Massey Ferguson 6255 - Frontlader opbouwen welk merk?
HalloIk wil een frontlader op mijn mf 6255 zetten maar ik weet niet goed welke. Wat zijn jullie ervaringen en wat is volgens jullie een goede optie.
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden voorlader geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
(klik om te vergroten)
Hiervoor ook een Mallieux gehad met hydrolische parrelgeleiding. Gewoon prima merk waar we nooit wat geks mee gehad hebben.
Stikstofbol is aan te raden, en parallelgeleiding is ook een must eigenlijk.
Hydraulisch heeft als voordeel dat het allemaal mooier ingebouwd zit, maar is minder sterk dan mechanisch.
Hydraulische snelwissel en 3 en/of 4e functie is ook wel het meenemen waard, afhankelijk van je toepassing uiteraard.
En als je de trekker veel gebruikt voor veel andere werkzaamheden waar de voorlader in de weg zit, kijk ook hoe makkelijk de voorlader op en afgebouwd kan worden.
Hoewel een meegeleverde snelkoppeling makkelijk is, is deze ook duur, losse koppelingen gaat ook goed, ik koppel de voorlader regelmatig af en met wat ervaring gaat dit heel snel (foto2)
Veering op voorlader is eigenlijk alleen bedoelt voor tijdens transport en niet tijdens scheppen, de krachten voor de stikstofbol worden dan heel groot, met deze benaderingsschakelaar laat ik de demping automatisch inschakelen bij een bepaalde hoogte van de voorlader. Dit kun je op geen enkele voorlader kopen dit is zelf gemaakt (foto3)
Frontgewichten moet je van de tractor afhalen bij gebruik voorlader deze kun je makkelijk achter gebruiken voor contragewicht (foto 4)
(klik om te vergroten)
Hydraulische parallelgeleiding.
Aangestuurd door een mx tech pilot joystick. Oie krijgt hij door middel van loadsensing. Super fijn om mee te werken en zeer nauwkeurig om mee te werken. Beter dan deze vorm van aansturen ga je volgens mij niet vinden(komt wel met een pittig prijskaartje.)
De lader zelf zit nog steeds goed in de lak, enige van onderhoud is afhankelijk van gebruik (hier is er al behoorlijk ruw mee omgegaan en heeft ie al duizenden tonnen materiaal verzet) jaarlijks de koperen bussen van het aankoppelbord vervangen. Als hij niet te intensief gebruikt wordt, en je tijdig de pennen smeert zal je ze niet zo vaak moeten vervangen.
Vorig jaar een trekker met voorlader erbij gekocht, en voor mij stond het vast dat dat ook terug een mx moest zijn.
Voornaamste reden eigenlijk omdat de lader zo gemakkelijk aan en af te koppelen is.
Je zet de bak plat op de grond, stapt uit, zet de poten eronder, links en rechts de pin van de vergrendeling naar beneden trekken, de snelkoppeling van de hydrauliek losmaken, instappen, achteruitrijden en hij is eraf.
Aankoppelen net zo simpel. Je rijdt de trekker eraan, (normaal vergrendeld hij zichzelf direct, soms zal je eens met de joystick moeten wiebelen) Uitstappen poten omhoog, hydrauliek aansluiten, moest ie niet helemaal vergrendeld zijn nog eens met de joystick wiebelen en je kan vertrekken.
Bij de meeste andere merken moet je volgens mij al 2x in en uitstappen voor aan of af te koppelen. Als je knieën hun beste tijd hebben gehad toch een aandachtspuntje. Als je niet vaak hoeft aan en afkoppelen niet zo belangrijk.
De lader die we vorig jaar gekocht hebben (mx T417) zit op de kruishendel van de trekker, en dit werkt ook zeer goed, maar kan toch niet de elektrische aansturing van de oude lader evenaren.