PZ165 gaat bij heffen niet volledig recht omhoog. het maaideel hangt naar beneden

Wanneer ik de PZ165 wil heffen, dan knikt hij halverwege erg ver door. ik kan hoog genoeg heffen om over de weg te verplaatsen, maar in maaistand, dan blijft het uiteinde van de maaier bijna aan de grond, waardoor de messen in de grond slaan.
jimmy-van-gessel

Reacties

verbondanti
Heb je beelden? Niks krom? Zuigers goed? Druk goed?
jimmy-van-gessel
@verbondanti ik zal foto's maken.
Het is overigens een oudje.
boegie
Zit het echt in de maaier of kan het zijn dat de hefstangen niet even lang zijn?
jimmy-van-gessel
@boegie het zit in de maaier. Halverwege waar de snaren beginnen, knikt hij door.
Noknok
Rechtse hefarm korter draaien, als je de maaier er aanhangt . Of linkse hefarm langer draaien. Daarna hangt ie vlak in de maaistand.
jimmy-van-gessel
@Noknok het is meer dat hij halverwege de maaier door knikt. voor het maaien staat hij goed. op het moment dat gaat heffen, komt het deel dat aan de hefarmen zitten omhoog en het deel waar de schotels aan zitten blijft beneden, totdat hij niet meer verder kan buigen, dan komt dat stuk ook omhoog.
Mdbm
@jimmy-van-gessel Dat is altijd zo bij een PZ. Je moet al zeker je hefarmen korter draaien.
Momenteel laat je ook de lift te ver zakken. Het deel waar de riemen aanhangen moet ongeveer waterpas staan om te maaien.

Bij het omhoog doen van je lift in de maaistand komt de achterste schotel altijd maar iets van de grond. Bij transport op de straat zou het kunnen dat je uw topstang iets moet inkorten.
jimmy-van-gessel
@Mdbm Ok, dat is dus normaal. Beter niet te heffen tijdens het maaien... Ik heb hem ook om te maaien en niet om mee rond te rijden.
Tim Hurkmans
Met onze maaier hebben we precies hetzelfde probleem. Wij doen inderdaad altijd de rechter hefarm flink inkorten en dan gaat het goed.
jimmy-van-gessel
@Tim Hurkmans bedankt, dat zal ik proberen.
Rozema
@Tim Hurkmans
Ik snap het niet helemaal. Als de hefarmen op gelijke hoogte staan moet de maaier toch gewoon kunnen functioneren? En het deel van de riemen moet toch op de hoogte staan zodat de aftakas recht loodrecht aanhaakt op de trekker?
+1
Sjon
@Rozema Die 165 maaiertjes hangen vaak aan een (heel) oude trekker met een gammele hefinrichting. Dan moet je wel verstellen om hem weer vlak te krijgen.
Piet1960
@Sjon Klopt. Je ziet dan ook vaak in geheven stand de linker hefarm hoger hangen t.o.v. de rechter arm en dan heb je zo de buitenkant aan de grond.
+2
Stier69
En maaien op handgas,zie veel te veel gemaai op voetgas.Dan krijgen maaier en trekker telkens op hun donder.
+1
Rozema
@Stier69
Helemaal mee eens! Ik mocht de handgas pas terugzetten als ik klaar was met maaien.
tim-de-wit
Ik heb hetzelfde hier, maar als ik tegen een schuine kant maai en ik wil mijn maaier optillen komt hij natuurlijk nooit hoog genoeg en met transport hangt hij ook net zomaar boven de grond achter. Ik ben daarom zelf van plan om de stang die boven het maaidek vastzit te vervangen door een cilinder. Dit hoeft geen dikke te zijn, maar dan kan ik het maaidek optillen als ik bijvoorbeeld achteruit moet rijden. Ligt er ook aan of je ergens een toepasselijke cilinder kunt vinden voor weinig maar mij lijkt het wel wat.
fendt2
@tim-de-wit heb ook weleens gezien dat de stang boven de maaier een beetje ingekort wordt. Dit heeft wel als gevolg dat je minder schuin (diep) kunt maaien.
Martijn S
Zo te lezen hangt de maaier wel erg schuin.
Heb je de schuine stang wel aan de bok / maaier zitten. ? En goed gemonteerd?

Anders moet het makkelijk met heflatten te corrigeren zijn.
+5
jammermaarhelaas
Ik neem aan dat je de Dexta er voor hebt die je op je profielfoto hebt staan?
Als je achter de trekker staat en je kijkt naar de rechter hefstang, dan zie je daar aan de bovenkant, als het goed is, een zwengeltje aan zitten. Hiermee kun je die hefstang verlengen of verkorten, en bij de klacht die je met de maaier hebt moet je beginnen met deze hefstang veel korter te draaien. Zo mogelijk helemaal op zijn kortste.

Dit gaat het beste als je de vergendeling van de compenstatieveer (die zit boven aan de bok, waar de veer aangehaakt zit) er eerst op zet (even de hef omhoog, dan moet ie er in passen) en de steunpoot laat zakken, alsof je de maaier parkeert. Nu de hef laten zakken zodat de maaier op de steunpoot rust en kijken of je de de hefstang-zwengel kunt bedienen. Lukt dit niet, dan eventueel maaier eerst afbouwen, hefstang inkorten en maaier weer aanbouwen.

Ook is het raadzaam om de topstang aan de tractor in het bovenste van de twee gaten te doen, blijft ie dan nog teveel voorover duiken bij laten zakken dan de topstang aan de maaier maar eens in het onderste gat, dan duikt ie niet zo makkelijk voorover met de punt bij het laten zakken.

Natuurlijk de steunpoot weer omhoog zetten en vergrendeling weer open doen voordat je gaat maaien, maar dat snap je wel.

Ook kun je kijken naar de luchtdruk in de achterbanden, dit mag best 2 bar wezen in dit geval, dat scheelt met inzakken dus ook met overhellen.

En tijdens het maaien hoort het sleufgat in de strip onder de compensatieveer (waar je de vergrendeling op moet zetten bij parkeren van de maaier) een paar centimeter vrije ruimte te hebben tussen de as waar die boven aan over heen glijd, en het uiteinde van het sleufgat, dan hangt de maaier goed in de veer, je regelt dit door de hef op de juiste hoogte te brengen. Heb je talud of is het land rond gelegd, dan op die plekken even kijken of het sleufgat aan beide kanten nog vrij ligt, het kan dan zijn dat de hef iets omhoog of omlaag moet om dat te bereiken.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!