PZ165 gaat bij heffen niet volledig recht omhoog. het maaideel hangt naar beneden
Wanneer ik de PZ165 wil heffen, dan knikt hij halverwege erg ver door. ik kan hoog genoeg heffen om over de weg te verplaatsen, maar in maaistand, dan blijft het uiteinde van de maaier bijna aan de grond, waardoor de messen in de grond slaan.De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Heb je de schuine stang wel aan de bok / maaier zitten. ? En goed gemonteerd?
Anders moet het makkelijk met heflatten te corrigeren zijn.
Als je achter de trekker staat en je kijkt naar de rechter hefstang, dan zie je daar aan de bovenkant, als het goed is, een zwengeltje aan zitten. Hiermee kun je die hefstang verlengen of verkorten, en bij de klacht die je met de maaier hebt moet je beginnen met deze hefstang veel korter te draaien. Zo mogelijk helemaal op zijn kortste.
Dit gaat het beste als je de vergendeling van de compenstatieveer (die zit boven aan de bok, waar de veer aangehaakt zit) er eerst op zet (even de hef omhoog, dan moet ie er in passen) en de steunpoot laat zakken, alsof je de maaier parkeert. Nu de hef laten zakken zodat de maaier op de steunpoot rust en kijken of je de de hefstang-zwengel kunt bedienen. Lukt dit niet, dan eventueel maaier eerst afbouwen, hefstang inkorten en maaier weer aanbouwen.
Ook is het raadzaam om de topstang aan de tractor in het bovenste van de twee gaten te doen, blijft ie dan nog teveel voorover duiken bij laten zakken dan de topstang aan de maaier maar eens in het onderste gat, dan duikt ie niet zo makkelijk voorover met de punt bij het laten zakken.
Natuurlijk de steunpoot weer omhoog zetten en vergrendeling weer open doen voordat je gaat maaien, maar dat snap je wel.
Ook kun je kijken naar de luchtdruk in de achterbanden, dit mag best 2 bar wezen in dit geval, dat scheelt met inzakken dus ook met overhellen.
En tijdens het maaien hoort het sleufgat in de strip onder de compensatieveer (waar je de vergrendeling op moet zetten bij parkeren van de maaier) een paar centimeter vrije ruimte te hebben tussen de as waar die boven aan over heen glijd, en het uiteinde van het sleufgat, dan hangt de maaier goed in de veer, je regelt dit door de hef op de juiste hoogte te brengen. Heb je talud of is het land rond gelegd, dan op die plekken even kijken of het sleufgat aan beide kanten nog vrij ligt, het kan dan zijn dat de hef iets omhoog of omlaag moet om dat te bereiken.