Ford 4830 - 1000 toeren aftak-as ?

Ik heb een ford met economy aftakas.
Links achter in de cabine zit een handle om 540 astakas bij 1750 of bij 1450 motor toeren te hebben.
Ik hoor wel vaker dat men de 1000 toeren aftakas inschakelt om vervolgens minder motor toeren te maken.

Zit er überhaupt een mogelijkheid bij een ford 4830 om 1000 toeren op de aftakas te krijgen ?
Martijn S

Reacties

jammermaarhelaas
De 750 toeren aftakas is er voor bedoeld om met minder motortoeren op 540 aftakas toeren te komen, wordt ook wel de spaaraftakas genoemd. Je spaart op herrie en met een beetje geluk ook op diesel. Tevens verdubbel je (theoretisch) het aantal rijsnelheden waarbij je 540 toeren op de aftakas hebt.

De 1000 toeren aftakas is gemaakt om grotere vermogens over te brengen in de tijd dat er tractoren kwamen met vermogens waarbij de 540 toeren aftakas niet sterk genoeg meer was. Bij een 1000 toeren aftakas kun je 1000/540=1,8 maal meer vermogen overbrengen bij gelijke draaikracht, dus met dezelfde as in de tractor en dezelfde aftak-tussenas en dezelfde assen en tandwielen in de betreffende machine. Zo spaar je dus op bouwkosten van de aandrijving van tractor tot en met machine. Wel moeten de aandrijflijn geschikt zijn om op dat hogere toerental te draaien zonder te gaan slingeren, dus er komt net even iets meer bij kijken.
Ook van de 1000 toeren aftakas is er een spaarversie die dus 1000 toeren maakt bij een lager motor toerental.

Komt er op neer dat mensen die de 1000 toeren aftakas gebruiken om er een 540 toeren machine mee aan te drijven oneigenlijk gebruik maken van de 1000 toeren aftakas, en grote kans hebben een 540 toeren machine over de klink te jagen door te veel gas te geven. Probleem is namelijk dat het motortoerental om 540 toeren te maken met een 1000 toeren aftakas zo laag is dat er maar weinig motorvermogen geleverd kan worden, en er dan dus ook te weinig vermogen is om machine en wat er verder nodig is (trekker, hydrauliek) aan te drijven, want dat motortoerental ligt (soms ver) onder het max. koppel toerental, dus wil de motor niet meer trekken als er wat gevraagd wordt. Het is een handigheidje van mensen die een trekker hebben waar een 750 toeren aftakas ontbreekt.

Juist daarvoor is er de 750 toeren aftakas ontwikkeld, daarbij ligt het motortoerental vaak net boven maximum koppel van de tractormotor, en zodoende zal de tractor nog willen trekken bij vermogensvraag van de aangedreven machine.

Een 4830 heeft het vermogen voor een 540 toeren aftakas, want je werkt er met dito machines mee.
Wil je toch een 1000 toeren aftakas, dan is dat misschien mogelijk door een set tandwielen achter in de aftakas-schakelbak (daar waar de schakel-as de achterbrug binnen gaat) te vervangen zodat er een andere overbregnging ontstaat. Of dit kan en of de benodigde tandwielen er in zouden passen (afmeting van het grootste tandwiel) is iets wat ik niet weet.
Martijn S
@jammermaarhelaas
Dank je voor de info.

Eigenlijk.... normaal doen en gebruiken zoals het bedoeld is. 😁
Martijn S
Enig idee waar de handle voor is ?

(klik om te vergroten)

jammermaarhelaas
De hendel is denk ik van de hef-snelheid. Je kunt dit controleren door de hef helemaal te laten zakken, dan die hendel helemaal naar boven te zetten, en dan de hef helemaal omhoog te zetten, even opletten hoe snel de hef omhoog gaat.
Dat de hef weer laten zakken, en de hendel helemaal omlaag zetten. Dan de hef weer helemaal omhoog laten gaan, en kijken of ie dan sneller of langzamer gaat.

Deze instelling is er met name voor bedoeld om tijdens grondbewerkingen (ploegen, cultiveren, enz.) de hef trager te laten werken, dit kan een beter resultaat geven, afhankelijk van de omstandigheden. Dus gewoon even proberen.
Bij mij (Ford 4610) gaat ploegen het beste als de hefsnelheid maximaal is, dan wordt de ploeg vlug genoeg gecorrigeerd. Zet ik hem langzamer, dan duurt het corrigeren te lang (te traag). Zit hier op zandgrond.
De reactie van de hef op het werktuig in trekkracht modus kun je instellen met het tuimelstuk waar de topstang in zit. Onderaan zitten twee gaten waarmee die verbonden kan worden aan de achterbrug. En dan kun je de topstang nog in twee gaten zetten, dus 4 mogelijkheden. Ook dit is weer een kwestie van proberen. Bij werktuigen die veel druk geven een kleinere hefboom kiezen, bij werktuigen die weinig druk geven een grotere hefboom kiezen.

Dat pedaaltje is het differentieel slot, maar dat wist je denk ik wel?
Als je die intrapt gaat het slot er op, laat je hem los dan gaat het slot er uit op het moment dat beide wielen synchroon lopen.

De dealer in Varsseveld zal je met plezier een handleiding leveren 😉.
Martijn S
@jammermaarhelaas
Nogmaals dank.. ik weet voorlopig genoeg. 😁
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden aftakas geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!