel had hem niet gebruikt liggen. Toen van 2 gebruikten 1 zo goed als nieuwe gemaakt. Helaas nog in de tijd dat je nog niet overal een foto van maakte..
+4
valmet6400power
Geen verstand van je Fendt maar complimenten voor het duidelijke topic met de foto’s erbij!
+1
porschestandard
@valmet6400power danku, ja probeer het zo mooi mogelijk leesbaar te maken. Op die manier wordt het lezen hopelijk ook leuker.
+1
Allrad
@porschestandard Misschien is het interessant om contact op te nemen met Bo-tec: ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/…
porschestandard
@Allrad ja hier kan ik wellicht even contact mee opnemen, ziet ernaar uit dat zij wel wat hebben voor mij.
fendt2
Misschien kan een draaierij je helpen met het aanbrengen van nieuwe splines.
casejxu
Voor onze shovel een nieuwe as laten maken. En daarna laten harden. Scheelde een hoop geld en rijd nog steeds. Moet nog wrl zien hoe die het over een aantal jaar doet
stephan-inter
Meindertsma agriparts ook geprobeerd of koop van der wal?
porschestandard
@stephan-inter Nee nog niet, kan ik nog even proberen.
+1
stephan-inter
@porschestandard
Hun slopen allebei veel fendt.
Mogelijk dat je daar wel slaagt.
+1
Fendt926Driver
@stephan-inter dan zou ik toch nog eerder v d heuvel in nijkerkerveen bellen.
Dat is de fendt sloper van nederland
stephan-inter
@Fendt926Driver
Die ken ik dan weer niet.
Ben dit jaar nog bij meindertsma geweest en daar lag veel fendt spul vandaar mijn reactie.
Koop van der wal ken ik van agritrader en daarin zeggen ze dat ze aan alles kunnen komen......
appie1967
Op marktplaats staat een advertentie met fendt onderdelen daar ligt een komplete tussen bak tussen mss is dat een optie ,
porschestandard
@appie1967 Ja had al een paar sloper via die weg benaderd maar die hadden niks liggen maar heb nog een paar nieuwe adresjes gekregen die ik nog even bij langs ga.
appie1967
@porschestandard de tussen bak van een ander type bv een 104/105of zwaarder kan prima maar dan moet je eerst je eigen tussenbak de overbrenging van de ingaande tenopzichte van uitgaande as in dit geval de rijkoppeling nalopen dan een tussenbak met de zelfde of minimaal meer uitgaande omwentelingen zoeken anders worden je rijsnelheden lager
Let op je kan alleen met oud type tussenbakken werken waar de hefolie in de tussenbak zit en niet met 1van eenjonger moddel met apparte hydr.olietank anders heb je daar weer een probleem
+2
porschestandard
Even een kleine update. De aandrijfas en koppeling heb ik gedemonteerd daarna ben ik via via bij een man uitgekomen die mij wel wou helpen om nieuwe splines in de koppeling te maken en een nieuwe bus met splines te maken voor de aandrijfas. Alles is weer gemonteerd en werkt weer naar behoren.👍
Ook heb ik nog een modificatie toegepast om de dure aanschaf van de keerring te kunnen omzeilen. Dit is een proef dus uitkomst is nog niet bekent maar wie niet waagt.....

(klik om te vergroten)

Nieuwe splines laten vonken

(klik om te vergroten)

Bus laten maken met splines binnen en buiten

(klik om te vergroten)

As en koppeling, passing past perfect

(klik om te vergroten)

I.p.v. een de originele keerring te kopen voor 175 euro eerst maar eens een modificatie toepassen en proberen.

(klik om te vergroten)

Nieuw plaatje (onder het roestige plaatje)gemaakt over de keerring

(klik om te vergroten)

Koppeling en as gemonteerd

(klik om te vergroten)

Trekker rijdt weer👌
+1
marc102
@porschestandard Hey super handig en duidelijk topic 👍

Jij hebt een iets andere vloeistofkoppeling maar toch.
Ik zit nu ook te zoeken naar een nieuwe keering voor aan de koppeling.
Jouw oplossing zit er simpel uit, je schrijft dat je een modificatie hebt toegepast?
Bedoel je dan enkel het plaatje wat erover zit of nog meer wat ik niet kan zien?

Alvast bedankt!
porschestandard
@marc102
Het bruine/roestige plaatje is een dun borgplaatje(origineel) voor de boutjes waarbij je de lipjes om de zeskantkoppen slaat. Net daarom heen kun je nog een rond zilveren randje zien dat is een plaatje van ongeveer 2mm. Die heb geplaatst over een normale keerring die maar een fractie van de prijs was van een nieuwe. Dit plaatje heb ik geplaatst omdat ik denk dat wanneer de vloeistofkoppeling en dus de olie en lucht warm word en daarmee uitzet dat hierdoor de keerring eruitgedrukt kan worden. Ik denk dat er daarom zo'n speciale keerrring origineel ingezet is die je kan borgen. Verder zijn de maten van de keerringen gelijk aan elkaar.

Ik hoop dat je nu een beetje snapt wat ik bedoel en waarom ik het zo gedaan heb.😉

(klik om te vergroten)

Dit is de originele, je kunt wel zien dat dit een speciale keerring is.

(klik om te vergroten)

andre-huizingh
@porschestandard Bij wie heb dat laten doen als ik vragen mag?
+1
porschestandard
@andre-huizingh
Dit heeft iemand prive voor mij gemaakt ga verder ook geen namen noemen maar eigenlijk veel machinefabrieken kunnen je hiermee verder helpen(of weten wel weer adresjes)
marc102
@porschestandard Dus als ik het goed begrijp heb je een 2 mm dikke plaat laten snijden met ongeveer dezelfde vorm als het borgplaatje(iets groter waarschijnlijk) en deze over de nieuwe keering geplaatst?
Ik heb straks een andere vloeistofkoppeling en heb dan 2 van die borgplaatjes, misschien dat ik die over elkaar kan leggen? We gaan het proberen

Anders wil ik wel een plaatje uit tekenen in solidworks en als @andre-huizingh wil bijleggen dan laat ik die bij mij in de buurt maken.
+1
porschestandard
@marc102
Ja jij begrijpt hem goed.
Ik heb het plaatje niet uitlaten snijden maar gewoon afgetekend, geboord en uitgeslepen.
+1
marc102
@porschestandard Top idee!

Voor de geïnteresseerden de lokale Fendt dealer vraagt 145,- euro ex btw voor de originele keering
basia
@porschestandard

Had je die "dikke moer met 4 nokken " even gemerkt ? Zodat de lager afstelling niet te los of vast komt .
Volgens werkplaats handboek moet de lager speling 0,08-0,10 zijn .
En de afstelmoer borgen met loctite .
porschestandard
@basia Gemerkt niet nee, heb er ook een nieuw lager in gezet. Wel de speling gecheckt en met loctite vast gezet😉
eicher4048driver
@porschestandard Als ik het goed begrijp heb je dus de inwendige vertanding in de vloeistofkoppeling aangepast, en over de uitwendig vertanding van je as die geheel was afgesleten een bus gemaakt. Heb je daarvoor de vertanding van de as nog verder terug opgelapt? En is de vertanding nu nog hetzelfde als origineel of van een andere soort?
Heb onze 308 ook uiteenliggen bij de vloeistofkoppeling en daarbij is ook serieuze slijtage aan de as die aangepakt moet worden, bang dat die op een gegeven moment ook gaat doorslippen
porschestandard
@eicher4048driver ja klopt op de originele as zijn eerst ook nieuwe splines gefreesd. Dit zijn wel een ander soort splines geworden ja. Dit zijn splines geworden met een hoek van 90 graden vrij simpel te maken op deze manier zonder speciale frezen te kopen.
+2
roscho
@porschestandard Ik heb het hele verhaal met interesse gelezen. Prima zo en ook fijn met die foto's erbij. In mijn Schlüter zit ook zo'n as en mocht die stuk gaan, dan heb ik nu wat oplossingen bij de hand. Dank!
schluterman
@roscho ik heb de as na laten maken van mijn compact 850v scheelde een heleboel geld. Een nieuwe as voor deze bak origineel ZF €7.150 dat vond ik te duur.
schluterman
@eicher4048driver bij mijn schlüter compact 850v was de as gewoon glad en enkel met een toertocht trok ik hem erdoor
+2
Henk 1120
@porschestandard Knap stukje werk en een mooi topic om te lezen! Bij ons op het werk maken ze ook splines, maar je moet maar net de juiste frees hebben liggen...
porschestandard
@Henk 1120 Dankje😁. Deze splines zijn gemaakt een een hoek van 90 graden, dus zou gewoon met een vingerfrees gemaakt kunnen worden.
Henk 1120
@porschestandard Dan nog, komt het nog precies, om zo iets te maken...
porschestandard
@Henk 1120 Ja dat is zo
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden vloeistofkoppeling geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!