Zijn er mensen die de originele nieuwprijs van hun geliefde oldtimer kennen?

Beste tractorfans, mijn Landini 8500 kostte in 1980 plus minus11000 € zijn er mensen die prijzen kennen Adhv facturen van hun jaren 50 tot 90 trekkers ?
Mvg towaberg
Towaberg

Reacties

valmet6400power
Jazeker.

En nu? 😃 😃
+2
Towaberg
Is weinig info over te vinden en ik vind dat wel leuk om te weten wat de nieuwprijs was van bv een deutz d40005 of een ford 7700!


@valmet6400power
+1
stijn-de-bock
@Towaberg ik ben van hetzelfde gedacht. En heb al ondervonden dat dit bij velen een verboden vraag is.
+2
ronald73
Quote Reactie van @stijn-de-bock:
En heb al ondervonden dat dit bij velen een verboden vraag is.

Hoezo dat? Kwamen er nutteloze antwoorden op zo'n vraag?
Ik kan mij best voorstellen dat dit voor sommige mensen leuke dingen zijn om te weten, niet dat je er vandaag de dag veel mee kan, maar bijvoorbeeld puur uit nieuwsgierigheid.
+1
stijn-de-bock
@ronald73 toch wel .Ik kende meerdere boeren die nog goed wisten wat hun trekkers toen gekost hebben. Maar als ik er naar vroeg waren dat mijn zaken niet.
+1
Arie_MF
@Towaberg als je prijzen van vroeger interessant vindt, dan is dit wel een leuk document vd Rijksdienst Ijsselmeerpolders: publicaties.minienm.nl/download-bijlage/36177/…
a3vandiejen
@Towaberg Mijn vader heeft begin jaren 70 prijs opgevraagd voor een Landini 6500 en was rond de 9000 Gulden.
Heb er ergens nog een prijslijst van maar dan moet ik zoeken.
+4
JD3010
De Landbouwmechanisatie gaf vroeger een prijslijst van trekkers.
Mijn JD 2030 heeft in '72 nieuw 12500 gulden gekost, dat is bijna 5700 euro. In '75 kostte m'n 2130 15.500 gulden
+1
3130ls
@JD3010 ken je nagaan dat als je m nu verkoopt ze toch nog weggaan voor 3000 ongeveer
+3
JD3010
@3130ls Erg lage afschrijving van deze trekkers op jaarbasis, kan geen Fendt tegenop.🤗
jammermaarhelaas
@JD3010

Vooral de aanschafprijs valt me gigantisch mee, of is dit inclusief en inruil?
+1
JD3010
@jammermaarhelaas Dat was een netto prijs zonder inruil.
3130ls
@JD3010 ook geen trekker van tegenwoordig
+1
JD3010
@3130ls Maar moet nog steeds werken voor z'n plekje in de schuur.😏
3130ls
@JD3010 daar geven ze niks om
Mdbm
Daar ben ik ook benieuwd naar.
+2
Landini 6500
Nieuwe Major in 1952 7800 gulden
+4
radium45
@Landini 6500 Dat bedrag klopt. Hier liepen die tractoren ook omdat er eigenlijk niks anders op de markt was in dat segment. Totdat de Bolinder Munktell op de markt kwam, die koste hier toen nieuw 16.000 gulden, Dat was in 1964. In 1966 er nog een nieuwe van bij gekocht. Die van 64 heb ik nog steeds in bezit.
+1
Kidd
@radium45 De BM 36 was toen toch ook al in Nederland leverbaar?
Wel leuk om die prijzen te zien, mij is altijd verteld dat je voor de prijs van een Bolinder 1,5 keer een major kon kopen!
+1
radium45
@Kidd De BM 36 ken ik niet. Weet wel dat technisch de BM350 nogal de tijd vooruit was vergeleken met een major. De BM had al een handbediende rijonafhankelijke pto. Geen domme hoog en lage gearing maar gewoon een doorschakelbare bak met een tussenversnelling. Een fatsoenlijk bedienbare hef. Grotere wielen. En, wat hier vooral belangrijk was, een motor die heel bleef voor de maaikneuzer.
jammermaarhelaas
@radium45

Ja. De Major was zover ik weet nog gebaseerd op een ontwerp (achterbrug) van voor de 2e WO als vervanger van de wormwiel-overbrenging in de Fordson N.
SJB533
@Kidd
De 36 is tot en met 1959 gebouwd en een stukje lichter dan de Power en Super Major. Denk dat @radium45, gezien de jaartallen, daar op doelt. De Boxer kwam trouwens eind jaren 50 op de markt, en had weer iets meer vermogen.
+1
Kidd
@SJB533 Ik ging er vanuit dat hij de jaren 50 bedoelde.
De diesel major mk I en de 36 gingen met pk's gelijk op, qua gewicht legt elke Major het toch tegen de 36 af die (met hef) ruim 2800 kilo woog.
+2
Fendt926Driver
Mijn vader kocht in 1968 een nieuwe deutz 5506 2wd voor 17500 gulden.
Onze nieuwe deutz 7807c 2wd kostte in juni 1982 57000 gulden. De 7207c 2wd van de buurman koste op hetzelfde moment 52000 gulden.
Beide trekkers zijn gelijk gekocht.
Wij hebben de trekker 25 jaar geleden ingeruild.
Bij de buurman loopt de 7207c nog elke dag. Zit iets over de 19000 uur
+2
bas101
Een nieuwe MAN as 330 met 4 wiel aandrijving kostte begin 50er jaren in Duitsland 13.500 DM , een nieuwe MAN C40a met 40pk en vierwielaandrijving koste eind jaren 50 in Nederland 12.500 gulden , een Ford Major kostte rond die tijd 8000 gulden .
+1
boegie
Een tijd terug was hier iemand geloof ik die zo'n lijst geupload heeft of er een link van had. Zal eens opzoek gaan
holderb51
Nieuwe Holder B51 in 1976 26.112 DM, in 1978 28.256 DM ohne merhwertsteuer.
+1
Towaberg
Wouw, dat zijn al heel wat leuke reacties alvast bedankt.
Allemaal trekkers die nog in oude nationale munten zijn gekocht!
GerbertXL
Prijslijst zegt niet zoveel, net zomin als dat die dat nu doen.
Mn vader heeft zn enige nieuwe trekker in 1997 of 1998 gekocht, val ik buiten de boot.
+1
erik9831
Energic 511 was in de jaren 60 rond de 800€ in nieuwprijs. Dat wat je er nu ook nog steeds voor betaald 😄
+1
a3vandiejen
@erik9831 Die blijft mooi zijn waarde houden dan.
+2
jordi 1455
@a3vandiejen Eigenlijk heeft die waarde verloren door inflatie.
+1
erik9831
@a3vandiejen hier is de prijslijst van zo een Energic 😄 was van 1954

tractorfan.nl/picture/967934/…
+1
a3vandiejen
@erik9831 Het formulier is al mooi haha.
fergusonnetje
Mijn MF 35 uit '58 kosste toen waarschijnlijk 8250,50 gulden
Fordje4600
Claas combine 28000 gulden, weet zo ff het type niet meer... wel zou ik willen weten wat een ford 4600 en 7000 nieuw kosste
jammermaarhelaas
Er waren in de jaren 70 ook dealers van dure merken die er graag tussen wilden komen, en dan nog meer voor de inruil van een ander merk gaven als wat de boer er een paar jaar terug nieuw
voor betaald had.
Toen meneer op de prijs voor de inruiltrekker direct accoord kreeg, en merkte dat hij zijn eigen dure merk niet kwijt kon, droop hij onverrichter zaken af 😄
+3
Arie_MF
Massey Ferguson 2725 Electronic kostte in 1987 138870 gulden.
+3
Arie_MF
@Arie_MF

(klik om te vergroten)

+2
Towaberg
Mooie factuur!@Arie_MF
+1
jammermaarhelaas
@Arie_MF

6% BTW 😉
+1
Arie_MF
@jammermaarhelaas daar kun je nu alleen maar van dromen.
+1
wilko-hoogeveen
@jammermaarhelaas eerste levensbehoefte zo'n MF hé 😁
+2
Albert Peters
@Arie_MF ik heb ook wel wat geschreven hierover maar die factuur van jou is top
Bedankt. Wat ik schrijf is uit mn herinnering administratie van zolang terug weet ik niet te vinden
Alleen balansen van de afgelopen 50 jaar staan nog in de kast
+1
MF 2725
@Arie_MF Iets aangepast, zie ik wel. 😄 😄 😄 Wel super leuk om zo'n factuur van je hobbytractor te hebben. Daar moet ik voor die van mij nog een keer achterheen.
+1
Arie_MF
@MF 2725 klopt, leek me wel zo netjes tegenover de toenmalige koper.
MF 2725
@Arie_MF Ik zag hem langskomen en dacht gelijk: OJEE! Maar toen ik even wat beter keek, dacht ik: gelukkig! 😄 Verstandig gedaan.
+1
BEboer
De deutz d 6007 van mijn vader koste in 1984 550000 BEF (13750€) met dubbellucht gewichtendrager(eigenbouw) en gewichten is 3-4j geleden weggedaan met 12500u weinig kosten aan gehad (1x koppeling vernieuwd) dus per draaiuur goedkope trekker geweest
Wimsumar
Beste TowaBerg:

"Boekjeprijzen". (Prijslijsten voor vertegenwoordigers).

MASSEY FERGUSON 35 en 65 ( 1960):

KLik/doorklikken in linker- of rechter beeldschermhoek:

annatefka.nl/mf_folders/mfxx/…

Prijs- en technische gegevens van M.F.-300-serie vergeleken met de concurrenten (1988):

annatefka.nl/mf_techniek/doc_200_500/…
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Leuke link naar die prijsvergelijk-folder. Vooral vermakelijk om op de laatste pagina de voordelen van de 300 serie te lezen.
Wimsumar
Beste Jammermaarhelaas:

Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
vermakelijk om op de laatste pagina de voordelen van de 300 serie te lezen.

Ja, een geflipte T.F.-er zal tijdens z'n stage bij M.F. "300" in plaats van "200"-serie stickers hebben laten drukken. Maar net zo onvoorstelbaar als vermakelijk was het in de verkoop (in m.n. Nederland) houden van een op de 100-serie gebaseerde trekkerserie, te weten de 300-serie, naast de 3000-serie (laatstgenoemde begon eindelijk op de eisen des tijds te lijken, met name later met de 4-traps Dynashift).
henk-bouwman
@Wimsumar Misschien wel, maar die 300 bezitters konden in het vuistje lachen met hun oerdegelijke trekker. Heel lache kosten per draaiuur, en dan ook nog eens een urenteller die uitermate langzaam draait.
Je hebt gelijk, ze waren ouderwets en achterhaald; maar opperbest
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Heb een tijd met een 390 gewerkt, dat ging goed. Gewone, eenvoudige trekker, schakelen, hef, hydrauliek en pto bediening typisch MF.
Towaberg
Geweldig boekje, leuk om eens door te lezen . Bedankt
@Wimsumar
+2
Schluterfan
Onze Schlüter Super 1250VL Special koste nieuw in Februari 88, incl volgende opties; 10 onderschuifgewichten, 16.9R28 en 20*8R38 banden, hydraulische aanhangwagenrem, 2x DW ventiel, externe bediening van de hef buiten de cabine, vaste ondertrekhaak en luchtgeveerde zetel 76000euro, incl btw.

Mijn Compact 950TV koste in '73, incl voorwielaandrijving en stuurbekrachtiging, zonder cabine en zonder btw 730000BEF, omgerekend is dat ongeveer 18000euro.
+2
bas101
@Schluterfan daar kon je toen ook een huis voor kopen ( maar die had je waarschijnlijk al en toen dacht je laat ik mij een deftige tractor kopen 😄 )
+2
valmet6400power
@bas101
Wellicht enigszins vergelijkbaar met een Fendt uit de 10XX serie nu. Daar kun je ook een huis van kopen 😂
Schluterfan
@bas101

Wij hebben hem als occasie gekocht. In de tijd dat de vorige eigenaar de 1250 bestelde had pa net het bedrijf overgenomen en was een nieuwe stal aan het zetten. Toen zal hij wel even geen zin gehad hebben om een Schluter te kopen haha. Maar die prijs weet ik van de vorige eigenaar. Toen we hem kochten heb ik het gevraagd wat hij er nieuw voor gegeven had.
hoest
Welk jaar weet ik niet maar mijn opa kocht toendertijd een nieuwe Ford dexta voor 7777 gulden
+8
Kramer U800
Mijn Kramer U800 Allrad koste vroeger in 1961 standaard, Duitse Mark 28750,- omgerekend €14700,-.

Onze machine heeft bijna alle opties gekregen en kwam er dus nog eens €5063,- bij!!

Het totaal bedrag is zo'n €20000,-

De opties op onze machine:

Vierwielaandrijving: €1477,-

Verlengen van de radstand naar 2800 mm: €345,-

Hyrdaulische stuurbekrachtiging: €562,-

Gesloten cabine: €531,-

Cabine verwarming: €122,-

Luchtdrukaanschluitingen: €457,-

12,5 / 20 inch banden: €634,-

Urenteller: €33,-

PTO: €531,-

Aftak-as achter: €135,-

Aftak-as lier: €232,-

(klik om te vergroten)

Optielijst
+1
Towaberg
Fijne info . Grtjs@Kramer U800
Kramer U800
@Towaberg Geen dank 😁
+3
bas101
Een Bührer SV4 uit 1951 , de goedkoopste tractor die Bührer destijds in Zwitserland kon aanbieden , kostte nieuw in 1951 ChFr 7600,-- (was toen 10800,-- Gulden , is nu 7000€ ) , opmerkelijk detail was dat boeren ook met hun beschikbare landbouwprodukten of zelfs hun vee de tractor in natura konden betalen 😄
+2
Albert Peters
Mijn eerste kraan was een gebruikte Fordson super major denk dat hij ong 6 jaar was met een nieuwe opgebouwde Atlas 512 koste toen in 1968
22000 gulden Daar ging ik mee werken voor gemiddeld f15 per uur
Wimsumar
Beste Albert Peters:

Quote Reactie van @Albert Peters:
f15 per uur

X 2.000 uur per jaar --> dik 30.000 florijntjes in de pocket. 😎
+1
Albert Peters
@Wimsumar zoveel waren het er in het begin niet ik kon bijna niemand in die wereld in juni 1970 kwam ik bij toeval bij KA vDAAlEN terecht Die beloofde dat ik tot kerst kon blijven met een aanpassing van de prijs
Daarna kwam er meer contunuiteit Nu werk ik nog steeds voor dit bedrijf
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Albert Peters:
Daarna kwam er meer contunuiteit Nu werk ik nog steeds voor dit bedrijf

Op uw profiel staat 71 jaar.
Hebben ze u wel verteld dat je met 65 met pensioen kon??
rommert14
@Fendt926Driver wij hebben iemand van 81 aan het werk, uiteraard niet fulltime
+4
Albert Peters
@Fendt926Driver dat klopt maar is met pensioen zijn leuk?zolang mijn klanten niet zeggen we willen jou niet meer of ik heb er geen zin meer in of als ik het lichamelijk niet meer kan is het over Blijf ook weleens thuis als ik met vrouw en of mijn kleindochterjes wat wil doen
En de vacantie hoef. Ik niet te wachten tot de bouwvak
+1
Fendt926Driver
@Albert Peters klopt. Je hebt helemaal gelijk.
De eigenaar van een loonbedrijf (73) hadden ze ook gevraagd wanneer hij met pensioen ging.

Als ik weer 65 wordt had hij gezegd...
+1
bas101
@Albert Peters dan moet de inflatie tussen 1958 en 1968 enorm geweest zijn , ik neem aan dat een opbouw Atlaskraan geen 14.000,- gulden koste .
+1
Albert Peters
@bas101 de eerste 512 koste in 68 16000 Maar de machines zij naar verhouding veel goedkoper geworden de eerste moest 1600 x de uurprijs doen terwijl onze Kubota in2004 maar 1000 x de uurprijs koste
+3
Albert Peters
10 jaar later in 78 kocht ik tegelijk 2 nieuwe John-Deere 1630 met stuurbekrachtiging. En VCE cabine,nieuwe Atlas 512, en Werklust dozerblad samen voor ong 100.000. Er was in dat jaar 4000gld subsidie op de VCE cabines
+2
Arold
In 85 een fendt 305 LS met 30 km bak gekocht.
koste toen 62000 gulden
mf 6150
@Arold
Was dat een kaal uigevoerde fendt? Hoor net van mijn vader dat onze 305ls met 40km destijds voor rond de 80.000 gulden is gekocht.
Arold
@mf 6150
zat niks aparts op ,
zelfs het moedergewicht was van plaatstaal, en 1 dubbelwerkend ventiel
jammermaarhelaas
@Arold

Was zeker wel 4WD voor die prijs?
Arold
@jammermaarhelaas
voor dezelfde prijs konden we een 304 lsa krijgen
blij dat we dat niet gedaan hebben
hadden net het ihc 633 herrietrauma achter de rug
jammermaarhelaas
@Arold

Als je er tevreden op terugkijkt dan heb je het goed gedaan lijkt me.
mf 6150
@Arold
Achzo. Die van ons is de ge-update variant. Met automatische afslag van de richtingaanwijzer, en een digitale klok. Verder 2dw ventielen, geen electronische hef. En net als die van jou een plaatstaal moedergewicht.
1046
Iemand een idee wat een 1046 toen kostte???
Gavrie Willemsen
Dit is een prijslijst van Schluter. Weliswaar brutoprijzen.

(klik om te vergroten)

valmet6400power
@Gavrie Willemsen
Dat is evengoed wel schandalig duur voor die tijd of niet? Of was Fendt toen ook zoiets?
+1
bas101
@valmet6400power t is bekend dat Schlüter tot de duurder tractoren behoorden , mss waren ze wel de duurste , maar dan had je ook een beresterke traktor die gemaakt werd naar wens van de klant en grotendeels met de hand in elkaar werd gezet .
Schluterfan
@valmet6400power

Je moet de prijzen delen door 40,3399. Dan weet je in euro wat ze toen kosten. Nog een voorbeeld, een Euro Trac 2000ls koste in november '93 125.000euro, zonder opties en zonder BTW, dus nog zonder fronthef! Dat was dus zo maar even 5.000.000 BEF voor een trekker van 200pk toen!
bas101
@Schluterfan ik heb uitgerekend dat die 220pk dan 250.000 gulden kostte ( prijslijst is van jaren `80 ? ) , iig in de jaren `90 kostte een doorsnee tractor van een ander merk in Nederland zo om en nabij de 1000 Gulden per pk .
Schluterfan
@bas101
Prijslijst moet dateren van tss 88 en 90 aangezien er geen Euro Tracs vermeld zijn.
+1
Towaberg
Prachtige lijst!@Gavrie Willemsen
+2
Schluterfan
@valmet6400power

Je moet de prijzen delen door 40,3399. Dan weet je in euro wat ze toen kosten. Nog een voorbeeld, een Euro Trac 2000ls koste in november '93 125.000euro, zonder opties en zonder BTW, dus nog zonder fronthef! Dat was dus zo maar even 5.000.000 BEF voor een trekker van 200pk!

In hun vermogen klasse waren ze standaard niet altijd de duurste. Een Fendt koste standaard iets meer, maar had ook meer in de basisuitrusting, zoals EHR bvb. Plaatste je op een Schluter de opties die bij Fendt standaard waren, kwam de Schluter duurder uit. In 84 kostte een Super 1800TVL 128000DM, een John Deere 4650 dacht ik, koste 152000DM! Simpele reden voor de hogere prijs van de Deere was de toen hoge dollarkoers en kost om de trekker naar Europa te krijgen. Een Fendt 615lsa koste toen 139800DM, een Ford TW 35 115800DM.
bas101
@Schluterfan John Deere wordt toch gewoon in t Duitse Mannheim gemaakt ? of dat type wat je noemt weer niet ?
+1
Schluterfan
@bas101

Dat type niet. De zwaarste uit Mannheim was de 3650 met 115pk als ik mij niet vergis. In die tijd toch.
stijn-de-bock
@Schluterfan 3650 is 114 pk volgens mij😉😂
Schluterfan
@stijn-de-bock
Mijn kennis over John Deere reikt niet verder dan mijn neus, dus ik ben al blij dat ik er maar 1pk vandaan zit 😄 .
stijn-de-bock
@Schluterfan ik ben geen 100procent zeker maar heb ooit nog een 3650 gehad en daarmee .👍🏻😉
MF 2725
@stijn-de-bock Lekker belangrijk, die ene pk! 😄
konedata.net/traktorit/john-deere/…
+1
stijn-de-bock
@MF 2725 folder 3650

(klik om te vergroten)

Hier staat 114.
+3
stijn-de-bock
@stijn-de-bock originele folder.

(klik om te vergroten)

Die 2 pk verschil op konedata maken me niks uit maar ik wou gewoon laten zien dat er 114 in de folder van toen staat.
+2
stijn-de-bock
@MF 2725 die ene pk maak inderdaad niks uit maar je moet je toch ergens mee bezighouden en dan heb je nog eens een reden om iets op te zoeken in een oude folder.😉😁
+1
MF 2725
@stijn-de-bock Klopt, je hebt gelijk! 😄 Ik had weleens van een boer met een JD 3650 hier in de buurt gehoord, dat die 116 pk was en op Konedata stond hetzelfde, vandaar.
inter-sound
Hier de prijs van een new holland 1880 +/- 1972

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Towaberg
+3
Kidd
Onze 4110 kostte in 1987 37.524 gulden met inruil van de oude 2000 en 51.790 gulden zonder inruil.
Wat een geld😱

(klik om te vergroten)

+1
Towaberg
Heel leuk factuur.@Kidd
+1
RobinL13
Iemand nog belang bij prijzen uit deze bouwjaren? Het boek van '88 heb ik dubbel en is te koop trouwens.

(klik om te vergroten)

Gidsen jaren '80
+1
bas101
Luxemburg feb. 1954 :Nieuwe MAN AS330EH verkocht voor 110.000,- LuxFr .

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.nu worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!