36 rijen suikerbieten oogsten in Frankrijk

Jean Paul Soyez (JPS), gevestigd in de buurt van Cambrai in het noorden van Frankrijk, ontwerpt eigen machines voor het oogsten van suikerbieten. De drie Fendt 900 en 700 hebben een 12-rijige fronttopper en een achterste rooier geassisteerd met 115 pk Caterpillar-motoren. Drie bunkerladers, waaronder twee gemodificeerde CMC (franse merk) en de nieuwe Mega Star RD80, de grote zus van de DB75 geproduceerd in de vroege jaren 2000 en nog steeds actief. De RD80 wordt aangedreven door een Cat 6-cilinder van 800 pk en kan 80 m3 suikerbiet per passage laden.
 36 rijen suikerbieten oogsten in Frankrijk (trekkerweb.nl)

Jean Paul Soyez (JPS), gevestigd in de buurt van Cambrai in het noorden van Frankrijk, ontwerpt eigen machines voor het oogsten van suikerbieten. De drie Fendt 900 en 700 hebben een 12-rijige fronttopper en een achterste rooier geassisteerd met 115 pk Caterpillar-motoren. Drie bunkerladers, waaronder twee gemodificeerde CMC (franse merk) en de nieuwe Mega Star RD80, de grote zus van de DB75 geproduceerd in de vroege jaren 2000 en nog steeds actief. De RD80 wordt aangedreven door een Cat 6-cilinder van 800 pk en kan 80 m3 suikerbiet per passage laden.

Nieuwsgrazer

Reacties

MaxxuM4ever
Mooi spul
mdoornekamp
Dikke spullen. Ik snap alleen de noodzaak van een extra motor op de rooiers niet.
+1
mf 6150
@mdoornekamp
Zou dat niet i.v.m. de heuvelige percelen zijn? (Met een extra motor minder variatie in toerental)
ronald73
@mdoornekamp Misschien dat de rooier met hulpmotor nog stamt uit de tijd dat er gewerkt met met lichtere trekkers.
JD3010
@mdoornekamp Heb je weleens in de heuvels gewerkt? Dan kunnen die Fendt's ook uitgaan.
Denk zelf dat het voor de wielaandrijving is van de rooier.
+1
MaxxuM4ever
@JD3010 inderdaad dat zou goed kunnen, maar een 936 moet toch wel vermogen genoeg hebben om die wielen aan te drijven via aftakas of direct met trekker hydrauliek? Slip is niet wenselijk tussen de bietenrijen die je bog moet rooien denk ik.
Wellicht wat @ronald73 zegt nog uit de tijd van lichtere trekkers, dacht op YouTube wel eens gezien te hebben dat ze voorheen met JD 7010 reden.
Mij lijkt het wel wat op deze manier bieten rooien, maar dan wel een paar dagen laten drogen tussen rooien en opladen.
ronald73
Quote Reactie van @MaxxuM4ever:
Mij lijkt het wel wat op deze manier bieten rooien, maar dan wel een paar dagen laten drogen tussen rooien en opladen.

Het lijkt mij dat het vrij lichte grond is waar zij bezig zijn. Dan heeft een paar dagen zwaddrogen niet zoveel extra effect als bij zware grond. De bieten lijken nu al vrij schoon op het zwad.

Ik heb zelf nog een Herriau AM6 staan, die werd begin jaren '70 zelfs in Cambrai gemaakt. Origineel was dit een 6-rijige schijvenrooier, nu aangedreven scharenrooier. Dus zelfs met een schijvenrooier scheen het daar goed te gaan bijna 50 jaar geleden.
Wimsumar
Beste Maxxum4Ever:

Quote Reactie van @ronald73:
De bieten lijken nu al vrij schoon op het zwad.

Niet overal, als in Nederland, wordt bij aflevering van bieten "afgestraft" op (grond)tarrapercentages.
Daarnaast zal zo'n loonwerker liever niet ingaan op persoonlijke wensen van de klant t.a.v. velddroogperiode en de machines elkaar nonstop in colonne laten volgen.
+1
MaxxuM4ever
@ronald73 ik heb ook wel gehoord dat dat redelijk stenen in de grond zitten waardoor je met die zware machines het land op kunt. Hier zal zo’n 80m3 lader het niet redden denk ik in de klei.
stannetje96
@MaxxuM4ever geloof dat er wel een loonwerker in de buurt is met een 2 fase systeem 😉
MaxxuM4ever
@stannetje96 ja klopt he haha, wij hebben geen goede kippers om met bieten rooien door het land te rijden, enkel de kipper die we erbij huren staat op Michelin XS. Hopmans bevalt wel goed en kunnen nog wat terug loonwerken dus vandaar.
stannetje96
@MaxxuM4ever dan voegt het inderdaad niet veel toe en als je zo over en weer wat kan doen is dat altijd mooi. Maakt me verder ook niet uit hoor 😄
MaxxuM4ever
@stannetje96 Ik heb jou hier ook wel eens over zelf rooien gehoord, is dat nog wat geworden of toch nog steeds de loonwerker?
stannetje96
@MaxxuM4ever dat is nooit wat geworden en dat idee hebben we ook een beetje laten varen...
mdoornekamp
@JD3010 een fendt gaat toch nooit uit.
+1
JD3010
@mdoornekamp Afgelopen 2 jaar genoeg gehoord toen ze aan het werk waren hier in de buurt. Om 3 uur was de tank leeg.
trean
@mdoornekamp overdwars spitten van wortelland bij een doorsteekpad/spuitspoor wat niet gewoeld is krijg je een fendt ook wel stil.
jasper-santing0
@trean Maar niet uit als je een beetje normaal doet.
trean
@jasper-santing0 als je op het normale stuk al alle pks nodig hebt en het gaat ineens een stuk zwaarder dan gaat die bijna uit. Dat is afhankelijk van de reactie van de chauffeur.
+2
jasper-santing0
@trean als die op gewoon op vloeistofkoppeling staat gaat die niet uit hoor.
+1
fendt308-driver
@jasper-santing0 op de aftakas wil die echt wel uit, met alleen rijden is het een stuk moeilijker maar niet onmogelijk
jasper-santing0
@fendt308-driver Ja op pto wil die wel uit maar dan doe je het wel heel gek, grenslast gooit hem ook nog eens terug.
trean
@jasper-santing0 heeft een 724 s4 nog een vloeistofkoppeling? Volgens mij niet.
+3
mdoornekamp
@trean die 724 zal zijn pk's wel nodig hebben. Die 900 series zijn beetje onnodig misschien. Maar dat zie je wel vaker bij Fendt dat ze 80 pk teveel kopen.
+1
trean
@mdoornekamp eerder hebben ze ook wel een 936 gehad en denk dat ze toen die spitmachine ook gekocht hebben. Ook een paar 6meter brede (ruggen)frezen gehad. Maar 3 meter is toch beter als je na bodemverdichting en kwaliteit van het freeswerk kijk.
Zolang de doorsteekpaden en plekken waar veel gereden is maar losgetrokken worden gaat het spitten,kopeggen en zaaien in 1 werkgang prima met 724 of 820.
jasper-santing0
@trean Ja dan waren ze mooi gek als ze die functie eruit haalden, zet hem maar eens uit rijd voor geen meter op straat.
trean
@jasper-santing0 zit die vloeistofkoppeling ook in de aftakas?
Spitmachine drukt je vooruit. Dus als je de koppeling intrapt ga je sneller en dat vraagt nog meer vermogen op de aftakas. Dus als het te zwaar gaat moet je heffen en remmen.
jasper-santing0
@trean Nee zit niet op de aftakas, maar grenslast zet de bakverstelling wel terug
trean
@jasper-santing0 ik weet niet hoe oudere chauffeur de trekker had ingesteld tijdens het spitten maar hij ging wel bijna uit bij het spuit/doorsteekpad
+1
Fendt926Driver
@trean dan stond de grenslast veel te hoog. Zou met zwaar aftakas werk niet boven de 5% mogen staan
+1
fendt308-driver
@Fendt926Driver als je de trekker constant vol aan het werk zet, en dan krijgt hij het ineens nog veel zwaarder is hij niet altijd snel genoeg met terug regelen
MaxxuM4ever
@trean Volgens mij gaat het juist lichter, grote kans dat de spuitmachine op de grond i.p.v. in de grond gaat lopen als het hart is en dan ben je zo aan de overkant. Bij zachte/lichte grond gaat je trekker stil staan als je de koppeling in trapt en dan gaat de spuitmachine malen is mijn ervaring.
Fendt926Driver
@trean ja heeft een vloeistof koppelings functie.
Die kun je aan en uitzetten ijn de terminal
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden fendt , frankrijk , oogsten , suikerbieten , machines , pk , mega , 2000 , 80 , cat en laden geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!