Vloeistof koppeling rijden automaat

Beste mensen,

Ik heb vernomen dat men een fendt 600-serie in de hoogste versnelling kunt zetten en hierin kunt weg rijden en stoppen zonder te veranderen van versnelling ,een beetje als een automaat. Volgens zeggen komt dit door de vloeistof koppeling.

Nu heeft iemand hier in de buurt een 1255 of 1455 van case ih ,die heeft ook een vloeistof koppeling dus werkt dat dan ook zo als bij de fendt turbomatic-e ?

Mvg

Alvast een fijne jaar wisseling gewenst
"de boom"

Reacties

fendtjecis
Is net hetzelfde, alleen heeft de turbomatic-E een koppelomvormer die de Case niet heeft. Maar je kan evengoed in de hoogste versnelling wegrijden. Of het gezond voor je trekker is, is dan weer een ander verhaal.
CaseCS130
Je moet wel beseffen dat de energie die niet in de snelheid zit als je vanuit stilstand optrekt in de hoogste versnelling terecht komt in die vloeistofkoppeling. Als je dat te gek doet wordt dat veel te warm en zal het stuk lopen. Er zijn zeker wel grenzen aan het gebruik van een vloeistofkoppeling en het is geen automaat.
+1
walker1
Hoe dat precies werkt en wat het verschil is tussen een vloeistofkoppeling of een Turbomatic E weet ik niet, maar ik geloof niet dat het goed is om in de hoogste versnelling weg te rijden. Als dat echt zo makkelijk is als het klinkt dan vraag ik mij af wat dan het nut is van alle andere versnellingen? Ja voor de juiste snelheid bij veldwerkzaamheden, maar lijkt me niet dat men standaard altijd in de hoogste versnelling weg rijd bij transportwerk? @Fendt926Driver kan er denk ik wel meer over uitleggen, is toch wel een Fendt kenner en ook van de 600 serie met en zonder E.
+2
Fendt926Driver
@walker1 een gewone turbomatic trekker kan prima zonder last in de hoogste versnelling optrekken.
Met veel last gaat het bijna niet.
Dan moet je wel gewoon schakelen en koppelen. Maar zorgt de vloeistof koppeling voor zacht aangrijpen van de koppeling..
Een turbomatic E is met een koppelomvormer en als wegrij advies met zware lasten geeft fendt aan dat eerst de handrem erop moet dan hoogste versnelling inschakelen. Dan koppeling oplaten komen en dan handrem eraf en gas geven. Zodat de eventuele slip niet op de koppelings platen komt maar volledig op de vloeistofkoppeling en koppelomvormer.
Mercedes bouwde het in zijn zwaar transport vrachtwagens met een v10 motor en volledig naafreductie aangedreven vrachtwagens.
Ook die hadden dit wegrij advies.
De vloeistofkoppeling met koppelomvormer is in landbouwtrekkers bij mijn weten alleen gebouwd in de 600E serie.
Een case heeft alleen vloeistof koppeling.
En kan in de hoogste versnelling alleen zichzelf (en iets in de hef of 2 tons kipper) fijn op topsnelheid brengen. Boven die gewichten moet je eigenlijk wel schakelen
walker1
@Fendt926Driver Ja, in zwaar transport vrachtwagens wordt meestal een koppelomvormer gebruikt, ook bij andere merken dan Mercedes.
Fendt926Driver
@walker1 bij die vrachtwagens is het meestal om hele zware last (vaak in de laagste versnelling) netjes in beweging te krijgen zonder de koppeling eruit te branden.
Vaak gaat zwaar transport ook om de preciessie en niet de snelheid.
Maar bij stoplichten op rechte stukken hoor ik wel van chauffeurs van zwaar transport trucks dat ze optrekken in de versnelling die dan ook hun rijsnelheid wordt
Gavrie Willemsen
@Fendt926Driver geweldig verwoord 👌🏻
Wimsumar
Beste "De Boom":

Quote:
in de hoogste versnelling kunt zetten en hierin kunt weg rijden en stoppen zonder te veranderen van versnelling ,een beetje als een automaat.

Het kan, maar het rijdt onprettig. Met name met belaste trekker (aangekoppeld werktuig of wagen en/of op onverhard terrein) duurt het tergend lang voor je eindelijk redelijk snelheid gaat maken (als je al van de plek komt!) . Maar ook met 'lege' trekker accelereer je bij het stoplicht sneller door dit "wegrijd-trucje" niet in de hoogste versnelling te doen.
Steyr thomas
Het principe van een vloeistofkoppeling met koppelomvormer werd ook in unimogs toegepast(voornamelijk de vliegtuigslepers) dit was puur om de gewone koppeling te sparen/slippen tegen gaan. en je kon deze ook op de weg gebruiken door in de hoogste versnelling weg te rijden, maar zoals hierboven al aangegeven het duurt wel een eind voor je op snelheid bent.
Gavrie Willemsen
En vooral niet vergeten!...het spaart enorm de aandrijflijn.....
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden koppeling , schakelen en automaat geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!