Kaweco bemester - ervaringen met schijven bemesters

Met het verbod op sleepvoetbemesters moet ik toch maar eens naar een bemester met schijven gaan kijken ben ik bang.
Nou kwam ik een paar kaweco opti ject injecteurs tegen en die lijken me wel wat. Nog nooit 1 van dichtbij bekeken maar van een afstandje lijken ze simpel en degelijk.
Ik heb op het moment een verbouwde slootsmid en die doet het alweer een jaar of 10 met weinig kosten. Liever zou ik er nog een paar jaar mee doorrrijden maar ik wil eigenlijk ook wel een beetje vooruit qua breedte. Nu 5,4m en een meter breder zou wel mooi werk zijn.
Wat me aanspreekt bij de kaweco zijn de ophanging per paar (scheelt mooi in onderhoud lijkt me) en de hydraulische afsluiters. Ik kom weleens een vochtiger plek tegen en dan is het mooi als je de injecteur effe kunt opbeuren zonder dat de druppelstop erop gaat (huidige bemester heeft geen druppelstop).
Ideeen? Ook voor andere merken? Overigens word het zeker geen nieuwe, liever een opknapper waar je met weinig geld aan onderdelen wat moois van kunt maken.

Edit: graag hoor ik wat een realistisch benodigd vermogen is voor 6 meter of bredere injecteur met schijven, wat voor merk dan ook, en of je met elementen die niet onafhankelijk een bocht kunnen maken toch met enig fatsoen een bocht om kunt.
GerbertXL

Reacties

+1
GerbertXL
Nou nou, niet allemaal tegelijk.
Ik kreeg een tip voor een 8,4 meter bemesten maar dat lijkt me iets teveel van het goede met 140 aftakas pk's en 12 kuub.
Diep in m'n hoofd heb ik een ideaalbeeld van alle machines op die breedte, rtk GPS en vaste rijsporen. Altijd blijven dromen natuurlijk.
Maargoed, wat is nou realistisch? Ik heb aardig goed ontwaterde percelen maar mocht er ergens een plasje staan dan moet ik niet gelijk vast staan.
Nu heb ik een 12 kuub tandems op 24r20.5 maar in de toekomst misschien een enkelas op 1050/50r32.
Wat zijn de ervaringen qua vermogensbehoefte?
ford8630power
@GerbertXL
Ik bemest zelf met een 12,5m3 duport enkelasser met een 7 meter bemester met +/- 170pk. Dat weet ik niet helemaal zeker want de trekker is gechipt en heb ik niet laten testen. De trekker is kwa banden en gewicht vaak de beperkende factor, maar als het niet wil is het land ook vaak veel te nat. Duport is niet het goedkoopst maar wel heel eenvoudig, degelijk en bijna onderhoudsvrij.
CaseCS130
Je doelt op de oudere optiject? Of de nieuwere die met rubberen torsiestukken werken?
het is maar net een beetje welke kant je op wil. Als het qua machine op de slootsmid moet lijken heb je daar wel een goede aan die oude optijects. Vrij licht en simpel gebouwd en zo is de werking ook. Geloof niet dat je met harde grond de mest de grond in krijgt ermee.
Als het wat degelijker moet en de mest onder alle omstandigheden netjes in de gleuf moet zou ik wat zwaarders zoeken. Die Schuitemaker die wij hebben is dan de goedkoopste optie, maar die zijn ook echt zwaar. Vredo levert netjes werk maar vrij onderhoudsgevoelig. Duport zijn de onderdelen schreeuwend duur van zegt mijn loonwerker. Veenhuis ecoject vindt ik zelf een hele mooie simpele machine.

Wat betreft die rijpaden, ik zie daar helemaal niets in. Uitgangspunt moet in mijn ogen zijn dat je helemaal geen verdichting rijdt in je land en daar moet je ook de machines en banden op afstemmen. Stel je hebt alles op 8,4 meter rijpaden. Vervolgens rijdt je de rijsporen helemaal vast met die 1059 banden op 2,5 bar en alle andere banden die door hetzelfde spoor gaan. Dan neem je dus genoegen met fors minder opbrengsten van bijna 25% van je grond. Dat zou ik totaal onacceptabel vinden.
Noorderling
@CaseCS130
Voor vaste rijpaden moet je inderdaad voor grotere werkbreedtes gaan om de minder opbrengst van de sporen te compenseren. Er is deze zomer een proef gedaan op meen ik 10meter waarbij toch ca 13% meer gras gewonnen is. Met 12 meter kun je met heel veel standaard machines nog wel toe.
CaseCS130
@Noorderling Toch zegt die proef mij niet zo veel zonder alle details te kennen. Als ze met machines en trekkers rondrijden die voor flink verdichting zorgen zal rijpaden inderdaad een meeropbrengst geven. Maar als je met spul rondrijdt wat geen verdichting geeft zal dat nog meer opbrengst geven, ongeacht rijpaden of niet.
Ik vind het eigenlijk maar een rare noodgreep om de effecten van veel te groot en te zwaar materiaal op niet bijpassende banden te verkleinen.
Noorderling
Quote Reactie van @CaseCS130:
Maar als je met spul rondrijdt wat geen verdichting geeft zal dat nog meer opbrengst geven, ongeacht rijpaden of niet.

Verdichten doe je altijd, rij met de tank jaarrond op 1bar, en toch zie je bij het maaien van de 1e snede de rijbanen van de tank. Ook bij het rijden over etgroen, een week na maaien zie je bij de volgende snede terug in de zomer. Vergeleken met ingezaaide grond verdicht je de grond altijd, en of dat nu veel of weinig is kun je over discussiรซren.

In bijvoorbeeld australie, waar met al die droogte je ook geen structuurschade verwacht werkt men ook veel met het rijpadenprincipe. Ik verwacht wel de meeropbrengst, alleen is het in de praktijk met meerdere werkgangen een heel gepuzzel om alles ook consequent goed te doen.
CaseCS130
@Noorderling Wat voor banden rij jij dan mee? Ik kan niet zien waar ik met de dubbeltwin heb gereden, zelfs niet in een nat voorjaar als we dit jaar hadden. De opraapwagen kan ik wel zien als die op natte grond is geweest, daar is nog wat te halen.
De vraag is wanneer het opbrengst kost. Als wij na inzaaien van gras of mais hier niet de grond aanrollen komt er niks boven. Dan verdicht je ook bewust de grond een beetje. Afgelopen zomer kwam het nieuwe gras op de koppakkers wel op, maar midden op de akker niet.
Noorderling
Quote Reactie van @CaseCS130:
@Noorderling Wat voor banden rij jij dan mee? Ik kan niet zien waar ik met de dubbeltwin heb gereden, zelfs niet in een nat voorjaar als we dit jaar hadden.

rondom op michelin.
Maar ik kijk net even tussen je foto's, maar met 3meter rubber en een iets bredere bemester, af en toe een tank leeg achter in het land, dan rijdt je je land toch bijna volledig aan?
Zelfde geld met vervaets en vredo in hondegang, of double twin met uitschuifbare assen. Dan is het ook niet vreemd dat je geen rijsporen ziet.
ronald-deutz-fahr
@Noorderling vind nadeel van rijpaden dat je alle gras door het โ€˜spoorโ€™ harkt. Als je altijd daar rijd zal het door de jaren heen allicht wat insporen, helemaal omdat je dan alles op 650 hebt met 2 bar erin..
Noorderling
@ronald-deutz-fahr
Dat 2 bar hoeft niet natuurlijk, maar dat harken is wel een punt inderdaad. Nu verwacht ik wel dat daar minder gras zal groeien en de zon ook eerder op de grond schijnt en de grond op laat drogen. Zorgen dat je frontmaaier het gras smal op het zwad neer legt en niet in de sporen.
Hoe het op klei gaat ben ik wel benieuwd naar in de praktijk, in Denemarken is er al veel ervaring mee, alleen is dat vooral zandgrond.
GerbertXL
@Noorderling Volgens mij bemesten ze niet in het spoor zelf, die mannen die alles op 12 meter doen.
Ik merk al regelmatig dat je de buitenste gang vaak terugziet, of het nou met bemesten of oprapen is (de zwaarste machines). Daarom heb ik zoiets van, combineer die paden nou, dan zie je ze natuurlijk wel terug maar heb je er maar 1 en altijd op dezelfde plek.
Vroeger hadden we er minder last van, maar nu we geen kunstmest meer gebruiken zie je imperfecties sneller terug.
GerbertXL
@CaseCS130 Ik denk ook dat je bij een rijpadensysteem beter niet aan de gang kunt met gruwelijk brede banden. En in principe heb je dezelfde werkgangen als gewoon systeem maar je rijd steeds op hetzelfde spoor. Maargoed, dat is een andere discussie, persoonlijk vind ik het de toekomst.

Ik heb een oudere optiject op het oog, 1997 ofzo. Het gaat mij er ook niet zo zeer om dat ik onder alle omstandigheden de stront in de grond krijg maar dat het onder de meeste omstandigheden er acceptabel in krijg, ik denk dat praktisch alle schijvenbemesters daar wel onder vallen.
CaseCS130
@GerbertXL Ja dan zul je met de meeste schijvenbemesters wel uit de voeten kunnen. Ik heb zelf geen ervaring met de kaweco's. Ik weet ook niet exact hoe het model van 97 is, heb je misschien een link of foto? De oudere kaweco's die ik vorig jaar gezien heb waren mij veel te licht van constructie. Maar goed, ik was ook Veenhuis gewend en wij vonden het vooral zomers wel belangrijk om de mest goed in de grond te brengen zodat je er geen last van hebt met weiden.
ronald-deutz-fahr
@CaseCS130 duport onderdelen duur? Wist ik niet..
@GerbertXL
Wij hebben een jaar of 10 met een oude duport alltrac bemest van 4.80, weinig kosten, wel veel gedonder/verstoppingen door dunne slangen en geen goede verdeler. Ding was van 93 en is een jaar terug ingeruild.
Nu een duport van 2005, bevalt prima, lekker simpel, bemest keurig, geen verstoppingen meer, laat onderdelen dan maar duur zijn... bij die oude 1 hydromoter, een handje schijven, alle lagers een keer, en de nodige slangen en uitlooprubbers vervangen. Onderhoudskosten is laag, zou ik niet bang voor zijn. Maar daarmee is je kaweco vraag niet beantwoord, en daar heb ik ook geen andwoord op๐Ÿ˜‰ waar staat die 8.7 meterse kaweco te koop? Ik weet er een die hier in de buurt ingeruild is.
johndeere6230
Quote Reactie van @CaseCS130:
Je doelt op de oudere optiject? Of de nieuwere die met rubberen torsiestukken werken?

Die nieuwere zijn wel erg mooie bemesters, geen kans meer op verstoppingen, verdeler mooi hoog dus slangen lopen altijd mooi leeg en lekker simpel met mechanische afsluiters etc
+2
mf 6150
grondig.com/artikel/…

Dit even doorlezen en dan nog eens een paar keer bedenken of je nogsteeds een bemester wilt aanschaffen.
Overigens vindt ik het weer de grootste onzin, maar ik kan de minister wel begrijpen......
+1
GerbertXL
@mf 6150 Ja, daar gaan we weer. Gelukkig hebben we een minister van landbouw, daar hebben we wat aan...
Nouja, we gaan het meemaken. Ik las overigens ook dat je ook gewoon zonder verdunning met de sleepvoet mag blijven werken als de stront in de sleuf blijft. Mijn stront is dun genoeg dat als het er overheen komt het gelijk de grond intrekt. Dan is het ook goed onnie 😁 .
Overigens zou ik niet direct nee zeggen als zoiets verplicht zou worden. En als ze net zo "slim" de regels invoeren als nu dan moet ik nog zien hoe dat gaat lopen. Voordat alle loonwerkersmachines ermee zijn uitgerust ben je al een een eind verder en vervolgens zijn er te weinig om alle stront voor boeren uit te rijden. Het klinkt allemaal wel klote maar om me nu druk te gaan maken om iets wat over 2 jaar zou kunnen gebeuren... Als we dat altijd zouden hebben gedaan waren we nu nergens.
+2
CaseCS130
@GerbertXL En zoals gewoonlijk staat CUMELA weer vooraan te juichen voor dit soort dingen. Heerlijke club is dat ook.....
mf 6150
@CaseCS130
Prachtig toch, en die boer maar betalen... kunnen wij als boer inschrijven bij de loonwerkers ipv andersom๐Ÿ˜…
+1
CaseCS130
@mf 6150 Heb er zo'n hekel aan dat die clubjes zogenaamd de sector vertegenwoordigen. Flikker toch op man, enige wat ze doen is werk en geld voor zichzelf creรซren.
mf 6150
@CaseCS130
Klopt, en als dat dan is gelukt zijn ze weg....
+1
trean
Quote Reactie van @CaseCS130:
Heb er zo'n hekel aan dat die clubjes zogenaamd de sector vertegenwoordigen.

Denk je dat we zonder die clubjes en zonder alle lobbyisten in Brussel en den haag van lto beter af zouden
Zijn?
Zonder lto hadden we nog meer onwerkbare regelgeving gehad.
CaseCS130
@trean Ik had het niet over lto? Als je dat artikel van mf6150 leest gaat iemand van Cumela wel even vertellen hoe het mestbeleid eruit moet zien. En stomtoevallig, kan absoluut niet de bedoeling zijn geweest, zou dat heel erg goed uitpakken voor loonwerkers. Ik snap best dat iedereen voor eigen parochie preekt maar irritant is wel dat de groep waar het eigenlijk over gaat er de dupe van wordt.
+2
Favorit614
@CaseCS130 ik ben wel loonwerker, maar sta er ook niet op te wachten.
A: de kosten , B: de rompslomp wat er nog bijkomt aan administratie.
Ik wil ook wel meer doen dan elke dag op de bemester.
Allroud werk toch het mooist.
+2
fastrac3155
@Favorit614 hier het zelfde verhaal, ook loonwerker, maar als dit verhaal door gaat, dan kappen we gewoon met mestrijden, Dr is nou al niks meer te verdienen in deze regio, en dan ook nog eens GPS tracking en rijenbemesting in de mais gaan toepassen, dan laat ut onderhand maar zitten.

Het is gewoon dweilen met de kraan open, de ene grote wijziging is nog niet uitgevoerd, en de volgende staat al weer klaar, en vervolgens wordt het 5 jaar later weer allemaal aan de kant gegooid.

We hebben het al gezien met het eggen van mais, nou kun je de helft van ut areaal voor de groenbemester combinatie weer op je buik schrijven omdat er onderblad moet gaan zaaien, het areaal heb je wel, maar je mag weer fijn een extra machine gaan bij kopen en je andere machine kun je lekker voor een groot deel aan de kant gooien, ik ben Dr voortaan wel een beetje klaar mee.
+1
Fendt926Driver
@fastrac3155 voor ons als zelf gemechaniseerd boer wordt het ook zeker niet leuker.
En de loonwerker in de buurt heeft al 7 driewielers. Mag hij er nog wel 3 bij kopen om overal te kunnen zijn.
De lol gaat er wel af met al die onwerkbare regels
+1
dx11
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
wordt het ook zeker niet leuker.

Mwa, kunnen best leuke occassion vrij komen. En hoe minder collega's hoe meer status als jij het wel doet ๐Ÿ˜‹
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
En de loonwerker in de buurt heeft al 7 driewielers

Das niet mis. Zo groot ken ik ze hier in de buurt niet.
Fendt926Driver
@jammermaarhelaas best wel groot.
Werken 270 man fulltime en part time bij elkaar.
+1
Favorit614
@fastrac3155 Ik wacht eerst af wat gaat komen.
Onderzaai van gras zijn ze mee bezig om iets van een kleicoating (oid) om het graszaad te maken , zodat je dit met de kunsmeststrooier kunt zaaien.
Rijenbemesting is ook nog niet zeker , ivm welke manier van maiszaaien wel volvelds bemest mag worden.
Anders bouw ik mijn oude peecon bemester om zodat ik beide manieren kan bemesten.
Standaard gps heb ik al, nu eens afwachten wat er gaat gebeuren.
zodra er duidelijk is wat er gaat gebeuren , kijk ik wat er mogelijk is.
+1
jehan
@Favorit614 inderdaad rustig afwachten ..kan veel uit maken in kopen van nieuwe machines
fastrac3155
@Favorit614 dat onderzaaien is nog het minst erge van ut verhaal (behalve dat we 2 combi's voor groenbemester een stuk minder kunnen inzetten), we hebben nou ingezet op schoffelen en zaaien tegelijk.

Maar als dat rijenbemesting een feit wordt en ook nog dat tracking, dan wordt dat toch een flinke investering omdat we nog niks hebben uitgerust met GPS qua bemesten, en dan komt het op neer dat het gewoon niet rendabel te krijgen is
a3vandiejen
@fastrac3155 Mooi verwoord vind ik.
+1
Baltus_steyr
@CaseCS130 en ondertussen moeten de koeien in de wei en moeten wij boeren duurzame melk produceren met nog meer kosten. Bah en bah ben er wel zo klaar mee dat volk in Den Haag.
GerbertXL
@Baltus_steyr Achja, ik ga me er niet druk om maken. Ik kan ook niet echt zeggen dat ik blij word van die grappen met gps want ik heb aardig wat land waar geen mest op mag maar wat wel meetelt in de mestboekhouding, dan is dat ook over.
We vinden wel weer iets anders tegen die tijd.
mf 6150
@GerbertXL
Je hebt eigenlijk nog gelijk ook
+1
langeslagdiesel
@mf 6150 als je dat artikel op je laat inwerken krijg je er weer een heel ander beeld bij ja. Van de andere kant. De mensen die het begin van de mestwetgeving eind jaren 80 hebben meegemaakt tot nu toe weten dat de soep nooit zo heet woord gegeten als deze is opgediend. En dat mede door alle uitzonderings positie โ€˜s die door de tijd heen nodig bleken te zijn. Nu wil men ook weer alles op 1 grote bult duwen om het zogenaamd te regelen. Denk dat,dat ook nu weer niet zal gaan. Ik vind het contrast namelijk wel erg groot dat de 1 legaal met de ketsplaat mag uitrijden en de ander om een andere bemester woord gestuurd omdat er 2 cm naast het juiste plekje mest gedeponeerd woord. Ik wacht het mooi rustig af. Poppenkast allemaal.
dx11
@langeslagdiesel dan zorgt die ander toch dat hij ook legaal kan ketsplaten? Naar mijn weten is niemand bijvoorbaat uitgesloten. Feit is alleen dat veel boeren geen offers willen doen om aan de eisen te voldoen
jehan
@langeslagdiesel inderdaad de soep wordt nooit zo heet gegeten dan dat het opgediend word..maar we moeten zo vaaaaaak soep eten tegenwoordig..maar gisteren hoorde ik een wetenschapper op tv en die had een mooi verhaal ..als nederland overal aan mee gaat doen om de co2 maar is terug te dringen zou dat amper wat op brengen ..de miljarden die daar nodig voor zijn was kapitaal vernietiging
Favorit614
@mf 6150 De minister begrijpen is wat voor te zeggen , althans de ambtenaren maken nog steeds de dienst uit.
eens in de 2 jaar grondmonsters nemen is in mijn ogen simpeler en goedkoper, en het geeft minder bureaucratische rompslomp mee.
mf 6150
@Favorit614
Dat is niet eens zo gek idd! Probleem is alleen dat de bepaalde organisaties daar niet bijzonder voor zullen strijden....
ronald-deutz-fahr
@Favorit614 en dan de grondmonsters eerlijk steken?
Gras op 10 cm bouw op 25? Dat is bij sommigen dieper als de hele teeltaarde..
En bij grasland scheuren tot de conclusie komen dat scheur zoveel o/s kost...
Favorit614
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
en dan de grondmonsters eerlijk steken

Mag aannemen dat de huidige monsternemers gekwalificeerd genoeg zijn om het te doen.
Grasland vernieuwing, in welke vorm dan ook , zul je toch ooit eens moeten doen, ook al kost het je OS.
en ben je OS kwijt , kun je dat met de grondmonsters ook aantonen , en evt. met compost oid proberen aan te vullen.

Als je er direct van uit gaat , dat je moet rommelen met de monsters ect. ,, mag dat van mij onmiddellijk hard aangepakt worden.
ronald-deutz-fahr
@Favorit614 ik rommel niet met grondmonsters, die rommelaars komen zichzelf altijd tegen. Maar vind de manier van steken niet goed, op gras maar 10 cm en op bouw wel 25.
trean
@mf 6150 liever een paar duizend investeren in gps volgsysteem dan dat we er ook stikstofrechtensysteem (om te voorkomen dat we teveel nitraat gaan produceren) erbij krijgen met een invoering die net zo "vlekkeloos"gaat als van het fosfastrechtensysteem.
EA_MF
Quote Reactie van @trean:
een invoering die net zo "vlekkeloos"gaat als van het fosfastrechtensysteem

Ik neem toch aan dat ze hun lesje intussen wel geleerd hebben in Den Haag...
+1
Favorit614
@EA_MF hahaha , ik vrees het ergste.
Het gaat niet om HUN portemonnee.
Links zet vol in op groen en milieu, en dat mag wat kosten.
jammermaarhelaas
Even terzijde, de sleepvoetenbemester mag nu toch weer twee jaar, mits je aannemelijk maakt dat je voldoende water bij de mest doet als verdunning. Daar hoef je dus geen andere machine voor te kopen, al spelen er voor jou misschien meer factoren mee zoals je zei over werkbreedte.
En dan ook nog het verhaal wat @mf 6150 laat zien in de link.
deJong
tractors-and-machinery.nl/item/487398/…

zoiets dan gerben? beetje midner breed maken met de flex. heb je ook wat reseve onderdelen. en kun je altijd nog een andere verdeler erop beunen 😁

en nog wat btw met die fietser beschermkappen!!
GerbertXL
@deJong Nou, die staat me eigenlijk wel aan, maar 2 puntjes: ik betwijfel of dat gaat goedkomen met 140 aftakas pk's, en de elementen kunnen niet zwenken. Meeste land heeft wel ergens een bocht zitten, komt dat goed met starre elementen?
Ik zit al wel te denken om een topdrukcilinder op de tank te fabrieken, dan nog een frontgewicht in de fronthef (rij nu zonder) en dan moet je toch wel een heel eind komen.
Dus weer de vraag, die pk's, die breedte, is het realistisch?
+1
dx11
@GerbertXL een 8m bemester trekt lichter als een 4m he 😉 Je rijdt half zo hard, dus de weerstand van de bemester is gelijk (dubbele breedte is x2, halve snelheid, is dubbele koppel dus gedeeld door2) , de weerstand van de tank halveert
GerbertXL
@dx11 Zo had ik er nog niet over nagedacht. Maar, dat is theorie. Als je op een gegeven moment dat ding niet meer vooruit krijgt bij het eerste aanblik van een drup water dan zegt de praktijk nee. Nu een beetje uitdokteren waar dat punt is. Het grote voordeel van zo'n slagschip van een injecteur is dat je lekker ruime bochten kunt maken op de kopakker en je ook wat verder uit de kant kunt blijven.
Interessante punten 👍
ronald-deutz-fahr
@GerbertXL het aantal schijven telt, niet de breedte..
hier van 4.8m met 32 schijven
Naar 6.0m met 30 schijven, merk weinig verschil, rij wel harder
Maar met die 32 schijven konden we met 85pk en 7 kuub altijd goed uit de voeten.
CaseCS130
@GerbertXL Zolang de bochten niet te scherp zijn gaat het wel goed. Dingen zijn wel erg zwaar bij die breedte, dat is in mijn ogen het grootste nadeel. En vaak zit er wel werk aan.
deJong
@GerbertXL je kunt em gewoon minder breed maken met de slijptol 😬
CaseCS130
@deJong Gaat je wel een paar schijven kosten want die frame balken zijn onvoorstelbaar dik ๐Ÿ˜‚
GerbertXL
@deJong Zekers, dat is ook gebeurt met de huidige, nu 5,4m, was 6,2m. Wel spijt van dat ik de onderdelen heb weggegooid want nu heb ik de helft meer pk's voor de tank staan als toen.
Ik zit me nu een beetje te verdiepen in een roelama van 8 meter. Ziet er mooi licht uit, alleen er zitten geen schijven voor. Laat ik nou wel de schijven bewaard hebben van de huidige... 😉
dx11
Hier staat nog een 5,4m vredo. Is wel wat onderhoud nodig, mag weg voor weinig
GerbertXL
@dx11 Nee das te smal.
dx11
@GerbertXL helder
Baltus_steyr
@dx11 wat moet er zoal aan gebeuren en wat is vraagprijs dan?
dx11
@Baltus_steyr verdeelmolen is slecht buisjes waar de slangen op zitten beginnen te rotten, slangen worden ook minder. Is een doos met nieuwe lagers bij. Mag voor 750 wel weg
+1
GerbertXL
@dx11 Als de onderkant van je verdeler wel hard is dan stelt dat weinig voor. Alle pijpjes er vlak afslijpen en rvs pijpjes eraan lassen. Allemaal mooi op de goede hoek laten zagen (10 graden ofzo?) en dan is het zo gefikst door een goede lasser. Hebben wij gedaan met de slootsmid. Met rvs heb je er geen omkijken meer naar.
Tip voor de volgende eigenaar...
Baltus_steyr
@dx11 zal het ff in me achterhoofd houden!!
Baltus_steyr
@dx11 ik heb je een pb gestuurd!!
+1
GerbertXL
Ik had m'n zinnen al aardig op een roelama van 8 meter gezet maar die was wat te vlot weg. Niet erg, was me iets aan de dure kant en er moesten nog schijven aan.
Nu heb ik een slootsmid van goed 7 meter op het oog. Zou eigenlijk wel ideaal zijn want dan hoef ik niks te veranderen qua aansluitingen en ik heb een bonk reserve onderdelen, de huidige is ook een slootsmid.
CaseCS130
@GerbertXL Had je die schijven zo aan die roelama kunnen zetten? Of had je dat allemaal nog te pas moeten maken?
Als je tevreden bent met sloodsmid is dat misschien wel de beste oplossing inderdaad.
+1
GerbertXL
@CaseCS130 Bij slootsmid zitten ze per stuk tussen 2 strippen, bij roelama aan de zijkant van een bus ofzo, dus aanpassen is dan wel nodig, en ik heb er niet genoeg voor 8 meter.
Maargoed, ik heb de slootsmid net gekocht.
De ouwe beviel in principe best, we gaan het meemaken.
Baltus_steyr
@GerbertXL werk nu voor het 2 e seizoen met een (huur) slootsmid 5 meter. Zijn simpele en goede bemesters!
johndeere6230
@Baltus_steyr

Hoe zit het qua levensduur van de lagers? Heb je daar al wat over gehoord? Of heb je al eens schijfjes verloren?
Baltus_steyr
@johndeere6230 echt ervaring heb ik daar niet mee. Volgensmij gaan na een x aantal jaren de lagers er ook wel uit. ligt er ook maar net aan wat je er mee doet en hoe zuinig je er mee bent. Schijf verliezen dan moet je nogal volgensmij. Als je schijf veel heen en weer gaat wordt het wel een keer tijd om te vervangen(mijn pakkie niet aan omdat ik hem huur) Een klant van ons deed ieder jaar na het bemesten schijven eruit halen en die gooide hem in een olie bad. Dat is ook een behoud van je lagers!
GerbertXL
@Baltus_steyr Verliezen moet je wel stevig je best doen denk ik ja. Ze zitten met een bout tussen twee strippen. Binnenkort zal ik er eens 1 uit elkaar halen, kan ik zien wat voor lagers erin zitten.
CaseCS130
@johndeere6230 lagers gaan wel een paar jaar mee normaal. Een Slootsmid kun je ook niet echt diep in de grond krijgen dus de lagers hebben het minder te verduren dan van echte zodebemesters. @jehan noemt het volgens mij altijd Larense bladharken.
Maar als een slootsmid sleufkouter altijd goed beviel kun je eigenlijk niet fout gaan met een slootsmid met schijfjes erop.
+1
jehan
@CaseCS130 hahah nee dat heb je niet goed hoor
trean
Quote Reactie van @johndeere6230:
Hoe zit het qua levensduur van de lagers?

De nieuwste gaan vrij lang mee.
Wij hebben in het voorjaar van 2012 weer een nieuwe slootsmid gekocht en tot nu toe nog geen lager vernieuwd. Wel een paar lagers losgeschroefd en gesmeerd.
Schijven verliezen is bijna onmogelijk. Dan moet je gigantisch lang doorrijden met een kapot lager totdat de m12 bout doorgesleten is.
johndeere6230
@trean

Ah okรฉ! Hoe bevalt dat op de (zware) kleigrond dan? Kun je zomers ook nog een sleufje krijgen of is het dan haast onmogelijk om hem in de grond te krijgen?
trean
@johndeere6230 zomers wil je eigenlijk ook niet echt een gleuf maken, krijg je meer droogtescheuren van en de muizen gaan die sleuven ook gebruiken.

Als het droog is wil hier op de meeste percelen toch geen enkele bemester de grond voldoende in.
Als de grond nog iets vochtig is ga je wel tot 5 cm diep er in.
Op onbewerkt droog bouwland zonder groenbemester gooit hij het er gewoon bovenop.

Is natuurlijk ook afhankelijk hoe je hem instelt met de druk op de hefcilinders en de hoogte van de steunwielen.
Kunt hem op najaars geploegd land ook wel met de lagers door de grond krijgen.
johndeere6230
@trean

Nee daar ben ik het mee eens, alleen tsja als je controle krijgt aankomend jaar, moet het wel een beetje zoals het hoort, al vraag ik mij af hoe ze daar mee om gaan als die grond zo hard is...

Ah op die manier ja, heb je het idee dat het dunne schijfje sneller de grond in gaat dan een bolle schijf?
trean
@johndeere6230 denk dat die dunne schijf wel makkelijker de grond in gaat.
Dikke schijf maakt wel een bredere sleuf waardoor er meer mest in gaat, maar als die weer minder diep gaat kan het resultaat ook weer slechter zijn.

Controle ben ik ook benieuwd naar, zolang het er van afstand (weg)maar netjes eruit ziet is de kans groter dat de nvwa doorrijden als ze langskomen, dus gesmeer op kopakker proberen te voorkomen.
In het spoor van de tank zit je officieel gezien bijna nooit goed met een slootsmid.
Zomers heb je wel kleinere giften dus hoeft het ook minder diep.

Afgelopen jaar in juni wel een perceel laten doen door de loonwerker met een schuitemaker bemester. Kon weinig verschil zien met ons normale resultaat op droge grond van de oude zeedijk.
trean
@trean Ik kan nog proberen om de veren van de elementen in de wielsporen strakker te zetten.

(klik om te vergroten)

10 augustus. Dit zal in de wielsporen wel niet volgens de regels zijn.

(klik om te vergroten)

20 juli lang gras, weer de sporen waar de mest nog grotendeels bovenop ligt.
johndeere6230
Quote Reactie van @trean:
Afgelopen jaar in juni wel een perceel laten doen door de loonwerker

Aahh okee hoezo dat dan?

Bolle schijf met ondieper werken is niet geheel negatief dus, dan zullen de droogtescheuren minder diep gaan, al zal je van een dunne schijf wel minder zien.

Dat denk ik inderdaad ook ja, resultaat is leidend daarin denk ik, ze hebben denk ik liever dat het er netjes bij ligt en het er niet in zit, dan andersom 😉
CaseCS130
@johndeere6230 Beide is niet goed wat je noemt. Dat is een beetje het probleem. Het is gewoon jammer dat de letter van de wet zo is dat er in de praktijk niet aan te voldoen is op kleigrond.
trean
Quote Reactie van @CaseCS130:
Het is gewoon jammer dat de letter van de wet zo is dat er in de praktijk niet aan te voldoen is op kleigrond.

Ouderwetse veenhuis injecteur weer uit de schuur halen,
In het voorjaar een grotere gift geven,
Of beregenen voor het mestrijden zodat de bemester wel de grond in gaat.
Helaas is dat niet allemaal praktisch...๐Ÿ˜“
johndeere6230
@CaseCS130

Nee klopt, het is eigenlijk allemaal net niks, zeker aangezien je met sleepvoet mits die goed is afgesteld zeker zo netjes kunt werken. Daarbij vraag ik mij af of dat injecteren nu zoveel beter is voor het milieu, aangezien er meer trekkracht en daardoor diesel nodig is en je een hogere onkruiddruk in het grasland hebt op de klei

(klik om te vergroten)

Dit was van de zomer toen ik bij de buurman aan het bemesten was, hier op de foto gaat een goeie 20 kuub erop
ronald-deutz-fahr
@johndeere6230 dat is met een sleepvoet Bemester? Op harde grond?
johndeere6230
@ronald-deutz-fahr

Dit is inderdaad met een sleepvoet op flink harde grond, gewoon kleigrond in de zomer, in het voorjaar wilt de sleepvoet ook nog wel eens door de grond heen gaan op natte plekken, dan ben je geen injecteur nodig 😛
ronald-deutz-fahr
@johndeere6230 aah oke, kleigrond heb ik absoluut geen ervaring mee, maar zoals op jouw foto bemest ik nooit eigenlijk.. dan geef ik een draai aan de knop en zet die druk op de Bemester ๐Ÿ˜… maar zand en klei is wereld van verschil natuurliik.
johndeere6230
@ronald-deutz-fahr

Hahah, Dat kunnen wij ook wel doen, alleen dan heb je het spul zo stuk. Het is op het moment een flink discussiepunt hier in huis, hoe nu verder qua bemester etc. Zeker aangezien je zomers de grond simpelweg niet inkomt, het hele sleepvoetverbod op klei en veen is weer een typische regel welke is bedacht achter het bureau en wordt ingevoerd zonder duidelijkheid wat een waardige vervanger is 😉
+1
ronald-deutz-fahr
@johndeere6230 die vervanger is er niet en zal we ook niet komen, tja ze bedenken wat daar in denhaag he..
wij Bemesten zonder kleinere giften en verdunde mest, dan kan het eerder als bij 35 kuub dikke pinkenstront ๐Ÿ˜‰
EA_MF
@johndeere6230 vooral het zelf bemesten als veehouder wordt bijna onmogelijk, Cumela is dr maar wat blij mee schat ik zo in.
ronald-deutz-fahr
@EA_MF puur eigenbelang van cumela! Jammere zaak๐Ÿ‘Ž๐Ÿป
johndeere6230
@EA_MF

Jupp, beetje jammer dat zulke organisaties zoveel te zeggen hebben, op een keer is het voor de "normale" boer niet meer interessant om zelf te bemesten...
newholland6640
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
aah oke, kleigrond heb ik absoluut geen ervaring mee, maar zoals op jouw foto bemest ik nooit eigenlijk.. dan geef ik een draai aan de knop en zet die druk op de Bemester maar zand en klei is wereld van verschil natuurliik.

Ik snap niet waarom je dat zou willen, ik vind dat helemaal verschrikkelijk om die mest er diep in te leggen. gaat zo tegen mijn gevoel in.
ronald-deutz-fahr
@newholland6640 1e snee Rolt de Bemester zo wel wat Door de grond, dan bemest die sowiso netjes, daarna worden de giften lager en meer verdunning met water. Ik breng t echt niet helemaal in de grond maar door de omstandigheden kan ik altijd netjes bemesten eigenlijk. Zoals gezegt, niet zoals op de foto. Maar dat ja verschil in grondsoort. Als ik echt aan die knop draai heb ik kale strepen in het land, vind je geen mest, en gaat de trekker uit bij ietsje helling ๐Ÿ˜… alles is mogelijk๐Ÿ˜Ž ooit geprobeerd zovan ff zien wat die kan
trean
Quote Reactie van @johndeere6230:
aangezien er meer trekkracht en daardoor diesel nodig is

Denk dat de extra trekkracht wel meevalt, maar de loonwerkers die ook op zandgrond sleepslangen gingen met het sleepvoetverbod op zandgrond van 12 naar 8 meter of van 135pk naar 180/200 pk voor de bemester. Maar dat zal ook met hefkracht te maken hebben.

Hebben zelf op de zware rivierklei in Nieuwer ter Aa een poos bemest met een slootsmid waar de schijven vanaf gehaald hadden. Maar toen reden we met de agrotron 105 voor de 5m3 tank met 5m bemester van @inter745 dus dan merk je het verschil niet.
CaseCS130
@johndeere6230 Ja dat ziet er op de foto leuk uit, maar zo te zien zit het toch echt niet in de grond. En dus zit je fout. En dus ben je strafbaar. En dus krijg je een forse bekeuring bij handhaving. Terwijl je op echte kleigrond gewoon met de kloten voor het blok zit in de zomer, zeker in zo'n jaar als dit. 1 van de meest frustrerende dingen vind ik dat die boeren altijd in overtreding zijn ook al kunnen ze er niks aan doen. Dat is toch compleet bezopen. Ik zou dat pulse ject systeem wel eens willen zien op bikkelharde kleigrond, lijkt me sterk dat die wel gaten in de grond krijgt en dan geen problemen veroorzaakt. Dan blijft alleen dat gepruts met veel water over waar weer een duur borgingssysteem aan vast geknoopt moet worden.
johndeere6230
@CaseCS130

Nee het zit ook niet in de grond dat klopt helemaal, dus op papier ben je fout bezig, alleen in de praktijk kan je weinig anders... als je het goed gaat verdunnen worden de streepjes al gauw weer 5 cm plus, dan vloeit het helemaal uit, ook al is dat het mooiste, het mag officieel ook weer niet... dus eigenlijk is enkel de sleepvoet zomers mee te werken op de klei...

Die pulse track bemester geloof ik ook nog niet zo in op de klei aangezien het met de prikpaaltjes vaak al een scheur opzoeken is om hem neer te kunnen zetten zonder dat die krom gaat, op het veen zal het daar in tegen waarschijnlijk wel werken omdat die (onder)grond wat zachter is
+1
trean
Quote Reactie van @johndeere6230:
Aahh okee hoezo dat dan?

Mf was stuk, en put nog redelijk vol. Agrotron heeft te weinig ventielen en meer ruimte op trekhaak.
GerbertXL
@trean Ik heb vooral zandgrond en met datzelfde idee gewoon doorgegaan met de sleufkouter. Een buurman die pal aan de weg zit en er altijd een smeerzooitje van maakt, ze zullen daar wel eerst aankloppen.
De percelen die ik aan de weg heb komt meestal varkensgier op, dat zit met een paar seconden in de grond, ook omdat het die percelen beweid worden.
Zet je veel druk op de hef? Ik heb de cilinders enkelwerkend gemaakt en reed met de hef bijna altijd drukloos, zonder steunwielen. Soms stroopte het op nattere plekken, dan deed ik gewoon de hef omhoog want de druppelstop had ik er ook afgehaald. Benieuwd hoe dat straks gaat, stropen zal wel minder zijn met schijven.
Met 5,4m wat het altijd wel krap draaien op de kopakker dus dat zal nu wel mooi werk zijn met bijna 2 meter meer. Jij hebt ook 7,2m toch? Kan je de MF een beetje tam krijgen?
trean
@GerbertXL bijna alle percelen liggen tegen de weg aan en de huiskavel zelfs tussen 2 wegen in...
Dacht dat er 50 bar op staat.
Over het geploegde voor de aardappels zetten we hem meestal drukloos.
6,2 meter hebben wij.
Mf trekt hem meestal makkelijk met 10 m3 tank.
Alleen bij lage gift van 15 m3 met 14 km/h is wat lastig als je tegen de draad wil beginnen.
En over het geploegde gaat de aftakas op 540 ipv 1000.

Gooien hem bijna nooit haaks om op de kopakker.
Veel greppels liggen op meestal passende breedte bij bemester.
Op bouwland zonder greppels vaak doorsteken met gps stuurhulp.

Stropen weinig last van.
Alleen bij slootvuil(riet) wat niet goed weggefreest is met wallenfrees wil wel stropen. Schijf snijd dat niet door door minder druk ivm rond aflopende slootkant en dan blijft het voor de uitlopen of kouters hangen.
trean
@GerbertXL bedoel op kopakker meer dat je het eerst vastrijd en dan op het eind een keer heen (en weer) bemesten loopt de bemester bovenop. Probeer wel eens een vast spoor aan te houden maar dan rijd je dat helemaal kapot en dood.
Deutz69(===8
Bel maar gewoon de loonwerker
+2
ronald-deutz-fahr
@Deutz69(===8 goed onderbouwd ๐Ÿ‘๐Ÿป
Deutz69(===8
@ronald-deutz-fahr onderbouwing hoeft nii is gewoon gratis advies
ronald-deutz-fahr
@Deutz69(===8 advies zonder onderbouwing kan niemand wat mee, ookal is het gratis.
Deutz69(===8
@ronald-deutz-fahr maar gratis is altijd mooi mee genomen zo ist dan ook wel weer!
ronald-deutz-fahr
@Deutz69(===8 haha, minder word je er zeker niet van indd!
Maar het leuke van zoโ€™n forum is toch het discussiรซren, plat zeggen dat de loonwerker beter is, is hier niet voldoende ๐Ÿ˜œ
Deutz69(===8
@ronald-deutz-fahr loonwerker is net beter maar alles word tocg veel te duur om zelf te doen
deJong
@Deutz69(===8 als je je eigen uren begint te rekenen wordt het altijd te duur 😅
johndeere6230
@deJong

Ligt eraan hoe je ze rekent, reken je hetzelfde wat je verdient als je het niet zal doen, of reken je "gewoon" 25 euro wat je zou verdienen als je buiten de deur zal werken wat je niet doet. ๐Ÿ˜œ
+1
ronald-deutz-fahr
@johndeere6230 bij โ‚ฌ25 rekenen krijg ik t nog netaan rond gerekend. Maar dan moet je niet te dure machines hebben en niet te vroeg inruilen ๐Ÿ˜œ
+1
GerbertXL
Nou daar is ie dan, wat een slagschip.
Er zitten ook vier dubbele wielstellen bij. Dit is trouwens de loonwerkersuitvoering met 18 cm tussen de elementen ipv 20. Wist ik veel, weet niet of ik daar nou zo blij mee moet zijn.

(klik om te vergroten)

ronald-deutz-fahr
@GerbertXL hoe dik zijn je slangen? Lijken vrij dun..
GerbertXL
@ronald-deutz-fahr Ik heb het niet gemeten maar ik zag toevallig ergens 51 mm op staan. Heel gewoon dus.
ronald-deutz-fahr
@GerbertXL best zat! Hier jaren met 38mm bemest... dan ben je met 51 heeeel blij!๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…
GerbertXL
Schijven zijn wel een teleurstelling, ik denk niet dat er een goede tussen zit. Iemand op de hoogte van wat een schijf kost?

(klik om te vergroten)

CaseCS130
@GerbertXL Poe, dat wordt nog een heel project. Had je het ding niet in het echt gezien? Wordt nog een monsterklus voor 15 feb. zo.
18cm heeft z'n voor en nadelen, tis 10 procent zwaarder maar je kan ook 10 procent meer mest kwijt zodat je gleufjes niet zo breed hoeven te zijn. op jou grond een plus denk ik.
+1
GerbertXL
@CaseCS130 Och, de ouwe is er nog 😉.
Ding stond een eind weg en de verkoper wou 'm niet vasthouden. Slimme verkoper haha.
Hij kostte niet zoveel dus maar gewoon betaald en op gaan halen.
CaseCS130
@GerbertXL mooi dat je de oude nog hebt. Ik heb geen idee wat deze schijven kosten. Die van Veenhuis en Schuitemaker zijn prijzig, maar die zijn ook veel zwaarder. Maar zal de bemester wel aardig duurder maken ben ik bang. Alle lagers zijn dus ook overleden. Hopelijk zijn de bout verbindingen van de elementen niet helemaal uitgesleten.
GerbertXL
@CaseCS130 Van de ouwe heb ik 31 schijven, volgens mij zijn ze allemaal nog bruikbaar. Op deze moeten er 39. 8 is al financieel een stuk leuker als 39. De kouters vallen me ook niet mee dus die gaan ook over misschien. Ik denk wel dat ik genoeg spullen heb om 39 schijfhouders te maken. Kogellagers moet voor een paar euro kunnen met dit aantal.
Eerst maar eens wat prijzen opvragen, wie weet valt het mee.
Op bartsparts.nl staan wat prijzen maar zonder foto is het een beetje raden wat ze bedoelen.
CaseCS130
@GerbertXL Oh heb je bij je oude ook al schijven? Ik dacht dat je deze juist gekocht had om op schijven over te stappen. Maar dan valt de ramp mee ja
GerbertXL
@CaseCS130 Nee je had het wel goed, ik was er een beetje vaag in denk ik.
De oude was een 6,2 meter met dezelfde elementen als deze. Voor een prikkie gekocht, 11 of 12 jaar geleden compleet met hef. Omdat daarvan wat elementen kapot waren en er maar 90 pk voor de tank stond hebben we 'm ingekort naar 5,4 meter. Alle elementen hebben we in de lengte en hoogte ingekort om het gewicht naar voren te krijgen en daarom passen de schijven er ook niet meer aan.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @GerbertXL:
Hij kostte niet zoveel

Wat is jou defenitie van niet zo veel.
Zo te zien lijkt het mij dat zoiets toch nog wel rond de 4000 kost .....
GerbertXL
@Fendt926Driver Verkocht!
Fendt926Driver
@GerbertXL ha ha. Een slootsmid bemester is net niet mijn soort bemester.
Heb nu een vredo en die bevalt goed. Heb ook al een 7.2 en 8m schuitemaker gehad maar die zijn loodzwaar.
Dus kopen wordt hem echt niet.
Nieuwe (2e hands) schijven op mijn vredo en ik kan weer jaren vooruit
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @GerbertXL:
Ding stond een eind weg en de verkoper wou 'm niet vasthouden

Als je daarom een machine gaat kopen kun je alleen jezelf een verwijt maken, niet de verkoper.
+1
GerbertXL
@jammermaarhelaas Ik zeg toch, slimme verkoper. En ik verwijt hem niks, en mezelf ook niet. Ik heb een risico genomen maar als ik 'm direct weer kan doorverkopen voor het geld dat huub denkt dat ie waard is dan heb ik prima zaken gedaan.
JohnDeere5085
@GerbertXL Die is gebruikt als sleepvoet denk? 😂
+1
GerbertXL
@JohnDeere5085 Mooi goedkoop sleufkouters aanpassen, halve schijven voor het kouter bakken, werkt best 😁
dx11
@JohnDeere5085 als bouwlandbemester denk ik ๐Ÿ˜‰

Verder is dat van die dubbele veren zo gek nog niet
trean
@GerbertXL zijn alle 39 schijven zoals de foto? Of zitten er nog 8 betere op?

Als nieuwe duur zijn kan je misschien van 2 versleten schijven 1 goede maken als je een beetje netjes lassen kan.
+1
GerbertXL
@trean had jij niet problemen met de werkdiepte in de rijsporen? Vorige eigenaar van deze is creatief geweest.
Van 2 schijven 1 maken is zelfs voor mij wat vergezocht 😁 Maar het is het proberen misschien wel waard.

(klik om te vergroten)

verwijderd
Fendt926Driver
@jammermaarhelaas ik dacht vroeger 30 - 35m3 per ha kwijt te moeten kunnen en dat kon een slootsmid in mijn ogen niet.
Nu kom ik nog maar zelden aan 30m3 per ha. Maar de vredo bevalt zo goed en heeft mij maar 1500 euro gekost.
Maar komt nu wel wat onderhoud aan. Dus ik heb nog een maand om dat te verhelpen.
jammermaarhelaas
@Fendt926Driver

Oke, als je daar een goed werkende machine voor kocht was je niet duur uit! ik neem aan dat ie ergens tussen de 5 en 8 meter breed is.

Mijn Slootsmid 6,2 meter schijfkouterbemester had ik "als gezien" voor โ‚ฌ 2500,-, met een paar mankementen aan het frame (scheuren, krom) en aan een paar elementen (krom, lagers vast). Dit zelf gerepareerd en er een 5 meter bemester van gemaakt, de overige 6 elementen (je kon de buitenste delen van het frame af bouten) gebruikt voor onderdelen.
Heb er inmiddels 4 jaar mee gewerkt en alleen een paar lagers vervangen van schijven en elk jaar de keringen van de verdeler plus 1 kering van de oliemotor van de verdeler. Vorig jaar alle beitelkouters vervangen.

Hier bemestte ik in het verleden 25m3 mee in het voorjaar, ging goed. Tegenwoordig gaat er altijd water bij, in het voorjaar 15 a 20%, de latere sneden 25 tot 30%, en dan is een gift van 30 en zelfs 35m3 nog goed te doen omdat het mooi wegloopt, je ziet haast alleen nog sleufjes in het land als je later terug komt kijken.
Fendt926Driver
@jammermaarhelaas de gekochte was een 5.4m brede. Had nog een 7.2m brede sloper liggen dus beide kanten stuk bijaan gelast. Nu 7.2m breed. Die 8m van de schuitemaker hoeft van mij niet meer. Sommige lange percelen kan ik met 7.2m breed en 10m3 tank al geen 30m3 per ha bemesten
GerbertXL
@Fendt926Driver Het verbaasd me dat die schuitemakers zwaarder zijn als een vredo, ik dacht altijd dat een vredo loeizwaar was (maar ik heb me er nooit in verdiept). Vredo viel voor mij af omdat je zo hard in de prijzen valt als de schijven op zijn maar als je de beschikking hebt over leuke tweedehandse is het wel een ander verhaal.
Fendt926Driver
@GerbertXL de schuitemaker die ik had was nog met de massieve schijven om de v vorm te maken en die maakten hem loodzwaar.
De vredo is wel wat lichter maar dat houdt denk ik met 500 kg lichter ook wel op bij gelijke 7.2m brede uitvoering
CaseCS130
@GerbertXL Vredo zal niet veel lichter zijn dan de SR die ik heb, die van mij heeft de schijven met opzetkapjes. Maar het frame is wel onnoemelijk zwaar gebouwd, had van mij wel de helft lichter gekund. Typisch SR.
Een slootsmid zal wel een stuk lichter zijn.
Die van mij kostte 1500 vorig jaar maar is wel iets meer dan verdubbeld na revisie. Maar nu is die ook zo goed of beter als nieuw.
Mijn ervaring is altijd dat als je eenmaal begint te werken aan zulke dingen dat ja altijd wat meer tegenkomt dan verwacht. Maar zolang de aanschafprijs laag is en de onderdelen goedkoop is dat niet zo erg.
GerbertXL
@jammermaarhelaas Weet jij ook zo wat die kouters en de schijven kosten?
Als jullie zo open zijn over de prijs doe ik het ook maar, ik heb er โ‚ฌ950 ex voor betaald. Ik hoop eigenlijks dat ik met nog een keer dat bedrag de boel prima op orde is.
+1
Fendt926Driver
@GerbertXL dat is ook geen geld eigenlijk.
Met alle regels die nu al voorgesteld worden wil ik niet de duur investeren en over 2 jaar erachter komen dat ik zelf niet meer bemesten mag.
Dus houden we het low budget....
Fendt926Driver
@GerbertXL kijk eens op granit.
schijf 250mm buitenwerks
52mm asgat
3mm dik met 3 gaten erin voor 15.97 euro per stuk.

beitel 55.26 per stuk
staan 3 verschillende beitels op maar alle drie rond dat geld.
jammermaarhelaas
@Fendt926Driver

Waar zie jij die prijzen?
Fendt926Driver
@jammermaarhelaas op de site van granit.
bij zoeken slootsmid intoetsen.
die beitel van 55 euro staat slootsmid in gegoten.

en ik heb een inlogcode van granit
+1
jammermaarhelaas
@Fendt926Driver

Oke. Ja, die inlogcode doet het hem 😄.

Ik kijk voor prijzen vaak op techniekwebshop.nl, die lijkt opvallend veel op de site van kramp. De genoemde prijzen zijn volgens mij gewoon de klantenprijzen zijn die je bij een dealer betaald voor dat spul.
ronald-deutz-fahr
@jammermaarhelaas @Fendt926Driver
Ik heb een code van kramp ๐Ÿ˜ nog mooier, kan vanavond wel ff kijken wat het daar kost..
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr ik heb kramp code ook wel. Maar die hebben niets van slootsmid.....
+2
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
beitel van 55 euro staat slootsmid in gegoten

Diezelfde koop je rechtstreeks bij Slootsmid voor iets van โ‚ฌ 17,50.
jammermaarhelaas
@GerbertXL

Een beitelkouter kost iets van โ‚ฌ 17,50 per stuk. De prijs van een schijf heb ik niet, ik zou zeker rekenen op dezelfde (of het dubbele?). Als je ook de 2 lagers nodig hebt, en eventueel 2 keringen (afhankelijk van het model element en of je alleen met gesloten lagers gaat werken) voor ca โ‚ฌ 10 tot โ‚ฌ 20 per element dan zit je snel aan โ‚ฌ 50 per element, komt je eigen werk nog bij.
dat is voor 31 elementen dan al snel โ‚ฌ 1500 als het meezit, anders kan het ook zo over de โ‚ฌ 2000,- gaan.
De tip om van 2 oude schijven 1 nieuwe te maken is nog niet zo gek, alleen even wachten tot de las ie afgekoeld en gemonteerd om te zien of de schijf voldoende recht blijft/te maken is.

En vergeet ook je verdeler en de motor van de verdeler niet te controleren.
De (eigen merk Slootsmid) verdeler heeft 2 keringen, deze zie je als je de rotor er uit neemt. De motor heeft een stofring en een speciale kering (kan hogere druk weerstaan). Als de motor een lekleiding aansluiting heeft, zou ik er zeker een lekolieslang op aansluiten richting drukloos retour!

Lekke rubberen afknijp slangen aan het element zijn nieuw te koop, maar je kunt er ook een lange slang voor nemen en die op lengte snijden, is niet zo goed als origineel rubber, maar wel een stuk voordeliger. Je moet zorgen dat je ze dan niet te kort snijdt, want ze worden bij inknijpen korter getrokken en moeten wel de ruimte hebben, de origineel rubberen slang is flexibeler.
GerbertXL
@jammermaarhelaas Kijk, beste uitleg.
We gaan het meemaken. Ik heb alle schijven van mn oude nog en die zijn volgens mij nog goed, de kouters lijken ook veel beter van de oude. Daar zat ook een slootsmid verdeler op, op deze zit een joskin, schijnt beter te snijden.
Als jij nog belang hebt bij een 31 gaats slootsmid verdeler... Nieuwe slijtdelen 2 jaar terug en rvs pijpjes ipv ijzer.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden kaweco geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nรฉt dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!