Iseki TU 2100 - Vervangen koppeling mini tractor

Hallo,

Mijn iseki tu 2100 heeft vermoedelijk een defecte koppeling. Als ik de hem. In versnelling zet en wil verstrekken raakt deze bijna niet weg, ook met volle gas.

Als ik de cardan opzet met klepelmaaier, draait deze met moeite!

Heeft iemand ervaring met nieuwe koppeling steken bij deze minitractor van. Iseki en evzntueel ergens een beschrijving/stappenplan ergens beschikbaar?
kenny-verbueken

Reacties

paulusmahandel
Gaat net zo als een grote tractor.
Ik kies altijd voor drukgroep, plaat, druklager die ik vervang.
Let op hoe de koppelingsplaat ertussen zit, verkeerd om erin en hij koppelt niet
Wimsumar
Beste Kenny-Verbueken: Is er nog wel de zogenaamde vrije slag (speling) op het koppelingspedaal? Als deze namelijk geheel ontbreekt kan de koppeling ook doorslippen.
kenny-verbueken
@Wimsumar dat is een goeie vraag, maar hier ben ik niet bekend mee... Kan je dit bijregelen indien nodig?

Het is wel begonnen nadat men vader met de klepelmaaier op cardanstand 3 gereden heeft 🙄... Foutje 😂
Wimsumar
Beste Kenny-Verbueken:

Quote Reactie van @kenny-verbueken:
met de klepelmaaier op cardanstand 3 gereden heeft ... Foutje

Niet direct overtuigend, maar het zou overmatige slijtage van de koppelingsplaat veroorzaakt kunnen hebben. Als de plaat dunner wordt, dan wordt de vrije slag van het pedaal kleiner. Bij mechanisch bediende (met stangstelsel of met kabel) koppelingmechanisme is een verstelmechanisme aanwezig en vrij gemakkelijk af te stellen voor de juiste vrije-slag (de bovenste paar centimeter waarbij het pedaal alleen tegen lichte veerweerstand ingedrukt kan worden).
kenny-verbueken
@Wimsumar ik heb de vrije slag bijgeregeld en dit heeft weinig of geen effect! Als ik in zijn 4 verstrek voel je dat hij na een meter of 5 zijn werkelijke snelheid haalt maar schakel je op naar 5 en 6 blijft hij in zijn 6 zelfs stilstaan. 😥
Wimsumar
Beste Kenny-Verbueken:

Quote Reactie van @kenny-verbueken:
ik heb de vrije slag bijgeregeld..... blijft hij in zijn 6 zelfs stilstaan.

Ik denk dat we dan verder niets over het hoofd zien en moeten concluderen dat de koppeling(splaat) vervangen moet worden.
(De plaat zou ook enorm vettig kunnen zijn, maar dan ook zal deze vervangen moeten worden om de eventuele inwendige olielekkage te verhelpen).
roscho
Vermoedelijk heeft de koppeling geslipt bij die maaier en is nu de plaat versleten. Er zal niks anders op zitten dan hem te vervangen. Als de boel toch uit elkaar ligt, kijk dan ook even verder:
- koppelingsplaat
- druklager en drukvingers (worden meestal samen met de plaat als unit verkocht)
- toplager (= het lager waarin het losse eind van de koppelingsas rust)
- oliekeerring naar de versnellingsbak (lekkage)??
- oliekeerring naar de motor
- vliegwiel nog voldoende vlak
Ik wil niet zeggen dat je alles vervangen moet, maar als je straks opnieuw kunt beginnen omdat er nog olielekkage is, zou zonde zijn.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden koppeling en boite geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!