Same Jaguar 100 - Wel of geen remventiel

Hallo allemaal,
Wij hebben sinds kort een Same jaguar 100 aangeschaft. Nou is ons opgevallen dat er 4 hydraulische aansluitingen opzitten waarvan één meer lijkt op een remventiel als ik de leidingen volg (zie foto's). Mijn vraag is of dit inderdaad een remventiel is. Daarnaast is de trekker deels opgeknapt en moet die afgebouwd worden. Hierbij zou een technisch handboek heel handig zijn. Dus mijn tweede vraag is of iemand toevallig zo'n handboek heeft ?
Alvast bedankt!

Gr,
MBos

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

wim-same
Dit lijkt een remventiel. Ik had ze er zelf op gebouwd, dus zaten bij mij ook op een andere plaats. Als er een remleiding door het ventiel loopt, en daarna naar de remmerij van de trekker dan is het een remventiel Alleen de aansluit koppeling is geen rem koppeling, maar een gewone snelkoppeling. @joop-same heeft alle documentatie van deze trekkers.
MBos
@wim-same zo’n vermoeden had ik al. Er loopt inderdaad een remleiding door het ventiel. Ik zal even een andere koppeling bestelling en kijken wat die doet. In ieder geval bedankt voor de reactie!
wim-same
@MBos Als je er nu een kieper op aansluit, en je trapt de rem in gaat de kieper omhoog als het goed is, Laat je de rem los zal de kieper weer zakken. door je rem meer of minder hard in te trappen zal de kieper stil blijven staan. Dan werkt je ventiel goed. Alleen om deze situatie in de praktijk te voorkomen zijn rem aansluitingen dan ook anders zodat je geen verkeerde slang aan kan koppelen.
joop-same
@MBos Van de Same Jaguar 100 heb ik ook alle boeken wel te koop, mail maar.
MBos
@joop-same Hallo joop, Wat is jou mail adres? Ik heb wel interesse in boeken van de jaguar.
Kijk wel even of het verhaal wat Wim verteld ook echt gebeurt!! Ik heb de ervaring bij de rem ventielen die bij same en lamborghini zijn gemonteerd dat bij langdurig buiten gebruik zijn het ventiel kan vast slaan. Dan staat hij open en ben je alle liters en druk kwijt. Dan doet je hef niks en je buitenwerks aansluitingen ook niks meer. Dit omdat het remventiel met voorrang is aangesloten. Dan moet het uit elkaar en gangbaar gemaakt woorden.
wim-same
@langeslagdiesel Ik had Bosch remventielen gemonteerd, maar nooit geen last gehad. Werden ook automatisch regelmatig gebruikt. één kwam van een Inter, dat weet ik nog wel.
+1
joop-same
@langeslagdiesel Als er druk op het ventiel komt of staat, dan kan je de pomp wel horen.
De problemen zaten altijd in het aanstuur blokje met de zuiger die vast ging zitten door het dikker worden van het cupje door gebruik van verkeerde remvloeistof, DOT of ATF olie.
+1
De lasers en de lamborghini 1306en daar deden we altijd ATF in. Dat werd ook voorgeschreven. Zat ook een klein kleur stickertje op het potje onder het dashboord .er was nogal eens een nieuwe pomp cilinder nodig voor de koppeling bij die dingen. Soms alleen een cupje. Ook daar stond die zelfde kleur codering op. Dus vermenging met dot was er niet. Remventiel gebruikten we eigenlijk nooit. Ze liepen krap 30 en remden alsof je een anker uit gooide. Daar kan zelfs nu nog menig fabrikant niet aan tippen.@joop-same
wim-same
@langeslagdiesel Deze waren toen al vier wiel geremd, en remden inderdaad perfect en kaarsrecht. Zelfs met een noodstop kon je het stuur los laten. bleef recht remmen. Wij gebruikten ook altijd ATF, maar volgens mij waren de eerst met hydraulische remmen wel met DOT.
MBos
@wim-same Bedankt voor de tip Wim.Heb de trekker voor de kieper geprobeerd en de kieper gaat inderdaad omhoog als ik de rem bedien. En ook zakt die weer bij het loslaten van de rem. Om even in te springen op het type olieverhaal . Er kwam rode olie uit dus ik vermoed dat hier ook ATF in zit.
wim-same
@MBos Zo te zien aan jou hefdeksel haalt jou Jaguar zijn olie uit het hefblok. Ik denk wel dat er ATF in mag, maar of het verstandig is i.v.m. olie vermengen met werktuigen en andere trekkers, is maar de vraag. Ik had er altijd dunne versnellingsbak olie in die ook voorgeschreven werd voor de typen met de oliepomp voor de motor, op de poelie. Deze typen haalden hun olie uit de versnellingsbak, wat bijna alle moderne trekkers doen. Ik den dat Joop hier wel het juiste antwoord op kan geven.
+1
joop-same
@MBos Er moet altijd ATF olie in het Rem/koppeling tankje, en vermenging met de achterbrug of de hef olie kan geen kwaad daarom moet er juist ATF in.
De Dot is hier totaal ongeschikt,ook bij de nieuwere waar een natte PTO koppeling en een DT koppeling en Sync.power en natte remmen inzitten, die hoeven maar een spoortje Dot. tegen te komen of de totale voering is verdwenen.
Bij de Lambor hetzelfde verhaal.
wim-same
@joop-same Klopt Dot is sowieso uit de boze.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden remventiel en technische gegevens geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!