38" dubbellucht molcon aan 34" trekker velg.

Ik heb een trekker met 520/70 r34 achterwielen. Hier zou ik graag 16.9 r 38 dubbellucht langs zetten. Volgens mijn berekening hebben beide banden de zelfde hoogte en zo blijf ik net binnen de 3 meter.
Mijn vraag is kan ik 38"molcon dubbellucht zo aan een 34" trekkervelg koppelen of moet ik de armen (haken) vervangen?
flip1150

Reacties

Fendt926Driver
Alleen armen vervangen ben je er niet mee.
Die moeten ook hoger schanieren tussen de ijzers.
Sommige oude armen kon je korter slijpen en weer monteren.
Maar als je nu al niet snapt hoe het werkt hoe wil je het dan gaan veranderen?
selten
Oude molcon eruit, koop setje nieuwe en las/schroef die erin.

Waarvoor wil je er dubbellucht op? Tractorpulling of normaal gebruik?

Betere vraag, hoe heb jij de bandenmaten berekend? @SJB533 en ik komen namelijk tot een 9cm verschil in diameter.... en dan zou je dubbellucht groter zijn...
SJB533
Weet niet hoe je het berekend hebt, maar een 520/70R34 is gelijkwaardig aan de 18.4R34, en die is echt lager dan een 16.9R38
stephan-inter
Ik heb dubbellucht velgen te koop
R38 met verloop naar R34 voor spindel bevestiging.
De verloop zou je er uit kunnen slijpen en jou velg in lassen
+1
ford3000case745
Ik heb 600/65r34 en daar past 13.6 r38 naast. Dus ik denk dat u de zelfde maat moet
+1
sjonnies
Je moet 14.9r38 hebben dat had ik nΓ ast 600 34
SJB533
@sjonnies
Is inderdaad ongeveer gelijk qua hoogte.
+1
valmet6400power
HAHAHAHA Mark

boegie
@valmet6400power haha echte constructeur 😁 Gaat wel gek trouwens. Gas blijft ook nog hangen ofzo?
valmet6400power
@boegie
Ik denk het! @selten zeg het maar hooooooor
Fendt926Driver
@valmet6400power oeps daar ging iets best wel serieus mis.

Meneer @selten geeft u even duchtig uitleg??
valmet6400power
@Fendt926Driver
Volgens mij die stuiter en daardoor brak de trekhaak af etc? Je ziet de trekker in ieder geval 1x hupsen voor die losbreekt.
+2
newholland6640
@valmet6400power

Lijkt erop, het is natuurlijk ook wel beetje zn eigen schuld als ie zo raar loopt mee te stuiteren op die stoel 😃
Fendt926Driver
@newholland6640 hij moest roeien met de riemen die hij had πŸ‘πŸ‘
Fendt926Driver
@valmet6400power ja of er breekt een las en daarna de bouten of net andersom.
Je ziet hem 2 keer huppelen en dan liggen de frontgewichten ook nog aan de grond..🀣🀣🀣
valmet6400power
@Fendt926Driver
En de trekker er bovenop πŸ˜‚
Steyr thomas
@Fendt926Driver iets met m16 bouten en m18 boutgaten...
+5
selten
@valmet6400power
Iets met eerst iets eraf schroeven, en met dezelfde maat bouten terugschroeven... En dat met 14 bouten...
En dan gaat de trekhaak en daarna de rest ook... πŸ˜¬πŸ™ˆ
Een van de dwarsgeplaatste bouten breekt bij de eerste keer 'springen', hierdoor trekt de trekhaak scheef en trekt deze de schoorstrip eraf met de 14 andere bouten.
En op dat moment gaat hij de lucht in, klapt op de grond, de frontgewichtdrager hapt in de klei en de tractor duwt erop door waardoor de bouten breken. En op dat moment slaat de motor op hol...
boegie
@selten Wat een pech ook allemaal tegelijk weer. Hoe kon het dat de motor op hol sloeg? Omdat de pomp aardig ver los stond? Geen schade afgezien van afgebroken bouten?
+1
selten
@boegie
Schade valt mee, alleen bouten opgestapt en trekhaak verder opboren.
Frontgewichtdrager heeft kleine reparatie nodig, maar ook daar weinig schade. Normaal gezien kan deze hooguit op de grond komen maar zal hij niet met 'volle' snelheid de grond in drukken. Scheelt natuurlijk ook dat er 500 kilo in de neus hing, een 720 kilo voor de achteras... En dan springt hij diep omlaag...
Motor op hol is heel raar... Waarschijnlijk iets met veel diesel, opeens onbelast kunnen doorgaan met opteren...

En ja alles los dan hoor je er weinig van, maar die 3 in 1 filmpje... Tsja πŸ˜…πŸ˜…
selten
@boegie
En pech wil ik t niet noemen. Had gewoon vooraf de boutgaten moeten meten, vertrouwen is een, controleren is beter... Maarja met het aantrekken ook niet gemerkt dat de draad niet goed pakte, dus zo gelaten... Gewoon een stomme actie...
jammermaarhelaas
@selten

Had je M14 bouten in M16 draadgaten?
+1
selten
@jammermaarhelaas
Neen, had M16 in M18 draadgaten uiteindelijk. De oude trekhaak, die de vorige eigenaar had gemaakt, zat hiermee vast.
boegie
Quote Reactie van @selten:
vast

Vast? Haha πŸ˜…
+1
selten
@boegie
Ja dat was de bedoeling.. πŸ˜‚
goeiedag eem
@selten dat merk je toch meteen m16 in m18 dat rammelt toch al met bouten indraaien, je hebt nu de m18 gaten ook mooi ral, worden ze niet beter van
selten
@goeiedag eem
Nee dat merkte je niet. Heb ze aangetrokken met accu slagmoersleutel... nadat het eruit was hebben nog wat mensen ze gepast, onderin leek de draad goed πŸ˜…
goeiedag eem
@selten nou je zal het wel niet gemerkt hebben maar een m16 heeft een spoed van 2 mm en m18 van 2.5, geen wonder dat hij er dan wel strak ingaat en dan ramt een slagmoersleutel hem er wel door maar goed hoop voor je dat je de gaten niet zover over de kop getrokken hebt dat zelfs een m18 niet zuiver meer vast zit.
newholland6640
@selten

JOuw berekening verkeerd uitgevoerd of klopte het niet met de praktijk?
Molcon
Goedemorgen Flip1150, wij kijken nooit naar de diameter maar naar de belaste straal, deze kan per merk verschillen. Vuistregel is om de belaste straal van de dubbelluchtbanden ongeveer 10 mm kleiner te laten zijn dan die van de tractorbanden. Voor wat betreft de dubbelluchtwielen, het huidige wiel is 38" naast 38"?
flip1150
@Molcon Op dit moment 16.9-34 als dubbellucht naast 5.20./70-34.
Zo blijf ik net binnen 3 meter maar de dubbellucht hangen een paar centimeter boven de grond.
(ongeveer 4 cm bij een bandendruk van 1 bar)
Dus ik dacht 4-5 centimeter = 2 inch dat aan 2 kanten is 4 inch + 34inch velg is 38 inch velg.
Simpel toch of te simpel?
Molcon
@flip1150 Volgens de boeken zet je naast een 520/70R34 een 18.4R34 oftewel 460/85R34. Dan zit jij wel met het probleem dat je te breed gaat. Een 16.9R38 zal te hoog worden, dan draagt hij op zijn dubbellucht. Een 14.9R38 daarentegen zou wel goed uitkomen echter ga je dan weer smaller. Per merk zitten er verschillen in de belaste stralen dus het kan zijn dat dit niet voor alle combinaties opgaat. Heb je een 38" ster naar 38" en wil je deze naast een 34" zetten dan zou je of nieuwe hefbomen 34" kunnen aanschaffen of de huidige inkorten, dit is het meeste werk niet. De bevestiging van deze hefbomen dient ook 5,08 cm (2") lager geplaatst te worden. Hiervoor dien je dus nieuwe gaten in het frame te boren en dit kan nog wel eens een lastig karweitje worden.

Succes in ieder geval en mocht je nog vragen hebben..
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nΓ©t dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!