1e deelbesluit Wob-verzoek invoering fosfaatrechtenstelsel
Interessant om o.a. mailwisselingen te lezen met ministerie en LTO. oktober 2014 wordt er al over referentiedata gesproken!! @janceesvogelaar bedankt voor de link
1e deelbesluit Wob-verzoek invoering fosfaatrechtenstelsel (rijksoverheid.nl)
1e deelbesluit op een verzoek om informatie over de besluitvorming rondom het loslaten van het melkquotum en de invoering van het fosfaatrechtenstelsel in de periode 1 januari 2008 - 12 juli 2018. Dit deelbesluit gaat over de periode 2014 - 2015. Het gaat om een verzoek op basis van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). |
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden lto en 2014 geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
.
Alles wat ik wist heb ik gedeeld met jullie, omdat ik vond dat dat hoort bij een belangenbehartiger. Er moest een vorm van regulering komen, maar niet op deze manier. Tot op de dag van vandaag wordt ik door vakgroepleden afgebrand. Men vind het huidige werk wat we doen onzinnig en men vind feitencheck niet nodig en worden een boerenlobby club genoemd.
Ik vind dit ook belangenbehartiging onwaardig en ga mij bezinnen of ik hier nog wel onderdeel van wil wezen.
Wat er nu is gebeurd is dat een 20 -25 bestuurders beslissen voor de sector, zonder democratie. In geval van fosfaatrechten beslis je links, stuur de sector 9 maanden rechts, en laat je vervolgens na 9 maanden de koers wijzigen. En of die besluitvorming op juiste cijfers gestoeld is wordt geen eens bekeken. Voor mij persoonlijk is altijd verteld dat de NMV zich niet liet verleiden tot deze handelswijze. Blijkt dat het wel is gebeurd.
Afgelopen jaar ben ik zelf soms verbaal hier te keer gegaan tegen mensen. Dat was altijd omdat ze de democratie geweld aan deden. En kijk wat er van komt.
De laatste weken komt er op het gebied van klimaat, fosfaat, stikstof en ammoniak een aantal feiten naar buiten. Wat wordt er mee gedaan, niets. Daar in tegen proberen ze die feiten voortdurend in twijfel te brengen. Niet dat hun achterban daar beter van wordt, maar waarom ze het wel doen is mij een groot raadsel.
Woorden van bv. Romijn na afschaffing melkquotum???wat was dat je wist het gewoon, en die dunne kliek eromheen ook .
Waarom moest de referentie in de toekomst liggen? Hadden bestuurders tijd nodig?
Wel vraag ik mij af wat de NMV nog te zoeken heeft aan de onderhandelingstafel. Je ziet in de WOB verslag geving elke keer dat er eerst overleg is tussen de coalitie NZO/RFC en LTO en in een later stadium steeds NMV er bij gehaald moet worden.
Misschien moet NMV wel samen met DDB en VBBM en bio boeren oppositie gaan voeren. En kijken wie het dan voor het vertellen krijgt. In reactie op deze chaos beslist NZO de 14 de om meer macht naar zich toe te halen. Ik denk een mooie testcase....
Ik heb zelf bedankt bij LTO. (een jaar geleden al) Vooral omdat zij geen enkele behartiging van mijn belangen hebben gedaan. En naar nu blijkt dus al op voorhand de "knelgevallen" hebben geslachtofferd, heb ik daar gelijk in.
Wat mij erg bevreemd, is dat de NZO overal met een hele flinke vinger in de pap zit. Zowel hier, als bij de GD, onderzoek, nieuwe projecten etc etc. Het lijntje LTO - NZO(RFC dus) is heel kort. Dus hebben ze gewoon alles voor het zeggen.
Qua "governance" is hier heel veel op aan te merken. Overal zitten dezelfde mensen. Zij hebben onvoldoende binding met de achterban, maar wel heel veel invloed.
Je merkt het ook in het niet-kritisch zijn op bepaalde onderwerpen.
Indien NZO meer macht zou verkrijgen zou dat betekenen dat de zuivelindustrie het in de complete keten voor het zeggen krijgt. Belangenbehartiging is dan sowieso niet meer fatsoenlijk te doen.
Hoe stoppen we deze tendens?