Fiat 850 - Mazoutpomp aan revisie toe?

Ik heb gemerkt dat er na (en waarschijnlijk ook tijdens) het rijden met mij fiat 850 steeds een paar druppels mazout uit het darmpje dat achteraan de pomp naar beneden gaat komen.
Wanneer ik de twee olie peilstokjes uittrek lijkt er mij niet echt olie meer in te zitten maar eerder een mengsel van olie en vooral mazout.
Ook de koudstart knop kan ik wel indrukken, maar blijft niet in. Is het normaal niet de bedoeling dat je deze indrukt, motor start en dat deze dan pas terug uit komt?
Verder ondervind ik er geen problemen mee, hij draait normaal, maar na een paar dagen stilstaan duurt het wel altijd even eer hij start.
Iemand enige ervaring hiermee?
Jeanke

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+1
Moonshine
De koudstart knop blijft normaal alleen op de plek als je volgas geeft. Handgas omlaag, knop indrukken en als je dan gas terug neemt als hij gestart is zal de knop op de pomp weer op de plek springen. Zolang de motor verder soepel loopt zou ik persoonlijk niet heel bang zijn voor iets lekkerij aan de pomp, het blijft geen nieuwe trekker natuurlijk.
Jeanke
Ha zo, weer iets bijgeleerd. Zal het morgen meteen eens testen. 👍
Was ook mijn eerste idee, was alleen eventueel bang dat er iets intern niet goed meer gesmeerd zou worden of vastlopen doordat de olie verdunt/ verdreven wordt door de diesel.
Misschien eens wat vaker aflaten en verse olie erop.
fiatfan
`had ik vorig jaar ook, maar dan komt er toch een totale revisie uit van 1000,--
je kunt beter idd een keer aftappen en verse olie erop doen.
tenzij je minimaal 500 uur per jaar maakt, dan zou ik de pomp na laten kijken
Jeanke
Is die revisie toch zo duur, had me aan een €500 verwacht, heb er totaal geen idee van.
Als ik er al 50u per jaar mee zal doen is het veel denk ik, dan kan ik beter gewoon ieder jaar eens verse olie op de pomp doen.
Op de pomp staan twee peilstokjes, moet je ze dan ook op de twee plekken vullen of is dit 1 doorlopende kamer?
fiatfan
@Jeanke 2 plaatsen
fiatfan
@Jeanke probeer er wat dikkere olie in te doen als deze niet veel draait, dat blijft beter hangen ..
samie
@fiatfan heb ook een fiat 800 staan met dezelfde pomp, waar laat je best de olie af en waar kun je het maximum debiet verstellen want bij de vorige eigenaar is er aan de pomp gedraait en wil hem weer origineel hebben
joop-same
@fiatfan Gewone motorolie met de olie spuit in het gat van de ontluchting dop doen, de pijlplug losdraaien en de oude olie met diesel zal er eerst uit lopen, en dan deze weer dichtdraaien.
Ook nieuwe plunjers hebben lekkage en er zal na verloop van enige tijd ook weer iets olie uit het overlooppijpje komen.
Jeanke
Welk type olie zouden jullie juist gebruiken?
fiatfan
@Jeanke bij veelvuldig gebruik motorolie, anders 80w90, dit doe ik meestal bij de oldtimers, dan kleeft de olie langer aan het asje waardoor er minder kans is op inwendig roesten..
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden brandstofpomp en dieselpomp geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!