Apk en kenteken

Heb direct wel weer wat vragen maar die worden tzt vastvwel beantwoord.

APK voor snelle trekkers in najaar 2019

Landbouwvoertuigen die 40 kilometer per uur of harder kunnen rijden, zoals trekkers, moeten APK-gekeurd worden.

Hiervoor worden alle landbouwvoertuigen geregistreerd bij de RDW. Ook gaat een kentekenplicht gelden voor alle landbouwvoertuigen die harder willen rijden dan 25 kilometer per uur. Dat staat in een wijziging van de Wegenverkeerswet waarmee de ministerraad vrijdag 5 april heeft ingestemd op voorstel van minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. De nieuwe regels gaan dit najaar nog in, is de bedoeling.

Maximumsnelheid wordt verhoogd van 25 naar 40 km/h

De invoering van de APK-plicht wordt, na overleg tussen de sector en overheden, gecombineerd met het verhogen van de maximumsnelheid voor landbouwvoertuigen. Die maximumsnelheid gaat van 25 naar 40 kilometer per uur. Dat geldt alleen als de constructie van de voertuigen dat toelaat.

In Europa is afgesproken dat snelle landbouwvoertuigen vanaf 20 mei 2018 APK-plichtig zijn. Nederland voldoet nog niet aan deze afspraak, omdat een eerder voorstel voor de invoering van APK-plicht werd verworpen door de Tweede Kamer, aldus het ministerie. Nederland werd daarom in 2017 door de Europese Commissie in gebreke gesteld.

Het wetsvoorstel wordt begin volgende week naar de Tweede Kamer gestuurd.
van Ittersum

Reacties

Twentsch Land
Dat 40 dat zal me nog benieuwen....is een 40 km bak die geen 40 loopt wel of niet plichtig.
pietjepuk
@Twentsch Land lees ook iets van niet harder dan 25 willen rijden. geen kenteken.
+1
Twentsch Land
@pietjepuk

Dus 25 plaat op de trekker en niet harder dan 25 km rijden ?
mike_v
Quote Reactie van @Twentsch Land:
niet harder dan 25 km rijden

Jouw auto kan ook sneller dan 130, dus heeft niets te maken met "niet harder dan ... rijden".
m uut m
@Twentsch Land
Alles wat harder rijdt dan 25 gaat onder de 40 km vallen.
+1
Twentsch Land
@m uut m

En is kenteken plichtig ( boven de 25 km/uur ) 40 en/of harder Apk plichtig.....nu weer de vraag....trekker met 40 bak die geen 40 loopt !
m uut m
@Twentsch Land
Constructief kan de trekker 40 dus verplicht.
matt
@m uut m blokkeer je toch de hoogste versnelling.
Twentsch Land
@matt

Als ik muut goed begrijp zegt muut dat dat er niet toe doet....als ik muut goed begrijp zegt hij dat als een trekker harder kan als 25 valt die onder de 40 klasse en automatisch dan Apk plichtig is en past dat in het constructief.....ik heb daar een ? bij.
matt
@Twentsch Land je hebt nu toch ook van die autos die met een 25 km plaat rond rijden,konden oorspronkelijk toch ook harder.
Met trekkers verwacht ik dezelfde oplossingen.
Fast Eddy
@Twentsch Land

Even het bovenstaande goed lezen. Harder dan 25 km kentekenplichtig en vanaf 40 km kenteken en keuring.
Twentsch Land
@Fast Eddy

Mooi---en wanneer praten we over 40

Gaat het over die 30 km bak die 36 loopt met 16.9 x 34 of die 30 bak met 16.9 x 38 die 40 loopt ?

Of gaat het over die 40 bak die met kleinere banden 38 loopt ?
Fast Eddy
@Twentsch Land

Constructiesnelheid van 40 km. Dus als hij met 40 km bak geleverd is. Ik denk als je een trekker die 35 km gaat opvoert naar 40 km je dan een boete krijgt. Net zo als brommers.
Twentsch Land
@Fast Eddy

Precies, dat denk ik ook Maar dat kon ik niet uit het verhaal halen.
van Ittersum
@Fast Eddy wat komt er op de kenteken te staan, dat zal wel doorslaggevend zijn qua apk keuring of niet. Mogen wij dat zelf doorgeven of iemand anders. Al dat soort vragen komen de komende tijd wel beantwoord.

Mijn NH trekker, trek ik op, gaat hij heel even boven de 40 en wordt dan (na mijn gevoel) gecorrigeerd naar 39,8 km/uur. Dus tis bij de meeste trekkers iets softwarematig? Door mensenhanden gemaakt, straks door mensenhanden gekraakt?
+1
Fast Eddy
@van Ittersum

Ja bij ons zijn ook 2 Claas trekkers op ongeveer 40 km gezet. En 2 Case Maxxum`s trekken naar de 42 km en zakken dan terug tot 40 km.
walker1
@Twentsch Land Ja zal inderdaad wel om de constructiesnelheid gaan, de door de fabrikant opgegeven max. snelheid. Anders moeten ze elke trekker gaan keuren en de maximale snelheid vast stellen, maar dat is eigenlijk al ondoenlijk, wat neem bv akkerbouwers en loonwerkers die nog wel eens van wielen wisselen, bv cultuurwielen, ploegbanden, etc. Kan zomaar zijn dat een trekker met de ene set nog net 39 loopt en met de andere over de 40.
+2
wotan2
@Twentsch Land even naar Duitsland kijken; de meeste 40 km/h tractoren staan met een maximum snelheid va 38 of 39 km/h in het kentekenbewijs. Dit omdat er vanaf 40 km/h andere regels gelden ( o.a. Individuele wiel beremming i.p.v. via de aandrijfas). In de praktijk word deze snelheid bij nominaal toerental behaald, de moter kan dan echter nog 2-300 toeren meer maken.
Twentsch Land
@wotan2

Oké
+1
weurding
@wotan2 lkw Führerschein ook bij grotere trekkers en dito snelheden
Fast Eddy
@weurding

Als je loonwerker in Duitsland doet moet je al een vrachtwagenrijbewijs hebben.
+1
fendt farmer309c
@Fast Eddy in België is dat ook al lang dat de loon en grondwerker allemaal een vrachtwagen-oplegger rijbewijs moeten hebben
Fendttrisixfan
@fendt farmer309c klopt niet, loonwerk kan je perfect met g rijbewijs doen
fendt farmer309c
@Fendttrisixfan bij ons noord Limburg is dit uit de bozen een kennis van mij had enkel zijn c en was nog bezig met de e maar in de mais heeft hij toch mee gereden en hij had prijs 1200 euro boete
Fendttrisixfan
@fendt farmer309c ja C is ook geen G toch, had hij G gehad was het in orde
+1
cb6520
@weurding dat klopt niet. Duitsland heeft nederlandse t rijbewijs erkend, als jij een T op je rijbewijs hebt staan mag je ook op de trekkers rijden met 50,60 plaat
weurding
@cb6520 Ja jongen.... maar praat ook over Duitse regelgeving als Duits ingezetene.
Piet1960
Quad is ook een landbouwvoertuig??
Erco
@Piet1960 net hoe die verzekerd is. Hier wel maar gaat wel 85-90
+2
weurding
Goede zaak. Loopt veels te veel ontraceerbaar spul op de straten. Laatst nog een trekker aan een geparkeerde auto langs geschampt.. ja... trekker was groen...🤔
+2
cjw73
@weurding helpt dat iets? Laatst ook een auto bij mij geparkeerde auto op gereden maar dan moet je alsnog het kenteken weten.🤔🤔
+1
weurding
@cjw73 meestal wel iemand die het ziet. Ben een voorstander van kenteken op het grote spul. Erftrekkers en hobby daargelaten.
ambu954
@weurding oke voor de hobby geen kenteken dat zou mooi zijn ik heb een fendt 308 LSA voor de hobby maar gaat wel 40 , maar denk niet dat ze daar intrappen Hobby of geen Hobby 😄
Frits1
@weurding als ik klaag zangen hier op het prikbord lees, zijn al onze trekkers hobby matig.
+2
weurding
@Frits1 zie boeren auto's rijden die 2500 mrb doen dus ach.....kan dit er wel bij😂
+2
JappieJo
Goede zaak ik zie hier ook weer veel "stal" trekkers rijden met de kunstmeststrooier. Tis bij veel tractoren zoeken om de verlichting en bij velen kon dr ook geen 30€ vanaf voor een setje magneetverlichting.
+1
Frits1
@JappieJo kunstmest strooi je in donker?
casejxu
@Frits1 ook overdag misschien even richting aangeven?
+2
Frits1
@casejxu ik steek mijn hand uit 😆
Twentsch Land
@Frits1

Op een case jxu ..... 🤔 die hebben toch een cabine 😉
+1
Frits1
@Twentsch Land ik heb een mf 265 😄
+1
mike_v
Verlichting is nog het minste wat je in orde kan houden @Frits1. Als dat hetgeen is waarvoor je de apk liever niet ziet komen ...
Frits1
@mike_v mijn 40 km trekker heeft de verlichting wel goed. Maar ik zie weer een kosten verhoging en weinig voordelen.
mike_v
Die paar euro's per jaar zal je wel niet failliet van gaan @Frits1. En als je materiaal reeds in orde is, zoals je zegt, hoef je je ooit geen zorgen te maken.
fendt308-driver
Quote Reactie van @JappieJo:
30€ vanaf voor een setje magneetverlichting

Waar haal jij ze weg? Hier ook maar een set aangeschaft maar 130 kwam eerder...
Fast Eddy
@fendt308-driver

€130,- voor magneet verlichting?
+1
Leo,s vriend
@fendt308-driver BTN de Haas, met 7.5 m kabel, 15.44 euro. 9 m kabel 20 euro.
Fast Eddy
@Leo,s vriend

Precies die setjes heb ik ook.
+2
van Ittersum
@Leo,s vriend verwen uzelf met dit cadeau


misteragri.com/connix-lichtset-draadloze-magnetisc…

mooi in een hardcase, in je cabine voor het geval het nodig is
1046
@van Ittersum ideaal setje. Heb ik ook
+1
van Ittersum
@1046 ik vond het ook een mooi bday cadeau 👍van de kids.# bedenk anders maar eens wat...
Twentsch Land
@1046

Hoelang heeft u dit set al in gebruik, is het degelijk.....sterk magneet dat de lampen op zijn plek blijven en heeft het een redelijke levensduur ?
+1
van Ittersum
@Twentsch Land mijn ervaring is tot nu toe, voor transport ideaal maar ik zou bij aanvang van je werkzaamheden in het land ze toch even afhalen. Door trillingen zal de kans groot zijn dat het verschuift of er af valt. Omdat ze in een handig koffertje zitten je ze mooi in de cabine van je trekker mee kunt nemen. Uiteraard is een dikke verflaag op je machine niet het meest ideaal als garantie dat ze blijven zitten. Op mijn kunstmeststrooier heb ik nog een versie met snoer, voor de zekerheid een touwtje als garantielijntje erop gemaakt. Tot heden blijven ze nog goed zitten en heeft het lijntje zijn dienst nog niet bewezen.
+1
1046
@Twentsch Land heb em al een tijd . Lamp weegt niks en magneet is goed
+1
bio boer
@van Ittersum hoe zou het gaan als de gene naast je bij het stoplicht het zelfde zetje heeft
van Ittersum
@bio boer ga met je afstandbediening van je tv naar je buren toe, werkt 99% van dr gevallen ook niet. Hetzelfde verhaal
fendt308-driver
@Leo,s vriend @Fast Eddy
How verkeerd gelezen ik bedoelde draadloze magneet verlichting
stephan-inter
@fendt308-driver www.soer.nl.
+2
jehan
Zie het wel weer ..sommigen gaan zogenaamd niet harder rijden dan 25 ...is meneer agent uit het gezichtsveld dan gaat het gas er weer op..daarom alle trekkers kentekenplaat verplicht ..moeten alle autos toch ook ..oude of nieuwe of kleine of grote
Quintto
@jehan maar wat gebeurd er dan met die kleine oude hobbytrekkertjes die hooguit alleen om te schudden de straat op gaan? moeten die ook helemaal gekeurd worden?
+2
mike_v
Er zijn maar 2 opties @Quintto. Of je hebt een trekker die de baan op gaat, of je hebt een trekker die de baan niet op gaat. Moet het zelf niet moeilijker maken dan het is. Dat is alsof je zegt dat je drie geslachten hebt ...
+1
1046
@Quintto kwestie van lezen. Eerst lezen dan als et nodig pas brullen
weurding
@Quintto Weet niet wat voor schudder jij hebt maar gemiddeld 10 meter hier hoef je niet met een oud hobbytrekkertje aan te komen
+1
jehan
@Quintto wat mij betreft wel ..alles of niets ..moet bij de autos toch ook
+3
ambu954
Zogauw alles een beetje met kenteken rijdt zal het niet lang meer duren of er moet flink wegenbelasting betaalt gaan worden

Maar is dit verhaal niet op 1 april bekend gemaakt 😄
Fast Eddy
@ambu954

Laat ze maar beginnen met motorrijders.
lukasbelarus
@Fast Eddy ook motorrijders betalen wegenbelasting
mike_v
Quote Reactie van @ambu954:
niet lang meer duren of er moet flink wegenbelasting

Is dat onlogisch dan?
newholland6640
@mike_v flink wel ja, beetje? Niet
+2
mike_v
Wat is er onlogisch aan om voertuigen
die de openbare weg gebruiken, mee te laten betalen @newholland6640?
Nickvg
@mike_v @newholland6640 zegt toch ook dat een beetje wel logisch is maar veel niet logisch is
mike_v
Maar hoezo is het "veel niet logisch" dan @Nickvg 😆 ...
newholland6640
@mike_v omdat 70 procent van de trekkers 70 procent van de tijd in het land rijdt.

Als ze al op de weg rijden berokkenen ze relatief weinig schade, zeker in vergelijking met vrachtwagens.
mike_v
Klopt, ze zitten niet zoveel kilometers @newholland6640. Maar voor zover ik weet zijn de bedragen ook navenant.
weurding
@ambu954 als ik kijk wat vooral kapotgereden wordt door o.a lelietransport zal dat er echt een keer van komen ja
grös
@weurding
Toch is de gemeente hier altijd heel fanatiek om doodlopende rvk-weggetjes op tijd te vernieuwen, blijkbaar zien zij ook de economische belangen bloembollenexport en rest landbouw.
Eigenlijk mogen ze ook niet klagen, sinds de afschaffing van rode diesel, word de staatskas ook al behoorlijk door landbouwverkeer gespekt. Boven de 40km is gewoon een vrachtwagen, met bijbehorende regelgeving.
weurding
@grös hier gemeente midden drenthe wil ruilverkavelingswegen ten dele gewoon laten voor wat het is, verleden jaar nog een bijeenkomst van gehad
bio boer
@weurding is het geen plicht om toegangs wegen te onderhouden
weurding
@bio boer betrreffende wegen liggen hier tegen natura2000 elperstroomgebied aan. We hadden de indruk dat men er liever geen verkeer meer langs wilde hebben
Kramer U800
@ambu954 Daar ben ik ook bang voor, aan die APK gaan ze al lekker verdienen...
Maikel MF
En hoe zit het met oldtimertrekkers die ook rond de 40 rijden, moeten die dan ook gekeurd worden?
van Ittersum
@Maikel MF komende tijd wordt alles duidelijk
Kramer U800
@Maikel MF Als die harder dan 40 rijd, hoe het er nu naar uit ziet wel
weurding
@Maikel MF auto's van 50 jaar of ouder hoeven ook niet
Maikel MF
@weurding Ja vandaar dat ik me dat dus ook af vroeg
+1
grös
@weurding
Dat geldt volgens mij nog niet, alleen voor auto's van vóór 1 januari 1960, dat zijn ook wel heel oude auto's. Iets anders als een Ford mustang shelby uit 1969 met 300 pk. Die zou ik liever wel af en toe willen keuren.
En 40 jaar en ouder; om de 2 jaar keuring weet ik uit eigen ervaring, is ook echt wel nodig, door bijv. oude remvloeistof gaan remmen e.d. zo vastzitten. Roetmeting is niet van toepassing.
flip1150
@Maikel MF Een hobby trekker is een trekker die niet bedrijfsmatig gebruikt wordt en is eigenlijk al jaren kentekenplichtig en mocht in het verleden dus ook niet op rode diesel rijden.
Dat hier nooit op gecontroleerd werd is iets anders. Dus een Lanz bulldog of Hanomag Nato hadden al langer de kenteken plicht.
bas101
Vreemd , ik meende enkele maanden geleden nog uit de media vernomen te hebben dat minister Carla van Nieuwenhuizen eerst in 2024 met een wetsvoorstel tot kentekenplicht zou gaan komen .... maar stel dat bovengenoemd wetsvoorstel komend najaar doorgaat :betreft die 25kmh en 40kmh hoeveel tolerantie wordt gehanteerd? mijn gisteren geplaatste foto van die Bührer sv4 die loopt bijv 33kmh ...
+1
Kramer U800
@bas101 Dan zal die wel geregistreerd moeten worden maar geen APK plicht moeten hebben wat ik er uit op kan maken.
+1
Bietenbrug
Zoals ik van cumela begrepen heb hoef je een trekker die 55 km kon rijden en die je bij de dealer hebt laten begrenzen op 39 niet apk te keuren. Bij nieuwe trekkers zou echter de max constructiesnelheid gekoppeld zijn aan de voertuigcategorie, dus daar zou dit dan niet kunnen.
+7
lukasbelarus
Als hobbytrekker snap ik dat je er je druk om kan maken...
maar als boer heb je gewoon een bedrijf met een bult omzet, dan kun je je toch niet druk maken om dat kleingeld wat apk en een kenteken per jaar zou moeten kosten... naast dat je spul gewoon in orde hoort te zijn.
+1
Nickvg
@lukasbelarus Wij hebben zelf 4 trekkers die niet ouder zijn dan 20 jaar, daarvan is het niet erg als die apk moeten hebben. Maar we hebben daarnaast ook 2trekkers die al meer dan 40 jaar oud zijn die maar enkele keren per jaar op de weg komen. Als je daar voor apk moet gaan verzorgen. In het artikel staat dat tot 25 geen apk nodig is dus gelukkig is het voor die trekkers dan niet nodig.
Fast Eddy
@Nickvg

Voor trekkers die de weg niet opkomen hebben ze dacht ik ook wat verzonnen.
Volgens mij heeft het mechanisatie bedrijf daar straks speciale platen voor.
In Duitsland hebben ze ook zo iets.Of dat je zonder kenteken maar 25 km mag rijden op de straat.
Nickvg
@Fast Eddy hoe ik het in het bericht lees is het inderdaad dat je zonder kenteken niet harder dan 25 mag.
mike_v
Trekkers die de weg niet opkomen, hoeven op papier "niet te bestaan" @Fast Eddy. Dus dan moet je ze ook nooit op kenteken laten zetten of laten keuren. Opgelost. Hoef je geen speciale kentekens voor te laten maken.
Fast Eddy
@mike_v

Nog beter.
JohnDeere5085
@mike_v Hoe zit het dan met verkoop, als de volgende eigenaar wel hem wil gebruiken op de weg?
mike_v
Zelfde als nu @JohnDeere5085? Nu bestaat een trekker op papier ook niet (toch?). Als de volgende hem wel op de baan wol gebruiken moet hij ervoor zorgen dat hij in orde geraakt.
xfire295
Een als trekker verzekerde landbouw quad lijkt me een moeilijk geval. De constructie snelheid is daar vaak veel hoger dan die 40 km/h. Dat is nog gewoon afwachten dus.
Verder vraag ik mij af hoe het komt met eigenbouw trekkers. Bijvoorbeeld een neuswiel of een aangepaste achter/voor as. Deze rijden vaak niet harder dan 40 maar ik weet van iig 2 trekker hier in de buurt dat ze constructie snelheid 50 op papier hebben staan. dan zou je komen te zitten met de apk... vragen vragen vragen, maar nog steeds geen antwoorden. We zullen zien
van Ittersum
Zo nadenkend kun je ook mooi je quad op kenteken krijgen. Bij aanschaf scheelde dat de bpm al en nu via een omweg...natuurlijk niet voor de autosnelweg maar voor de rest...
Kramer U800
Quote:
Landbouwvoertuigen die 40 kilometer per uur of harder kunnen rijden, zoals trekkers, moeten APK-gekeurd worden.

Maar wat nou als je 100 km/h kan met je Landbouwvoertuig (bijv. Unimog) mag je, als je hem APK gekeurd hebt en hij geregistreerd is, er mee op de snelweg?
+1
labella
@Kramer U800 Ik denk ook al kan hij 200 hij niet harder mag dan 40 km/u.
+1
Zodra kenteken er is krijgt de overheid weer een melkkoe erbij nl,wegenbelasting ,ik denk dat dit erachter zit ,nietzozeer de veiligheid!
labella
Cvroegejr@online.nl">@Cvroegejr@online.nl Reden te meer om trekker die niet op de weg komen geen kenteken voor aan te vragen.
van Ittersum
Cvroegejr@online.nl">@Cvroegejr@online.nl de vooruitgang en daarmee de grootte van de trekkers is hier debet aan. Ik zie hier door Sneek af en toe trekkers van 250 pk met zware machines rijden. Dwars door de woonwijken of centrum( voor de kenners: om vanaf Jutrijp richting Oppenhuizen te komen). Andere wegen zijn er ook niet of de wil is er ambtelijk niet om landbouwverkeer via de rijkswegen te laten rijden. En wat te denken van die grote driewielers van Vredo, hakselaars en enz. Leg dat maar eens uit aan iemand met een VW-up dat deze machines vrijgesteld zijn van elke vorm van keuring, belasting en milieueisen.
@van Ittersum is dit dan niet het andere uiterste? Nu word kenteken voor iedereen verplicht, ook voor mensen die hun land max 7 km van huis hebben en alleen over rustige landweggetjes rijden. Nu is iedereen de klos. Ik vind het ook niet handig dat grote trekkers door drukke steden moeten maar met zon plaatje erop zijn ze niet ineens minder breed of minder gevaarlijk.
van Ittersum
@bernard-vant-klooster ik reageerde of we straks wegenbelasting moeten betalen. Ook uw weggetje naar die 7 km ver weg weiland gaat waarschijnlijk over openbaar goed. Ook meebetalen voor gebruik en onderhoud?
@van Ittersum ik bedoel te zeggen dat er onderscheid moet worden gemaakt tussen een drukke plek als sneek en een landweggetje. De risicos in een drukke stad zijn veel groter dan de risicos van het rijden over rustige landweggetjes. Kentekens op de trekker vind ik niet erg, want bij een ongeval is de trekker dan makkelijker te traceren. Apk keuring vind ik in de basis ook geen onaardig concept, maar ik durf te wedden dat de uitvoering ervan weer lekker uit de hand zal lopen zoals bij zo veel maatregelen die getroffen worden. En wegenbelasting vind ik al helemaal geen goed idee, want een boer die met een combinatie van 20 ton zijn land op afstand bemest zal dan net zo veel moeten betalen als een loonwerker met dezelfde combinatie, terwijl loonwerkers zich veel vaker over de weg verplaatsen. Tuurlijk wil ik mee betalen aan het gebruik van de weg, maar als ik daar net zo veel voor moet betalen als een loonwerker voel ik me toch oneerlijk behandeld
van Ittersum
@bernard-vant-klooster dat is een discussie die al jaren wordt gevoerd, wegenbelasting is niet gebruik gelateerd.

Maar u bekijkt het wel enorm vanuit uw eigen perspectief, andere weggebruikers denken er heel anders over, dat kan ik u wel verzekeren
walker1
@bernard-vant-klooster wegenbelasting naar gebruik is erg ingewikkeld. Hoe ga je dat organiseren en controleren? Sommige boeren hebben meer land op afstand dan anderen, ook aantal percelen en de afstand vanaf boerderij en tussen percelen is bij iedereen anders. Verder heb je ook boeren die bv voor 1 jaar of aantal jaren een perceel huren of pachten. Ook aantal bewerkingen per jaar verschilt per gewas. Dus als er al wegenbelasting komt, dan is het een x bedrag per trekker, jouw idee is in de praktijk niet uitvoerbaar. Ik rijd met mijn auto ook niet elk jaar dezelfde kilometers en ook niet altijd evenveel over de snelweg als over rustige landweggetjes. de belasting blijft hetzelfde.
@walker1 ik weet dat het niet uitvoerbaar is, daarom zou het er ook helemaal niet moeten komen. De verschillen zijn te groot bij het gebruik van trekkers in vergelijking met auto’s. Een motorrijtuigenbelasting voor trekkers lijkt nu nog niet te komen en wat mij betreft nooit, want het is niet uitvoerbaar en zou zorgen voor onterecht grote kostenverschillen
bio boer
@walker1 dan maar op uuren teller kun je nog onderscheid maken bij boeren die hem veel gebruiken of weinig
mike_v
Quote Reactie van @bernard-vant-klooster:
Tuurlijk wil ik mee betalen aan het gebruik van de weg, maar als ik daar net zo veel voor moet betalen als een loonwerker voel ik me toch oneerlijk behandeld

Vergeet straks niet te gaan klagen dat de loonwerkfactuur omhoog gaat ...

Iedereen gelijk voor de wet. Met al die uitzonderingen en afzonderlijke regelingen ga je het alleen maar moeilijker maken voor iedereen.
bio boer
@van Ittersum sneek is niet echt trekker vriendelijk nee
+1
van Ittersum
@bio boer dat was ook de doodsteek voor de blauwe reiger merk van Johannes de B.
JappieJo
@van Ittersum dat is wat overdreven, is een combinatie van factoren.
van Ittersum
@JappieJo misschien te direct maar dan één van de....Dus minder omzet en/of aanloop
+2
“Om aan europese regels te voldoen” ondertussen stelt kentekenplicht in frankrijk niks voor. En wie gaan die apk eisen opstellen? Cumela zeker en dan zijn het alleen de loonwerktrekkers die door de keuring komen... ik zie het wel gebeuren dit gaat weer geld kosten
bas101
@bernard-vant-klooster leg een sin t kort uit , ik lees altijd carte grise ..
wotan2
@bas101 boer krijgt 1 ketekennr dat voor alle trekkers op het bedrijf geldt volgens mij
verwijderd
+2
lukasbelarus
@bernard-vant-klooster ik bedoel meer te zeggen als bedrijf heb je gewoon te maken met bedrijfskosten waar dit ook onder valt, zoals je het ene jaar misschien wat meer voer moet aankopen, en natuurlijk maakt de ene meer gebruik van de weg als de ander, maar dat is toch met alles zo? de één gebruikt zijn auto enkel om boodschappen te doen, de ander rijd er dagelijks mee naar zijn werk. apk kosten zal vastgesteld worden door het mechanisatiebedrijf welke het uitvoert, het is aan hun dus de keuze of zij meer rekenen voor een trekker welke op meerdere punten gecontroleerd dient te worden. en stel er wordt wegenbelasting ingevoerd zou het inderdaad wel normaal zijn dat de hoogte hiervan afhangt van het gewicht van de trekker en dus de belasting welke deze heeft voor de weg. en laten we eerlijk zijn, waarom hoeft een loonwerker voor zijn combinatie van 50 ton geen wegenbelasting te betalen en een transportbedrijf wel voor zijn vrachtwagen combinatie van 50 ton? zelfs met een motor waar je misschien 25x in het jaar mee op de openbare weg komt moet je wegenbelasting betalen.
labella
@lukasbelarus Dat transportbedrijf kan ook met een trekker gaan rijden, dan hoeft die ook geen wegenbelasting te betalen dus die moeten niet zeuren.
lukasbelarus
@labella die boeren kunnen ook hun trekkers verkopen en overal de loonwerker voor bellen, dus die moeten niet zeuren!!
+1
Nickvg
@lukasbelarus als die loonwerker straks ook wegenbelasting moet betalen zal die ook duurder worden.
+3
mike_v
Quote Reactie van @bernard-vant-klooster:
feit dat iedereen de zelfde prijs moet betalen terwijl de een veel meer gebruik maakt van de weg dan de ander

Jij betaald voor je auto toch ook evenveel als je buurman doe 50.000 km meer doet op 1 jaar? Ik zie geen verschil.
+1
weurding
@mike_v gelukkig niet... grijs kenteken wa😂
mike_v
Wat houd een grijs kenteken in in Nederland @weurding?
van Ittersum
@mike_v Geen bpm en lagere wegenbelasting(alleen voor zakelijk gebruik) . Voor mijn ene diesel betaal ik 330 per 3 maand en voor de grijs kenteken diesel 80 euro. Grijs kenteken heeft ook vele nadelen, zie de site van RDW en de belastingsdienst
weurding
@mike_v neem bv een diesel auto van 2000 kg op geel kenteken . Ong. 600 euro per kwartaal. Auto op bedrijfskenteken doet in die klasse 120 per kwartaal. Krijg je wel bijtelling of je mag hem niet privé gebruiken
@weurding wel als je hem op prive zet dan heb je ook het belasting voordeel alleen het nadeel dat je de aanschafkosten en onderhoudskosten niet van je winst af kunt trekken en je kunt er niet op afschrijven
+1
lukasbelarus
@bernard-vant-klooster klopt, heb ik ook. grijskenteken auto moet je dan prive kopen, dan mag je ook prive rijden zonder km's bij te houden. ook hoef je dan geen bijtelling te betalen. alle kosten en de diesel moet je ook prive betalen. wat wel mag is zakelijke km's 18ct per km aftrekken.
Twentsch Land
@lukasbelarus

Wel moeten die km iets in verband staan tot daadwerkelijk gebruikt voor bedrijf.
sjuu
@lukasbelarus Ik ook, zakelijk gekocht en de btw teruggevorderd. Daarna naar prive gezet, en brandstof van de zaak.
weurding
@bernard-vant-klooster dan betaal je dus de bpm
grös
@weurding
Ja als je hem op je eigen naam zet ook de hogere wegenbelasting, of je moet een briefje naar de belastingdienst sturen dat je hem voor je bedrijf gebruikt. Maar hier gewoon kenteken op de naam van de zaak, en de km's allemaal privé, lekker goedkoop rijden, alleen geen dubbele cabine helaas.
+1
mike_v
Is hetgeen we in België "lichte vracht(wagen)" noemen dan @weurding @van Ittersum ?

Voorwaarde om het voertuig zo in te schrijven is dat de laadruimte minimaal 50% van de wielbasis moet zijn en ten minste één europallet moet kunnen laden. Voordeel is dat je geen BIV moet betalen en de verzekering een pak lager is.
lukasbelarus
@mike_v is ook zoets in nederland. laadruimte moet een bepaalde afmeting hebben, en moet volgens mij vlak zijn. ik heb een mitsubishi pajero sport om grijs kenteken. hier is de achterbank uitgehaald. verzekering is op grijskenten juist in vele gevallen hoger, omdat met een werkauto over het algemeen meer schade gereden wordt, en omdat er vaak lading mee vervoerd wordt.
labella
Lto zegt dat er apk-vrijstelling komt voor trekkers die op landbouwbedrijven gebruikt worden. Nu is er nog wel 1 probleem, hoe betrouwbaar is lto nog?
@labella heb je den bron?
labella
@bernard-vant-klooster boerderij.nl
van Ittersum
@labella klopt, maar ga er dan ook maar vanuit dat dan gebruik op de openbare weg als een economisch delict wordt gezien. Ik zou zeggen, weg die oude zooi, uitstel van executie
ambu954
Maar als een tractor APK gekeurd moet worden dan zal het getrokken materiaal er ook niet aan ontkomen ( bv dumper /mesttank? rooimachinene enz enz ) een vrachtwagen aanhanger /oplegger moet ook gekeurd
+1
van Ittersum
@ambu954 kortom, beneden de 40 km per uur blijven.
de Haas
@van Ittersum sowieso... daarboven kost het je een vermogen aan banden slijtage en diesel
+1
m uut m
@van Ittersum
Maximale toegestane snelheid van een tractor wordt 40 km.
Er boven wordt snelheidsovertreding.
+1
grös
@m uut m
Dus met andere woorden, alleen kentekenplicht als je 40 wil rijden.
+1
Valtrapowerr
Denk ik nou verkeerd of wordt het een verschil tussen landbouwverkeer (tot 40km/h) en snelverkeer (harder dan 40km/h).

Trekkers tot 40 km/h niet gekeurd, harder dan 40km/h wel gekeurd, in hetzelfde bericht staat maximumsnelheid wordt 40. Dus trekkers met APK keuring mogen wél harder?
+1
mike_v
Trekker -40kl/u = landbouwvoertuigen
Trekker +40km/u = vrachtwagen?*

*Dus ander rijbewijs ed.

@Valtrapowerr
Pluto
@mike_v Dan ook op de autoweg???. Die van mij lopen alle 3 flink door de 40 met een uitschieter 55. Het probleem is dat er maar weinig wegen zijn die dit soort snelheid aankunnen !.
Automobilisten verkijken zich regelmatig op de snelheid van de trekker bij het inhalen en komen in problemen bij het invoegen . Niemand wil achter een trekker rijden ook al haalt die de maximale toegestane limiet die er geld !. Ik heb ook gehoord dat er uitzonderingen kwamen voor trekkers die sporadisch ???? op de weg kwamen , van het erf naar het perceel . Het kenteken zou dan alleen gelden voor loonwerkers en met name het grondverzet !. We zullen het afwachten!.
mike_v
Neen @Pluto. Snelweg moet je minimaal 70 kunnen rijden (in België, nederland ook?) En daar ga je in normaal nooit aan komen.

Je zegt uitzonderingen voor trekkers die enkel van het erf naar het perceel rijden. Ik ken niet veel mensen die hun trekker voor andere trajecten dan hoeve-veld gebruiken. Dus dan zoi het eerder een uitzondering zijn als je kenteken krijgt dan wanneer je er geen krijgt.
Bietenbrug
@mike_v dan krijgen bijna alleen loonwerkers een kenteken, da's niet erg want cumela wil ook heel graag zo'n plaat.
mike_v
En blijven die boeren die nu de meeste regels aan hun laars lappen, gewoon doordoen zoals ze bezig zijn @Bietenbrug. Dus kom je niet verder dan waar je nu staat.

Het zijn de loonwerkers en "machineboeren" die hun materiaal vaak het beste op orde hebben. Die machines zullen geen problemen gaan hebben met die apk ed. Dus je zou de verkeerde extra gaan controleren.
caseboy
@mike_v toch denk ik dat ook bij de manne die hun materiaal netjes op orde hebben er nog best wa gesleuteld moet worden aan vooral getrokken materiaal om die door de apk te krijgen
mike_v
Er zullen er altijd zijn @caseboy. Maar globaal gezien is er toch een merkbaar verschil tussen de machines in de schuur bij een loonwerkbedrijf en een landbouwer die x keer per jaar zijn machines eens afstoft voor 2 dagen werk.
caseboy
@mike_v das zeker waar
Pluto
@mike_v Ik heb het over autoweg geen snelweg, een autoweg is een 80 km weg met een parallel weg waar jij met een mestcombi van pak em beet 50 ton en straks 40 kmh samen met de schooljeugd op de fiets raast !.
newholland6640
@Pluto autoweg is 100 km tenzij anders aangegeven
grös
@Pluto
Schooljeugd komt er 2x daags langs, en als je harders las 50 kunt en mag mag je ook op de autoweg.
melkertje
K zal de apk voor m'n fiets ook vast aanvragen, Begin van het eind.
Twentsch Land
@melkertje

Er gaan soms fietsen over de straat waarvan je denkt invoering fiets apk zou zo gek nog niet zijn.
+1
caseboy
@Twentsch Land zoals mijn akker/ cafe fiets bijvoorbeeld
mike_v
Een fiets hoort nu eenmaal ook aan regels te voldoen @melkertje ... Hier in België zijn er op de lagere scholen jaarlijks controle dagen voor de fietsen ...
newholland6640
@mike_v wat slim van die belgen
van Ittersum
Hier wat antwoorden op de meeste vragen

boerderij.nl/Home/Nieuws/…
van Ittersum
spiroe
Bij een eerdere kentekenplicht aankondiging een aantal jaren geleden zou bij invoering de LVR driehoek dan niet meer op de trekker hoeven. Weet iemand hoe dat bij dit wetsvoorstel zit?
aad3040
mike_v
Quote:
uitzondering registratieplicht: voertuigen waarvoor geen T-rijbewijsplicht is (< 1,30 m breed en specifieke werktuigfunctie)

Dus alle zelfrijders vallen al uit de boot? 🙄

Quote:
Er komt wel een uitzondering van de APK-plicht voor:

Snelle landbouwtrekkers die hoofdzakelijk voor land- en bosbouwwerkzaamheden worden ingezet op het terrein waar zulke activiteit plaatsvindt.
Boeren die hun snelle trekker uitsluitend voor het eigen bedrijf inzetten
.

Slaat toch nergens op? Zoals ik het begrijp valt iedere trekker dan onder de "uitzonderingen" behalve die combinaties die puur voor transport gebruikt worden 🙈

@aad3040
walker1
@mike_v waar lees jij dat de zelfrijders uit de boot vallen?

Is toch logisch dat als jij alleen maar op eigen bedrijf blijft met de trekker dat je geen apk nodig hebt?
mike_v
"specifieke werktuigfunctie" @walker1. Dat wordt (hier) gezien als een machine die voor slechts één functie (en dat in het veld) dienst kan doen. Dus een hakselaar bijvoorbeeld. Die kan niet voor andere werken dan landbouwdoeleinden gebruikt worden. Een laadschop, zonder reminrichting voor een aanhangwagen kan enkel gebruikt worden om dingen te laden/grond te verzetten maar dus niet om bijvoorbeeld een strowagen mee te trekken (Of is daar toch niet voor gemaakt).

Als ze met "op het terrein waar zulke activiteiten plaatsvinden", het eigen erf bedoelen zou het inderdaad niet nodig zijn. Maar land- en bosbouwwerkzaamheden worden in mijn ogen meestal niet op het erf uitgevoerd.
walker1
@mike_v Terrein kan toch ook bos of akker zijn.
mike_v
Maar dat betekend dan dat je je eerst op de openbare weg hebt begeven @walker1. Tenzij het een aangrenzend perceel is.
walker1
@mike_v dat staat er idd niet duidelijk omschreven. Persoonlijk zeg ik, komt het voertuig op de openbare weg, dan ook apk. Wordt anders veel te ingewikkeld en ook niet te handhaven. Akkerbouwbedrijf met 500 ha. zou dan geen apk nodig hebben en een klein bedrijf die er met 1 trekker wat loonwerk erbij doet wel.
mike_v
Inderdaad @walker1. Gewoon éénduidig en iedereen gelijk voor de wet.
bio boer
@mike_v ik lees het als een melkveehouder/akkerbouwer de trekker alleen op eigen bedrijf gebruikt geen APK hoeft maar loonwerker wel
mike_v
Dus een loonwerker doe de trekker op eigen terrein gebruikt is wel apk plichtig maar een landbouwer die op eigen terrein blijft niet @bio boer? 😐

Ze maken het zichzelf veel te ingewikkeld ... Je hebt maar 2 keuzes.
- Of je hebt een trekker/werktuig dat op het erf blijft.
- Of je hebt een trekker/werktuig dat op de baan komt. Ookal is dat maar 1 keer per jaar, je komt op de baan en zou dus apk plichtig moeten zijn.
bio boer
@mike_v loonwerker van 30 km hier van daan komen hier in de buur ik kom alleen in mijn eigen straat soms naar het mechanisatie bedrijf is toch wel verscheel met loonwerkers die de hele gemeente elke dag door crossen als ik ook apk moet zou ik mij niet zo druk om maken de trekkers zijn wel up to date
de jonge
@bio boer dus als je je auto alleen gebruikt om naar het mechansiatiebedrijf te rijden ben je daar ook geen apk voor nodig in jou ogen??
bio boer
@de jonge in canada is de farm truck wel vrij gesteld van apk 😉
mike_v
Maar in Canada kom je op heel de dag geen 2 andere voertuigen tegen @bio boer 😆
+1
mike_v
Quote Reactie van @bio boer:
ik kom alleen in mijn eigen straat soms naar het mechanisatie bedrijf

En dit is net waarom uitzonderingen maken te belachelijk is voor woorden ... Je zegt het zelf; "Ik kom nooit verder dan mijn eigen straat! Behalve als ..."

En zelf die "eigen straat" is al teveel. Openbaar terrein = Openbaar terrein. Heel simpel. Je mag ook niet dronken achter het stuur zitten in je eigen straat. Wat is het verschil?
walker1
@mike_v @bioboer Bovendien is "eigen straat en mechanisatiebedrijf" ook lekker vaag en niet voor iedereen hetzelfde. Sommigen komen 1 x per jaar bij het mechanisatiebedrijf, anderen elke week. Eigen straat, tja bij de een is dat een weggetje met 2 boerderijen en verder niks, anderen wonen bijvoorbeeld aan de Van Heemstraweg die maar liefst 45,5 km lang is, behoorlijk druk is met vele soorten verkeer en door diverse dorpskernen loopt.
bio boer
@walker1 ja oke ik woon wel aan een kleine b weg waar alleen wij boer zijn samen met nog een boer hebben al ons land bij elkaar ligen in een huis kavel
labella
@bio boer Misschien kun je dan toe met een bpk( beperkte periodieke keuring).
Pluto
@mike_v Dat bedoelde ik dus !!.
Puma165
En wie gaat het allemaal weer betalen???
+2
walker1
@Puma165 kenteken is tientjeswerk en de apk ook als de spullen in orde zijn. Een Puma 165 gaat ook richting anderhalve ton, dan zijn die paar tientjes geen probleem denk ik?
+1
weurding
@walker1 niet best als die 1.5 ton kosten
walker1
@weurding Ik heb er nooit geen gekocht, maar zo heel ver zal ik er toch niet vandaan zitten. Bedoel ook nieuwprijs incl btw en andere kosten voor de duidelijkheid.
weurding
@walker1 catalogusprijs misschien, maar voor 150000 euro koop je heel wat anders dan een rooie nh
+1
labella
@walker1 Als je er nog 1 zoekt, in valthermond staat nog een nieuwe puma 165. Vraagprijs 87500,-- ex
+1
mike_v
Als je over die paar euro gaat vallen @Puma165, doe dan ook maar je auto weg. Want daar betaal je dat ook ... 🙄 Kan je misschien ook nog een premie aanvragen omdat je je voortaan ecologisch met de fiets gaan verplaatsen 🙈
caseboy
Wie mag landbouwvoertuigen eigenlijk apk keuren? Mag iedereen die apk zwaar heeft die straks keuren, of komt daar nog een apart examen en bevoegdheid voor landbouw apk?
labella
@caseboy Dat mogen denk ik alleen bedrijven doen die lid zijn van cumela.
caseboy
@labella die apk heeft volgens mij niks meet Cumela te maken, de kentekens en apk bevoegdheid word door het rdw geregeld
labella
@caseboy Officieel misschien niet maar cumela heeft jarenlang gepleit voor die kentekenshit.
caseboy
@labella ja maar cumela heeft dan nog niet de bevoegdheid om kentekens uit te delen
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!