1000 en 540 toeren hoe werkt dat nou eigenlijk?

Weet iemand hoe het overschakelen van 1000 naar 540 toeren werkt en andersom?
Sanderjd

Reacties

goeiedag eem
Vermeld even wat voor trekker en type je hebt en of het er ook wel opzit, niet iedere trekker heeft het
Sanderjd
@goeiedag eem john deere 6310
Deutz69(===8
@Sanderjd ohja kijk daabij heb jie 2 hendels heulemaal achteaan rechs van de stoel eentje met geel de op de hendel want geel is bij trektors vaak de kleur van aftakas dinge daabij staat 1000 540 en misgien ok 540E maa das nii altijd zo!!
Deutz69(===8
Nog noit een tractor gesien ofwa
+4
fordt5110
@Deutz69(===8 nuttige reactie graag aub
Deutz69(===8
@fordt5110 da moete er ook nuttige frage gesteld wurden....... wa moet je hier nou mee
fordt5110
@Deutz69(===8 misschien weet hij niet hoe het omschakelen werkt en wil hij graag weten hoe het wel werkt
Deutz69(===8
@fordt5110 das waarnee sorry dan
+30
Gerron
Quote Reactie van @Deutz69(===8:
da moete er ook nuttige frage gesteld wurden....... wa moet je hier nou mee

@SJB533 en @Tinus Wat mij betreft mag deze persoon wel van het forum verwijderd worden.
+4
stephan-inter
@Gerron inderdaad weg met die gast
+4
Sojaboontje
@Deutz69(===8 Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden!
Deutz69(===8
Normaal gesproke gaat da met een hendel in de cabine of vlakbij de achtebrug. Nieuwe trektors in de cabine, oude aan de achtebrug. Soms moeje beetje draaie frunnike an de hendel want da wil wel moeilijk gaan overschakelen. Ken soms handig sijn de trektor eve uit te sette
Sanderjd
@Deutz69(===8 ja ik snap dat het met een hendel gaat... maar wat gebeurt inwendig in de achterburg/versnellingbak.
Koiter
@Sanderjd er word dan net zoals met versnellingen een andere tandwieloverbrenging gekozen, waardoor de snelheid van de aftakas veranderd
+13
Fendt926Driver
@Deutz69(===8 als het zo makkelijk is leg eens uit dan wat er in de versnellingsbak gebeurt dan?
Dat antwoord van beetje aan een hendel frunnikken weet mijn buurjongen van 5 ook
@Fendt926Driver en toch heeft hij gelijk! Lomp aan die hendel trekken red je het niet mee, beetje met gevoel, aftakas een halve tel inschakelen, of trekker ff uitzetten werkt beter.. of zit dat bij fendt wel beter? Bij deutz newholland en johndeere ist drama, rest weinig ervaring😅
jasper-santing0
@ronald-deutz-fahr haha lang leve knopjes😜😂
@jasper-santing0 zoveel geld heb ik niet 😜
MulderDeutz1
@ronald-deutz-fahr
Quote:
Bij deutz newholland en johndeere ist drama
Nog nooit een agrostar gehad hoor ik wel..
@MulderDeutz1 haha, klopt, maar bij de oudere trekkers wil het beter.. bediening met bowdenkabels is ruk.
Vroeger wou ik altijd graag een agrostar, tegenwoordig vind ik t wel best..
Een nette agrostar koop je bijna een mk3 voor, en agrostars zijn zeker geen probleemloze trekkers als ik hier weleens lees...
MulderDeutz1
@ronald-deutz-fahr Agrotrok K is klote inderdaad
@MulderDeutz1 daar kun je Nh en JD wel mee vergelijken ja, en vast ook anderen 😅
radium45
@Deutz69(===8 Waar heb jij het onderwijs genoten?
+1
@radium45 hij zei onder een ander topic tegen @Fendt926Driver dat hij werkeloos,dakloos en onderwijsloos was
+8
radium45
@Nick van Oosterhout En kansloos?
fordt5110
@radium45 waarschijnlijk geen onderwijs
Deutz69(===8
@fordt5110 hy vroeg hoe ut werkte ik dacht da hij bedoelde hoe je da aanzet ja dan probeer ik ut uut te leige ist weer nii goe
+3
Koiter
@Deutz69(===8 reageer nou dan gewoon niet, je voegt niks toe
@Koiter en als je reageert praat normaal
Koiter
@Nick van Oosterhout praat normaal? Is dat op mij gericht?
+3
JD3010
@Koiter Aanvulling op je reactie. (Dat hoop ik dan. 😉 )
+4
redeagle14
@radium45 hoe zeggen we dat over @Deutz69(===8 dom geboren, simpel gewiegd en niks bij geleerd.
+1
stephan-inter
@Deutz69(===8 @Deutz-Fahr-Rijder
Zoals je kan zien hebben we de 20 stemmen al gehaald.

Doe iedereen een lol @Deutz69(===8 en kom hier niet weer.
+1
@stephan-inter haha inderdaad
robbin lamers
Zodra jij de met de aftakas keuzehendel een andere aftakas versnelling (eigenlijk vertraging) kiest schakel je er andere overbrengingsverhouding in. bij de 540 toeren aftakas wordt het motortoerental, meestal 2100 toeren ofzo vertraagt naar 540 toeren aan de aftakas. zodra je de 1000 toeren inschakelt wordt er een andere versnelling ingeschakeld om 1000 toeren aan de aftakas te krijgen. Dus wat er nou eigenlijk binnenin gebeurd is dat het ene tandwiel wordt uitgeschakeld, en een andere ingeschakeld en hiermee wordt de snelheid aangepast.
+4
Arrie94
Versimpeld: Een as - aangedreven door de motor - heeft 2 tandwielen, de ene bijv 20 tanden de andere 15. Tegenover zit de aftakas-as en hierop zitten ook 2 tandwielen, maar die kunnen vrij om de as draaien. Deze tandwielen hebben bijv 40 en 60 tanden. Met een schakelmof zet je 1 van deze 2 vrije tandwielen vast op de aftakas-as. Je krijgt dan een vertraging van ongeveer 2 (1000tpm) of 4 (540tpm).
+2
MF 2725
@Arrie94 inderdaad, zo werkt het. Alleen bij mijn MF heb ik 2 verschillende aftakas stompen die ieder in 1 van de 2 aftakastandwielen aangrijpen.
+1
jammermaarhelaas
En dan is de 1000 toeren aftakas uitgevonden voor het overbrengen van grotere vermogens dan de 540 tpm aftakas.
Een aftakas aan een frees brengt bijvoorbeeld 40pk over van de tractor naar de frees. Doet hij dat op 540 tpm, dan is de kracht op de aftakas bijna 2 maal zo groot als wanneer deze 40 pk word overgebracht op 1000 tpm. Rekensom is: 1000/540=1,8 dus op een 1000 toeren aftakas staat bij gelijk vermogen 1,8 keer minder kracht. Dat komt omdat het vermogen over 1,8 maal meer omwentelingen verdeeld wordt.
Zou je alleen met een 540 toeren aftakas moeten werken en je moet veel vermogen overbrengen, dan heb je een veel dikkere, zwaardere, duurdere aftakas nodig.
steyrTom
@jammermaarhelaas Volgens mij blijft ongeacht de overbreng verhouding het vermogen op de as die 40 pk (minus de wrijvingsverliezen).
P=2pi*n*M
n (toerental) en M (moment) zijn omgekeerd evenredig. Bij een dubbel zo hoog toerental word je moment de helft, waardoor je aandrijfas (aftakas) kleiner uitgevoerd kan worden. Het vermogen P blijft hier bij gelijk.
+2
JD3010
@steyrTom Dat bedoelt hij ook. Het vermogen blijft gelijk, maar het koppel (dus ook de kracht) is hoger op 540.
+1
jammermaarhelaas
@steyrTom

Dat is exact wat ik vertelde, alleen probeerde ik het in eenvoudige taal uit te leggen zodat meer mensen het snappen.

Zoals jij het correct aangeeft en als voorbeeld 30Kw (afgerond op 2 decimalen):
Bij 540 tpm, dus is 9 Hz.
M = 30000/(2*pi*9) = 30000/56,55 = 530Nm

Bij 1000 tpm, dus 16.67 Hz.
M = 30000/(2*pi*16,67) = 30000/104,74 = 286Nm

530/286 = 1000/540 = 1,85

En dan blijkt dat er flinke kracht op de as staat, 53 kg op een meter uit de centerlijn.
De 1000 toeren aftakas kan het al bij 29 kg redden.

Kanttekening is natuurlijk wel dat een sneller draaiende as ook meer trilt, slingert, weerstand ondervind, en dat vraagt ook sterkte van de constructie, dus helemaal 1 op 1 gaat bovenstaande berekening in de praktijk niet op.
+1
radium45
@jammermaarhelaas Vooral het laatste stukje tekst van jou zie ik vaak gebeuren. Een aftak-tussenas op 1000 rpm slingert zichzelf zowat uitelkaar als die al iets uren gemaakt heeft.
+3
Sjon
Nog simpeler uitgelegd:
Met een fiat panda moet je veel sneller rijden dan met een dikke bmw om dezelfde boom uit de grond te rijden.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.nu worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nÊt dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!