Ford 5000 - Verbrande geur van olie als motor draait
Hallo, Als mijn ford ietwat in bedrijfstemperatuur komt ruikt hij naar 'verbrande olie', olie ruikt ook verbrand als ik aan de peilstok ruik. Is dit te wijten aan slijtage?de geur is iet wat verbrand/zurig
en moet ik mij hierbij grote zorgen maken?
alvast bedankt voor de reactie.
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Hoelang is het geleden dat je de motorolie ververst hebt?
Als dat niet bekent is of al lang geleden, even de olie vervangen door n kwalitatief hoogwaardige olie en n nieuw filter.
Succes
Kwaaltje van deze motoren.
Maar de motor eens een keer langdurig flink laten werken zo dat alles eens een keer lekker schoon brand vanbinnen kan ook nog een idee zijn
Als alle vloeistoffen aan pijl zijn kan er niet zo snel iets misgaan
Traktor doet nu eigenlijk alles van maaien/ploegen/schudden..en heeft ervoor maar heel af en toe gewerkt (frontlader werk) en vooral stil gestaan.
Is er eigenlijk een manier om te weten of je motor aan revisie nodig is?
Is er eigenlijk een manier om te weten of je motor aan revisie nodig is?
Waarschijnlijk is de draaiurenstand te laag om aan revisie te denken. Allereerst moet de staat van onderhoud bepaald worden en eventueel een test doen.
De stinkende rook kan veroorzaakt worden door slechte verbranding door te lage compressie, onvoldoende bedrijfstemperatuur van de motor en/of door te late inspuiting.
Slecht starten bij lage buitentemperatuur kan door een zwakke en/of te kleine accu.
Vink het eenvoudigste onderhoudslijstje maar af:
Luchtfilter schoon.
Klepspeling in orde ( na klepsteelafdichting vervangen). (N.B.: eventuele koolaanslag op de kleppen/klepopeningen vooraf "wegbranden" door te trekker flink te laten werken).
Verstuivers getest + compressie gemeten.
Brandstofsysteem schoon.
Anderszijds, de FORD 5000 stamt uit een tijd dat het met uitlaatgasemissies niet zo nauw kwam waardoor deze trekker garant staat voor het prachtige weer van vandaag ).