Wil motor schoonstoken, hoe kan ik dat het best doen?

Ik ben zat van die blauwe rook die om mijn MF65 hangt als de motor draait, hij verstookt olie, en als je 5 minuten een andere aanhanger aanhangt, heb je bijna de tranen in de ogen staan.
het reviseren van de motor wil ik nog even uitstellen.
er werd mij verteld dat ik eens hard moest werken met de trekker.
wat kan ik dan het beste doen?
de grond hier, (klei) is nat en al een week bevroren.
Bert353

Reacties

jammermaarhelaas
Als de motor al olie verbruikt (dus duidelijk meer dan bv. 1 liter in 100 uur) dan lijkt mij dat je met aan het werk zetten geen verbetering meer krijgt. Je zult allicht ook wel behoorlijke carterdruk hebben?

Een goede monteur kan je meer vertellen wanneer hij het in praktijk kan beoordelen.

En anders, gewoon doorwerken, en op tijd olie bijvullen. Misschien kun je de motor ook even uit zetten bij aankoppelen van een wagen binnen in een schuur? Eventueel gebruik je op tijd een acculader om de accu weer op peil te brengen 😉.
+3
langeslagdiesel
@jammermaarhelaas 1 liter op 100 uur? Dat lust een nieuwe ingelopen perkins bij een kwart van de uren al. Dat valt wel mee. We hebben een perkins qadram 6 pitter meegemaakt in een nieuwe JCB rups kraan die nam iedere 16 uur 5 liter. Was wat veel maar binnen de marge werd toen gezegd. Voor garantie. En ja het blok was 1 van de weinige dingen wat heel bleef. Alleen starten bij vorst was een drama. Blauwe rook en zwarte rook horen bij een perkins. Zeker als ze koud zijn.
jammermaarhelaas
@langeslagdiesel

Die hoeveelheden ben ik (gelukkig) helemaal niet gewend. De 3 cilinders uit '77 en '85 hebben geen bijvullen nodig, de 4 cilinder uit '95 moet een liter per 60 uur (wat ik veel vind, maar volgens de dealer was dat hele gedoe over olieverbruik onzinnig geklets, waar ik erg van op keek).
langeslagdiesel
@jammermaarhelaas wij keken er niet van op, al was dit in onze optiek wel erg veel. Maar de kraan die ingeruild was met oudere 6 cilinder perkins rookte en walmde ook altijd. En zoop ook olie. ( diesel ook )
fastrac3155
@langeslagdiesel we hebben zoiets ook gehad met un nieuwe Liebherr met un man motor Dr in, ding zoop op 200 uur 5l olie weg, maar dat was ook allemaal binnen de marges, naar verloop van tijd eerst het wel iets beter, maar hij verbruikte nog steeds royaal olie, mr is inmiddels weer ingeruild voor een nieuwe.........die vreet thermostaten IPV olie
+1
Bert353
Zou idd kunnen, Ik dacht zelf dat misschien de zuigerveren vastzitten, en dat die door het warmdraaien onder stevige belasting misschien wel weer loskomen , en dan die rook ook wat minder zou worden?
Fendt926Driver
Zet de trekker voor een mestmixer.
Kun je zelf regelen hoe zwaar het moet door meer of minder gas te geven.
Blijf er wel bij om de teperatuur in de gaten te houden
@Fendt926Driver of een voermengwagen, leeg beginnen en bij elk blok erbij gaat die meer kreunen 😉
Bert353
Eehhhmmmm, de boeren hier in de buurt hebben alleen potstallen, ik heb geen idee hoe ik zelfs maar in de buurt van een mestmixer zou kunnen komen?
jammermaarhelaas
@Bert353

Misschien kun je van het voorjaar wel ergens wat land klaarleggen (zaaibed maken met een eg) bij een vriendelijke boer in de buurt? Daar moet een tractor ook vaak flink aan werken...
Maar zoals al door anderen gezegd, het kan ook meer kwaad doen dan goed (omdat je volgens mij de tractor nog niet heel lang hebt, en allicht de geschiedenis ervan niet kent) en dan ben je verder van huis.
Wimsumar
Beste Bert353:

Quote:
al een week bevroren.

Brrrrrrr,.... hou op A.U.B.!
Snel de uitlaat verticaal monteren op jouw M.F.-65. Dan komen de 'lekkere' dieseldampen (tesamen met de houtkachelfijnstof) mooi in de richting van waar ze horen: boven in de atmosfeer, alwaar ze lekker aan de klimaatopwarming kunnen bijdragen. Nooit weer winter! 😎

De motor 'schoonstoken' door zware belasting is tevens vragen om (motor)schade. Ga eerst na of de motor klepsteelafdichtseals heeft, en vervang deze. Ververs de motorolie en voeg en voeg een blikje WYNN's toe.
Om de motor gemakkelijker op bedrijfstemperatuur te krijgen/te houden kun je de radiateur geheel/gedeeltelijk aan voorzijde afdichten met een stuk karton (de temperatuurmeter op het dashboard moet dan wel betrouwbaar werken).

Anti olieverbruik:
wynns.nl/product/super-charge-2/

Of:
Stop smoke:
wynns.nl/product/stop-smoke/

jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Wimsumar:
Nooit weer winter!

Een Fries die geen nieuwe elfstedentocht wenst? 😃

Wordt het functioneren van een motor werkelijk beter van die Wynns producten, of wordt alleen de verkoper er beter van? Wat kan het meer zijn dan een lapmiddel? De werkelijke oorzaak van het probleem haal je er toch niet mee weg?
bas101
@jammermaarhelaas zo denk ik er ook over , de werkelijke oorzaak haal je er niet mee weg , wil van die blauwe rook af dan laat de motor reviseren of zet er een goede ruil motor in en als je dat niet wilt schop t ding onder de kont.
Wimsumar
Beste Jammermaarhelaas:

Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
geen nieuwe elfstedentocht

Ja, ik ben grasboer hè. Gras groeit nu eenmaal beter bij temperaturen ruim boven nul. Helaas kan ik de koeien momenteel maar beperkt weidegang aanbieden ondanks dat de dagen al weer wat langer worden. Bovendien, het is ontbering lijden van de ergste soort 's ochtends vroeg half vier melkerstijd van je nest komen bij vrieskou. ❄ 😰 ❄
Voor een alternatieve 11-stedentocht zijn elders op de wereld de meest schilderachtige omstandigheden te vinden (waar voor de deelnemers eens niet om de tien meter een hulpverlener staat).

Met WYNN'S olietoevoegingen heb ik goede ervaringen. Voor alleen het matigen van olieverbruik is zo nu en dan een litertje olie toevoegen goedkoper. De overige voordelen (waar onder het aanzienlijk minder roken van de motor) zijn door iedere argeloze gebruiker direct waarneembaar. Voor de M.F.-65/PERKINS van Bert353 onmiskenbaar een weldaad die hij voor de prijs van pakweg € 12,50 niet hoeft te laten.
JD3010
@Wimsumar Je kan er kwalitatief goede olie in doen, dan heb je die hulpmiddelen niet nodig.
Wimsumar
Beste JD3010:

Quote Reactie van @JD3010:
Je kan er kwalitatief goede olie in doen

Noem merk en soort olie (en prijs). Dan kan Bert353 keuze maken/de proef op de som nemen.

Kijk, in beginsel kan Bert353 met 1 soort olie, welke geschikt is om alle reservoirs van deze trekker mee te vullen, toe. Namelijk een universele (S.T.O.U.) olie. Een aparte motorolie kopen/voorradig hebben doet nogal afbreuk aan het hobbysfeergebruiksgemak.
Bert353
@Wimsumar Ik heb motul 15W40 mineraal staan.
Wimsumar
Beste Bert353:

Quote Reactie van @Bert353:
motul 15W40 mineraal

Een 'gewone' motorolie, volgens Motul geschikt voor M.F./Perkins motoren van de generatie als in type M.F.-65.

motul.com/nl/nl/…

Ververs de trekker en zie even aan of verbetering optreedt. De Wynn's kan dan eventueel alsnog toegevoegd worden.
jammermaarhelaas
@Bert353

Ik wil je adviseren om ook een nieuw oliefilter te monteren, tegelijk met het wisselen van de olie.
JD3010
Wat voor motorolie zit erin en hoe is die? Ik had een gebruikte trekker gekocht (bijna 40 jaar oud als spuit trekker) ) en de olie leek nog wel origineel te zijn, gitzwart en lekker dik. Ik heb daar een paar keer nieuwe Shell Rimula in gedaan en elke 10uur kon er weer 1,5lt olie bij. Nu na ca. 100uur gedraaid te hebben, is het olieverbruik bijna over. Het kan dus wel, maar de meeste oliegebruikers worden niet beter.
Bert353
@JD3010 Olie is idd gitzwart, maar niet echt dik, ik heb v/d zomer eens de pijlstok getrokken bij lopende motor, foutje, ik was helemaal zwart gespetterd van voren!

het is niet zo dat er helemaal niets aan gaat gebeuren, een motorrevisie is ook voorzien, alleen nu nog niet, eerst ga ik de stuurinrichting onder handen nemen, bijna tegen topsnelheid aan beginnen de voorwielen te klapperen, da's ook niet prettig onderweg.
+1
JD3010
@Bert353 Hoelang zit die olie erin? Nieuwe olie kost niet veel, 😉
stephan-inter
@Bert353 weet niet wat erger is.
Klapperende wielen op topsnelheid of een blok wat stuk gedraaid is
langeslagdiesel
@Bert353 zwart gespetterd door de olie. zit je karterontluchting dan niet verstopt? Als je Carter druk niet goed weg kan zuipt en rookt een perkins nog veel meer. Moet je tussen het diesel tanken 2 keer olie bij vullen, anders loopt je torretje droog.
valmet6400power
@langeslagdiesel
Of gewoon de zuigerveren versleten dan hoest je ook alle ontbrandingskracht langs je zuigers het carter in.
Bert353
@valmet6400power dat idee heb ik ook.
+1
langeslagdiesel
@valmet6400power perkins is echt niet zo maar versleten. Ken ze wel met ruim 15000 uur. Dus probeer te zeggen sluit alles uit wat aan de buitenkant van het blok zit. Scheelt een hoop sleutelwerk. Lekke veren zie je met een comprecie test. verstuivers met 1 voor 1 los,/ vast draaien. Zit allemaal aan de buitenkant. Maar goed, als olie verversen en schone filters al iets is wat over het hoofd gezien woord kan ik er beter niet te diep op in gaan.
Bert353
@langeslagdiesel nee, vooral niet te diep op ingaan.
Bert353
Die heb ik nog niet vervangen. (is eigenlijk om de een of andere reden de enige die ik nog niet vervangen heb???)
+1
JD3010
@Bert353 Dat zijn 1 vd eerste dingen wat ik doe als ik wat gebruiks koop, of ik moet zeker weten dat het goed is.
Bert353
@JD3010 normaal gesproken bij mij ook, de bakolie en zo heb ik al wel vervangen, ik denk dat het op de een of andere manier er tussendoor geschoten is? me binnenkort eens over drukmaken.
frammi
Ik heb ook de ervaring (met o.a. Volvo Penta) dat wanneer de beurten niet op tijd uitgevoerd worden ze olie gebruiken.
schluterman
@frammi klopt als een bus het is net of ze dat ruiken dat ze aan een beurt toe zijn.
Arold
Als de motor bij koud weer goed start is ie nog niet versleten
@Arold is dat echt een ‘regel’? Als je een trekker gaat kopen, wachten tot -10, voelen of die echt koud is, en startten maar?
valmet6400power
@ronald-deutz-fahr
Onze Case start bij temperaturen onder de 10 graden al “slecht” terwijl de Valmet bij -10 gewoon starten lopen is dus daar kun je ook niet helemaal een oordeel op baseren..
@valmet6400power dat is omgedraaide logica, werkt niet altijd 😉
Als een trekker bij -10 goed strart, en dat zou betekenen dat de moter goed is, hoeft een moter die bij +10 met moeite start, niet versleten te zijn😉 dat kan ook accu of startmotor zijn.
Bert353
@Arold dat idee had ik ook, ook werd me verteld dat de klepsteelhoedjes (scrabblewoord) nogal eens verharden, en de zuigerveren door lang licht gebruik (houtklover, op stationair het landgoed bewonderen, zoals de oude eigenaar veel deed de laatste 3 jaar voor z'n dood.), nogal eens vast willen gaan zitten.

vandaar dat ik dacht aan het eens zwaar laten werken, waardoor (vertelde men mij) de zuigerveren wel weer loskomen. misschien gebeurt dat nog sneller als ik ook de klepsteelhoedjes en de (vieze zwarte 😁 )olie vervang?
Bert353
Ik ben vandaag eens over de website van agriline heengesmurft, en eigenlijk vallen die motorsets van hun nog wel mee met de prijs, daar zit alles in wat je nodig hebt, van zuigers en bussen tot nieuwe kleppen en klepveren en alle blokpakkingen etc.

wat valt er te zeggen van hun kwaliteit?

en als je je blok uit elkaar hebt, zijn er dan nog bewerkingen nodig waarvoor je naar een specialist moet? boren/honen etc.?
het enige wat ik zag waarvan ik weet dat ik dat niet zelf kan is de klepgeleiders zetten en ruimen.

binnenkort ook eens naar de dealer gaan kijken wat hun daarvoor vragen, ben benieuwd welk merk ik dan meekrijg? laatste eens een nieuwe krukas gehaald voor een 3-152, dat was Bepco.
JohnDeere5720
Quote Reactie van @Bert353:
zijn er dan nog bewerkingen nodig waarvoor je naar een specialist moet? boren/honen etc.?

Zitten droge bussen in, die zou je er uit moeten laten persen en er opnieuw in moeten persen bij een bedrijf. Kop vlakken (als dat nodig is).

Voor de rest kan je alles zelf doen, wij hadden motor onderdelen bij anglo-agriparts.com/ vandaan. Leek allemaal wel goed toe, en de trekker doet het nu nog steeds naar 2jaar, dit was toen voor een Eicher, maar heeft het zelfde blok/chassis als MF65 volgens mij.

Onze JohnDeere was wel makkelijker en sneller reviseren, puur om hoe de motor in de trekker is gebouwd. Bij MF is het motorblok tegelijkertijd het frame, in mijn ogen niet ideaal als het gaat om reviseren. 😉
+1
Deutz69(===8
In zwitserland stapelen ze de houtjes meestal van groot naar klein en doen het aanmaakblokje bovenop. Als het een bietsje fikt kun je er wat meer hout bij leggen en als je een grut vuur hebt mieter je het blok dr bovenop. Denk wel dat flink onder de zwarte roet komt te zitte dus schoon sal t nie weze
Pauls
@Bert353 Dat fenomeen van die rook ken ik ook als je de motor lang op 700-800 tpm hebt, mijn dealer zei vroeger dat je het gas iets verder moet zetten, zo'n 1000 tpm en zeker ook als je oliepomp werkjes doet met de trekker, dan loopt alles ook stabieler. Bij mij stopt het blauwig roken dan . Is je 65 ook met MultiPower, dan kan je ook deze best op HI zetten als je lang (meer dan 10 min) de motor stationair (dus nu 1000tpm) laat werken, dan wordt deze koppeling continu doorstroomt met olie, en gaan de plaatjes niet zo snel verbranden, want deze zijn niet ondergedompeld in de olie.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!