Aanschaf New holland T6070/T6080 of wellicht een T7030? ervaringen

Een familielid wil zijn NH 8340 inruilen voor een t6070 of t6080. Inelk geval iets van zo'n 140 tot 175 pk en niet meer dan 10000 uren. Een t7030 is wellicht ook een optie. Is voor een melkveebedrijf met het meeste land bij huis. Alle gangbare werkzaamheden worden ermee gedaan. Hij zal niet heel veel uren gaan maken, dus vandaar geen nieuwe. Wat zijn jullie ervaringen met beide series en wat zouden jullie aanraden? Wat zijn aandachtpunten bij aanschaf? Hij wil er ook een fronthef aan.
redgiant

Reacties

Fordje4600
T7030 met een vario?
Beide series hebben een motor die niet zo maar opgeeft
redgiant
Ik denk dat ze een powershift willen, maar dat heb ik eigenlijk niet gevraagd.
nhmonteur
En wat voor een machines? De T7030 heeft wel een stuk zwaardere achterbrug. Hebben ze veel grote zware machines dan zal ik eerder voor een t7030 kiezen
redgiant
@nhmonteur dat valt wel mee. Over het algemeen niet veel groot spul. De 8340 kon het immers ook prima aan. Maar ik vraag mij vooral af of er grote verschillen zijn in beide series qua storinggevoeligheid zwakke punten etc. Waar staan ze om bekend?
+2
nhmonteur
@redgiant als de 40 serie het goed af kon dan kan je idd ook gerust met een 6070/6080 uit de voeten. Van beide types T6070/80 en T7030 hebben we aardig wat trekkers lopen. In het algemeen kan ik niet zo zeggen van dit en dit gaat echt kapot. Heel veel hangt af van hoe de trekker gebruikt word en hoe het onderhoud is. Ik kan van beide types wel dingen opnoemen die wel eens kapot zij gegaan maar het is echt niet zo dat ze dit dan allemaal hebben.
Zelf vind ik een T7030 wel een van de mooiere series. Maar willen ze dan voor een autocommand(Cvt) of een powercommand (18/19x6) powershift bak gaan. De eerste T7030 cvt’s hadden wat kinderziektes maar in principe moet dat allemaal opgelost zijn en ze goed.
Verder komen bij beide series de volgende dingen wel eens voor, maar dat zijn eigenlijk dingen die aan slijtage onderhevig zijn. De stikstofballen van de voorasvering/transmissie en de remmen gaan wel eens stuk waardoor de transmissie niet fijn meer schakelt, de vooras niet meer veert en de remmen niet fijnaanvoelen en je hoofdremcilinders defect kunnen gaan. Af en toe gaat er wel eens een druksensor kapot, dan krijg je een storing en/of lekkage. Remmen willen wel eens slijten, maar dit is sterk afhankelijk van het gebruik en hoe de karren zijn geremd.

De motoren zijn van beide types in ieder geval onverwoestbaar.
Fordje4600
@nhmonteur wat voor kinderziektes hadden de t7030's zoal?
nhmonteur
@Fordje4600 bij de allereerste cvt bakken konden er segeringen wegschuiven waardoor de synchro’s niet meer konden schakelen en daardoor ging de trekker maar tot een bepaalde snelheid of reed helemaal niet meer. Ook een aantal leidingen kon los komen door een slechte passing waardoor de druk weg viel in het cvt gedeelte. Verder waren het vooral wat sensors en afstellingen die daarna een heel stuk beter zijn geworden.
Fordje4600
@nhmonteur we hebben 2 van die allereerste cvt's maar nooit een storing gehad, wel dat hij heel af en toe soms bij 28 km/h blijft hangen
nhmonteur
@Fordje4600 nee het hoeft ook niet te zijn dat alle eerste cvt's dit krijgen hoor. Hebben er zelf ook een paar lopen van de eerste serie en ook die hebben niks gehad
supergerben
Ik heb een t6070 power command met 19x6 eco transmissie loopt 44 bij 1700 motortoeren bevalt prima beresterke en ook wel wendbare trekker
redgiant
Ok bedankt. Nogmaals ik denk niet dat ze een cvt willen. Van een t6080 staan er vrij weinig te koop, dus vandaar dat ik ook benieuwd ben naar de t7000.
walker1
@redgiant moet het perse NH zijn, meestal zijn er van de NH modellen ook vergelijkbare Case IH en Steyr modellen?
redgiant
@walker1 ze zijn niks anders gewend dus ik denk dat ze op hun oude dag niet meer gaan switchen
+3
mklok
8340 gewoon houden.
redgiant
@mklok ja die doet het ook nog prima, maar de eigenaar is al rond de 60 dus die gaat hem voor die laatste jaren als boer niet verder 'afrijden'. Hij doet hem weg voordat er echt mankementen komen.
jammermaarhelaas
@redgiant

Ik heb geen glazen bol, en weet dat het me niets aangaat, maar als hij nu een gebruikte koopt dan is er grote kans dat hij daar evenveel trammelant mee krijgt qua reparaties en dus kosten, als wanneer hij met de 8340 doorwerkt.
Enigste manier om dat te voorkomen is nieuw kopen, en als er dan wat mee is binnen korte tijd, is dat garantie.
redgiant
@jammermaarhelaas tweedehands is natuurlijk altijd een gok, maar ze gaan voor die laatste paar jaar sowieso geen nieuwe kopen. Hij heeft een bepaald bedrag in gedachte en daar koop je geen nieuwe voor. De 8340 heeft meer dan 15000 uur en begint nu wat mankementjes te krijgen. Lekkende ventielen en bij de motor lekt hij ook ergens wat olie. Weet niet precies wat dat is. Hij zegt dat de waterpomp er ook 'aan zit te komen'. En ze willen wel iets meer pk's. Ze zijn al bij een T6080 gaan kijken maar die beviel niet helemaal.
redgiant
De 8340 heeft trouwens 600 banden en ze willen ook graag naar 650.
hermanjohndeere
Als een t7030 geen probleem is zou ik daarvoor gaan. Zijn minder gewild als de t6080’s en daardoor relatief gezien goedkoper. Ook heb je wat meer trekker en dat went heel snel
Sjoske2
Die 6070/6080’s heb je met hoge en lage motorkap. Denk dat die met hoge jonger zijn. Weet iemand waarom deze overstap gemaakt is?
Zeker in combinatie met fronthef of voorlader lijkt mij een lage veel prettiger.
Wij hebben 2 t7.170 en een t.6.160 en het zicht van die T6 is vele malen beter. Is natuurlijk ook wel een stuk kleiner maar toch...
+1
nhmonteur
@Sjoske2 die hoge motorkap was toen gewoon een nieuw model. Onderhuids was er toen eigenlijk niks veranderd.
En inderdaad de oude met de lage motorkap is kwa zicht veel fijner dan de hoge. En persoonlijk vind ik de lage ook mooier.
Sjoske2
@nhmonteur
Ik ook. Vind die hoge koplampen in combinatie met de smalle grill niet zo mooi.
Als ie het vermogen en gewicht van een 7030 niet persé nodig heeft (wat eigenlijk al aangegeven wordt) zou ik mooi voor een 6070/80 met lage motorkap gaan. Beter zicht, compacter, wendbaarder en lichter.
nhmonteur
@Sjoske2 Precies. Ik heb die puntige grill ook altijd lelijk gevonden en nooit begrepen waarom ze dit zo gedaan hebben. Kwa ruimte onder de kap was het niet echt nodig.
redgiant
Het uiterlijk van de trekker speelt voor deze mensen niet zo'n grote rol denk ik. Het gaat meer om de technische staat en de draaiuren. Maar ik denk ook dat het oude model 6000 meer in de smaak valt met betrekking op het zicht.
deJong
Je kunt ook gewoon een 6030 kopen en daar zon power bakje tussen laten bouwen en je hebt ook 170/180 pk op die trekker ze zijn toch allemaal gelijk in bouw.
redgiant
@deJong ja je kunt natuurlijk elke trekker wel opschroeven, maar als hij van zichzelf al dat vermogen heeft is dat natuurlijk makkelijker. Maar hoe zit dat nou eigenlijk precies met powerboost en dat soort dingen? De ene 6030 heeft 115 pk en de andere 130?
deJong
@redgiant zon 6030 range command is precies gelijk aan de 6080 meende ik. power box ertussen en gaan zo tot 170/180 pk.
+1
walker1
Met een T7030 heb je wel een overdreven zware trekker als nu de 8340 alle machines al goed aan kan. Misschien dat wat extra pk's wel fijn zijn, ik weet niet wat zoal achter komt te hangen en hoeveel ha er bewerkt wordt, maar je gaat van ongeveer 5 ton gewicht naar ruim 7 ton. Zeker als je al aangeeft dat ze wat bredere banden willen hebben, dan neem ik aan dat wel met de bodemdruk en zo bezig zijn, maar laatste wat je dan moet doen is trekker kopen die al 2 ton zwaarder is als noodzakelijk. Ik ben niet heel goed thuis in alle NH types, maar zou toch eerder voor 60xx gaan.
Fordje4600
@walker1 8840 kg met 710/70r38 en een vario afgetankt zonder extra gewichten
+1
Zeemees
@Fordje4600 Zo zwaar ja? Ik had ze wel wat lichter ingeschat eigenlijk.
Fordje4600
@Zeemees ik ook tot ie op de weegbrug stond
+1
rommert14
@Fordje4600 allemachtig dat weegt onze 7820 niet eens..., goeie trekkers voor grondwerk
@rommert14 7030 opt werk kan met dubbellucht net 9 ton zijn helemaal kaal. Maar de jd 7930 gaat kaal al over de 9 ton. Zou een 7920 zoveel lichter zijn?
rommert14
@hermanjohndeere volgens internet wegen ze 7700 kilo, dan maar eens over de weegbrug dan weten we het zeker.
walker1
@rommert14 het komt soms voor dat verschillende sites niet altijd hetzelfde gewicht opgeven voor een type trekker. Als men een trekker op het oog en het precies wil weten, dan is wegen het beste. Uiteindelijk gewicht is toch afhankelijk van de exacte uitvoering en opties op de trekker, de wielen en velgen.
arjanvw
Staat nog een mooie 6080 bij van der Laan in Harlingen..
+1
walker1
@arjanvw Mooie complete trekker, en al op goede brede banden. Voor het gemak hier de link:
lmbvdlaan.nl/occasions/nl/…
redgiant
@walker1 harlingen is wel erg ver weg vanuit brabant en kale banden hebben ze ook liever niet maar daar zou je nog andere om kunnen leggen.
walker1
@redgiant Als je die trekker koopt in Harlingen komen ze die wel met de vrachtwagen thuis brengen. Hoef je echt zelf niet mee naar huis te tuffen.
Sjoske2
Ook erg kale banden. Zou er trouwens mee geploegd gaan worden? Dan is 710 sowieso wel erg breed.
Als opvolger van een 8340 is zo’n 6080 trouwens ook al een flinke beer...
walker1
@Sjoske2 Zo kaal is die trekker toch niet? Huidige trekker heeft banden in de maat 600 en ze willen naar 650, is in een eerdere reactie te lezen. Idd flinke beer, daarom lijkt mij 7030 erg overdreven.
+1
Sjoske2
@walker1
Trekker is alles behalve kaal, ik heb het over de banden, vooral voor.
En op 650 banden wordt nog wel geploegd (al vind ik het persoonlijk al te breed), maar hier ligt 710 onder..., daarom mijn vraag of ermee geploegd moet worden.
redgiant
@Sjoske2 710 vinden ze te breed er gaat inderdaad mee geploegd worden. 650 heeft de voorkeur.
walker1
@Sjoske2 Ja ik zie het, verkeerd gelezen. Banden kan je meenemen in de onderhandelingen. Als ik een gebruikte trekker zoek en deze zou me aanstaan, en de prijs ook, dan zou ik hem niet laten staan alleen vanwege de banden. Achterbanden zijn nog wel redelijk. Voorbanden idd kaal, vooral rechtsvoor, lijkt zelfs scheef afgesleten
rommert14
@walker1 volgensmij doen ze dan ook niet moeilijk bij alleen een zet voorbanden, die lagen er bij ons ook zo nieuw onder toen we een gebruikte trekker kochten dit voorjaar, Trelleborg ook nog wel
arjanvw
@Sjoske2 banden zijn te vervangen... 😉 en degene die de trekker zoekt heeft hem nodig op het melkveebedrijf. Kans wordt al groter dat er niet mee wordt geploegd.
redgiant
@arjanvw ja klopt inderdaad
Sjoske2
Alles is te vervangen, maar niks voor niks. En passen er 650 banden op deze velgen...?
Anders komen die er ook nog bij.
arjanvw
@Sjoske2 klopt, maar 650 is eigenlijk ook te breedt als je netjes wilt ploegen. Je kunt ook kiezen voor extra setje wielen. Of een andere trekker! 😄
+1
Sjoske2
@arjanvw
Of de ploeg verkopen, loonwerker bellen en wat vaker op stal lopen.
Zie je misschien die lastige koe eerder tochig en kun je die kleine pink helpen bij de geboorte van een zwaar kalf...😉

Maar nu dwalen we een beetje af...
arjanvw
@Sjoske2 je weet niet hoeveel mensen er op dat bedrijf lopen en hoe het ingericht is. Ook is het bij ons niet bekend om hoeveel ha het gaat en hoeveel koeien er lopen. Als je het goed voor elkaar hebt is er best tijd om even de stal te verlaten. Op een gemiddeld bedrijf hoeven er ook niet iedere dag een koe/vaars te kalven.
Fendt926Driver
@Sjoske2 ja. Als ik 2 cent verspeel in de stal en die verdien op de trekker. Heb ik toch nog een prachtige dag gehad...
Maar ieder zijn ding.
IK wli niet de hele dag in de stal zitten. Maar ook niet op de trekker.
Juist de mix van meerdere dingen maakt het boer zijn leuk
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
2 cent

Zou dan € 15.000,- zijn bij een leverantie van 750.000 KgM per jaar.
rommert14
@jammermaarhelaas dat zou bij ons bijna anderhalve ton zijn! Dan liever de 2 cent in de stal EN op het land 😉
Fendt926Driver
@rommert14 ja jij verdient 3000 in de stal en geeft 4500 aan de loonwerker op die dag......
rommert14
@Fendt926Driver dat valt allemaal best wel mee, er zijn eigenlijk weinig dingen die wij zelf goedkoper kunnen doen.
Fendt926Driver
@rommert14 maar mijn 2ct verliezen was ook op de liters van die dag dat ik trekker rij. Dus de nacht ook niet.
Maar dan wordt er een berekening van een jaar leverantie op los gelaten.
Zo kan ik mezelf ook rijk rekenen.
Maar mijn kostprijs van net 29 cent vind ik prima.
Ik wil ook nog een leven over houden
rommert14
@Fendt926Driver ja dat is inderdaad ook waar nu je het zegt.
Fendt926Driver
@jammermaarhelaas ja maar dat maakt toch niets uit. Ik verdien het terug op de trekker.
Maar ik bedoelde het meet op een dag trekker rijden. En niet elke dag geld laten liggen in de stal....
+1
@Fendt926Driver

Zoals je al zei, iedere boer werkt op zijn eigen manier, dat maakt het ook mooi. Zelf zit ik ook meer op de trekker als een ander dat op een bedrijf als dat van mij zou doen denk ik.
+1
Sjoske2
@Fendt926Driver
Ben ik helemaal mee met je eens, de mix maakt het juist mooi. Ik schreef het ook meer met een knipoog, maar in de huidige situatie is het natuurlijk wel zo dat je kritisch naar het kosten/baten plaatje moet kijken en dan zou het best zo kunnen zijn dat een trekker met 30-50 pk “over” en een setje wielen die je misschien twee maanden per jaar gebruikt niet heel erg rendabel zijn. Helemaal omdat ze het altijd met 125 pk en 600 banden gered hebben.
Maar dat moet ieder voor zichzelf beslissen.
Fendt926Driver
@Sjoske2 je hebt helemaal gelijk.
Ik probeerde duidelijk te maken dat werkplezier soms belangrijker is dan die laatste cent extra.
Elke euro die je extra verdient moet je belasting van betalen.
Elk uur dat je vrij hebt mag je de volle 60 minuten wat voor jezelf doen
@Sjoske2 ideale veestapel heb je! Als alle kleine Vaarzen met grote kalveren kalven op de dag dat je gaat ploegen, en die ongemerkt tochtige koeien ook op die dag toch laten zien! (Je bent immers toch in de stal die dag) ja als dat kan besteedde ik ploegen ook wel uit, heb je die maar weer gehad 😂
Sjoske2
@ronald-deutz-fahr
Ik geef een paar voorbeelden om een stelling duidelijk te maken, ik had verwacht dat iedereen dat wel zou snappen maar blijkbaar niet...
@Sjoske2 haha ik snap het zeker, en mijn reactie was net als jouwe met een knipoog bedoeld😉
Maar neem aan dat je mijn punt ook snapt, je kan wel de heledag in de stal wachten tot er iets gebeurt, dat heeft ook weinig zin. Met eten en koffie even over de voergang lopen en je mist weinig, en bij een kalfkoe ploeg je een uurtje niet, ook geen ramp.
Sjoske2
@ronald-deutz-fahr
Snap ik ook wel, en als je op stal alles goed voor elkaar hebt, trekker rijden ook een beetje als hobby ziet en de kosten enigszins in de hand kunt houden is er niks mis mee met zulke werkzaamheden zelf doen. Houd je ook een beetje afwisseling in je werk, zoals Fendt 926Driver al aangeeft. Zo te lezen hebben deze mensen een bedrag in hun hoofd, en als ze daarvoor zo’n trekker aan kunnen schaffen met eventueel een setje extra wielen, wie ben ik dan om daarover te oordelen..?
Maar het wordt toch wel steeds belangrijker om voor het aanschaffen van een nieuwe machine toch eens te berekenen wat er uiteindelijk onder de streep overblijft.
@Sjoske2 ja, dan begrijpen we elkaar 😎👍🏻
Zeker waar, rekenen is nooit verkeerd, maar als je (in dit voorbeeld) een gebruikte ploeg koopt en onderhoud daaraan zelf kan doen, blijven de kosten in de hand als alles in verhouding is.
Afwisseling in het werk is altijd goed, elke dag exact hetzelfde doen is ook wat
redgiant
@arjanvw hij heeft inderdaad weleens gezegd dat hij er eventueel wel een set ploegbanden bij wil kopen.
arjanvw
@redgiant dan zou deze trekker misschien wel wat zijn, heb je gelijk mooie banden voor op grasland.
redgiant
Destijds hebben ze de 8340 ook gebruikt gekocht. De gedachte was toen dat een zwaardere tweedehands goedkoper in de aanschaf was dan bijv. een 90 pk, wat toen gangbaar was op de boerderij. Diezelfde gedachte willen ze nu weer toepassen. Nogmaals ze doen er niet veel zwaar werk mee. Alleen drijmest en stalmest uitrijden en ploegen. Voor de rest lichter werk. Hun ervaring is dat de trekker in hun geval ook redelijk zuinig is qua brandstof. Voor de mestmixer maakt ie nauwelijks toeren met zo'n grote 6 cilinder.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @redgiant:
. Voor de mestmixer maakt ie nauwelijks toeren met zo'n grote 6 cilinder.
Reageer @redgiant

Dan heb je niet veel mixer of lange putten.
190pk gaat hier soms plat voor de mixer om toch in een half uur een put dun te hebben....
Vroeger met 80pk kreeg die de mixer niet eens op vol gas ( op 1000 toeren aftakas)
geerts 88
@Fendt926Driver 190 pk plat voor de mixer lijkt me wel overdreven
Fendt926Driver
@geerts 88 een 70 70 cm frame met een vijzel ( dus geen propellertje) aan het eind op 1000 toeren aandrijven resulteerd in bijna 400m3 mest verplaatsing per minuut. Dat kost toch wel een beetje pk s
redgiant
@Fendt926Driver ik weet niet hoelang hij dan staat te draaien, dat heb ik niet gevraagd.
Sjoske2
@redgiant
Is het echt zo dat zo’n 6070/80 goedkoper is dan bijv. een 6.165 of 6.175 van een jaar of 5 oud met minder uren. Dan heb namelijk wel een trekker die qua formaat meer lijkt op de 8340. Groter is namelijk lang niet altijd handiger kan ik je uit ervaring vertellen.
Ik zou persoonlijk zelfs een 6.160 autocommand overwegen. Ik ben ervan overtuigd dat ie alles kan wat die 8340 kon en je hebt wel een heerlijke compacte en lichte trekker, met CVT en daar past ook 650/65 r 38 onder. Heb alleen geen idee wat die qua prijs doen moet ik eerlijk zeggen.
redgiant
@Sjoske2 nou die zijn toch wel een beetje duurder dan het bedrag wat ze in gedachte hadden.
Sjoske2
@redgiant
Dat zou zomaar kunnen, dat weet ik dus niet.
@Sjoske2
Het nadeel van een T6.160 is de (veel te) kleine dieseltank. Als je er een dag vol gas mee aan het werk wil dan raak je om 15;00 al te tanken. Als dat geen bezwaar vormt dan is het natuurlijk geen reden om hem niet te kopen 😄
walker1
@valmet6400power uur later beginnen, hoef je pas om 16:00 te tanken.
@walker1
Of nog een uur later dan ben je mooi 17:00 klaar 😁
arjanvw
@valmet6400power hoe groot is die tank dan? Meeste zijn al gauw 200 liter dan kom je ak een heel eind...
@arjanvw
Volgens mij is ie dat niet eens. 180 liter ofzo @nhmonteur ?
nhmonteur
@valmet6400power 175 liter gaat er in de tank
@nhmonteur
Das niet veel..
casejxu
@valmet6400power die bij die bollen boer is geholpen naar 200pk en er zit een kleinere tank onder. Ivm de rupsen. maar zelfs dan kunnen we sowieso 2 dagen rooien/planten
nhmonteur
@valmet6400power wist het ook niet hoor dus ff snel opgezocht. Vind het ook weinig. Een 200 liter was beter geweest.
Maar het is tegenwoordig maar lastig om het allemaal kwijt te kunnen. Hebben ook veel smalpoor tractoren lopen. Daar is het helemaal een probleem. Heb je een trekker van 100 pk en dan 60/70 liter diesel mee.
Sjoske2
@valmet6400power
Wij hebben er een, wij telen bloembollen en zijn regelmatig de hele dag aan het rijden. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat hij het einde van de dag niet haalde.
Denk dat een koeienboer daar zeker niet bang voor hoeft te zijn
Hoe vaak rij jij trouwens de hele dag volgas? Aftakaswerk doe ik sowieso bijna allemaal op de spaaraftakas.
walker1
@Sjoske2 Zelfs op de normale 540 stand draaien de meeste trekkers nog niet volgas, dat doen ze alleen bij transportwerk en men de maximale snelheid gaat rijden. Meeste melkveehouders doen niet de hele dag aan een stuk door transportwerk.
rommert14
@walker1 ik rij eigenlijk nooit vol gas
walker1
@rommert14 Ik alleen volgas naar een perceel zo'n 10 km verderop, waarvan 8 km over een doorgaande provinciale weg gaat
ford8630power
@Sjoske2

Maaien, met 2 maaiers ben ik met onze steyr 6125 (TSA 125) om 5 uur wel door een tank heen als je 's morgens vroeg begint. Maar die is ook iets gechipt.
Sjoske2
@ford8630power
Oké, dat geloof ik wel. Bij ons is het de lichtste en doet over het algemeen geen heel zwaar werk dus dat scheelt.
Maar toch... Ik woon in het “relaxte” Brabant en de meeste koeienboeren komen hier pas tussen 9 en 10 de stal uit en zitten om half zes weer aan de soep. En als “moeder de vrouw” thuis is komen ze tussen de middag nog naar huis om een gebakken ei of een tosti te scoren, en anders is er wel een kalfkoe... Knappe vent als je in de resterende tijd 175 liter er door jaagt. Zeker niet met hooischudden of kunstmeststrooier!
@Sjoske2 @casejxu
Dat de veehouderij daar geen last van heeft snap ik, maar loonbedrijven en akkerbouwers wel. Snap niet dat New Holland niet gewoon de tank groter heeft gemaakt. Een te grote tank heb je nooit..
casejxu
@valmet6400power tulpen rooien planten is van 7 tot 7. Dus best wel dagen. Maar gaat prima
Zeemees
@valmet6400power En @ de rest.
Tank is inderdaad veel te klein als je wat landwerk moet doen. Tuurlijk zullen er gevallen zijn waarbij het geen probleem is, maar als je de trekker gewoon lekker aan het werk hebt kun je geen lange dagen maken. Met de nieuwe T6 serie is dat 'opgelost', aangezien ze nu allemaal de bouw hebben van een 6 cilinder (en dus een grotere tank).
Sjoske2
@valmet6400power
Zoals ik al schreef telen wij bloembollen. Rooien tulpen en lelies met een 1.80 rooier en een klapper in de fronthef. Uurtje of 11 draaien redt hij makkelijk.
walker1
@Sjoske2 Met 2 machines zal die trekker toch wel redelijk moeten werken lijkt mij. Dan is de tank voor 95% van gebruikers toch wel groot genoeg denk ik. Bovendien, als er al meer als 11 gedraaid gaan worden en dat langere periode achter elkaar, dan moet je ook nadenken of je niet de chauffeur een keer aflost en dat is ook een mooi moment om bij te tanken.
Sjoske2
@walker1
Idd, ik vind rooien prachtig maar als ik van 7 tot 6 gedraaid op die stoel heb gezeten heb ik het wel gehad... Nu gaat bollen rooien wel langzaam, 3 km/uur is al snel. Met 2 maaiers, een flinke snede en een aardige gang zal ie wel meer verbruiken.
Is een ts 115 turbo niks 130pk en de zelfde motor als een 40 serie
nhmonteur
@inter533thebest zie daar maar eens een nette van te vinden.
@nhmonteur dat klopt die zijn moeilijk te vinden en anders krijg je een afgetrapt ding
arjanvw
@inter533thebest waarom zou je niet wat nieuwer willen hebben dan een ts?
@arjanvw iets nieuwe is natuurlijk ook wel leuk maar dan zit je met die verdomde electronika een boer kan het beste een trekker kopen waar het minste electronica opzit werd mij geadviseerd
nhmonteur
@inter533thebest maar dan zou ik liever een t6000 kopen dan een ts. Met de elektronica van een ts heb je meer kans op storing dan een t6000.
@nhmonteur dat kan maar met een trekker moet je ook geluk hebben ik heb met mijn 7840 ook geluk gehad
maar is een t6000 compacter dan een ts serie?
rommert14
@inter533thebest oud is ook niks waard als het druk is
+1
walker1
@inter533thebest Niet teveel van zulke adviezen aantrekken. Sommigen zijn blijkbaar allergisch voor alles wat met elektronica te maken heeft. Meeste elektronica problemen zijn op te lossen met uitlezen, resetten, software update, of het vervangen van bv een ecu. Allemaal een stuk minder werk dan de meeste mechanische problemen en reparaties.
newholland6640
@walker1

probleem is dat die trekkers en electronica en mechanica hebben.
walker1
@newholland6640 ja, maar wat is het probleem dan?
newholland6640
Quote Reactie van @walker1:
Allemaal een stuk minder werk dan de meeste mechanische problemen en reparaties.

Dat een electronische storing niet zo positief is als je hier doet overkomen

Laatst bij de 6640 stond ik stil met inkuilen omdat een drukzender olie begon te lekken. Nieuwe erin en weer door. Maar je staat zo weer een poosje stil. Zag er in de buurt nog een stuk of drie zitten.

Dat soort dingen heb je met een trekker die 20 jaar ouder was geweest niet. En dan is een 6640 ook al oud natuurlijk 😛
rommert14
@newholland6640 nee, bij een trekker die nog veel ouder is heb je het comfort van een skelter en veel grotere problemen, vooral bij ford.
newholland6640
@rommert14

Nee, met die nieuwere trekkers gaat alles lekker, zeker met MF
walker1
@newholland6640 Ik hoor de laatste tijd vooral positieve verhalen over MF.
rommert14
@newholland6640 ik heb in drie jaar meer gedonder gehad met oudere trekkers als nieuwe, mf heeft ons sinds 2012 al uit de brand geholpen.
newholland6640
@rommert14

Hahah, ik stook maar wat
Quote Reactie van @rommert14:
bij een trekker die nog veel ouder is heb je het comfort van een skelter en veel grotere problemen, vooral bij ford.

Wat voor problemen dan zoal, die niet bij andere merken voorkomen?
walker1
@newholland6640 Ja als bij een 20 jaar oude 6640 de versnellingsbak stuk gaat, of een ander mechanisch probleem, met kuilen sta je zeker niet stil? Of is dat ook nieuwe er in en weer door?
newholland6640
@walker1

Feit is dat het er extra op zit. En wat erop zit kan ook kapot.

electronische storingen heb je niet in plaats van mechanische, maar vaak erbij.
walker1
@newholland6640 Ik zou dan bij jullie thuis dan ook maar die robot er uit flikkeren en weer met de hand gaan melken.
newholland6640
@walker1

ik zeg niet dat ik tegen elektronika ben, ik zie veel voordelen, maar ook nadelen.
+1
fastrac3155
@newholland6640 zonder electronica op trekkers zouden er amper powershifts zijn en al helemaal geen Vario, john Deere was zo ongeveer de enige die un "mechanische" powershift die hufterproof was, pas met de komst van de computers en sensoren in de bak konden ze de zaak wat heel houden.

Meeste problemen met de elektrische delen worden door de gebruiker zelf veroorzaakt, van die grappen als met flink wat power overstarten enzo, dat vinden ze niet grappig.

Maar met die extra elektronica komt ook een hoop extra ergonomie en comfort, plus veel leuke en nuttige dingen (elektrische hef, en ventielen, softstart op je PTO, automatische 4wd en diff, isobus zodat je niet je hele hut vol schermen hebt hangen, automatische toerental controle, kopakker management enzovoort.
rommert14
@jammermaarhelaas de motor was vastgelopen omdat er iets los gekomen was... Ding was ook 40 jaar oud
Maar eens kijken hoe dat met de huidige MF's gaat na 40 jaar 😀
rommert14
@jammermaarhelaas tegen die tijd hebben wij ze allang 4 keer vervangen.
@rommert14

Dat bedoel ik 😉
+1
rommert14
@jammermaarhelaas zal bij andere merken wel niet anders zijn.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden aanschaf geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!