IHC serie 33, 44, 84 tegelijkertijd op de markt, reden?

Hallo leden,

Hier een vraag uit interesse. Waarom heeft IHC jarenlang bijvoorbeeld de 33, 44 en 84 serie tegelijkertijd geproduceerd, terwijl het series zijn die elkaar grotendeels overlappen?
Bijvoorbeeld de 633, 644, 684.
Is er ook daadwerkelijk in de basis verschil tussen deze series, of zijn ze grotendeels gelijk?

Andere grote merken hadden 1 serie, met hooguit keuze uit enkele opties, maar niet meerdere series tegelijk naast elkaar voor zoveel jaren, vermoedelijk uit kosten overwegingen (1 basis, hier en daar landspecifiek een kleine aanpassing in spatborden, verlichting, enz.).
jammermaarhelaas

Reacties

+4
flip1150
De 33 en 44 zijn Duits (en Frans) de 84 is Engels

De 33 serie was de simpele, compactere en goedkopere versie.
Terwijl de 44 serie luxer (o.a.vlakke vloer en stuur schakeling) zwaarder (kg) en groter was.
De 84 was eigenlijk voor de Engelse markt en was naar mijn mening een menging van de 33 en 44
Voor de Amerikaanse markt waren weer volledig andere modellen.
Op ihace.de staan de gegevens van de 33 en 44 serie. Kun je vergelijken
+1
Wimsumar
Beste Jammermaarhelaas:

Quote:
grotendeels overlappen?
Bijvoorbeeld de 633, 644, 684.

Nu noem je juist 3 types die elkaar (o.a. met 52, en 60 en 69 p.k) aanvullen (al zou je het drietal niet tegelijkertijd willen hebben vanwege de onuniformiteit van de opbouw van deze types).

633:
konedata.net/traktorit/international/…

644:
konedata.net/traktorit/international/…

684:
konedata.net/traktorit/international/…
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Ja, @Wimsumar ik weet dat er vermogensverschil in zit, maar het was me even te doen om de typeaanduiding die het fenomeen meteen duidelijk maakt. De series op zich overlappen elkaar ruimschoots, en daar gaat het om.
+1
Wimsumar
Beste Jammermaarhelaas:

Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
fenomeen

FORD had eenzelfde overlap in tractortypes met de 600 en 700-series tegelijkertijd in de jaren '75 - '81.
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Nee @Wimsumar, dat waren gelijke tractoren, waarbij de 700 serie voor langere werkdagen was uitgerust met grotere dieseltanks (waarvan 1 onder de hogere motorkap) en luxere cabine met mogelijkheid voor airco.

Bij IHC ligt dat anders in zoverre ik ze ken, zo heeft een 744 trekkrachtsensor aan de trekstangen, en de 833 aan de topstang, geheel ander systeem dus. Ik ben alleen benieuwd of we het over heel andere trekkers hebben (op de motor na) of dat er toch veel overeenkomt.

Ja, Ford had ook een ander soort trekkrachtregeling (LoadMonitor) maar dat was een optie op een in de basis zelfde tractor, geen eigenschap van een hele serie.
Wimsumar
Beste Jammermaarhelaas:

Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
zo heeft een 744 trekkrachtsensor aan de trekstangen, en de 833 aan de topstang, geheel ander systeem dus. Ik ben alleen benieuwd of we het over heel andere trekkers hebben (op de motor na) of dat er toch veel overeenkomt.

Ja, hoe hebben ze het ooit kunnen maken, een 833!
Nou ja, vele tientallenjaren kwam er naast degelijke series ook vraag naar zogenaamde budgettrekkers. Dit, en het volop laten werken van alle produktielijnen in de fabriek, heeft omzetgerichte geflipte tractorfan-managers op de fabriek vast doen laten besluiten o.a een 744-motor te combineren met een 633-achterbrug. Voor hun drie vliegen in 1 klap. Te weten: budgetmodel, volle fabricagelijnen, en last but not least, zwakkere typen trekkers welke eerder onderhoudsbehoeftig zijn of vervangen moeten worden (met name het laatste is welhaast herkenbaar bij alle trekkermerken: zelden is er een serie of model die je 'voor het leven aanschaft'.
+1
SJB533
@Wimsumar
Jij weet dus duidelijk niet, waarover je spreekt...
+1
1046
@SJB533 doet ie dat wel eens????
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Wimsumar:
vraag naar zogenaamde budgettrekkers. Dit, en het volop laten werken van alle produktielijnen in de fabriek,

De verleiding is natuurlijk groot als je ziet dat er een gat in de markt is.
+1
SJB533
33-serie (A-familie) was inderdaad een compacte serie, waar bijvoorbeeld ook de smalspoortractoren uit kwamen. De 44-serie (B-familie) zat daar weer boven. Was gebouwd en uitgerust voor het grote werk, al bevond hij zich in wat toen al meer de boerenklasse was. Echt overlap zat er in die series niet, tot 1981/1983, toen de 833 kwam.

84-serie was een trekker voor de wereldmarkt. Die gingen vanuit Doncaster naar bijvoorbeeld de VS en Australië. Doncaster en Neuss/Saint Dizier hadden geen onderlinge relatie met elkaar, afgezien van het feit dat Neuss ook een motorfabrikant was.
+1
jammermaarhelaas
@SJB533

Oke, duidelijk verhaal.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!