Ford 7000 - Was load monitor een succes?

Interessant filmpje over de werking van 'load monitor' bij een Ford 7000:


Wie heeft ervaring met dit systeem? Was het destijds succesvol of werd het achterhaald bij de komst van elektronische hefinrichtingen?
tffkab

Reacties

Fordje4600
Het was een goed systeem voor die tijd maar is totaal niet secuur en waardeloos voor deze tijd
jammermaarhelaas
@Fordje4600

Heb je er zelf mee gewerkt? Met wat voor werktuig en hoe ging dat?
Fordje4600
@jammermaarhelaas heb er niet mee gewerk maar heb van verschillende personen gehoord dat het niet decuur was
+2
jammermaarhelaas
Omdat LoadMonitor de trekkracht meet die nodig is voor trekker+werktuig wordt de benodigde trekkracht om een helling op te gaan, of juist de mindere trekkracht om een helling af te gaan, ook vertaald in werktuigdiepte.
In Nederland is amper sprake van hellende percelen (zuid limburg, of ergens langs een heuvelrug) dus zal dit aspect nauwelijks een nadeel zijn.
Omdat de trekkrachtregeling via trekstangen (onderste hefarmen, heflatten) alleen de trekkracht meet die op het werktuig wordt uitgeoefend, wordt alleen dat vertaald in werktuigdiepte. Zo meet een hedendaagse electronische regeling ook (als ik het mis heb dan graag verbeteren/aanvullen).

Andere grote merken hadden in de tijd dat Ford op de 3 en 4 cilinders nog alleen met trekkrachtregeling via de topstangsensor werkte, reeds een trekkrachtregeling via de trekstangen.
Een topstangsensor werkt prima, alleen bij lange werktuigen is een topstangsensor minder geschikt. En bij half gedragen werktuigen waarbij geen topstang gebruikt word (zoals ook op de demofilm te zien) kan er dus ook niet via de topstang gemeten worden.
De Ford 8000 en 9000 (6 cilinders) hadden al wel trekkrachtregeling via de trekstangen, naar verluid werd dit systeem als zodanig gekocht bij een concurrent.

De electronische hefregeling die ik ken werkt via de trekstangen, en waar er een grondradar aanwezig is ook met slipcontrole, dus corrigeer je op trekkracht en wielslip.

Echter, hoe goed een systeem ook werkt, de chauffeur is degene die er mee moet kunnen werken, en bepaalt voor een belangrijk deel het werkresultaat.
SJB533
Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
De electronische hefregeling die ik ken werkt via de trekstangen

EHR is eigenlijk gewoon een mechanische hef met trekstangregeling, waar elektronica op gebouwd is. Zoals ook bij SHR (servo-hydraulische regeling) het geval is.

Zoals ik het begreep van Ford, werkt LM ook op andere plekken aan de trekker.

Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
De Ford 8000 en 9000 (6 cilinders) hadden al wel trekkrachtregeling via de trekstangen, naar verluid werd dit systeem als zodanig gekocht bij een concurrent.
06 series 💪🏽
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @SJB533:
Zoals ik het begreep van Ford, werkt LM ook op andere plekken aan de trekker.

Ja, LM meet het verschil in draaikracht op de as waar het pignonwiel op zit. Wordt de kracht groter dan waar de sensor op ingesteld staat, dan wordt de hef iets geheven, is de kracht weer zoals ingesteld, of kleiner, dan gaat de hef terug naar ingestelde hoogte.
Ook zit er een aansluiting op de hefdeksel waar een externe cilinder (bv. op een of meer loopwiel(en) aan een half gedragen werktuig) op aangesloten kan worden, en zodoende kan een werktuig in de trekhaak (mocht dat nodig zijn/voorkomen) dus ook op trekkracht in hoogte gecorrigeerd worden.
radium45
@jammermaarhelaas Dat wordt in het filmpje ook uitgelegd zoals de aansturing van het dieptewiel.
jammermaarhelaas
@radium45

Ja. Wie de video kijkt en goed oplet krijgt nagenoeg alle vragen omtrent de LoadMonitor beantwoord.
+2
SJB533
@jammermaarhelaas
Ik bedoelde meer dat je theoretisch je fronthef (of grader) zou kunnen laten werken op de LM, middels het externe ventiel. Nou is een grader uiteraard niet iets dat je constant wil zien heffen en zakken, maar de strekking lijkt me duidelijk
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @SJB533:
06 series

06 series 💪🏽

Bedoel je de 06 serie van die rode trekkers uit de VS ?
+1
SJB533
+2
wouterdp
@jammermaarhelaas

Trekkrachtregeling via trekstangen was reeds aanwezig op de ford 6000 weet niet of andere merken het toen al hadden, 6000 is een ontwerp van eind jaren 50. Meest innovatieve trekker ooit gebouwd
jammermaarhelaas
@wouterdp

Juist daarom vind ik het des te vreemder dat men dan later op de 8000 en 9000 bij een ander merk gaat winkelen wat betreft een trekkrachtregeling via de trekstangen, en dat men voor de 7000 en 5000 een LoadMonitor ontwikkeld.
langeslagdiesel
@wouterdp meest innovatieve trekker ooit gebouwd. Vind ik een nogal uitlokkende uitspraak. En eigenlijk wat misplaatst. Dat ford toen goed was bewijst men nu nog steeds met het feit dat er nog heel veel uit die tijd in vol bedrijf zijn. En dat wereldwijd. Qua innovatie was het zeker geen koploper. Gezien het feit dat er door veel smederijen en lmb bedrijven en andere handige Harie’s allerhande modificatie’s werden gemaakt. De stuge en old skool denkende Engelse maneger’ van ford gingen niet snel van het ingeslagen pad. Was voor mij en vele anderen dan ook meer dan verbazingwekkend dat de heren van ford en fiat samen trekkers gingen ontwikkelen. Er zit namelijk nogal een temperament en oplossing gerichtheid verschil tussen denken op zijn Engels en op zijn Italiaans. Terug naar het innovatieve in het verhaal kom ik toch in de Italiaanse hoek terecht. Zeker de modellen van eind 50 begin 60. De voor ons bekende merken van toen zaten er vol mee en er kwam toen bijna iedere maand wel hier of daar wel iets nieuws uit de hoge hoed van de Italianen. Vandaar dat het ook wemeld van de verschillende typen en fabrieks uitvoeringen van die fabrikanten. Weet wel toen ik nog een klein jochie was zag je in het ruige werk nogal eens een ford maar in het fijnere en precisie werk ( bloembollen teelt) waren het vaak Italiaanse trekkers.
+1
jammermaarhelaas
@langeslagdiesel

Of het de meest innovatieve trekker ooit was weet ik niet, maar hij had onder andere een Full Powershift, 10v+2a en een 540, 540E, 1000, 1000E PTO.

Mij valt op dat de commentaren bij YouTube video's over de 6000 zowel spreken over kinderziekten, en anderen over een excellente trekker. De waarheid zal wel zijn dat ie gewoonweg te snel op de markt gebracht is, daar nog niet klaar voor was.
+3
county854t
De trekkracht regeling van de 8/9000 is een copy van de Inters uit die tijd. Het patent overkopen van John Deere was destijds belachelijk duur en International wou wel zaken doen. Blijkbaar was het systeem vd 6000 zijn tijd te ver vooruit en die trekkers hebben zeer veel kinderziektes gehad.
LM bij de 5/7000 en latere series komt waarschijnlijk uit de gedachte dat een nieuwe achterbrug ontwikkelen te duur werd voor deze series. En de achterbruggen zijn blijkbaar van zeer goede kwaliteit geweest want ze zijn, op n paar aanpassingen en details na, gebruikt tot en met de TS serie
Fordje4600
@county854t ik heb gehoord dat die achterbruggen tot 320 pk aan kunnen voordat ze kapot lopen
+1
county854t
Hoeveel pk ze aankunnen weet ik niet maar ze gaan niet zomaar stuk gezien de grappen en grollen die er links en rechts mee uit gehaald worden. En Snoopy van Beukeveld draait ook met n zelfde achterbrug hetzij wel het draaiend gedeelte aangepast.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden hefinrichting geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!