Schuitemaker Rapide 100 - Ervaringen met oudere typen

Hallo. zou graag een oudere rapide kopen (1990-2000). Prijs tot 10.000 €. waar moet je op letten bij een bezoek? zijn er bepaalde zwakke punten? hoe zit het met het aantal messen, kan er altijd een maximum aantal worden geïnstalleerd? of zijn er ook spar-ontwerpen.
Doseerwals zou hij moeten hebben.
Hartelijk dank voor je antwoorden.
MRVNDT

Reacties

+1
mdoornekamp
Omdat Schuitemaker erg waardevast is, zul je niet een heel best exemplaar vinden voor dat geld.

Grootste en duurste probleem is de rotor. Als de punten dun en rond zijn, laadt het erg slecht. Daarnaast zijn pick up vaak/snel versleten. De hoofd aandrijf bakken begeven het ook wel eens, omdat Schuiten altijd zwaar belast worden.
+1
deJong
@mdoornekamp pick up is gemakkelijk in onderhoud...
mdoornekamp
@deJong mijn strautmann pick-up heeft geen onderhoud. Is zonder curvebaan. De bijna onbreekbare tanden zitten met m10 bouten vast
deJong
@mdoornekamp dat is zo. Maar vergeleken met andere pick ups heb je een schuitemaker pick up er snel onderweg en ik een ochtendje weer compleet gereviseerd.
MRVNDT
Deze is op dit moment interessant voor mij. of is er bezwaar? we hebben een grote en goed uitgeruste werkplaats so dat een Reparatur geen probleem is

tractors-and-machinery.de/item/479176/…
mf 6150
@MRVNDT
Kun je niet beter kijken voor een jonger type met grotere banden? Wat ik heb begrepen is dat je op veengrond zit, bezuinig zeker dan,niet op je banden!
+1
MRVNDT
@mf 6150 ne is te duur.

Banden is goed. heb klei en zandgrond. tot nu toe met nog kleinere banden op de weg, maar met 8 wielophanging. Ik kan dat hier ook installeren.
+2
hoest
Wij hebben van 2009 tot dit jaar gedraaid met een rapide 125 Als het gras droog genoeg is willen ze wel goed laden maar als het iets taaier is krijg je het bijna niet in de bak. Wij hebben in 2012 geloof ik een nieuwe rotor, afstrijkers en pickup in laten zetten kosten 12500 exc btw. Dit jaar ging de idd de eerste tandwielbak aan poeier, dit samen met nog wat kleine dingen die eigenlijk gemaakt moesten worden werd ons te duur en dus hebben we hem ingeruild. Verder wel een degelijke no nonsense bak waar weinig dagelijks onderhoud op zit.
+2
Fendt926Driver
In 2006 heb ik een gebruikte 140 gekocht.
Wagen is van 1998.
De 6mm rotor is onderhand vervangen door een 8mm exemplaar. De pick up is vernieuwd en de messenbalk. Ook totaal rond de 12500.-
Maar vindt het een super machine.
De rapide 100 uit jou advertentie is een 100 swv S(nijden) W(alzen) V(oeren)
Meestal met 3 walzen. Super voor het voeren. Maar ( beetje) waardeloos met inkuilen. Het laatste gras wil zeer slecht onder de onderste wals heen.
Op het laatst zet ik de aftakas vrij zodat de aftakas rem eraf is en de wals meedraaid.
Zelf heb ik dus een rapide 80swv.
Kijk op de rotor hoe dik de vingers nog zijn. Meeter een op aan de zijkant met de schuifmaat. Ik denk dat er nog de eerste 6mm rotor in zit.
Meet dan ook een middelste op als die smaller is dan 3.5mm zit je bijna in de gevarenzone voor een nieuwe rotor. Omdat rond die dikte de roest ook al vergevorderd is en de sterren van de walz knappen.
Dat kun je weer oplassen met halve sterren maar dat is prutswerk.
Zitten er in het midden van de rotor ook al wat dikkere sterren dan de anderen dan is er al wat bijin gelast.
Een 6mm exemplaar kost globaal 6500 euro de 8mm 8500 euro
Verder super wagens heb er ook lang mee gevoerd. Gras halen voor de koeien.
Een meter hoog in de wagen. Daar de aardappels boverop en dan nog 1.5 ton mais en alles ging gemengd voor de koeien.
Er kunnen 39 messen in. Ik heb er meestal 35 in zitten. Dat snijdt dan op 4.5cm theoretisch.
MRVNDT
@Fendt926Driver , Bedankt voor dit geweldige, lange antwoord ... Dat helpt me veel ... Het probleem met het laatste stukje voedsel onder de onderste roller dat ik al van mijn Amigo ken ... geen probleem, denk ik.
MRVNDT
@Fendt926Driver soms leest iemand van een thm-rotor, wat is dat?
+1
Hurli356
@MRVNDT een verbeterde rotor waardoor de wagen lichter en beter laadt
MRVNDT
@Hurli356 en hoe is de prijs in vergelijking met het origineel? Weet jit dat?
+1
casejxu
@MRVNDT goedkoper als origineel. Tenminste bij rapide 135
+2
dx11
@MRVNDT tractorfan.nl/picture/753792/

Goedkoper en beter als origineel
baksborculo
@Fendt926Driver dat die mooie gele 140 nog steeds draait..😜
+1
Fendt926Driver
@baksborculo draait normaal altijd.
Net vandaag liet hij mij in de steek met maisrijden.
Er wil geen lampje gaan branden in het display waarna ik de kast met de groene knop kan aanzetten.
Kan het zelf niet vinden.
De dealer is er net geweest en heeft alles doorgemeten maar kan het ook niet vinden.
Maandag schuitemaker bellen en anders met de bedieningskast erheen.
Is ook maar 25km rijden vanaf ons
hoest
@Fendt926Driver
had die van ons ook weleens last van, een klap op de kast deed dan wonderen
+2
dx11
Ik zou een goedkope wagen met kapot gedraaide rotor kopen. Deze kun je als je gelukkig bent voor 2000 euro vinden. Dan is er binnen je budget nog volop ruimte voor een @thmtrader rotor. Dan heb je in mijn ogen een beter als originele wagen
rommert14
@dx11 is de rest dan niet oud en versleten?
dx11
@rommert14 aan een schuitemaker verslijt niet veel. Hooguit de pickup
deJong
@dx11 pick up is ook zeer gemakkelijk in onderhoud. Slijtdelen zijn zomaar vervangen..
tone29
@deJong we hebben zn wagen niet om makkelijk aan te sleutelen he. Ding moet gewoon super laden. En dat is een probleem bij dit type. Vooral de oudere... het kanaal van pickup naar rotor/bak is te klein. Dat resulteerd in een slechtere gewasstroom, minder cappaciteit en meer brandstofverbruik. Ook heeft de aandrijving veel meer te voorduren hierdoor, daardoor breken assen en zelfs tandwielkasten
+1
dx11
@rommert14

(klik om te vergroten)

casejxu
@dx11 jij stap over?? Toch enerzijds gaan wij later ook rapide laden. Als je rotor en pick up vervang heb je n wagen voor t leven. Degelijkere karren zijn der niet!
+1
dx11
@casejxu nee stappen niet over. Taarup is groter en lichter. Dit zijn mooi goedkope silagewagens, dat wil ik de taarups niet aan doen
casejxu
@dx11 en me taarup daalt niet meer in waarde. Dus alles wat ie weg rijd is winst
+1
dx11
@casejxu dat doen deze schuiten ook niet verwacht ik
casejxu
@dx11 kunnen jou schuiten nog wel rapen?
dx11
@casejxu die voorste wel. Zit zelfs een gloednieuwe pickup onder. Die achterste zit momenteel geen rotor in
casejxu
@dx11 oh wauw. Zijn ze dan niet wat duur als silage wagen?
+2
dx11
@casejxu ik kan geen goedkopere silagewagen vinden
SJB533
Quote Reactie van @dx11:
Taarup is groter en lichter

En kan korter snijden? 🙈
mdoornekamp
@SJB533 taarup trekt lichter door de veel betere vorm van de rotor. En de messen van taarup zijn rond zodat ze snijden en niet hakken zoals schuitemaker
SJB533
@mdoornekamp
En er kunnen 70-75 messen in 😉
casejxu
@SJB533zou t niet aanraden denk ik zoveel messen. Dan moet er zoveel vermogen voor dat ie ergens amders stuk zal gaam
SJB533
@casejxu
Nadeel van dat grote tandwiel, maar misschien ook wel een voordeel, is dat hij kunststof tanden heeft. Of is dat pas bij de 465 gekomen?
+1
casejxu
@SJB533 mijn 1030 heb ook kunststof tandjes
@SJB533 hebben ze allemaal. Als je de ketting goed op spanning houd gaan ze lang mee. En anders is vervangen ook zo gepiept.
SJB533
@MaartenMandemaker
Onder belasting kunnen ze knappen, lijkt me
casejxu
@SJB533 dat gebeurt eigenlijk niet. T is vaak dat als ketting iets te slap is er over heen schiet en dan zijn alle tandjes weg. Heb toevallig een complete set tandjes en dubbele ketting op voorraad
@SJB533 dat hebben wij in 20 jaar taaruppen niet meegemaakt. Op een gegeven moment zijn de tanden wel ingesleten, tegen die tijd is de ketting vaak ook wel op het eind. Dan alles vervangen. Smeerden de ketting altijd 2 keer per dag
hobbyboer
@mdoornekamp
Is het zo simpel?
Volgens mij kun je prima snijden met een recht mes en eventueel ook lomp hakken met een rond mes.
SJB533
@hobbyboer
Rond snijvlak trekt zwaar en snijdt inderdaad niet. Dat is op te lossen middels een retourtje werkplaats 😂
mdoornekamp
@hobbyboer normale opraapwagens trekken het gras onder een hoek langs het mes zodat een snijdende werking ontstaat.

Bij schuiten staat het mes haaks in de invoer zodat je het gras erdoor hakt
930triplemaaier
@mdoornekamp een schuitemaker knipt ook hoor
mdoornekamp
@930triplemaaier ja maar het gras moet haaks door het mes. En wordt er niet snijdend langs getrokken
@mdoornekamp en de rotor van een taarup is groter en draait langzamer. Heb dat nooit begrepen die kleine rotor van schuitemaker, of het moet voor meer bodemvrijheid zijn?
Fendt926Driver
@MaartenMandemaker ooit heeft iemand deze rotor uitgevonden in 1982 in een krone wagen....
Krone had geen belandstelling. Schuitemaker wel.en kreeg er dus een ( krone) slepende pick up bij
Als hij toen had geweten wat hij nu wist.....
mdoornekamp
@Fendt926Driver Krone heeft die rotor wel een tijdje gebruikt. Die wagens sneden goed. Beter dan de balk invoer van die tijd
+1
Fendt926Driver
@mdoornekamp nee niet de eerst ontworpen schuitemaker rotor. Die is aangeboden bij bernard krone maar die vondt het niet nodig omdat ze binnen 2 jaar met een andere opraapwagen zouden komen.
En schuitemaker had alleen silage wagens en mest strooiers en zochten er wat bij.
De eerste rapide 80 was een siwa 80 enkelas met een pickup en de rotor invoer
dx11
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
ooit heeft iemand deze rotor uitgevonden in 1982 in een krone wagen

waren de krone HSL wagens toen nog niet op de markt? Volgens mij wel, en daar zit een snijrotor in
Fendt926Driver
@dx11 nee de hsl was toen nog niet op de markt. Is volgens mij in een oude met die opvoer kettingen gebouwd
dx11
@Fendt926Driver Dat is toch de hsl? ik meen dat deze begin jaren 80 op de markt is gekomen. is inderdaat eerst een snijrotor, met daarboven een kettinginvoer

Fendt926Driver
@dx11 ik ken geen krone wagens.
Maar wel de bedenker van de schuitemaker rotor. En in de wagen waar hij hem gebouwd heeft zat geen rotor.
De oude wagen van hem met ketting invoer( bouwjaar ergens in de 70er jaren) was op en toen heeft hij zelf een rotor gemaakt in die wagen. En dat laadde zo goed dat hij er mee naar krone ging....
@dx11 en daarna is krine weer gestopt met de rotor? Ze hebben nog een poosje de taarup invoer gebruikt dacht ik
dx11
@MaartenMandemaker dat klopt. De krone garant hete die meen ik
Fendt926Driver
@dx11 alleen thm rotor ben je er toch niet?
Je zult er ook een thm afstrijker bij moeten hebben. Of die in de wagen aanpassen.
En dat kan alleen bij de geschroefde afstrijkers.
Maar deze 100 zal geschroefde afstrijkers hebben omdat die ook al de tandwielkast aandrijving heeft aan de rechterkant.
Mijne heeft daar nog een duplo ketting.
Een thm rotor is bijna dezelfde als de nieuwe schuitemaker rotor. Om en om 2 vingers als het ware aan elkaar gelast zodat je bredere vingers om het gras door de messen te drukken.
De info die ik heb gekregen over de 3 rotors die in een rapide kunnen is dat er een thm een schuitemaker en een meinders wearga rotor in kan.
Omdat thm toendertijd niet de staal kwaliteit bekend wou maken heeft meinders er zelf ook een ontworpen
dx11
@Fendt926Driver ik ken ze alleen met geschroefde afstrijkerbalk
casejxu
@dx11 Sr schroeft de afstrijker balk in de wagen. Thm schroeft 2 afstrijkers per set aan de wagen. Hierdoor bij schade wel makkelijk te vervangen
Fendt926Driver
@casejxu afstrijkers van schuitemaker zijn ook uit 2 en ook uit 3 delen verkrijgbaar
deJong
@Fendt926Driver heb eens geholpen bij het reviseren van schuitemaker 145 en 185 wagens, en daar werden de afstrijkers in 2 delen eerst opgeschroefd en daarna nog voor de veiligheid vast gezet met een paar las rupsjes.
Fendt926Driver
@dx11 onze 80 heeft een gelaste afstrijker.
En bij meinderts toen gehoord dat je die er niet zo maar met de snijbrander uit mocht snijden
@Fendt926Driver bij Meinderts is ook zeer veel kennis over rapide’s, ze beweren zelfs meer als de fabriek 😎 Versleten is een schuitemaker nooit beweren ze, alles krijgt een nieuw baasje💪🏻
Heb jij je 2e grote wagen al gevonden?
930triplemaaier
@ronald-deutz-fahr meinderst heeft ook zeer veel kennis van de rapides en prettige mensen om mee samen te werken. De rapide waar ik mee gewerkt heb komt ook bij meinderts vandaan
@930triplemaaier dat was mijn ervaring ook bij Meinderts. De rapide waar je mee gewerkt hebt? Heb je m verkocht?
930triplemaaier
@ronald-deutz-fahr werk ergens anders nu
@930triplemaaier aha, ik dacht dat dat jou eigen spullen waren.
Wel weer werk in de agrarische sector? 💪🏻
+1
930triplemaaier
@ronald-deutz-fahr
aanverwant
zit op de vrachtwagen. druk geweest met suiker rijden en nu tijdelijk in de werkplaats en vanaf dinsdag snachts in de bietenrace
thmtrader
@Fendt926Driver De smid maakt zelden of nooit zijn materiaal keuze bekend, het gezegde luid niet voor niets "het geheim van de smid"!
Het was echter niet de reden voor het niet voorzetten van een samenwerking met Meinderts.
Fendt926Driver
@thmtrader ik veroordeel ook niets.
maar dat kwam uit het verhaal van Meinderts naar voren.
+1
thmtrader
@Fendt926Driver Ik spreek ook geen oordeel uit. Meinderts is een goed bedrijf met heel veel know how, zeker op het gebied van Rapide.
Voor ons was het gewoon beter om rechtstreeks contact te houden met onze afnemers.
@dx11 is dat bij 125’s of 130’s ook zo of blijven die duur? Kom ze nooit tegen ik de staat die jij beweerd eigenlijk...
+1
dx11
@ronald-deutz-fahr die ben ik voor deze prijs nog niet tegen gekomen. De banden zelf zijn bij die wagens vaak ook al 2000 meer waard
MRVNDT
Heb ik dat goed begrepen, dat je altijd 39 messen kunt installeren, maar niet elke trailer heeft alles geïnstalleerd? maar het is altijd mogelijk?
+1
Fendt926Driver
@MRVNDT klopt. Messenbalk heeft altijd plek voor 39 stuks messen.
Nieuwe messen kosten rond de 20 euro
+1
thmtrader
@MRVNDT Let even goed op want hier gaat het wel vaker mis. Of je alle messen kunt monteren is afhankelijk van de gemonteerde stikstof bollen op je mesbeveiliging. Zitten er 2 op (weerszijde 1) dan kun je maar de helft van de messen monteren. zitten er aan beide kanten 2 gemonteerd, dan kun je alle messen plaatsen.
Fendt926Driver
@thmtrader dat is voor mij ook nieuw.
Nooit eerder geweten.
Wat kan er gebeuren als je enkele stikstof bollen hebt en wel alle messen monteerd?
thmtrader
@Fendt926Driver het is een hydrolisch ingewikkeld verhaal maar ik probeer het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen, (correcties zijn uiteraard welkom!)
Als je de helft van de messen monteert geef je volgens de SR richtlijnen zon 100 bar tegen druk, de standaard gemonteerde bollen zijn gevuld met 80 bar hierdoor kunnen je messen wijken.
Monteer je alle messen dan geef je een tegendruk van zon 140/150 bar echter moet je dan wel een 2e set bollen monteren die zijn gevuld met 120 bar. anders heb je te weinig compensatie en staan je messen als het ware te massief in de invoer.
fastrac3155
@thmtrader zoals ik je verhaal lees, dan komt het er eigenlijk op neer dat de volle messenset zoveel weerstand geeft dat de enkele accumulator set gewoon niet genoeg tegendruk kan leveren (dan staan de messen eigenlijk constant in de mesbeveiliging) dus zal de dubbele accumulator set gemonteerd moeten worden gemonteerd om die extra weerstand te compenseren.

Wagen is eigenlijk qua constructie voorbereid voor 39 messen, alleen het kan zijn dat dit hydraulisch nog niet zo is (denk ik maar zo begrijp ik het verhaal)
thmtrader
Het klopt ook dat een THM Rotor altijd word verkocht in combinatie met THM afstrijkers.
+2
thmtrader
De tip van DX11 vind in de praktijk veel gevolg. Het gebeurd regelmatig dat wij een wagen in orde maken die "versleten" is aangekocht. De aankoopprijs is dan aanzienlijk voordeliger dan dat een dealer hem ook nog klaar moet maken.
+1
MRVNDT
@thmtrader Bedankt voor je antwoorden. en ook voor de anderen, die hier iets hebben geschreven. dat helpt me veel en ik zal waarschijnlijk binnenkort een SR Rapide 100 kopen. Ik heb er al een chassis met acht wielen voor gevonden. veel dank aan iedereen.
+3
MRVNDT
Ik wil je vertellen wat er is gebeurd ... Rapide125 in Deutz uitvoering, dus FE 8.51, zonder as en met gloednieuwe rotor gekocht. het is voor restauratie. Ik zal foto's uploaden als er iets te zien is.
+1
dx11
@MRVNDT dat zijn heel leuke wagens. Vooral de veel grotere banden als van een rapide 100 zijn een groot voordeel
Fendt926Driver
@MRVNDT gloednieuwe 6 of 8mm rotor?
Zat er een 8 wielig tandem onder dat je zonder as kocht en de vorige eigenaar die houden wil?
Ik heb laatst de folder van sr geplaatst staat een 130 op de middenplaat met uitleg.....
MRVNDT
@Fendt926Driver Conversie naar 20 mm hardox rotor. maar de as is te klein voor mij, ik zal een nieuwe bouwen.
MRVNDT
@Fendt926Driver dar zat een 8wieler onder maar Van rapide 100. te klein vor 19to
+2
jjthefrenchman
Slag groter, dikke capaciteit 😂 .
Hebben zelf een rapide 130 in deutz uitvoering.
MRVNDT
@jjthefrenchman Heb je hier ook een foto van?
@jjthefrenchman ik wist niet die er ook waren, machtig 💪🏻
+2
jjthefrenchman
Rapide 130

(klik om te vergroten)

rapide 130
Fendt926Driver
@jjthefrenchman als het mogelijk is zie ik liever dat je de fotos via de site in de juiste categorie zet.
Dan kunnen we hem later nog eens weer opzoeken.
Nu staat die in een topic die lang niet iedereen zal zoeken.
Wel mooie kar. Nog niet eens zo hele grote banden onder....
+1
jjthefrenchman
Nog een

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
@jjthefrenchman weet je zeker dat het een 130 is?
In de blauwe kleur was volgens mij een 125.
Maar de cijfers zeggen niet alles.
Het lijkt een pracht wagen.met walzen. Ben ik wel iets jaloers op.
Had ik er ook graag bij en dan de rapide 80 weg. Maar dan moet er te veel bij .
En dat is al op voor dit jaar
MRVNDT
@Fendt926Driver rapide 130 zal een Deutz FE 8.52 zijn denk ik. dat zegt tenminste mijn onderdelencatalogus.
+1
jjthefrenchman
@MRVNDT Zal morgen eens kijken wat er op staat, hij is kwa volume groter als 125 en lager volgens mij.
+1
@jjthefrenchman wat mij ooit verteld is, is dat een 130 net zo groot is als een 125, maar het tandemstel is zwaarder/ groter waardoor er grotere banden onder kunnen... klopt dit? Prachtige wagen trouwens! Gele tandwielkast nog even bij verven en hij is op en top 😎
+1
SjoerdHylke
@ronald-deutz-fahr Een 125 is een super rapide welke hoger gebouwd is. Heeft een extra schot.
jjthefrenchman
@MRVNDT klopt , een 8,52
rickboer blija
@jjthefrenchman er zouden ook 8.66 drie assers geleverd zijn, vergelijkbaar met een 160 3 asser
+1
jjthefrenchman
@Fendt926Driver Weet ik niet zeker, zeer nette wagen, ben er heel blij mee, ziet er geen eens oud uit.
Kleur is antraciet grijs, niet oud deutz blauw dus.
Banden zijn 550/55 22,5 volgens mij, liggen er nieuw op, was goede aanbieding.
MRVNDT
@Fendt926Driver mijn 125 is ook antraciet eronder. normaal gesproken is er geen blauwe zou moeten zijn, omdat de deutzemaker er 95-98 was en er was blauw lang weg uit de Deutz bereik. Ten tijde van de agrotrons was antraciet de eerste keer.
jjthefrenchman
@Fendt926Driver Jij hebt toch een 140? Nog mooier..... 😂
Fendt926Driver
@jjthefrenchman ja klopt. Maar mijn 140 heeft een hele zware bak. Met 30 tons gedwongen gestuurd tandem met iets te kleine/ smalle 20.5*20.5 ( 520*20.5) banden.
Verder een super machine uit 98 met ruim 40m3 inhoud
+2
thmtrader
Een 125 is gelijk aan een 100 maar heeft een bak die 1 "laag" hoger is, een 130 is groter dan een 125 (meer lengte) een 140 is een 130 met 1 "laag" meer.
mdoornekamp
@thmtrader ik dacht dat een 140 ook al breder is. Net als 155
rickboer blija
@mdoornekamp 145 wel, de 140 niet
Fendt926Driver
@rickboer blija de laatste 140 hebben ook al de brede bak. Tenminste de mijne uit 98 wel die is ook 2.40m breed
Fendt926Driver
@thmtrader en de 140 is 20 cm breder dan de 130
MRVNDT
Ik heb nu mijn 125 hier Staan. wat zeg je ervan, origineel mes of replica, heb er geen bij gekregen... en hoeveel heb je monteerd, alles of slechts gedeeltelijk (met hoeveel pk)? Groeten uit Noord-Duitsland
+1
Fendt926Driver
@MRVNDT aan wie vraag je dat precies??

Ik heb de messenbalk vol met 39 messen. Heb er ruim 70 messen dus kan wisselen.
Ik zou gewoon voor kramp messen gaan.
Maar wel de dikkere messen die verjongd zijn op de aankoppel plek.
Meende dat die 19 euro per mes kosten
MRVNDT
@Fendt926Driver voor iedereen die hier leest. Ik ontdekte dat er voor mijn type (SR No. 433.102) 4 en 5 mm messen zijn. de dikkere vanaaf 5.5 en meer zijn groter voor nieuwere wagens denk ik.
MRVNDT
@MRVNDT die 433.999 lijkt slechts 1 mm dikker te zijn.andere dimensies hetzelfde
Fendt926Driver
Dit is het mes wat jij bedoelt met origineel nummer 433.102

kramp.com/shop-nl/nl/…
Fendt926Driver
Dit is de dikkere uitvoering er van

kramp.com/shop-nl/nl/…
MRVNDT
@Fendt926Driver passen ze allebei bij mij? is de dikkere versie aanbevolen omdat ze stabieler is?
+1
Fendt926Driver
@MRVNDT ik denk dat de eerste al de dikkere is.
de eerste messen waren helemaal 4mm dik.de latere werden 5.5 mm en bij opname verjongd naar 4mm.
dus de eerste zal als enigste passen.
de dikkere zaten in de 2000 serie. die hebben een zwaardere messenbalk in 3 delen
+1
Fendt926Driver
Die met origineel nummer kost 23.80 bruto ex btw. moet je zelf onderhandelen voor de korting.....

die 2e is denk ik te dik bij de opname in de messenbalk.
vroeger was er een plat mes dat paste en een iets dikker mes dat verjongd was bij de opname in de messenbalk
MRVNDT
Hallo. een beetje nieuws voor mijn rapid 125 of Deutz 8.51 .. de upbouw is weer compleet (top bordwanden ontbraken) nu maak ik gewoon het invoerkanal nieuw (zie foto) en dan komt die nieuwe rotor erin . Daarna moet ik de as bouwen die ik heb gekocht. Daaaaaarna nieuw ferven

(klik om te vergroten)

Complete zicht

(klik om te vergroten)

Nieuwe invoerplaat 8mm
+1
casejxu
@MRVNDT invoerplaat vervangen lekker klusje. Laat de buitenste streep staan en begin met slijpen 1e messleuf. Is mij toen heel goed bevallen
Fendt926Driver
@MRVNDT ga je slijpen of met de snijbrander?
in de balk waar je het los moet branden zitten kabels (tenminste bij de eerste serie wel)
let er in ieder geval even op
CaseCS130
@MRVNDT Je pakt het rigoureus aan, een hele klus. Wat voor rotor komt erin? Origineel of THM of iets anders?
En bouw je hier ook een soortgelijk persschot in als in de Deutz?
MRVNDT
@CaseCS130 er komt geen persschot in. Wagen is al Groot genoeg voor mijn dx
Fendt926Driver
@MRVNDT wat voor rotor heb je gekocht?
nieuw?
6mm of 8mm?
en wele as moet je opbouwen die door de rotor of die onder de wagen zit?
+1
MRVNDT
Nee, ik zal de oude lasrups doorsnijden. heb geen gereedschap om te verbranden. de rotor is een 20 mm hardox. zie foto. afstrijker, natuurlijk ook nieuw. @ 926 ne de complete tandem ontbreekt. is nu gewoon een andere tijdelijke onder.

(klik om te vergroten)

+1
casejxu
@MRVNDT welk merk rotor is dit???
+1
dx11
@casejxu doet mij denken aan een van de Lei?
casejxu
@dx11 van de Lei?
@dx11 waren (zijn) dat de miedema specialisten uit Friesland? Pa had een verhaal over de presto’s van loonbedrijf toen der tijd die van Zuid-Holland naar Friesland gingen voor een ‘update’😅
+5
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr Nee dat was Teernstra uit Greonterp . We barsten hier van de specialisten in Friesland 🙈
@CaseCS130 haha, schuitemaker specialist zit er ook ja, wat hebben we nogmeer in Friesland op het gebied van machanisatie?😜
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr We hebben Bromach nog voor de Krone import. Meinderts die heel veel Schuitemaker doen en heel veel kennis en onderdelen hebben. Bos mechanisatie die weer veel van Claas weten. Qua opraapwagens is hier kennis en keus genoeg, komt ook omdat Friesland een echte gras en opraapwagen provincie is van oudsher.
rickboer blija
@CaseCS130 en natuurlijk nog een paar bedrijven met machineproductie, zo als zocon en ceres
@CaseCS130 ja dan is we toch heelwat kennis aanwezig, vind het altijd wel mooi die bedrijven die zich specialiseren zoals Meinderts doet. Misschien wel meer kennis aanwezig als de fabriek, en elke ingeruilde loonwerkerswagen, hoe oud ook, gaat goed draaiend de deur uit. Enthousiaste lui!
930triplemaaier
@ronald-deutz-fahr bij meinderts zit zeker kennis en die willen ook wel met je mee denken.
+2
casejxu
@ronald-deutz-fahr dacht dat dat teerenstra greonterp was.... TSG. Bouwde ook miedema wagens met Claas invoer
MRVNDT
@casejxu ja van van der leij uit nijega. is de eerste in V-vorm.
rickboer blija
@MRVNDT heb je deze wagen ook bij hem weg? Hij had zn wagen als 'bouwpaket' verkocht
MRVNDT
@rickboer blija klopt das nu mijn
rickboer blija
@MRVNDT en die foto van de rotor, is dat ook bij hem in de werkplaats?
MRVNDT
@rickboer blija ja, hij nam de foto voor me toen de rotor klaar was.
+1
rickboer blija
@MRVNDT dan is die afstrijker die achter op de foto staat hoogswaarschijnlijk die van onze wagen, daar hij recent ook een nieuwe voor gemaakt
+1
MRVNDT
@rickboer blija de wereld is klein
deJong
@MRVNDT dit is wel een beste rotor zo te zien
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @MRVNDT:
Nee, ik zal de oude lasrups doorsnijden. heb geen gereedschap om te verbranden.

Let dan nog op met opnieuw inlassen dat er geen kabels door de balk lopen waar je aan last...
MRVNDT
@Fendt926Driver Ik heb al bijna alle lasrups eruit. ging gemakkelijker dan ik dacht. het was nog steeds meer dan twee uur schlijpen

(klik om te vergroten)

CaseCS130
Allemachtig wat een zware rotor, gaat de aandrijving daar geen problemen mee ondervinden? De Blaauw bouwde vroeger ook zo'n lompe voor de Taarup maar dat was geen succes, de aandrijving vond dat niet zo leuk.
MRVNDT
@CaseCS130 Ik ben niet de eerste met zo'n rotor (alleen de vorm is nieuw, anders normaal slakvormig). Ik denk dat dat zal werken.
CaseCS130
@MRVNDT Oké, benieuwd hoe dat uit gaat pakken. Is het jou eigen idee of kwam van der Lei er mee? Het getuigd wel van lef maar bij zoiets denk ik wel dat als het veel voordelen had de grote fabrikanten dit allang zelf zo gemaakt zouden hebben.
MRVNDT
@CaseCS130 de Vicon en Deutz rotomaster hebben een V-vormige rotor. gaat goed. Eerlijk gezegd kun je elke ster op dezelfde manier instellen, maar dat is altijd zo hoog belasting in een moment net as bij balkinvoer... theoretisch gaat alles 😀 maar ik ben ook nieuwsgierig. was mijn idee en hij vond het niet slecht
+2
CaseCS130
@MRVNDT O ja, dei rotomasters hebben dat ook, dat heb ik wel eens gezien idd. Dan zal het vast wel goed gaan. Mooi project en leuk dat je hier de voortgang deelt.
+1
newholland6640
@CaseCS130 ik laad nog wel eens met z'n wagen. Staat 164 pkk agrotron voor. Gaat vgm goed.
MRVNDT
Misschien heeft iemand anders een tip voor mij . Bodemketting en dwarstransporteur zijn snel en goed. maar alle andere cilinders werken heel langzaam en zonder kracht. is er een overdrukventiel op het blok? hebben alles al gedraait en veranderd, maar er verandert niets. Trecker heeft genoeg olie. Loadensing is uitgeschakeld (denk ik). het klinkt alsof hij de druk laat gaan. alleen als ik volgas geef, bewegen de cilinders een beetje. achterklep opent slechts halverwege. Kan ik nog wat nakijken?

(klik om te vergroten)

is de kleine zwarte schroef in het midden voor het LS?
rickboer blija
@MRVNDT op internet zijn onderdelen boeken te vinden van deze wagens (even googlen op jou type wagen), vaak staat daar ook het ventielenblok met schema in.

Goed opletten dat de achterklep straks weer goed afgesteld staat, anders kan het zijn dat je bodemketting niet werkt (wagen denkt dan dat de bak al vol is) of je bodemketting stopt niet met als gevolg dat je of het bodemketting stuk hebt of de achterklep krom?

Ps dit is weer anders bij een wagen met walsen
MRVNDT
@rickboer blija Ik heb deze lijsten als een boek, maar het blok zelf is niet precies beschreven.
+1
casejxu
@MRVNDT probeer morgen even te kijken in wat werkplaats handboeken op me werk
rickboer blija
@MRVNDT bij de boeken die wij gebruikt hebben stond altijd een hydroliek schema
MRVNDT
@rickboer blija ja, zo'n schema bevindt zich daar waar alle lijnen getekend zijn. maar niet het blok gedemonteerd.
rickboer blija
@MRVNDT oke, bij de onderdeleboeken van de 1000 serie van 2010 staat het er wel compleet in
Fendt926Driver
Quote Reactie van @rickboer blija:
Ps dit is weer anders bij een wagen met walsen

Bij walzen zit de afslag van de bodemketting rechts achter aan de voorkant van de onderste wals.
rickboer blija
@Fendt926Driver nu je het zegt, zo is het idd ook bij onze nieuwe wagen, maar die ervaring van met de achterklep hebben we wel mee gemaakt en dat viel ons toen vies tegen om weer goed te krijgen
Fendt926Driver
De storingen die jij ondervindt hebben wij ook al wel eens gehad.
1 weet je 100% zeker dat je druk en retour goedom hebt zitten?
2 heb je meer dan 12v op de bedienings kast staan en genoeg ampere stroom aanvoer
3 kijk even of er niet een joystick iets blijft hangen.
Bij ons staat de joystick van de pick up mooi in het midden en dan begint het gekloot. Iets opzij en ineens werkt alles weer 95%
100% gaat onze rapide 80 nooit weer werken.....
MRVNDT
@Fendt926Driver 1) Ja, de dikkere slang is teruglijn denk ik. en de 15L-slang is de invoerlijn.
2) ja meerdere treckers grprobeerd. Alle 12,8v of meer
rickboer blija
@Fendt926Driver hoeveel amp zpu de kast moeten krijgen
MRVNDT
. We hebben nu met 2 workshops gekeken en het lijkt erop dat de kleppen int blok versleten zijn. hij laat de druk altijd verdwijnen in de terugkeer. Daarom zal ik waarschijnlijk een nieuw blok kopen, dan zal alles werken en zal ik er één minder zorgen over hebben. Ik heb geen zin om in het midden van het seizoen mechanica te spelen zonder einde. De rapide blijft maar ook met deze koop over het algemeen goedkoop... hebben al veel van deze blokken op andere machines geïnstalleerd en ze zijn eenvoudig en goed.

(klik om te vergroten)

CaseCS130
@MRVNDT Dat zijn hele goedkope ventielblokken inderdaad, als die goed werken is dat de kortste klap.
+1
MRVNDT
@CaseCS130 Ik heb er al veel van geïnstalleerd. allemaal zonder problemen voor jaren.
@CaseCS130 ik ben er totaal niet in thuis, maar wat is een normale prijs voor zoiets? Proportioneel niet nodig. En wat is het verschil met mechanisch met bowdenkabels?
+1
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr granit rekent het dubbele voor exact hetzelfde blok volgens mij. Echte merk blokken zijn nog weer fors duurder.
Bowdenkabels kun je proportioneel gebruiken. Elektrisch is weer veel veelzijdiger in plaatsing van het ventielblok en de bediening.
+1
930triplemaaier
Deze ventielenblokken hebben volgens mij een speciaal rondpompventiel die dicht gaat zodra je bepaalde functies bedient zoals de achterklep. Mijn eerste ingeving is dat deze klep niet helemaal dicht gaat. Ik zou dit ventiel uit het blok halen en kijken of de o-ringen nog goed zijn. Wat ook kan zijn is dat de spoel op het ventiel half doorgebrand is en daardoor niet meer krachtig genoeg is
MRVNDT
@930triplemaaier Er is de ventil die loopt met alle dingen die een cilinder bedienen. Pick-up, achterwand, mes en dissel. dit is de eerste magneet op het blok. Ik heb het al volledig met de hand ingedrukt. heeft niet geholpen. Magneet is sterk genoeg. Er zijn geen o ringen. alle andere functies (ketting en transportband) die zonder de magneet lopen, zijn goed en sterk. Als ik begin april niets heb gevonden, koop ik een nieuw blok. geen verlangen naar verdere experimenten.
+2
930triplemaaier
@MRVNDT bel anders eens Meinderts in wargea die zijn specialist op het gebied van de rapides. Misschien dat die je verder kunnen helpen. Hun hebben ook veel onderdelen van de rapides jong en oud op voorraad
MRVNDT
Hallo mensen. nieuwe week nieuwe bestemming. Aan het einde van de week moet de rotor draaien. Ik pas gewoon de plaat aan. dat past heel goed. alleen de afstand tot de rotor moet precies passen.

Ik ben nog steeds op zoek naar de disselcilinders. waar kun ik zoiets finden? heeft iemand die en wil hij ze verkopen?

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

dx11
@MRVNDT zijn zaagcilinders van een kuilsnijder niet passend te maken in de dissel?
MRVNDT
@dx11 Ik heb er meerdere van trioliet op voorraad. maar denk dat ze te klein zijn.
+1
rickboer blija
@MRVNDT miss heeft wiebe van der Lei ook nog wel een set liggen
+2
RobVolvo
Meinderts Wergea even bellen, zullen er wel hebben liggen van een sloper o.i.d. 😉
+1
rickboer blija
@RobVolvo @MRVNDT die hebben idd wel vooraad staan/liggen
+1
Fendt926Driver
Mijn steun en toeverlaat in schuitemaker onderdelen had ze wel gehad maar weg gegooid omdat ze eigenlijk nooit kapot gaan ....
+1
MRVNDT
Een hele lange post is dit al. Ik heb de voorplaat op zijn plaats en ik ga de rotor installeren

(klik om te vergroten)

Sjabloon. Ik wilde de echte rotor niet altijd in en uit halen. .

(klik om te vergroten)

Bezig mit inbouw
+1
langeslagdiesel
Draait de spiraal niet de verkeerde kant op? Dit lijkt me erg gevoelig voor proppen in de invoer. Als je uit het midden vandaan naar buiten uit waaier dan trekt hij het meer uit elkaar lijkt mij. Ben wel nieuwsgierig hoe dit gaat lopen / snijden en hoe het lagerwerk zich houd.
Fendt926Driver
@langeslagdiesel theoretisch kun je de rotor nooit verkeerd monteren.
Er zit maar aan 1 kant in de rotor een 15 cm splains en daar past de as dus ook in.
Als je andersom monteerd zitten de splains in de rotor links en de splains op de as rechts.
Maar de spiraal zou er verkeerd op gelast kunnen zijn.
Als de rotor het gras iets uit elkaar zou trekken vult de wagen zich wel mooier
mdoornekamp
@Fendt926Driver Nadeel van zo'n rotor vind ik dat de vingers meer verspringen zodat je scheef tegen het mes drukt. Of je moet de spiraal flauwer maken. Maar dan krijg je weer meer piekbelasting.
hobbyboer
@langeslagdiesel dat was ook mijn gedachte.
Vanuit het midden naar buiten lijkt mij ook mooier, lichter trekken, egalere belasting en mooier de bak gevuld.
En dan aan de zijkanten 2 sterren andersom, weer naar binnen.
MRVNDT
@langeslagdiesel ja, het wilde eigenlijk de andere kant op met de sterren. Andere form v. maar maakt niet uit. Het gras gaat zo snel door de rotor dat het niet breed kan trekken. is dezelfde duizeligheid als de CFS-roller bij Strautmann mooi te verkopen maar brengt niks
+1
hobbyboer
@MRVNDT het zal idd niet veel uitmaken, maar altijd iets.
En dan zou ik liever 'iets' de goede kant op hebben dan 'ietsje' de verkeerde kant op
+1
@hobbyboer

Door omstandigheden nu evem met een taarup met originele rotor aan het groen voeren. Wat een verschil met vorig jaar met een wagem met thm rotor.
Originele drukt aan de linker kant het gras helemaal kapot omdat de v naar buiten loopt. Bij de thm geen last van gehad omdat de laaste sterren naar binnen lopen.
Dus het zal indd wel degelijk helpen.
+1
jmos
@TerraJohnDeerefan ik kan het bij de balenpers ook wel zien bij egale brede zwillen altijd links iets beter gevuld is. Maar dan ook echt iets, als je het niet weet zie je het ook niet.
langeslagdiesel
@MRVNDT ik weet niet of je de invoer van de miedema presto bekend is? Deze had de V ook van binnen naar buiten lopen. Snee voor geen meter als je hem te kort te vreten gaf maar lade als een malle. Toen in der tijd deze wagen op de markt kwam had je nog geen dubbele hark wierzen. De meesten harkten toen met de Acrobat / sprintmaster of PZ hs 360 of de PZ cz 450 of de kuhnflex. Dat waren relatief dunne smalle wierzen met veel vaste bonken en proppen er in. Als het dan nat suiker rijk gewas was en smorgens vroeg in de dauw. Kwam je er wel achter wat wel en wat niet goed laden qua wagen. Die V rotor van presto stoof er over als er vermogen voor stond. En de wagen ging ook mooi vierkant vol. Taarup lade ook goed maar scheef. Schuit hebben we het maar ff niet over. Met taarup moest je uitkijken voor vastlopen dan. Laden met beleid. Die Miedema’s presto knalden er over. Volgens mij door die V rotor.
dx11
@langeslagdiesel dat komt doordat een pesto veel meer ruimte tussen de meenemers van de rotor heeft. Daar is meer ruimte voor een dikke prop, maar per slag moet er ook veel meer gras langs de messen, wat dus meer kan inveren en zijn eigen weg kan zoeken
+1
langeslagdiesel
@dx11 ben ik met je eens. Maar in zon smalle wiers wat ik net schets ging een presto vierkant vol. Gesneden of niet.bij taarup wil de gewasstroom dan altijd naar 1 kant in de bak. Wat terra johndeerefan ook al aan geeft. Dus ik denk dat een V rotor met de spoed naar buiten daar debit aan is. Maar de tijd zal het leren hoe deze V rotor van MRVNDT gaat laden.
+2
MRVNDT
@langeslagdiesel we zullen zien wat er gebeurt en ik zal rapporteren met foto's en films.
+1
thmtrader
Ben ook heel benieuwd hoe dit uitpakt....... zou mooi zijn als iemand dit concept wel goed werkend krijgt.
+1
MRVNDT
Nieuws: Rotor is op zijn plaats en ik zal nu de lagers installeren en hem laten draaien. Daarna Rotor instellen mit schijvn. dan nog klein werk aan de zijmuren en op zaterdag krijg ik knikdisselcilinder van meinderts. Volgende week zal ik het nieuwe hydraulische blok bestellen.

(klik om te vergroten)

930triplemaaier
@MRVNDT zijn dat gebruikte knikdisselcilinders? En hebben ze je nog kunnen helpen wat betreft het ventielenblok?
MRVNDT
@930triplemaaier ja, gebruikte cylinders maar niet te duur . en met het blok, ja ze hadden een tipp maar het hielp niet. Ik heb de nieuwe al besteld. geen compromissen. Moet Werken.
+3
MRVNDT
Hallo. Ik heb nu de cilinders van Meinderts opgehaald. bedankt daarvoor, leuk bedrijf. daarnaast een paar kleine onderdelen. Ik kocht ook 50x100x4 pijp om de zijsteunen te bouwen. Ik denk dat dat mooier is van de optiek. anders is de wagen zo naakt. 😀 toen begon ik ook te spuiten. Volgende week hydraulica en vervolgens de assen de week erna. het wordt strak in de tijd maar we kunnen het!

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
@MRVNDT mooi zo. je maakt er echt wat bijzonders van.
hoop dat je er nog jaren lang plezier van zult hebben
dx11
@MRVNDT dan ben je hier langs gereden zeker?
MRVNDT
@dx11 ja ik zag de plaats Marum op mijn navigatieapparaat. toen richting Duitsland was een bedrijf aan de rechterkant op de A7 waar een 06er Deutz stond met Herder-arm en laadwagen en Mest zelfrijder buiten. Ben je dat?
+1
dx11
@MRVNDT daar is het ja
+1
MRVNDT
@dx11 ah de wereld is klein. Ik weet zeker dat ik daar nog een keer zal gaan rijden als ik naar van der leij moet .
basia
@MRVNDT

Misschien voor verwarring te voorkomen ; Wiebe van der Lei (Nijega) heeft een eigen metaal bewerkings en constructie bedrijf .
Ook bij Meinderts werkt een Wybe van der Lei (als planner ) nu weet ik dat dit al eens door elkaar is gehaald , van daar mijn opmerking .
Het zijn neven van elkaar trouwens ; en hun opa was voor mij een oom .
Vr Gr L .van der Lei
MRVNDT
@basia Oké, dat wist ik niet. weet alleen van nijegas. groeten 😄
+4
MRVNDT
Ik ben nog steeds elke dag hard aan het werken voor uren. gedeeltelijk geverfd. Vandaag is het nieuwe hydraulische blok aangekomen. installeer deze week. begon ook bij de assen. Foto's zeggen meer.
Nu aan het einde van de tijd is het erg vermoeiend. maar hij moet gereed zijn voor de eerste snede.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

CaseCS130
Grote klus hoor. Jammer dat er nu zoveel tijdsdruk op staat. Hopelijk kom je niet te veel tegenslag tegen.
Je pakt het iig wel rigoureus en netjes aan.
+1
MRVNDT
Het gaat door. 60 procent is gespoten mit lack . Het nieuwe hydraulische blok is ook gemonteerd. Alles werkt echt goed !!! De achterklep gaat eindelijk helemaal open en alles loopt snel. Ik ben heel blij. Er zijn nog meer foto's van later.... De rotor is ook ingesteld. In tegenstelling tot het origineel was het niet gemaakt met dunne schijven, maar gemeten en een bus gedraaid. Dat is stabieler. Nieuwe messen zijn besteld. Vanaf volgende week zal de as worden gemonteerd. veel slangen vernieuwd...

(klik om te vergroten)

dx11
@MRVNDT wanneer wil je hem gaan gebruiken? Of 1e snee nog met de oude wagen
+1
MRVNDT
@dx11 Ik hoop dat hij binnen drie weken klaar is. Ik heb nog steeds ambitie. Maar de oude Deutz is al klaar voor gebruik, als reserve of als een tweede wagen.
+1
MRVNDT
Verfen is bijna klaar. Aan de zijkant n streef reflectorfolie voor veiligheid. Ik laat de stickers nu repliceren. Natuurlijk bestaan ​​ze niet langer als reserveonderdelen. Groeten

(klik om te vergroten)

Hurli356
@MRVNDT Kleine banden onder de wagen, of lijkt dat maar zo?
+8
V.SCHNACKERS
Hallo, hier een par Fotos van een ombouw van een Schuitemaker 125:
-Schuine vloer
-nieuw rotor blech
-Mobiele voorzijde
-Grootere vanden 600/50-22.5

Veel meer capaciteït (+1/4 volume) en minder achteruitgang van het voer. (Geen balletjes meer)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

langeslagdiesel
@V.SCHNACKERS is de ontwerp afdeling van schuit huis nog niet langs geweest? Ziet er netjes uit. 1/4e meer inhoud lijkt me wel erg veel trouwens.
+1
jasper-santing0
@V.SCHNACKERS Dat is wel heel netjes gemaakt zo 👍
casexl956
@V.SCHNACKERS wilt de schuine voorwand wat werken , lijkt wel interessant om op de onze te maken
+1
MRVNDT
En bitje updates. Lack, stickers en bezig met assenbouw. Hard werk zo veer.

(klik om te vergroten)

Wagen omhoog getilt, paletten dan dicke metaal balk en dann stenen 🙈

(klik om te vergroten)

Stickers gemaakt door Willem bosch uit Epe

(klik om te vergroten)

Oude stompen eraf en nieuwe eran.
mdoornekamp
@MRVNDT dikke as stomp. Komt die op de plaat voorop de tandem helft ?
MRVNDT
@mdoornekamp ja klopt

en achter is dezelfde as, alleen gestuurd.
+6
MRVNDT
Helaas werkte het niet om hem af te maken voor de eerste snede. de tandemstel is bijna klaar, want de rotor ontbrak nog steeds een onderdeel, dat helaas faalde bij de internationale pakketbezorging. jammer! maar. Nu rij ik de eerste snede met de kleine wagen. (helaas) goede opbrengst. dat kost veel tijd met de kleine. maar het was vroeger ook zo. het mooie is nu dat ik vredig kan testen bij buren, als die in 3 weken de tweede snee doen. heb stickers bijgevoegd en veel werk dat men niet ziet, assen, versterkingen en ga zo maar door.

(klik om te vergroten)

Reflectie sticker plus type sticker

(klik om te vergroten)

Helaas ontbreekt de kettingkast tussen rol 2 en 3. niet meer te krijgen volgens Schuitemaker. Maar ik heb een blauwdruk van hem ontvangen en zal het zelf doen.
+1
dx11
@MRVNDT prachtig.
+1
CaseCS130
@MRVNDT Wordt hartstikke mooi ja. De service van Schuitemaker is toch ook wel bijzonder goed dat ze bereid zijn tekeningen te sturen.
casejxu
@CaseCS130 t is ook alleen maar reclame als je zo meewerkend ben aan zo.n project!

Weet wel dat pottinger het niet doet!
CaseCS130
@casejxu Het zal wel reclame zijn, maar zulke service is in mijn ervaring zeker niet vanzelfsprekend.
+1
casejxu
@CaseCS130 nee klopt. Al werd ik toen door duport wel heel goed geholpen!
Hkramer
@MRVNDT heel project, netjes
@MRVNDT is de kunstof kap van een feedo of amigo niet hetzelfde?
+1
MRVNDT
@ronald-deutz-fahr de kap van mijn amigo is dikke slag groter dat werkt niet. En ik wilde metaal, geen plastic 😄

Ook kap Wals 1 naar 2 is verschil an kap wals 2 na 3 volgens onderdelen boek
rickboer blija
@MRVNDT heb je meindert wergea geprobeerd, die heeft vaak dit soort dingen nog wel
MRVNDT
@rickboer blija ja daar heb ik ook de dissel cylinders gekocht. Mar voor so simpele stuk ijzen rij ik niet zou veer
@MRVNDT op laten sturen 😉
MRVNDT
@ronald-deutz-fahr maar goed. Ik denk dat ik Meinderts ff vraag. Nieuwe kast kost 100€ plus btw zeij mijn dealer. En wat ze nemen voor sturen
@MRVNDT wat verzenden kost weet ik zo niet, maar zal met een paar 10tjes wel ophouden toch?
+1
MRVNDT
@ronald-deutz-fahr ja maximal 20€ naar mijn ervaring.
MRVNDT
En in de tweede snee heb ik ook weer pech cylinders vervangen, alles goed . Besturingskast werkt niet meer. Groen licht knippert alleen. Ik denk dat ik de hele computer shit verwijder, en direct joystick - kabel - klep
+1
langeslagdiesel
@MRVNDT wat er niet op of aan zit gaat ook niet meer stuk.
Fendt926Driver
@MRVNDT groene lamp knippert toch alleen als jou linak motor niet op de juiste stand staat?
En heb jij de can bus verbinding tussen kast en wagen of de 28 aderige kabel er nog tussen?
MRVNDT
@Fendt926Driver ik werk zonder linak, gaa er die cylinder inzetten van mijn sloper rapide. 4 aderige kabel can bus. Kan kast wel inschakelen maat dan niks meer,
Ook niet uitschakelen. Bijzonder wark. Ga nu alles up eenvoudig bouwn. Zoals die rest van het wagentje.
Fendt926Driver
@MRVNDT staat de bedieningskast niet in programmeer modus?
MRVNDT
@Fendt926Driver weet ik niet. Die kast is mij 1 keer up grond fallen daarnaa dat storing.
Fendt926Driver
@MRVNDT van vallen gaat die niet in programmeer modus staan.
Denk dat de print plaat beschadigd is van het vallen.
Hier ook gehad. Schuitemaker heeft een ruil systeem.
Meende dat het mij ruim 300 euro kostte voor een andere print plaat
+1
MRVNDT
@Fendt926Driver voor 70 euro maximaal heb ik alles up eenvoudig. Gaa ik doen
MRVNDT
Tjaaaa. Bitje werk nog ermee. Ik gooi die canbus system eruit, alles word simpel. Het is zon mooie simpel wagen maar in Elektrik doen ze zon compliceert wark. Ook die lossautomaat gaa ik houden. Dan is eind met storingen van laage spanning of zoiets. Gaa die laden lossen schakelaar bouwen naar oude system met hydrocylinder.

Spatborden zijn in planning, verlichting erom ook. Het word eerlijk gezegd nooit klaar 😃

(klik om te vergroten)

Ik werk met een 13 pol kabel. 12 functies en 1 massa. Werkt tot nu mooi. Terminal is al klaar. Ventilblock komt vandaag. Komplete wissel kost mij zo 60€. Inkl Kabels relais etc.
Fendt926Driver
@MRVNDT zorg dat je een gedempte hendel krijgt op je omschakeling van laden naar lossen.
Daar zit een pennen schakeling in en als die in stilstand niet recht voor elkaar staan druk je hydraulisch alles kapot.
Mijne trekker heeft ook nog een aftakas rem dus moet ik elke keer omschakelen de aftakas voorkeuze vrij zetten zodat de schakeling zich iets kan draaien om toch te kunnen schakelen.
Ik heb 2 dubbelwerkende cylindertjes kruislings met elkaar verbonden links en rechts van de hendel en daar dan veren tussen zodat het niet fout kan gaan.
De nieuwere schuitemakers hebben de omschakeling bijop de klep zitten.
Klep open en walzen aan
Klep dicht en laden aan
MRVNDT
@Fendt926Driver mijn hendel is al gedempt / daar zit n rubber lager in. Ik kann hem goed voorspannen tot hij in die tanden glijt.
dx11
@Fendt926Driver is pneumatisch niet een veel makkelijkere optie
Fendt926Driver
@dx11 pneumatisch zou kunnen maar dan krijg je weer een extra kast of hendel in de trekker terwijl ik 3 dw over heb op de trekker.
En lucht is maar 10 bar als ik daar druk op zet en de schakeling zit niet recht voor elkaar moet er al een luchtbuffer boven komen voor als die er dan toch in schiet dat de cylinder door drukt en niet half schakeld en de tandwieler rond krast
MRVNDT
@Fendt926Driver maar die idee met verbinding an klep gaa ik over nadenken. Maaaaaar. Heb genoeg ventilen an het trekker vrij dus is allen n comfort zaak.
MRVNDT
@MRVNDT dat wat mij Met mijn Nieuwe Schakeling nu afhoud van die elektrische schakelen is, dat ik geen tijd regeling erin heb. Denk als ik die motor altijd up spanning zet loopt die heet
+1
Fendt926Driver
@MRVNDT klopt laat een linak motor op spanning staan en hij brand door.
Daarom heb ik het hydraulisch met veren.
(Mijn schakelhendel is niet gedempt)
Omschakelen zit op de kruishendel in de trekker en is 2 seconde olie op zetten.
De veren doen de rest.
Let wel dat als je omschakelen en klep bij elkaar opzet dat je niet meer gras tussen de walzen en klep kunt draaien als de kar vol zit en er ligt nog 40 meter gras
+2
MRVNDT
@MRVNDT zo! Wagen werkt. 13 polig voor alle functionen. 2 polig voor sensoren plus 1 relais voor lossautomaat. Eenvoudig,
50€ en nu is eind met storing.

(klik om te vergroten)

+2
MRVNDT
Zo! Bitje kleine werkzaamheden. Spatborden. Led verlichting is actuele mijn week project. Dan paar stickers nog etc. Meelopende aas nog beter vergrendelen, dat is nog niet eenvoudig Genog.

Tijdens het laden krakt hij soms als hij n zware prop inlaadt. Weten nog niet waar dat vandaan komt. Lagers mss of zoiets? Slipkoppel is t niet. Gaan nog verder zoeken.

In iedere geval bjn ik HEEL blij met mijn bedieningskast zonder computer. Werkt super mooi. Ook lossautomaat werkt als vroeger. Spanningsafzaak en kabel knikken alles niet belangrijk meer.

(klik om te vergroten)

+1
casejxu
@MRVNDT word prachtige wagen zo!! Stond vorige week op Facebook met de DX ervoor?
MRVNDT
@casejxu ja klopt.
CaseCS130
Goed bezig, einde komt in zicht. Als de krak maar niet uit een tandwielkast komt.
+1
MRVNDT
@CaseCS130 heb n endoscop gekocht. Wil er even in kijken zonder demonteren 😄.
rommert14
@MRVNDT verrek dat is handig, wat kost zo'n instrument?
+1
MRVNDT
@rommert14 heb hem van eBay, nog niet geleverd maar 30€ voor smartphone. Denk in die eerste kast, het T bak waar aftakas up zit kijk ik in. is belangrijkste.
MRVNDT
@MRVNDT moet ja niks extreem genau zien, allen of een tand mist of zoiets. Als alles in orde is wil ik niet die heele arbeid doen van het demonteren.
+1
thmtrader
Is het niet je messenbak die eruit komt met een prop?
johndeere6230
@thmtrader

Deze wagens piepen nog niet op de kast als de messen eruit gaan of wel? Sowieso die oude kasten van de 125's enzo niet volgens mij
mdoornekamp
@johndeere6230 gewoon deksel van de messen open laten staan. Kun je het in de gaten houden.
johndeere6230
@mdoornekamp

Die heb ik eigenlijk altijd dicht zitten, anders zit die met mooi spul binnen een paar vrachten vol met gras, hou de drukmeter vaak wel een beetje in de gaten, of er wel voldoende druk op de messen blijft staan
Fendt926Driver
@johndeere6230 staat hier altijd open.
Messenbalk ging steeds maar omhoog met laden.
Schuitemaker heeft er toen grotere cylinders met dubbele stikstofbollen voor geleverd.
Nu blijft die er redelijk goed in met 140 a 150 bar op de messenbalk en de volle 39 messen erin
johndeere6230
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Messenbalk ging steeds maar omhoog met laden.

Hier maar weinig last van eigenlijk, komt weinig gras niet in aanraking met de messen
MRVNDT
@thmtrader dat is een heel goode theorie. Dat past to het geluid wanneer prop erin is en het licht weer werkt. Ik gaa met afdek klep open laden en kijken. Er is nu een manometer up voor druk en hij verliest n bitje. Denk da komt een blokkeer ventil up zoals die hydraulische topstangem Het hebben. Zal druk wel houden zo. Heb een nog 1 liggen. Veele groeten en bedankt
Fendt926Driver
@MRVNDT bij de iets nieuwere (mijn 140) zit er aan de linkerkant achter de beplating van de pick up een kogelkraan om de messenbalk leiding af te sluiten
930triplemaaier
@Fendt926Driver is dat niet de veiligheidskraan dat de messen niet ingeklapt kunnen worden voor als je met de messen bezig bent?
casejxu
Quote Reactie van @930triplemaaier:
is dat niet de veiligheidskraan dat de messen niet ingeklapt kunnen worden voor als je met de messen bezig bent?

Klopt!
+1
MRVNDT
@casejxu jap deze kraan is alleen dat de messen uit blieven als ik wisel. Geen effect up druk tijdens laden
langeslagdiesel
@MRVNDT begrijp uit de diverse reactie’s van diverse mensen dat het snijden van een schuit ook niet echt het je van het is. Had ik niet verwacht gezien het fijt dat deze wagens vrij veel verkocht zijn onder de loonwerkers. Nu snap ik ook wel waarom er door diverse bedrijven andere snijrotors zijn ontwikkeld. En waarom veel loonbedrijven die met rapide rijden er een hakselaar naast moeten houden in het gras. Mag er toch van uitgaan denk ik dat de nieuwere wagens met de grijze onderbouw en doorontwikkelde invoer wel snijden als een scheermes. Of is dat wat te rooskleurig benaderd door mij? Hier in de buurt rijd er niet 1 dat ik weet, dus kan het ook niet navragen of bekijken.
RobVolvo
@langeslagdiesel Zo kan je dat natuurlijk van heel veel dingen zeggen/denken als een paar mensen zoiets zeggen. De één vindt een bepaalde trekker of machine super en een ander zegt dat hij het een waardeloos ding vindt dusja, wie of wat geloof je/neem je aan dan. De oudere Schuitemakers snijden in mijn optiek ook gewoon leuk, mits scherpe messen en de boel niet kats versleten is... maar dat is met alles eigenlijk zo.
+1
930triplemaaier
@langeslagdiesel verkooppraat en vaak wordt er appels met peren vergeleken.
Wil je testen of een wagen zwaar trekt dan moet je met dezelfde trekkers en verschillende wagen op hetzelfde moment op hetzelfde perceel gras opraken. Dan heb je een eerlijk vergelijk.
mdoornekamp
@langeslagdiesel schuitemaker staat gewoon al 30 jaar stil kwa ontwikkeling. En stilstand is nu eenmaal achteruitgang. Schuitemaker zit er in sommige gebieden nog wel ingebakken. Maar tegen een moderne wagen van een ander A merk kunnen ze niet aan.

Ik heb wel eens het idee dat sommige loonwekers bewust schuitemaker blijven rijden omdat het anders te snel gaat. Hier kreeg een loonwerker ook 2 Strautmanns door overname van een bedrijf. Maar die werden snel ingeruild voor de vertrouwde schuitemakers. Terwijl ze zelf gezegd hadden dat de strautmanns lichter draaien. Veel boeren vinden de Schuitemakers ook gewoon mooi.
+1
hoest
@mdoornekamp
Schuitemaker heeft dertig jaar stilgestaan met als grootste innovatie dat bij de grotere wagens de bodem schuin afliep richting invoer. Maar vanaf de 580 etc series doen ze weer leuk mee volgens mij
+1
MRVNDT
@langeslagdiesel mijn umgebouwde snijdt vrijwel mooi. Maar alleen als messen druk hoog genoeg is. En dat is nog mijn fout gewest in het verleeden. Ik ha geen manometer voor druk. Alles naar gevoel. Dat is niks. Nu sperrblock erin en volgende keer messen deksel open. Ik gaa berichten
+1
mdoornekamp
@MRVNDT druk op de messen zo hoog mogelijk. Of dikkere cilinders eronder. Messen ook elke dag slijpen/omdraaien. Met een lange dag kuilen, smiddags messen omdraaien. Nieuwe messen scheelt ook. Die blijven veel langer scherp.
@mdoornekamp en slijpen met slijpmachine ipv flex😜
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr ja doe ik ook. En draai richting van de steen andersom. Steen draait bij van punt naar dikke gedeelte. Zo krijg je minder warmte in de punt en minder bramen op de scherpe kant.
MRVNDT
@mdoornekamp mijn messen zijn nieuw. 20 wagen oud. Heb al n slijp machine Maarn moet het verbouwen naar non-ronde messen. Is met water gekoeld. Sherpe
Messen is heel wichtig, ook omdat mijn Deutz niet teveel pk heft. En mijn materiaal zal in goede staat blijven. Wissel ook messen van binnen naar buiten
mdoornekamp
@MRVNDT ok. Te sterke trekker is ook niet goed omdat de aandrijflijn relatief licht is. Heb je de Deutz dx 6.30 ervoor?
MRVNDT
@mdoornekamp ja klopt. Afgesteld up 130 pk. En nu nog tweede 6.30 gekocht 😃
mdoornekamp
@MRVNDT ok. dx 6.30 heeft geen turbo toch?
MRVNDT
@mdoornekamp ne. Originel heft hij 115 pk 6 Pitter zuiger. Loopt maar mooi.

Nu John Deere verkocht en tweede ( of deerde) dx gekocht.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @MRVNDT:
Nu John Deere verkocht en tweede ( of deerde) dx gekocht

En geld overgehouden of was een oude dx nog duurder dan een jonge johnnie
MRVNDT
@Fendt926Driver ik kun dree dx koopen als ik dat wilde vant geld. Maar gaa het houden voor nieuwe maaier .
mdoornekamp
@Fendt926Driver john deere is net zo waardevast als Fendt. Daar kan heen ander merk aan tippen
langeslagdiesel
[ een fendt dealer hier redelijk in de buurt verkocht in 1997 een nieuwe 309 4 WD met frontlader en welger nhk pers wikkel combi aan iemand die daarmee zijn eerste nieuwe fendt kocht. Bij de koop zat de vraag, hoeveel hij moest afschrijven per draai uur als hij over 5 jaar weer een nieuwe fendt kocht. Verbazingwekkend kwam men toen op 6 gulden uit. En deze afspraak was wederzijds bindend. Dus geschiede ook 2 keer. De derde keer lukte niet. Deze 6 gulden moest richting de tien. Volgens de dealer. Gevolg: klant rijd nog steeds groen maar wel bij een andere dealer en niet iedere 5 jaar nieuw. Dus weet ik niet hoe hard die waarde vastheid van fendt is. De klant kwam overigens in die 5 jaar niet in de buurt van de 1000 uur totaal. En stond netjes binnen.
mdoornekamp
@langeslagdiesel dat nog steeds groen is fendt of john deere. 200 uur/jr is wel weinig als je een lage uurprijs wilt.
langeslagdiesel
[@het bleef fendt en de 1000 uur werd lang niet gehaald zo als ik al schreef.als je dan 6 gulden waarde afschrijving afspreekt en je kom bij 10 terecht dan klopt er in mijn ogen iets niet.
mdoornekamp
@langeslagdiesel maar als ik er een niewue trekker neer zet, en ik draai maar 200 uur/jr. Dan gaat de uurprijs wel naar 30 euro
CaseCS130
@langeslagdiesel Ik was niet bij de afspraken, maar ik snap wel dat een trekker die 200 uur per jaar maakt meer afschrijft per uur als eentje die 500 maakt.
Tweedehands prijs wordt toch hoofdzakelijk door uren/leeftijd bepaald.
hoest
Die zat bij onze rapide 125 rechts vooraan in zo'n gat in de beplating die je als trappelen kunt gebruiken. Maar ik hadden hem inderdaad alleen dicht als ik bij de messen zijn moest
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden ervaringen geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!