Ford 7000 - Was load monitor een succes?
Interessant filmpje over de werking van 'load monitor' bij een Ford 7000:Wie heeft ervaring met dit systeem? Was het destijds succesvol of werd het achterhaald bij de komst van elektronische hefinrichtingen?
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden hefinrichting geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
In Nederland is amper sprake van hellende percelen (zuid limburg, of ergens langs een heuvelrug) dus zal dit aspect nauwelijks een nadeel zijn.
Omdat de trekkrachtregeling via trekstangen (onderste hefarmen, heflatten) alleen de trekkracht meet die op het werktuig wordt uitgeoefend, wordt alleen dat vertaald in werktuigdiepte. Zo meet een hedendaagse electronische regeling ook (als ik het mis heb dan graag verbeteren/aanvullen).
Andere grote merken hadden in de tijd dat Ford op de 3 en 4 cilinders nog alleen met trekkrachtregeling via de topstangsensor werkte, reeds een trekkrachtregeling via de trekstangen.
Een topstangsensor werkt prima, alleen bij lange werktuigen is een topstangsensor minder geschikt. En bij half gedragen werktuigen waarbij geen topstang gebruikt word (zoals ook op de demofilm te zien) kan er dus ook niet via de topstang gemeten worden.
De Ford 8000 en 9000 (6 cilinders) hadden al wel trekkrachtregeling via de trekstangen, naar verluid werd dit systeem als zodanig gekocht bij een concurrent.
De electronische hefregeling die ik ken werkt via de trekstangen, en waar er een grondradar aanwezig is ook met slipcontrole, dus corrigeer je op trekkracht en wielslip.
Echter, hoe goed een systeem ook werkt, de chauffeur is degene die er mee moet kunnen werken, en bepaalt voor een belangrijk deel het werkresultaat.
Trekkrachtregeling via trekstangen was reeds aanwezig op de ford 6000 weet niet of andere merken het toen al hadden, 6000 is een ontwerp van eind jaren 50. Meest innovatieve trekker ooit gebouwd
LM bij de 5/7000 en latere series komt waarschijnlijk uit de gedachte dat een nieuwe achterbrug ontwikkelen te duur werd voor deze series. En de achterbruggen zijn blijkbaar van zeer goede kwaliteit geweest want ze zijn, op n paar aanpassingen en details na, gebruikt tot en met de TS serie