Onbekend Ploegen - 3 schaar ploeg met losse 3e schaar (2+1 ploeg), eenvoudig om te bouwen?

Hallo allen,

Regelmatig zie ik 3-schaar wentelploegen te koop staan, waarvan het frame tussen de 2e en 3e schaar gedeeld is en daar met een grote flens en een paar bouten aan elkaar zit.
Is zo'n ploeg makkelijk om te bouwen van 2 naar 3 scharen en andersom? Of moet hij dan helemaal opnieuw afgesteld worden?

Bij voorbaat dank!
hooidonk

Reacties

inspecteurfendt
Een vriend van me heeft 1 van hun lemken 5 schraren omgebouwd naar een 6 schaar. Dat ging toch vlot en volgens mij zonder veel af te stellen.
JJ
Afstellen zul je als je een ploeg koopt altijd moeten. Het aantal scharen is daarbij niet heel belangrijk eigenlijk. Maar een ploeg alleen afstellen is de eerste keer eigenlijk niet te doen.
+1
wotan2
Ligt een beetje aan de opbouw van de ploeg.Normaal zou een ploeg een goede afstelling even goed moeten ploegen met een schaar meer of minder.
Maar bij mijn ploeg bij voorbeeld is het zool ijzer van de laatste schaar langer, dit zou je dan ook moeten verplaatsen.
spotmelker
Wanneer je de ploeg langer maakt/meer scharen gaat hij meer aan de topstang hangen. Als je trekker de trekkrachtregeling via de topstang heeft kan dat lastig zijn om af te stellen.
jammermaarhelaas
Bij mijn weten zul je na demonteren van de 3e schaar de treklijn anders moeten instellen, omdat de ploeg met 2 scharen anders achter de trekker loopt dan voorheen met de 3 scharen, het trekpunt van de ploeg veranderd namelijk. Je merkt dat doordat je met de voorwielen van de trekker moet gaan tegensturen om nog rechtuit te kunnen, in dat geval staat de treklijn niet goed. Bij een goed ingestelde treklijn kun je met losse handen ploegen. Hier met mijn 2wd Ford komen soms de voorwielen van de grond (ondanks frontgewichten), maar loopt ie toch nog rechtuit.

Dit instellen van de treklijn is bij diverse merken weer anders. De een heeft een geleidebaan waar je de kop van de ploeg langs kunt verstellen met een spindel (bv. Kverneland), de ander een buis met een bout die je in een ander gat moet zetten (bv. Lemken), en je hebt ze ook met een frame tussen bok en ploegraam wat je met een spindel meer of minder schuin zet (bv. Rabe of Lemken) En je ziet ook wel dat de trekstang onder aan de bok versteld an worden (bv. Lemken).

Handigste is een foto, dan kunnen we je er meer over zeggen.
langeslagdiesel
Ben zelf niet zon liefhebber van 2 opbouw 3 schaars ploegen. Vind ze vaak niet stijf genoeg qua constructie. Een 3 opbouw 4 is toch zwaarder geconstrueerd. Afstellen aan een ploeg blijf je altijd, zeker in bond land of bij trekker wissel, andere ploegdiepte. Dus ook bij een schaar meer of minder. De 1ne ploeg stelt makkelijker en logischer dan de ander. Net wat je gewent bent.
Fordje4600
Treklijn veranderd als je de ploeg korter of langer maakt, afstellen dus
hooidonk
Hallo allen,

Bedankt voor jullie reacties!
Ik zit er wel eens over te denken om onze tweeschaar te verkopen en er een drieschaar voor terug te kopen.
Deze kan ook wat vaker de buurt in en zelf denk ik er ook wat meer aan te hebben.
Als ik zag hoe relatief makkelijk onze trekker het met een tweeschaar had, dus ik wilde eens proberen of hij op de lichte zandgrond ook wel een drieschaar aan kan. Maar op zwaardere grond en bij wedstrijden zal een tweeschaar weer de voorkeur hebben. Ik hoopte dat het wisselen een kwestie was van 4 bouten los en door, maar dat is nog niet zo eenvoudig.
Om hem ook nog te kunnen tillen, moet het moet een vrij licht gebouwde ploeg zijn en bij voorkeur weer 16".
Dus misschien gaan zoeken naar een ploeg die redelijk makkelijk te verstellen is en waarvan de instellingen makkelijk zijn terug te vinden door bijvoorbeeld het aantal slagen te tellen?
langeslagdiesel
@hooidonk de zoektocht naar een andere ploeg is altijd interessant Je komt zo veel tegen. Je moet voor je eigen uitzetten wat je wilt, anders zie je door de bomen het bos niet meer. Je raakt ook dan in die maat bij een oudere ploeg. Leuke niet te zware ploegen uit die tijd zijn absoluut : rabe werke en niemeijer. Krone gaat ook wel in zandgrond.
hooidonk
@langeslagdiesel
Ja, ik moet me er inderdaad nog helemaal in verdiepen welke ploegen geschikt zijn voor onze zandgrond. Onze huidige ploeg had ik eigenlijk min of meer in een opwelling gekocht, maar achteraf wel heel blij mee. Alleen denk/hoop ik een maat groter te kunnen.
Ik noteer die merken alvast.
En eventueel Lemken of ik zag ook een mooie Kverneland vd85 langs komen?
jammermaarhelaas
@hooidonk

Als je makkelijk klaar wilt zijn met afstellen van de treklijn zou ik een Lemken met Optiquick zoeken, werkt super handig, het is maar een tip. Systeem is inmiddels al wel meer dan 30 jaar op de markt.

Ook zijn het qua gewicht geen zware ploegen, als je de Opal 080 (kom je niet veel tegen) of 090 serie bekijkt. De 090 serie is standaard 14"", met kielen 16". De 110 is vaak al wel standaard 16", maar ook wel wat zwaarder qua gewicht.

Voorbeeld instellen treklijn:
hooidonk
@jammermaarhelaas
Mooie video, dat werkt inderdaad wel erg mooi zo. Zo'n Opal 80 of 90 lijkt me wel een hele mooie ploeg, vooral als dit systeem er op zit. Bedankt voor je informatie!
jammermaarhelaas
@hooidonk

De "oude uitvoering" zonder optiquick, is de Opal 90, de nieuwe uitvoerig met optiquick heeft altijd 3 cijfers, dus 080, 090, 110, enz. Daar kun je ze makkelijk aan herkennen. Nadien is er weer een andere aanduiding gekomen, ik geloof de Europal (naast de Variopal).
+1
mf6290
Ik heb een jaar of 10 geleden mijn 3 schaar omgebouwd naar 4schaar, ik heb er niks aan moeten bijregelen, gewoon het laatste element met enkele bouten eraan bouten en ik kon gaan ploegen. bij aankoop had ik ook de vraag gesteld aan de machinehandel hoe het zat met de afstellingen en het antwoord was dat alle ploegen of ploegelementen van dit merk volledig perfect uitgelijnd worden voor verkoop. of alle merken dit doen weet ik niet
+1
jammermaarhelaas
@mf6290

Welk merk betreft het?
+2
mf6290
@jammermaarhelaas het is een steeno ploeg
+1
Pauls
Wil je de 3schaar achter de 155 hangen ? ik zou het niet doen, of je moet hulpcilinders monteren, want de trekker kan de 3schaar wel voorruit trekken maar de hef is standaard onvoldoende sterk voor 3schaar, ik spreek uit ervaring met de kverneland VD95 3schaar, is een lichte ploeg maar met de 175 amper uit de grond te krijgen, een rondgaande 3 schaar is geen probleem.
hooidonk
@Pauls
Hartelijk dank voor uw waardevolle bijdrage.
Inderdaad was er de hoop dat de 155 er mee overweg zou kunnen.
Het tillen leek me inderdaad al een uitdaging.
Laatst heb ik al met een hulpcilinder in m'n handen gestaan, dus dat is eventueel wel een optie.
Maar de 155 komt eerder met de neus omhoog, dan dat hij aan hefvermogen te kort komt, dus misschien moet ik ook op zoek naar een setje frontgewichten.
Herkent u dat bij uw 175?
Of zou het kunnen dat bij uw trekker de pomp misschien een paar bar minder levert, dat hij voor de VD95 net wat tekort komt?

(klik om te vergroten)

Pauls
@hooidonk Ik had de test gedaan net nadat de 175 de hefpomp vernieuwd was. mijn 175 is eerste type, dus kleine hefcilinder, ik geloof amper 1500kg , latere types zijn 1700 kg. dus dat kan wel verschil geven, mss dat uw 155 wel de 1700kg versie heeft. Ik had m in 1994 volledig open gehad, en dan direct maar zoveel mogelijk vernieuwd. Ik vermoed dat ie dit jaar nog wel eens doormidden moet, koppeling bijstellen, en de trompetten eraf want de linker rem was onlangs wat raar aan't doen, die bleef precies wat plakken en schoot ineens los, nu voel ik er niet direkt nog iets aan, maar ik zou toch graag willen weten wat er is/was.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden ombouwen geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!