#Frieslandcampina toonaangevend in duurzaamheid

Hein Schumacher, CEO: "Voor FrieslandCampina was 2018 een jaar van transformatie. We hebben een nieuwe organisatiestructuur en -strategie gelanceerd. Dit geeft het bedrijf meer focus en commerciële kracht, terwijl het ons in staat stelt om sneller te reageren op de eisen van klanten. Wij willen leiden met duurzaamheid en laten dit onder andere zien als het eerste zuivelbedrijf dat zuivel op de markt brengt met een onafhankelijk 'On the way to PlanetProof' keurmerk. "

Lage basis zuivelprijzen, concurrentie voor babyvoeding en incidentele kosten hebben de resultaten verminderd
Het bedrijfsresultaat daalde met 23,0 procent tot 342 miljoen euro in 2018 (2017: 444 miljoen euro). Deze daling van de bedrijfswinst was onder meer het gevolg van een bijkomend verlies van meer dan 100 miljoen euro, deels veroorzaakt door te lage basiszuivelprijzen ten opzichte van de garantieprijs, betaald door FrieslandCampina aan de melkveehouders voor hun melk. Extra investeringen in innovatie, marketing, verkoop en distributie hebben de resultaten van FrieslandCampina in Azië verlaagd.

Kosten verbonden aan organisatorische herstructurering en de aangekondigde sluitingen van productie-installaties bedroegen 50 miljoen euro. Ter compensatie werden 85 miljoen euro aan kostenbesparingen gerealiseerd en een aanzienlijk verbeterd werkkapitaal. De bedrijfscashflow verbeterde met 201 miljoen euro in vergelijking met vorig jaar.

Keerpunt in de tweede helft van 2018
In de tweede helft van 2018 werden de eerste positieve resultaten van de geïnitieerde transformatie zichtbaar. De volumes van alle businessgroepen stegen met in totaal 2,3 procent in vergelijking met de eerste helft van het jaar. De verkoop van kaas heeft in het tweede halfjaar een positief resultaat opgeleverd. Om haar positie in kaas te versterken, heeft FrieslandCampina in de tweede helft van het jaar vier acquisities afgerond. Een partnerschapsovereenkomst voor de productie van mozzarella werd ook ondertekend. Daarnaast was er een sterk verbeterde volumegroei voor de business group Consumer Dairy in Azië in het bijzonder.

Lagere melkprijs
De melkprijs van FrieslandCampina is in 2018 met 6,4 procent gedaald tot 37,43 euro per 100 kilo melk (2017: 40,01 euro). Dit omvatte de garantieprijs, prestatiepremie, uitgifte van ledenobligaties en andere toeslagen. De gegarandeerde FrieslandCampina-prijs in 2018 was 36,05 euro per 100 kilo melk, 5,0 procent lager dan het jaar ervoor (37,96 euro). De daling was te wijten aan het resultaat van lagere melkprijzen van referentiebedrijven. De waardecreatie (prestatiepremie en uitgifte van ledenobligaties) bedroeg 0,59 euro per 100 kilo melk (2017: 1,33 euro.) De daling was het gevolg van het lagere resultaat.

Toonaangevend in duurzaamheid
FrieslandCampina wil toonaangevend zijn op het gebied van duurzaamheid. Daarom werkt het bedrijf samen met leden-melkveehouders aan het verder verminderen van de ecologische voetafdruk. De totale uitstoot van broeikasgassen daalde met 5,1 procent tot 12.462 kt CO 2gelijkwaardig. Deze daling werd veroorzaakt door de toename van de hoeveelheid duurzaam opgewekte elektriciteit door leden-melkveebedrijven. FrieslandCampina gebruikt 100 procent groene stroom in Europa, 90 procent van het totale elektriciteitsverbruik wereldwijd. Bijna 28 procent van alle groene stroom werd gekocht van zijn eigen leden. Het weiden van weiden nam ook toe tot 81,2 procent en bereikte de 2020-doelstelling. Via het Dairy Development Programme zijn het afgelopen jaar meer dan 80.000 lokale boeren in ontwikkelingslanden en opkomende landen getraind. Dat is bijna vier keer meer dan in 2017.

Op weg naar PlanetProof
FrieslandCampina speelt in op de vraag naar speciale en / of duurzaam geproduceerde zuivelproducten met flexibele melkstromen. Een voorbeeld hiervan is Campina-melkvee met het label 'On the way to PlanetProof' met extra aandacht voor dierenwelzijn, biodiversiteit en klimaat. FrieslandCampina is het eerste zuivelbedrijf dat onder dit onafhankelijke label zuivelproducten op de markt brengt. De extra inkomsten komen ten goede aan de leden die melk voor zuivel leveren onder dit label.
 Year of transformation: new strategy with focus on market and sustainability - FrieslandCampina (frieslandcampina.com)

Hein Schumacher, CEO: "For FrieslandCampina, 2018 was a year of transformation. We launched a new organisational structure and strategy. This gives the company greater focus and commercial strength while enabling us to respond faster to customer demands.

Nieuwsgrazer

Reacties

+5
Bekkink
Mooi man...die co2 reductie...kan ik daar mijn rekeningen ook van betalen? Neem aan dat de hoge heren zich kapot schamen om het resultaat..
Toonaangevend. maar niet in resultaat.
En ik weet dat we niet mogen klagen over de melkprijs want dat is een van de betere in Nederland...maar de bedrijven waar ik wat van afneem rekenen de kosten wel door...dus de 40c voor de melk is gewoon nodig!
Noorderling
Bestond duurzaamheid niet uit planet, people & profit?
Denk dat er een schakeltje mist.
+1
Coen
@Noorderling , PPP, maar daarbij altijd eerst profit 😄
+3
cs-agrar
. Extra investeringen in innovatie, marketing, verkoop en distributie hebben de resultaten van FrieslandCampina in Azië verlaagd.

Die reisjes hakken er blijkbaar nogal in @hookwood
+1
Coen
@cs-agrar , @hookwood waar blijft de toezegde prestatietoeslag van 5 cent per kg melk?
Bekkink
@Coen was het niet 0,50?
puddingbroodje
@Coen verwachting dat is net als met het weer!
hookwood
@Coen Wie heeft jou dat toegezegd?
siebes
@hookwood werd voor enkele jaren geleden wel voorgehouden
+4
robbies
Quote Reactie van @hookwood:
Wie heeft jou dat toegezegd?

Lezen jullie Route 2020 nog weleens? Of ligt die weer in verhuisdoos 13? Subtitel: Duurzame groei én waardecreatie. Als je dan met 0,59 cent waardecreatie aankomt over 2018 moet je niet flauw ballen terug gaan kaatsen, maar gewoon erkennen dat je doelstellingen niet zijn gerealiseerd.
+11
de hoef
Quote Reactie van @hookwood:
Wie heeft jou dat toegezegd?

franske ,heeft geroepen 7 cent
ik heb geen behoefte om mijn eigen melkfabriek af te zeiken
maar het is betreurens waardig, hoe ver ze afgedwaald zijn van de leden, en maar blijven drammen op duurzaam en andere flauwekul, melkvermarkten is jullie werk
en met de weidevogels knuffelen kunnen wij zonder natuurmonumenten ook al lang,ik heb drie jaar terug al voorgesteld om weidevogel melk te gaan maken,maar ze hadden andere plannen
wij kunnen eingelijk nergens anders heen omdat wij niet voldoende grond hebben om om te weiden
maar je zou je als boer zowat gaan schamen om bij deze ..... te horen
+2
RAUWE
@de hoef RFC is heel creatief. In het creëren van allerlei melkstroompjes. Maar ook goed in het verbloemen van kletswerk.

Voorop lopen en innovatief zijn wil niet zeggen dat je een top melkprijs beurt. Al die uitvinders kosten bakken met geld en er is geen tijd om vruchten te plukken, want dan is de hype weer voorbij. En de uitvinders hebben al lang weer een nieuwe hype aangekondigd. De merkmelkhype( omega 3 verzuren) de China melkpoederhype, weidemelkhype en nu de plannetproefhype.

Als die uitvinders in hun idee zouden geloven zouden ze zelf wel melk ophalen en gaan knutselen.
Coen
@hookwood , dat waren prognoses voor een duurzame prestatietoeslag, daterend uit de periode van 'arrogantie-ten-top' uit de monden van Joosten / Keurentjes..
hookwood
@cs-agrar Als Cono boer maak je je nogal druk over de activiteiten van RFC......
+3
Erco
@hookwood we gunnen de andere boeren ook n betere melkprijs. wat is daar verkeerd aan? Er is werk aan de winkel, ook voor jou. Je kan je energie beter in andere zaken van rfc steken dan die snoepreisjes hetgeen ik je gerust gun maar t.o.v. van je collega's bij rfc staat t wel n beetje raar lijkt me
+3
cs-agrar
@hookwood Ziet erg als mooi weer spelen met andermans geld. "Kennis" rond strooien terwijl het op de thuisbasis blijkbaar helemaal niet zo goed gaat. Tis een beetje hetzelfde als een bankdirecteur een bonus geven terwijl de bank gered moet worden door de overheid.
+3
hookwood
@cs-agrar exporteren van zuivel is niet alleen producten daar heen brengen en geld terugbrengen. Lokale overheden hebben zo hun eisen en willen daar wat voor terug zien. Ook is het vaak een voorwaarde om tegen gunstigere condities melkpoeder te mogen importeren. Ook is het bijvoorbeeld verplicht een bepaald percentage lokaal te sourcen. Vandaar de inspanningen op dit gebied.
+1
Frans1
@hookwood daar zijn toch mensen binnen de onderneming verantwoordelijk voor?
+1
de Haas
@Frans1 Er voelt zich daar niemand verantwoordelijk, anders had het hele zooitje wel eens conclusies getrokken en de pijp aan maarten gegeven.
hookwood
@Frans1 Hoe bedoel je dat?
Frans1
@hookwood Precies zoals ik het schrijf. Ik reageer op wat ik hier lees he, ik weet niet wat voor reis dat is geweest,maar jij schiet zo in de verdediging.Jij hoeft hier op dit forum geen verantwoording af te leggen hoor,en ik bedoelde er verder niks mee
+3
hookwood
Quote Reactie van @Frans1:
Precies zoals ik het schrijf. Ik reageer op wat ik hier lees he, ik weet niet wat voor reis dat is geweest,maar jij schiet zo in de verdediging.Jij hoeft hier op dit forum geen verantwoording af te leggen hoor,en ik bedoelde er verder niks mee

Jij geeft aan dat er binnen de onderneming mensen voor verantwoordelijk zijn. Ik ben dan benieuwd naar de vraag achter de vraag. Want schijnbaar heb je daar een idee bij.

Jij noemt het in de verdediging schieten, ik noem het uitleggen.

Ik ben afgelopen twee weken naar Thailand geweest in het kader van het Farmer2Farmer programma van FrieslandCampina. Dat is onderdeel van het Dairy Development Programma:

frieslandcampina.com/nl/duurzaamheid/…

Het Farmer2Farmer team bestaat uit een 25-tal leden-melkveehouders die dus door FrieslandCampina worden uitgezonden naar landen waar FrieslandCampina ook lokale melk verwerkt.
Frans1
@hookwood het was geen vraag maar een opmerking😉
hookwood
@Frans1 aha een opmerking met een vraagteken erachter 😜
+1
Frans1
@hookwood Ik ga er vanuit dat daar mensen voor in dienst zijn bij onze onderneming ja.is dat zo vreemd? Snap nu wel wat voor reis dat was 👍
Maar leer het ze daar maar niet te goed he😉
+4
cs-agrar
@hookwood

ben jij ook zo'n elk jaar doodspuiten-ploegen-zaaien boer?
+7
christo
@cs-agrar In en in triest. Wat denken ze hier in hemelsnaam mee te bereiken? De burger laten geloven dat het gangbaar is om elk jaar de roudupspuit er overheen te halen? Hier is het laatste woord nog niet over gezegd. RFC is de reguliere leverancier aan het bashen. Daar ben ik niet van gediend en ik stel voor om hier gezamenlijk wat tegen te gaan doen.
+4
Frans1
@cs-agrar wat een k@tverhaal.Hoeveel boeren zouden er zijn die jaarlijks hun gras vernieuwen zoals gesteld wordt in dit filmpje? Zwaar onder de maat dit👎
+1
sorry
@cs-agrar om te kotsen....walgelijk
+8
slagroomvla
@cs-agrar Kijk, het tegen elkaar uitspelen van boeren kent geen grenzen... RFC maakt de bekende natuur en milieu clubs nog overbodig.., ze kunnen het zelf wel, wegzetten en afzeiken!

Komt er ook nog zo'n filmpje over mais, om te vertellen hoe slecht dat wel niet is, Wiebren?
CorP
@slagroomvla zo weet je hoe er over de leden gedacht wordt..
hookwood
@cs-agrar elk jaar? Nee joh wat kost dat wel niet. Graslandvernieuwen doen we elke 3 jaar zo'n beetje met een 4 ha omdat we dan weer de maïs op een ander perceel zetten.
+6
Noorderling
@hookwood komt dit uit de koker van natuurmonumenten met een Logo van campina er op?

Dit is toch tenenkromend, zelfde als dat wormenfilmpje. We insuieren hiermee dat we maar wat om prutsen en alles wat insect is en geen Engels raai dood spuiten. Met zulke vrienden ben je geen vijanden nodig.
+3
hookwood
@Noorderling Helemaal eens. Afgelopen week tijdens de CVD hebben we daar al flink over gediscussieerd. Marketingtechnisch zal het misschien wel werken maar het is gewoon framing.....
Bio Cees
@hookwood Stop een keer met de discussies en doe er wat aan.
+3
Noorderling
@hookwood
Maar wat wordt er gedaan met die boodschap?
Gelikt antwoord van Frans erover, opgestoken uit de communicatietraining, vragen omdraaien en verwarring zaaien.
Goedkopere munitie is er niet voor de milieubewegingen als je het zelf al toegeeft.

Dit kan toch niet, ook op YouTube en Facebook zit een delete knop.
Probeer je met opendagen te laten zien wat je doet, probeert maar ook waar je tegenaan loopt in de praktijk.
Wordt je middels zo'n video te kijken gezet met een lading stront over je heen als milieubarbaar.

Gaan we bio ook te kijken zetten als dierenbeulen omdat ze een ziek dier niet behandelen? Is een leugen in dezelfde categorie.
robbies
@hookwood opmerkelijk. Ik begreep dat tijdens de CVD een ander filmpje gedraaid is. Mijn districtsvoorzitter zag dit filmpje vanochtend voor het eerst
hookwood
@robbies ik ook. Maar van dat wormenfilmpje werden we ook al niet blij...
robbies
@hookwood Dat heb Ik nog niet gezien. Zal het eens opzoeken. Klopt het dat Niels districtsvoorzitter is?
christo
@robbies Welk wormenfilmpje hebben we het over?
christo
@Noorderling Dankjewel. Al net zo ziek.
christo
@Noorderling Al weer Niels. Wat is dat voor persoon?
Frans Z.
@hookwood Hoeveel bestuursleden en hoeveel ledenraadsleden kunnen PP melk leveren?
hookwood
@Frans Z. ik heb geen idee, ik in ieder geval niet.
Erik,1979
@hookwood aub doe er iets aan. Dit soort filmpjes maakt de sector nog verder kapot.
+3
RAUWE
Praatjes de wereld in helpen die tegen je gebruikt worden. Met zulke 'vrienden ' heb je geen vijanden nodig.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden innovatie , verkoop , stroom , melk , frieslandcampina , melkprijs , dierenwelzijn , kaas , europa , zuivel , duurzaam , keurmerk , biodiversiteit , duurzaamheid , marketing , uitstoot , melkveehouders , dairy , klimaat , garantieprijs , zuivelbedrijf , ledenobligaties , concurrentie , distributie en 80 geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!