Holder B 12 - Rookt heel erg veel (Witte rook)

Wie kan mij helpen? Ik heb van mijn vader een holder b12 georven. Deze start gelijk maar rookt heel erg. Paar rondjes in de wei en je kan geen tractor meer zien🤔 ik heb tank schoongemaakt, nieuwe diesel en nieuwe tweetakt olie op advies van de lokale tuinmachine specialist. Leek even wat beter te gaan maar nu rookt hij weer erg. Inmiddels ook een kek in de tank maar dat zal hier los van staan. De rook is licht van kleur bijna wit, Wat bij auto's vaak niet veel goeds voorspelt. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?
B78b

Reacties

B78b
Elk idee is welkom ... dank
Feeling Blue
Welke mengverhouding gebruik je..? en is de diesel wel geschikt om met olie te mengen (ivm bio toevoegingen)
Klinkt in elk geval alsof er water bij komt..
B78b
Mengverhouding weet ik niet. Zit apart reservoir voor de olie onder de tank. Ik heb gewone diesel gepakt. Zou rode beter zijn?
Feeling Blue
@B78b Ik heb geen idee of ie verschilt met reguliere.. zou je even aan de pomphouder moeten vragen.. maar met een losse oliepomp zou het eigenlijk wel moeten gaan..
Is de olietank ook schoongemaakt? (kan ook water onderin zitten)

Kijk die tweetakt dingen roken altijd wel (onder het mom van: Als ie niet rookt is ie stuk) maar echt overmatig hoort niet..
Te veel diesel/te weinig lucht is ook een oorzaak.. Maar lastig van afstand te zeggen..
Als ie goed warm is, word het dan minder?
a3vandiejen
Rooie diesel of gewone diesel is het zelfde, zit alleen een kleur stof in.
En is ook [bijna]niet meer te krijgen
Wimsumar
Beste B78B:

Quote:
elk idee

De (overmatige) witte rook is een technisch signaal voor te late inspuiting, te lage compressie en/of te koude motor.

Bron:

dieseldokter.nl/techniek-hoek/rookvormen/
B78b
Hij heeft voldoende compressie en rookt ook als hij warm is.. het lijkt erger geworden nadat we alles schoon hebben gemaakt en nieuwe diesel / olie.
Welke tweetakt olie wordt hier voor gebruikt? Zou het hier aan kunnen liggen..
Wimsumar
Beste B78B:

Quote Reactie van @B78b:
voldoende compressie en rookt ook als hij warm is..

Dan blijft het inspuittijdstip (eventueel de staat van de verstuiver) over.
P.S.: Luchtfilter schoon?
Feeling Blue
@B78b Dat zou niet zo heel veel moeten uitmaken.. zolang het maar wel echt tweetakt olie is.. Geen gewone motorolie..
En zijn tegenwoordig verschillende soorten 2 takt olie, maar toen het ding gebouwd is, waren die er nog niet..
Wat er nu in zit is wel 100% tweetaktolie?

(Overigens is er op duitse fora echt geen pijl op te trekken wat er in moet.. Iedereen roept van alles door elkaar.. het juiste antwoord zal vast wel in de handleiding staan)
LG0enga
Iets wat ook kan helpen is het ontkoolen van de uitlaat demper. Bij 2 takt motoren moet dat soms gebeuren.

Ik had ook een B12 die veel rookte waar ik van alles heb geprobeerd om dat te voorkomen, het lukte alleen niet erg...
+1
flip1150
Hallo. Dit is een Holder (Sachs) 2 takt diesel en werkt volledig anders dan een bromfiets motor. Heb zelf een A15 gehad met de zelfde soort motor. Er moet gewoon motorolie in het tankje en geen 2 takt.
Ik zou zeggen haal de 2 takt olie er uit en doe er motorolie in, ga gewoon aan het werk ermee en als je de kans en ruimte hebt laat hem dan goed hard werken. Je zult dan snel herinnert worden aan het eerste liedje van Henk Wijngaard.
stijn-de-bock
@flip1150 met de vlam in de pijp......
Feeling Blue
@flip1150 Motorolie is niet gemaakt om te verbranden en geeft dus allerlei nare koolafzetting ed.. Lijkt me heel sterk dat het klopt.. Heb je ook een linkje naar waar je dat vandaan hebt? Ik kan het me niet voorstellen namelijk..
Zonder olie zal ie ook niet roken en een stuk meer kracht hebben.. maar hij gaat er wel stuk van..
+3
AG35
@Feeling Blue
Het verhaal van flip1150 klopt helemaal...…
Het is niet de manier, die geadviseerd wordt, en ook niet helemaal ongevaarlijk.....
Maar je 2takt Holder, is een andere tractor, na zon uitlaatbrand.
Het is ook geen motorolie wat gaat branden, maar die nare koolafzetting.

De beste manier is, om je uitlaat helemaal er af halen, en dan schoon te maken/branden.
En daarna, als het mogelijk is de tractor eens te laten werken.

Zon uitlaatbrand bij een Holder, is nogal heftig, als je het 1e keer gebeurt.....
Bij een b12 helemaal, omdat de uitlaat nogal wat langer is, als bij de andere modellen.
Als het gebeurt, is het belangrijk, dat je het gas erop houdt, en doorrijdt tot de brand voorbij is.
Feeling Blue
@AG35 Ah oke.. helder! Ik las ook al iets op duitse fora over motorolie.. ik kon me het niet voorstellen.. maar het zal wel kloppen dan.
AG35
@Feeling Blue
De verhalen over de motorolie, gaan gedeeltelijk over het roken van de 2takt,
en gedeeltelijk over het knoeien van olie uit de uitlaat.
Allebei problemen, die bij deze 2takt voorkomen, als ze veel licht werk doen.
De b12 waar het hier over gaat, brengt al olie uit de motor terug in het tankje.
Dit helpt al iets, verder heeft de b12, een grote demper die ver weg zit van motor.
Hier blijft bijna, alle olie in hangen en verkoolt. Bij de andere types Holder, zit de demper dichter bij de motor, en is kleiner.
Wordt dus eerder warm, en er simpel minder plaats voor verkoolde olie.
Daar komt de olie, eerder met uitlaatgassen mee.

Holder /Sachs, hebben nooit speciale 2takt olie voorgeschreven.
Gewoon een minerale motorolie.
B78b
@AG35 oke.. genoeg werk om uit te proberen.. en een beetje stoken is nooit weg 😂
flip1150
@AG35 Volgens mij is de manier: Uitlaat er af halen. Wat benzine er in schudden (geen liters) zodat de aanslag op de wand deze opneemt en dan opeen open plaats aansteken en wachten totdat deze volledig uitgebrand is. Dan door kloppen de aanslag verwijderen.
AG35
@flip1150
Wij stoken de gedemonteerde uitlaat, altijd heet, met zon dakdekkers brander.
Werkt ook prima.
De uitlaat van een B12, bestaat uit verschillende onderdelen, het is niet zon potje als een A15 heeft.
Verder zit de kabelboom, bij een B12 redelijk dicht bij de uitlaat.....
We hebben al eens een gedeeltelijk, gesmolten kabelboom gehad na een uitlaatbrand....
B78b
@AG35 oke.. dan is dat misschien een veiliger plan;)
Kan pas het weekend ermee aan de slag, ik kom erop terug .. thnx
flip1150
@AG35 Is bijna het zelfde als het regenereren bij een Ad Bleu uitlaat systeem.
Dus weer het bewijs dat Holder zijn tijd ver vooruit was.
Heb helaas geen Holder meer maar ben dik tevreden met mijn Antonio Carraro.
Mijn broer heeft wel nog een A45.
radium45
Een Detroit 2 takt behoeft toch ook geen 2 takt olie?? Zit alleen motorolie in het carter.
+2
flip1150
@radium45 Een G.M. diesel of te wel een Detroit heeft een roots compressor dus een soort drukvulling die de lucht als de cylinder op het onderste punt is in de verbrandingsruimte blaast.
Een Holder 2 takt heeft krukas spoeling (zoals een bromfiets motor) maar de krukas en drijfstang hebben druksmering. hiervoor is de motorolie bedoeld.
De olie die langs de krukas lekt komt onder in het carter terecht en wordt weer opgepompt om weer opnieuw rondgepompt voor de smering. de werking is geheel anders dus.
B78b
Nou.. na wat vertraging toch aan de slag gegaan. Tips opgevolgd, nieuwe motorolie en geen tweetakt en uitlaat uitgebrand. Reed als een zonnetje met een beetje rook, Wat dus prima is. Alleen lekte hij diesel door slang vergeten vast te draaien. Tank leeg! Gevuld, 2 meer gepruttel en met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen. Ik ga er vanuit dat hij ontvlucht moet worden, ik heb alles gecontroleerd tot na de filter, alles stroomt mooi. Denk dat ik alleen spiraal
nu eruit moet halen om verder te ontluchten
AG35
@B78b

Mooi om te horen, dat de Holder nu weer goed doet.

Ontluchten van deze Holders is nogal een gedoe.....
Eerst de tank vol maken, dan het ontluchtingsboutje op het filter los,
ontluchten, en daarna de holbout ,waar de slang uit de filter op zit, op de pomp een slag los, en ontluchten.
Dan starten, slaat ie niet aan, nog een keer of 2 of 3...….
Het is meestal een gedoe, de diesel flink laten stromen bij het ontluchten, wil wel eens helpen.

Welke spiraal bedoel je?
dirk-braas
Hallo,ik heb een holder diesel van 12 pk en daar was de gebruiksolie bijna op dus heb ik er carterolie 30 sae ingegooid. nu begon hij na 10 minuten ook verschrikkelijk te roken , witte rook . Er kwamen ook zeer veel vonken uit de uitlaat , dus als ik het goed lees ligt dit niet aan de olie maar aan vervuiling van de uitlaat. Ik dacht dat er dikkere olie inmoest ?
AG35
@dirk-braas
Heb je de tractor in die 10 minuten zwaar belast?
Vonken uit de uitlaat is wel een teken, van een vervuilde uitlaat, maar na 10minuten is wel snel...om de uitlaat heet te krijgen
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden olie , rook en Koppakking geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!