Fordson Super Dexta - Koppeling werkt niet, maar as draait wel waar de as de motor in gaat.
Goedendag,Ik heb een Fordson Super Dexta die niet meer koppelt. Ik heb hem zaterdag rijdend weggezet en maandag wilde de trekker niet meer in de versnelling schakelen, hij kraakte alleen maar. De versnelling staat wel in de neutraal. Ik heb al de koppeling opgespand, en nog schakelt hij niet meer.
Ik hoop dat iemand weet wat er mis kan zijn en hopen dat ik dat zelf kan maken.
Groeten Yoran Agricola
Bijlages
(klik om te vergroten)
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden versnellingsbak en koppeling geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nÊt dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Waarschijnlijk een olie lekkage aan de krukas.
Die olie kan uit de versnellingsbak komen, omdat de kering van de prise-as lekt, en dan loopt de olie onder langs de prise-as en lekt over de koppelingsplaat. Ook kan de krukas kering lekken, ook dan kan er olie op het vliegwiel en zo ook op de koppelingsplaat komen.
Onder het koppelingshuis (onder de trekker, op de plek waar de koppeling zit) zit een klein gaatje, met waarschijnlijk een splitpen er door. Hier kan de olie door weglekken. Is dat pikzwarte olie, dan is het waarschijnlijk motorolie, dus lekke krukaskering. Is de olie niet pikzwart maar wat bruinig/gelig, dan is het waarschijnlijk versnellingsbak olie en is dus de prise-as kering kapot.
In beide gevallen moet de tractor doormidden, dan zie je meteen waar de olie vandaan komt.
Maar kan er iemand ook in een paar duidelijke(en simpele) stappen uitleggen hoe dat je dat het beste doet. En ik kan m niet binnen zetten om dat te doen dus zal een beetje moeten improviseren .
En woont er eventueel iemand in de buurt van Helmond die af en toe een uurtje ziu kunnen helpen/adviseren.
Gr. Jaap.
Hoe zet je hem doorgaans in neutraal?
Alleen door de grote pook in het midden te zetten, of ook de kleine "hoog-laag" pook? want soms gebeurt het dat de grote pook uit zijn vorken schiet terwijl hij geschakeld staat. en dan kan je het probleem hebben dat jij beschrijft wanneer de kleine pook nog geschakeld staat. Het best om de grote pook manueel weer op zijn plaats steken. En dit alles controleer je door het plaatje waarmee de versnellingspoken vastzitten op de buik van de tractor los te schroeven en het plaatje met poken en al op te heffen.
Allicht komt dan de koppeling niet vrij (plakt) ?
Vast gelopen druklager en alle vingers van de drukgroep compleet weg gefreesd.
(klik om te vergroten)
Groeten Yoran Agricola